مدت زمان ماندن کاربران در وب سایت و سئو

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=9165

سئو و بهینه سازی سایت
5/5 - (1 امتیاز)

گوگل برای رتبه بندی سایت ها بیش از 200 فاکتور را بررسی و ارزیابی می کند. مدت زمان ماندن کاربران در سایت یکی از اصول سئو است. مدت زمان ماندن کاربر در وب سایت از زمان کلیک کاربر بر روی یک لینک در صفحه نتایج جستجو تا قبل از بازگشت او به SERP محاسبه می شود.

خیلی از کاربران مدت زمان ماندگاری کاربر در یک صفحه وب را با نرخ پرش اشتباه می گیرند. مدت زمان ماندگاری کاربر، زمانی است که یک کاربر در یک صفحه وب سایت سپری می کند. اما نرخ بازگشت به بازدیدکنندگانی گفته می شود که از یک صفحه بازدید می کنند اما بدون مراجعه به صفحات دیگر به صفحه نتایج جستجو بازمی گردند. ممکن است یک کاربر 30 دقیقه در یک صفحه وب باقی بماند و بدون اینکه به صفحه ی دیگری در همان وب سایت برود و یا بر روی گزینه ای کلیک کند، از صفحه خارج شود. این یک بازگشت محسوب می شود.

منظور از مدت زمان ماندن کاربر در صفحه به عنوان یک فاکتور سئو چیست؟

فرض کنید که کاربری موضوعی را در گوگل سرچ می کند. صفحه ی اول صفحه نتایج را باز می کند. اما خیلی زود متوجه می شود که صفحه ای که باز کرده است، مطالب جذاب و با کیفیتی ندارد. بنابراین از آن صفحه خارج می شود و بر روی  صفحه ی دوم کلیک می کند. صفحه ی دوم حاوی مطالب ارزشمندی است به نحوی که پاسخ سؤال کاربر را می دهد. بنابراین کاربر چند دقیقه ای در صفحه ی دوم SERP سپری می کند.

گوگل هرگز به طور عمومی اعلام نکرده است که مدت زمان ماندگاری کاربران یک فاکتور مهم سئو است. اما گوگل می خواهد که کاربران بهترین UX را از مرور وب سایت ها به دست آورند. گوگل برای صفحه دوم ارزش بیشتری قائل می شود. زیرا بر اساس ماندگاری کاربران در صفحه اینطور استنباط می کند که صفحه ی دوم حاوی مطالب ارزشمندی است که کاربران ترجیح می دهند مدت زمانی را در آن سپری کنند. مدت زمان ماندگاری کاربران در صفحه می تواند رتبه صفحه را تحت تأثیر قرار دهد.

آیا مدت زمان ماندن کاربر در وب سایت مهمترین عامل سئو و رتبه بندی می باشد؟

Google analytics مواردی مانند نرخ پرش و مدت زمان جلسه را بررسی می کند اما مدت زمان ماندن کاربر در وب سایت را خیر!  زمان جلسه به کل زمانی که کاربر وارد یک صفحه می شود تا از آن خارج شود، گفته می شود. مدت زمان ماندگاری کاربر بر یک قطعه ی مشخص از محتوا اشاره دارد. مدت زمان ماندگاری کاربر بر یک قطعه خاص از محتوا به طور غیر مستقیم بر رتبه ی سایت تأثیر می گذارد. وقتی وب سایتی جذاب باشد، طراحی و گرافیک سایت خوب باشد، محتوای وب سایت با تصاویر با کیفیت و جذاب همراه باشد، می تواند کاربران را جذب کند و مدت زمان ماندن آنها در سایت را افزایش دهد.

بر اساس مطالعات، گرافیک سایت خوب، پیاده سازی اصول سئو کلاه سفید و …. می تواند کاربر را 10 تا 15 دقیقه در طراحی وب سایت نگه دارد. مدت زمان ماندن کاربر به عنوان یک معیار برای ارزشمندی و کیفیت محتوای طراحی وب سایت شما عمل می کند. وقتی کاربران مدت زمان بیشتری را در یک سایت بمانند، این نشان می دهد که آن سایت ارزش بیشتری برای کاربران خلق کرده است. گوگل و سایر موتور های جستجو از چنین وب سایتی سیگنال های مثبت بیشتری دریافت می کنند. بنابراین مدت زمان ماندن کاربر در وب سایت به طور غیر مستقیم بر رتبه ی سایت اثر می گذارد.

سئو و بهینه سازی سایت و افزایش ماندگاری کاربر در سایت

مدت زمان ماندن کاربران در وب سایت و سئو

چطور می توانم مدت زمان ماندن کاربران را در طراحی وب سایت خود افزایش دهم؟

به طور کلی برای اینکه بتوانید مدت زمان ماندن کاربران در طراحی وب سایت خود را افزایش دهید، بایستی بر تولید محتوای با کیفیت تمرکز بیشتری داشته باشید. محتوای با کیفیت برای کسب رتبه های بالاتر اهمیت زیادی دارد.

درک هدف جستجو

پیش از اقدام به تولید محتوا، هدف جستجوی کاربر را مشخص کنید. کاربران از جستجو های مختلفی که انجام می دهند، اهداف متفاوتی دارند. گوگل به ارائه ی UX خوب اهمیت می دهد. گوگل صفحاتی را به گزارش های جستجوی کاربر بازمی گرداند که بیشترین ارتباط و کیفیت را داشته باشند. اگر می خواهید گوگل محتوای طراحی وبسایت شما را بهتر رتبه بندی کند و به کاربران نمایش دهد، بایستی متداول ترین عبارات جستجوی کاربران را بیابید و در محتوای طراحی سایت خود استفاده نمایید.

پاسخ به سؤالات ذیل می تواند کمک کند تا هدف جستجوی کاربر را بهتر تشخیص دهید:

  • مشتریان بالقوه ی شما در جستجوی چه موضوعی هستند؟ آیا آنها به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستند یا خرید؟
  • زمانی که کاربران به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستند، از چه کلمات و عباراتی استفاده می کنند؟ زمانی که کاربران قصد خرید دارند، از چه کلمات و عباراتی استفاده می کنند؟

اگر بتوانید قصد کاربر را از جستجویی که انجام می دهد، بهتر و دقیق تر مشخص کنید، می توانید محتوای طراحی وب سایت خود را مطابق گزارش جستجوی کاربر بهینه کنید. در این صورت می توانید کاربران بیشتری را به صفحه وب خود هدایت کنید و نرخ تبدیل سایتتان را افزایش دهید.

استفاده از متد APP برای ایجاد مقدمه ای جذابتر

اگر شما در ایجاد یک مقدمه ی جذاب برای مقالات خود ضعف داشته باشید، احتمال اینکه کاربران صفحه ی وب شما را ترک کنند، افزایش می یابد. ایجاد و ارائه ی یک مقدمه ی جذاب کمک می کند تا کاربران را بیشتر در طراحی سایت خود نگه دارید. با ایجاد یک مقدمه ی جذاب آنها دلیل خوبی برای ماندن در وب سایت شما دارند. یک راه عالی برای ایجاد یک مقدمه ی جذاب استفاده از متد APP می باشد. مقدمه ای که بر اساس متد APP نوشته می شود سه قسمت دارد: موافقت، قول و مرور

موافقت

شما بایستی ابتدای مقاله ی خود را بگونه ای شروع کنید که کاربران موافق آن باشند. شروع کردن به این نحو به آنها این اطمینان خاطر را می دهد که شما مشکلات آنها را درک کرده اید.

وعده

سپس شما بایستی به کاربران خود این وعده را بدهید که طراحی سایت شما مطالب ارزشمندی را به آنها را ارائه می دهد. این موضوع به کاربران اطمینان می دهد که با مطالعه و مرور وب سایت شما می توانند راهکار های خوبی برای سؤالات خود بیابند.

مرور

سپس شما بایستی کاربران را به مرور مطالب وب سایت دعوت کنید.

ایجاد چنین مقدمه ای برای کاربران جذابتر است. مقدمه نویسی به این صورت قدرت بیشتری برای نگه داشتن کاربران در سایت دارد.

مقالات طولانی بهتر هستند

بر اساس گزارشات، مقالات طولانی 77.2% بیشتر از مقالات کوتاه می توانند بک لینک به دست آورند. بعلاوه، کاربران، مقالات طولانی را بیشتر از مقالات کوتاه به اشتراک می گذارند. معمولاً مقالات طولانی تر، اطلاعات ارزشمندی در مورد یک موضوع خاص دارند. اغلب اوقات در مقالات طولانی به سؤالات مختلف کاربران پاسخ داده می شود. به همین دلایل مقالات طولانی عملکرد بهتری نسبت به مقالات و پست های کوتاهتر دارند. اگر در یک مقاله به “چرا”، “چه هنگام”، “چگونه” و “کجا” پاسخ دهید، معمولاً به سؤالات متعدد کاربران پاسخ داده اید. تولید یک مقاله ارزشمند و بلند کاربران را بیشتر در سایت نگه می دارد.

خوانایی مطالب

اغلب کاربران پیش از اینکه یک مقاله طولانی را بخوانند، آن را اسکن می کنند. استفاده از پاراگراف های طولانی که ارزشمندی خاصی هم ندارد، کاربران را به بازگشتن به صفحه ی SERP ترغیب می کند. مقالاتی تولید کنید که خواندن و اسکن آنها ساده باشد. بهتر از عناوین و زیر عناوین استفاده کنید. بعلاوه از عکس های مرتبط در مقالات خود نیز استفاده کنید. گوگل به طراحی وبسایت هایی که به خوانایی مطالب اهمیت می دهند، امتیاز می دهد. زیرا وقتی خوانایی مطالب در یک طراحی سایت خوب باشد، کاربران تجربه بهتری از مرور آن سایت به دست می آورند.

استفاده از ویدئو ها در طراحی سایت

بر اساس گزارشات، وب سایت هایی که در محتوای خود ویدئو استفاده کرده اند، توانسته اند کاربران را به طور متوسط 7 دقیقه در سایت خود نگه دارند. در حالیکه وب سایت هایی که در محتوای تولیدی خود ویدئو استفاده نکرده اند به طور تقریبی 2 دقیقه توانسته اند کاربران را در سایت خود نگه دارند. اگر در ویدئو هایی که در طراحی وب سایت خود استفاده کرده اید، مطالب ارزشمندی به کاربران ارائه دهید، گوگل این موضوع را درک می کند. ویدئو ها نسبت به مقالات جذابتر اند. ویدئو های خوب و ارزشمند می تواند رتبه ی یک سایت را جابجا کند.

بهینه سازی سرعت سایت

بهینه سازی سرعت سایت اهمیت زیادی دارد. سرعت وب سایت یکی از فاکتور های سئو می باشد. بعلاوه کاربران می خواهند که خیلی سریع به جواب سؤالات خود دست یابند. اگر سرعت بارگذاری طراحی سایتی خوب نباشد، بسیاری از کاربران آن صفحه را ترک می کنند. اگر می خواهید کاربران بیشتری را به طراحی وب سایت خود جذب کنید و مدت زمان ماندن کاربران را در وب سایت خود افزایش دهید، حتماً سرعت بارگذاری صفحه ی خود را بهینه کنید. سرعت بارگذاری خوب کمتر از 3 ثانیه است. برای بهبود سرعت بارگذاری صفحه ی خود می توانید تصاویر و ویدئو های وب سایتتان را فشرده کنید. کدنویسی تمیز و پیاده سازی اصول سئو به بارگذاری سریع صفحه کمک می کند.

افزایش مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت با پیاده سازی اصول سئو

مدت زمان ماندن کاربران در وب سایت و سئو

ریسپانسیو سازی

بر اساس مطالعات، بیش از 50% از ترافیک وب سایت ها از طریق گوشی های همراه به دست می آید. خیلی مهم است که برند های تجاری، طراحی سایت خود را برای کاربران گوشی های همراه بهینه سازی کنند. در واقع ریسپانسیو سازی دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک الزام است. بهینه سازی سایت برای تلفن های همراه می تواند باعث بهبود تعامل کاربران با سایت شما شود و مدت زمان ماندگاری آنها در طراحی وبسایت شما را افزایش دهد. ریسپانسیو سازی می تواند رتبه ی سایت شما را ارتقاء دهد.

پیوند سازی داخلی خوب

پیوند سازی داخلی خوب می تواند کاربر را در صفحه بیشتر نگه دارد. وقتی پست ها به صفحه اصلی و دیگر پست ها به خوبی ارتباط داده شوند، احتمال اینکه کاربر وب سایت شما را مرور کند و بیشتر در سایت بماند، افزایش می یابد. منظور از پیوند سازی داخلی خوب این است که پست ها و مطالب و صفحاتی که به یکدیگر لینک داده شوند که به هم مرتبط باشند.

گرافیک سایت خوب

گرافیک سایت خوب و چیدمان درست سایت باعث می شود تا گوگل راحتتر بتواند یک سایت را بیابد و آن را رتبه بندی کند. گرافیک سایت بر نحوه ی درک کاربران از برند شما اثر می گذارد. طراحی سایت مانند یک پل ارتباطی بین شما و کاربرانتان می باشد. هر چقدر طراحی سایت و گرافیک سایت شما بهتر باشد کاربران بیشتر به شما اعتماد می کنند. گرافیک سایت خوب باعث آگاهی رسانی بیشتر برند شما و جلب اعتماد کاربران می شود. از تصاویر مرتبط و با کیفیت در طراحی سایت خود استفاده کنید، یک قالب سبک و مناسب برای طراحی وبسایت خود انتخاب کنید، از پالت رنگی مناسب و فونت های خوانا استفاده کنید.

قالب سایت

قالب سایت ظاهر سایت شما را تشکیل می دهد. قالب ها ویژگی های زیاد و متعددی دارند. انتخاب یک قالب سایت مناسب به طراحی سایت کارآمد کمک زیادی می کند. بهتر است قالب سایتی را انتخاب کنید که بیشترین هماهنگی با نیاز های تجاری شما را داشته باشد. برای این منظور ابتدا مشخص کنید که هدفتان از طراحی سایت چیست؟ آیا به دنبال فروش هستید و یا اطلاع رسانی. یک قالب سایت فروشگاهی امکانات متفاوتی از یک قالب سایت اطلاع رسانی دارد.

برای تهیه ی قالب سایت در صورت تمایل می توانید از فروشگاه قالب دارکوب دیدن نمایید. تمامی قالب سایت های این فروشگاه به سفارش شرکت دارکوب طراحی شده اند، ریسپانسیو هستند و از خدمات پشتیبانی برخوردار هستند.

سئو چیست؟

سئو یا بهینه سازی سایت به معنای پیاده سازی اصول و قواعد موتور های جستجو می باشد. موتور های جستجو به کاربران و UX اهمیت زیادی می دهند. پیاده سازی اصول سئو و بهینه سازی سایت منجر به ارائه ی UX بهتر می شود. اگرچه مواردی که پیشتر گفته شد برخی از اصول سئو هستند، اما بهینه سازی سایت خیلی فراتر از این چند مورد است.

الگوریتم های گوگل برای اینکه کاربران تجربه کاربری بهتری از مرور وب سایت ها به دست آورند، دائماً در حال تغییر و بهبود هستند. به همین دلیل اصول سئو نیز پیوسته تغییر می کند. اگر به دنبال بهینه سازی سایت خود هستید، بهترین راهکار استخدام یک شرکت طراحی سایت معتبر است. یک شرکت طراحی سایت معتبر با آگاهی از آخرین تغییرات الگوریتم جستجوی گوگل می تواند بالاترین میزان کیفیت را ارائه دهد. شرکت دارکوب با برخورداری از کادری حرفه ای ارائه دهنده خدمات طراحی سایت و سئو سایت برای مشاغل گوناگون می باشد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی یعنی استفاده از بستر اینترنت برای جذب کاربران و فروش بیشتر. استفاده از استراتژی های دیجیتال مارکتینگ در کنار پیاده سازی اصول سئو و بهینه سازی سایت به جذب کاربر کمک می کند. برخی از کانال های بازاریابی اینترنتی عبارتند از: طراحی سایت، شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و …. استفاده از کانال های دیجیتال مارکتینگ باعث آگاهی رسانی بیشتر برند های تجاری می شود. صاحبین کسب و کار ها با بازاریابی اینترنتی می توانند ترافیک بیشتری برای سایت خود به دست آورند، هر چه بهتر محصولات و خدمات خود را به کاربران معرفی کنند و اعتبار و درآمد کسب و کار خود را افزایش دهند.

نتیجه

برای گوگل مدت زمان ماندن کاربران در وب سایت اهمیت دارد. گوگل می خواهد که دارندگان وب سایت ها بهترین UX را ارائه دهند. مدت زمان ماندگاری کاربران در یک صفحه معیاری برای ایجاد UX خوب می باشد. در واقع هر چه کاربران در صفحه ای بیشتر بمانند، گوگل اینطور برداشت می کند که آن صفحه حاوی مطالب ارزشمند و بهتری است. صاحبین وب سایت ها برای اینکه بتوانند مدت زمان ماندن کاربر در صفحه ی خود را افزایش دهند، بایستی به پیاده سازی اصول سئو و بهینه سازی سایت، گرافیک سایت و قالب سایت خود اهمیت دهند. پیاده سازی اصول سئو باعث بهبود تجربه کاربری می شود. گرافیک سایت خوب به جذب کاربر کمک زیادی می کند. قالب سایت مناسب می تواند باعث عملکرد بهتر وب سایت شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در صورت تمایل می توانید از خدمات مشاوره رایگان و تخصصی شرکت دارکوب استفاده نمایید. شرکت دارکوب با بیش از 19 سال سابقه کار، ارائه دهنده ی خدمات سئو و بهینه سازی سایت و طراحی سایت می باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز