مقایسه وب سایت و اینستاگرام

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=9158

5/5 - (1 امتیاز)

با گسترش استفاده از اینترنت در جهان، پلتفرم های مختلفی برای تعامل کاربران با یکدیگر طراحی شده است. شبکه های اجتماعی یا رسانه های اجتماعی social media در سال های اخیر توانسته اند درصد زیادی از مردم را به سمت خود جذب کنند. از شبکه های اجتماعی معروف و پرطرفدار در دو سال اخیر می توان به توییتر و اینستاگرام اشاره نمود. حال پرسش ما این است که اینستاگرام برای کسب و کار ها بهتر است یا وب سایت ها؟ در این نوشتار سعی داریم به مقایسه وب سایت و اینستاگرام بپردازیم.

همانطور که می دانید وب سایت ها قبل از شبکه های اجتماعی به وجود آمده اند، در واقع شبکه های اجتماعی نیز نوعی وب سایت هستند که با گسترش استفاده از تلفن های همراه هوشمند، اپلیکیشن های آنها نیز طراحی شده است.

با توجه به اینکه بسیاری از افراد در سال های اخیر به جای راه اندازی و طراحی وب سایت برای کسب و کار خود اقدام به ایجاد حساب کاربری در شبکه های اجتماعی کرده اند، سوال مهمی برای افراد به وجود می آید، اینکه آیا شبکه های اجتماعی برای دیجیتال مارکتینگ مناسب تر از وب سایت ها هستند یا خیر؟

در دنیایی که رسانه های اجتماعی بستر اصلی گفتگو و ارتباط بین برند ها و مخاطبان آنها می باشد، آیا به راه اندازی وب سایت نیاز است؟ در عصر دیجیتال، که حضور آنلاین ضروری می باشد، آیا داشتن حساب در اینستاگرام ضروری تر از طراحی سایت است؟ آیا تنها داشتن یک سایت برای یک کسب و کار و برند کافی می باشد؟

از نظر یک بازاریاب دیجیتال مارکتینگ پاسخ به این قبیل سوالات واضح است. یک بازاریاب دیجیتال مارکتینگ ایجاد و طراحی وب سایت برای هر نوع تجارتی را ضروری می داند. خواه کسب و کار شما انفرادی و شخصی باشد (مانند عکاسی، نقاشی و …) و یا صاحب یک شرکت بزرگ با فعالیت گسترده، نیاز به سایت برای فعالیت شما ضروری می باشد.

با این حال برخی بر این باورند که یک حساب کاربری در اینستاگرام برای تجارت آنها کافی است و داشتن وب سایت جز هزینه اضافی و اتلاف وقت برای آنها سودی در پی نخواهد داشت. قبل از انتخاب هر کدام از این دو روش برای بازاریابی اینترنتی بهتر است جوانب مثبت و منفی هر دو را تجزیه و تحلیل کنیم و دریابیم که چرا بازاریاب ها هنوز هم بر داشتن وب سایت برای تجارت های مختلف تاکید دارند.

شبکه های اجتماعی

سال های زیادی از طراحی اولین رسانه اجتماعی نمی گذرد، از آن زمان تا به امروز می توان گفت نیمی از مردم جهان حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی عضویت دارند. استفاده از شبکه های اجتماعی با اختراع اولین موبایل های هوشمند، در میان مردم گسترش یافت. با روانه شدن تلفن های همراه هوشمند مردم می توانستند به راحتی و در هر مکان و زمانی در حساب شبکه اجتماعی خود به فعالیت بپردازند.

بسیاری از ما شبکه های اجتماعی را از فیس بوک می شناسیم. بعد از شبکه اجتماعی فیس بوک بسیاری از پیام رسان ها مانند تلگرام، وایبر، واتس آپ و … برای تعامل و برقراری ارتباط میان مردم مانند رسانه های اجتماعی عمل کردند، تا جایی که شبکه اجتماعی اینستاگرام طراحی شد. این شبکه اجتماعی در سال های اخیر توانست میان بسیاری از مردم جهان جایگاه ویژه ای بدست بیاورد.

اینستاگرام رابط کاربری ساده ای دارد و طراحی امکانات مختلف در آن باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. در ابتدا مردم از این رسانه اجتماعی فقط برای انتشار و به اشتراک گذاری عکس، ویدئو های کوتاه و تعامل با یکدیگر استفاده می کردند. اما با گذشت زمان و افزوده شدن امکانات مختلف به آن، این شبکه اجتماعی به محلی برای فعالیت های تجاری نیز تبدیل شد.

بسیاری از کسب و کار های کوچک و خانگی توانسته اند با اینستاگرام در میان مردم شناخته شوند. عمده ترین دلیل که باعث شده افراد به جای استفاده از وب سایت از اینستاگرام استفاده کنند این است که راه اندازی یک اکانت تجاری در اینستاگرام بسیار سریع تر و آسان تر از راه اندازی یک سایت است. راه اندازی یک صفحه اجتماعی حدود یک ساعت طول می کشد.

به جرات می توان گفت که تقریباً نیمی از جمعیت جهان از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، به همین دلیل به راحتی می توان از محبوبیت این شبکه ها استفاده کرد. شما به راحتی می توانید مخاطبان خود را در اینستاگرام بدست بیاورید فقط کافیست به تبلیغات بپردازید. به طور کلی، یک استراتژی عمیق در اینستاگرام (محتوای جذاب و مرتبط)، همراه با یک استراتژی تبلیغاتی پولی، می تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و نمای برند شما را افزایش دهد. در صورت استفاده صحیح از رسانه های اجتماعی، می توان مزایای زیر را از اینستاگرام انتظار داشت:

  • امکان افزایش فروش و افزودن تنوع کالا در یک صفحه
  • پتانسیل رتبه بالاتر در موتور های جستجو
  • امکان مشاهده بازخورد مستقیم مشتری
  • به راحتی می توانید در مورد مشتریان خود تحقیقات بازار انجام دهید و از علایق آنها با خبر شوید.
  • تعامل آسان با مشتری و برقراری ارتباط راحت با آنها بدون واسطه و به صورت مستقیم
  • دسترسی به بازار های بین المللی
  • راه اندازی رایگان، سریع و آسان
  • هزینه های نگهداری رایگان

با این حال استفاده از اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی بدون عیب نیست. وجود برخی معایب باعث شده است که نیاز به یک وب سایت برای کسب و کار ها ضروری باشد. این معایب عبارتند از:

  • برای تجارت آنلاین با اینستاگرام باید تمامی وقت خود را صرف آن کنید. چون ارتباط مشتری با شما مستقیم و در لحظه است، پاسخ گویی به او باید سریع باشد. در غیر این صورت مشتریان خود را از دست خواهید داد.
  • تولید محتوا برای بهتر دیده شدن باید هر روز انجام شود.
  • اگر زمان کافی را صرف تعامل با مخاطبان خود نکنید، وفاداری آنها را از دست خواهید داد.
  • بازخورد منفی مشتریان برای همه قابل مشاهده است.
  • رقابت در شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است.
  • رقبای شما به راحتی می توانند باعث بازخورد منفی صفحه شما شوند و هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد. این کار با به اشتراک گذاری نظرات منفی کاملا امکانپذیر است.
  • سطح گزارش دهی بسیار محدود است.
  • تبلیغات در آن بسیار گران است.
  • مالکیت اینستاگرام با شما نیست. یعنی اینستاگرام هر زمان مسدود شود، صفحه شما نیز مسدود خواهد شد. همچنین اینستاگرام به راحتی و بدون دلیل می تواند صفحه شما را مسدود کند و یکی از معایب بزرگ تمامی شبکه های اجتماعی است.

همانطور که در بالا گفته شد، استفاده از اینستاگرام مزایای زیادی برای کسب و کار های مختلف به همراه دارد اما این مزایای کافی نیست. شما در ابتدا باید برای تجارت خود یکی سایت راه اندازی نمایید. سپس در کنار آن از یک رسانه اجتماعی محبوب جهت تبلیغات استفاده نمایید. این امر یکی از مهمترین اصول بازاریابی اینترنتی است.

طراحی وب سایت اختصاصی

در سال های اخیر با توجه به تغییر شیوه زندگی مردم، اغلب افراد ترجیح می دهند کالاهای مورد نیاز خود را به صورت اینترنتی خریداری کنند. آنها همچنین برای دریافت خدمات مختلف قبل از هر کاری ابتدا در گوگل جستجو می کنند. این امر نشان می دهد داشتن یک وب سایت اختصاصی برای هر تجارت و کسب و کاری اهمیت ویژه ای دارد.

اگر تجارت بزرگی دارید و جزء رقبای بزرگ دیگر کسب و کار های هم صنف خود محسوب می شوید، حتما باید یک وب سایت اختصاصی و با عملکرد بالا برای خود داشته باشید، در غیر این صورت در رقابت با رقبای خود پیروز نخواهید شد.

داشتن یک وب سایت اختصاصی به شما این امکان را می دهد که بر تجارت آنلاین برند خود کنترل کامل داشته باشید، چرا که مالکیت آن وب سایت برای شما است. مخاطب در بدو ورود به سایت شما به راحتی می تواند با تمامی اطلاعات مربوط به تجارت شما آشنا شود و از آنها آگاهی پیدا نماید. قاعدتا ارزشی که یک وب سایت برای کسب و کار شما بدست می آورد، یک صفحه در شبکه های اجتماعی به ارمغان نخواهد آورد.

از آنجایی که مالکیت وب سایت از آن شما است، هیچ شرایط و ضوابطی برای اداره آن نخواهید داشت و همچنین هیچ زمانی نگران مسدود شدن آن به هر دلیلی نخواهید بود. به یاد داشته باشید داشتن یک دامنه اختصاصی در اینترنت که به نام تجارت شما است، بزرگترین امتیاز در فضای آنلاین محسوب می شود. از دیگر مزایای داشتن وب سایت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قابلیت به روز رسانی عملکرد های مختلف در آن وجود دارد: به این معنا که شما هر زمان که بخواهید می توانید قابلیت های مختلف در سایت را به روز کنید یا آنها را تغییر دهید یا اینکه به طور کامل حذف کنید. اغلب عملکرد های موجد در وب سایت ها پلاگین هستند.
  • یک هویت آنلاین تجاری قوی برای شما ایجاد می کند: هر چه قدر هم که اینستاگرام طرافداران مختص به خود را داشته باشد، باز هم مردم نسبت به یک کسب و کار که برای خود سایت اختصاصی دارد بیشتر اعتماد دارند. شما به راحتی با داشتن یک دامنه اختصاصی و کسب مجوز های لازم می توانید اعتماد اغلب مخاطبان خود را بدست بیاورید.
  • امکان جمع آوری اطلاعات مخاطبان: اگر بتوانید با استراتژی های بازاریابی اینترنتی و استفاده از CAT اطلاعات تماس با مشتری را بدست بیاورید به راحتی می توانید با آنها تعامل برقرار کنید و در زمان های خاص در مورد تجارت خود به آنها اطلاع رسانی کنید.
  • وب سایت ها اصلی ترین بستر دیجیتال مارکتینگ هستند: با داشتن سایت بازاریابی اینترنتی برای شما آسان خواهد شد. گزینه های تبلیغات به واسطه وب سایت ها بسیار زیاد هستند و می توانید آنها را بر اساس بودجه خود انتخاب نمایید.
  • مالکیت وب سایت از آن شما است: همانطور که در بالا گفته شدف مالکیت یک سایت با پرداخت هزینه هایی از قبیل ثبت دامنه و خرید میزبان از آن شما خواهد شد. به این ترتیب قوانینی برای اداره وب سایت برای شما وجود نخواهد داشت.
  • امکان خرید با استفاده از وب سایت 24 ساعته است: وقتی یک سایت فروشگاهی دارید مردم هر زمان که بخواهند می توانند کالا های مورد نیاز خود را از آن تهیه نمایند. این کار با افزودن سبد خرید و امکان پرداخت آنلاین امکانپذیر است. حتی مشتری می تواند درخواست خرید خود را هر زمان که می خواهد ثبت نموده و شما در ساعات اداری سفارش او را پردازش کنید.
  • تعامل با مشتری: شما با ایجاد چند صفحه در سایت خود می توانید به سوالات احتمالی مشتریان پاسخ دهید. به همین دلیل دیگر لازم نیست مشتری در صورت داشتن سوال منتظر پاسخ از جانب شما باشد چرا که ارتباط با مشتری از طریق وب سایت مستقیم نیست.
  • امکان ایجاد پیوند: اگر وب سایت شما از نظر محتوا و عملکرد بی نظیر باشد، بدون شک سایت های بسیاری به محتوای وب سایت شما پیوند خواهند زد و این کار سبب بهبود رتبه سایت در گوگل خواهد شد.
  • رتبه در گوگل: اگر بتوانید با استفاده از سئو و بهینه سازی وب سایت سایت رتبه سایت خود را در گوگل بهبود ببخشید به راحتی فروش شما افزایش خواهد یافت. چرا که کاربران بیشتری از سایت شما بازدید خواهند کرد.
  • امکان گزارش دهی: با نصب گوگل وب مستر تولز یا کنسول گوگل بر سایت خود، به راحتی می توانید گزارش های مختلفی از عملکرد وب سایت و تبلیغات تهیه کنید. این کار سبب می شود عملکرد خود را بهبود دهید.

با این حال داشتن وب سایت نیز می تواند معایبی به همراه داشته باشد. البته معایب داشت یک سایت بسیار کمتر از یک صفحه اینستاگرام است. این معایب عبارتند از:

  • نگهداری: اگر تمایل دارید یک وب سایت بزرگ داشته باشید، باید وقت و هزینه زیادی را بابت نگهداری از آن بپردازید. تولید محتوای غنی برای عملکرد بهتر یک سایت بسیار مهم است و این کار باید به صورت مداوم انجام شود.
  • تلاش بیشتر: برای آنکه به واسطه یک وب سایت بتوانید تجارت خود را ارتقا ببخشید باید تلاش بسیار کنید. این کار نیز شامل نگهداری، تولید محتوا، تبلیغات و … است. با یکی استراتژی بازاریابی اینترنتی موفقیت به واسطه وب سایت امکان پذیر است.
  • طراحی و راه اندازی: طراحی و راه اندازی وب سایت وقت و هزینه زیادی می خواهد که البته این هزینه نوعی سرمایه گذاری خواهد بود.

با این حال باید گفت وب سایت شما باید قلب حضور آنلاین شما باشد و رسانه های اجتماعی باید ابزار بازاریابی شما باشند. این دو دست به دست هم می دهند و موفقیت آنلاین را در این دوران برای تجارت شما رقم می زنند. پس نه می توان از داشت یک سایت اختصاصی صرف نظر نمود نه داشتن یک صفحه در اینستاگرام.

با داشتن وب سایت اختصاصی، شما کنترل کاملی بر حضور آنلاین خود خواهید داشت. اما با این حال باید از شبکه های اجتماعی نیز به نفع تجارت خود استفاده کنید. اگر عملکرد خوبی در اینستاگرام داشته باشید، رسانه های اجتماعی می توانند به عنوان یک بستر بازاریابی آنلاین با هدف افزایش ترافیک سایت شما، عمل کنند.

به یاد داشته باشید اینستاگرام به تنهایی نمی تواند موفقیت زیادی برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد. اما اگر در کنار یک سایت باشد به راحتی می توان مخاطبان شبکه های اجتماعی را به مشتریان بالقوه تبدیل نمود و نرخ کلیک ر افزایش داد.
برای محبوبیت و معروفیت بیشتر نزد مردم در ابتدا شما به یک سایت اختصاصی نیاز دارید، چرا که مردم قبل از هر خریدی ابتدا در گوگل به جستجو اطلاعات مربوط به آن می پردازند و گوگل هم در لیست نتایج خود در ابتدا فقط سایت های اختصاصی را نمایش می دهد.

به یاد داشته باشید با وجود یک سایت کامل همراه با یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی به راحتی می توانید کسب و کار خود را ارتقا داده و باعث افزایش فروش و مشتری شوید. اینستاگرام به تنهایی نمی تواند شما را به اهدافتان برسد. مهمترین تهدیدی که این شبکه اجتماعی برای کسب و کار شما خواهد داشت، مسدود شدن آن است. وقتی اینستاگرام به هر دلیلی مسدود شود نام تجاری شما نیز به طور کامل از اینترنت پاک خواهد شد و در این صورت نه تنها وقت و هزینه ای که صرف آن کردید را از دست خواهید داد بلکه مشتریان نیز دیگر راه ارتباطی با شما نخواهند داشت.

اگر بودجه کافی برای طراحی سایت اختصاصی ندارید، به شما یک پیشنهاد خوب می دهیم. طراحان شرکت طراحی وب سایت دارکوب در سال های اخیر اقدام به تولید و طراحی قالب آماده وردپرس کرده و آنها را در سایت شرکت با قیمت مقرون به صرفه عرضه می کنند. همانطور که گفته شد کلیه این قالب ها از ابتدا توسط طراحان ما و بر اساس آخرین تکنیک های سئو فنی طراحی شده اند و با استفاده از آنها می توان یک سایت کامل با عملکرد بالا را در مدت زمان بسیار کمی راه اندازی نمود. نا گفته نماند تمامی این قالب ها شامل پشتیبانی 24 ساعته می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. ما با ارائه خدمات طراحی وب سایت، سئو و بهینه سازی سایت، خدمات دیجیتال مارکتینگ و برند سازی می توانیم را شما در تحقق اهدافتان یاری نماییم.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز