چرا انتقال وب سایت از جوملا به وردپرس اشتباه است؟

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=6173

5/5 - (5 امتیاز)

انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای مناسب برای طراحی سایت تصمیم مهمی است که می تواند پیامد های زیادی برای صاحبین وب سایت ها داشته باشد.

سیستم های مدیریت محتوایی مختلفی وجود دارند که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. دو تا از محبوب ترین و معروفترین این پلتفرم ها، سیستم عامل های جوملا و وردپرس می باشد.

هر کدام از این دو پلتفرم قابلیت هایی دارند که روند طراحی از طریق آنها خیلی سریعتر و آسانتر می شود.

وردپرس پلاگین ها و ابزار های زیادی دارد که براحتی در دسترس هستند و می توانند پاسخگوی هر آنچه که صاحبین وب سایت ها می خواهند، باشند. با افزونه ها موجود در سیستم مدیریت محتوای وردپرس می توان تمام اهداف و نیاز های یک وب سایت را برآورده کرد.

جوملا نیز قابلیت های بسیار خوبی دارد. خیلی از صاحبین کسب و کار ها با این پلتفرم اقدام به راه اندازی وب سایت تجاری خود می کنند. اگرچه محبوبیت وردپرس بیشتر است، اما جوملا هم رتبه ی دوم بعد از وردپرس را دارد. طبق آمار و گزارشات، 3% از وب سایت های دنیا بر اساس سیستم مدیریت محتوای جوملا راه اندازی شده اند.

جوملا هم یک پلتفرم خیلی خوب برای طراحی سایت می باشد، اما با تمام این اوصاف گاهی پیش می آید که صاحبین وب سایت ها می خواهند وب سایت جوملای خود را به وردپرس تبدیل کنند. اگرچه این کار امکانپذیر است اما زیاد توصیه نمی شود. زیرا بسیار زمانبر است و گاهی هزینه های زیادی دربر دارد.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز است. کد منبع وردپرس در اختیار عموم می باشد. با وردپرس هر کسی حتی افراد مبتدی می توانند طراحی سایت کنند و محتوای خود را در بستر اینترنت منتشر و آنها را مدیریت کنند. یادگیری ورپرس آسان است. زیرا گرافیک ساده و قابل درکی دارد. وردپرس رایگان است و می توانید آن را از سایت رسمی وردپرس نصب کنید.

وردپرس حاوی قالب ها و پلاگین های زیادی می باشد که طراحی هر نوع سایتی با هر امکانات و ویژگی هایی را امکان پذیر کرده است.

جوملا چیست؟

جوملا هم یک سایت ساز معروف است که امکان هر ساخت هر نوع سایتی را به کاربران می دهد. زبان برنامه نویسی جوملا php می باشد و از پایگاه داده MySQL استفاده می کند.

محبوبیت جوملا کمتر از وردپرس می باشد. تقریباً 35% از وب سایت های سراسر دنیا با وردپرس راه اندازی شده اند.

اگر برای انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب برای طراحی سایت شخصی و یا تجاری خود به اطلاعات بیشتر و دقیقتری نیاز دارید، می توانید از خدمات مشاوره ی رایگان و تخصصی شرکت دارکوب استفاده نمایید.

شرکت دارکوب با برخورداری از کادری حرفه ای ارائه دهنده ی خدمات طراحی سایت و سئو می باشد. شرکت دارکوب سفارش طراحی سایت صنایع مختلف را می پذیرد.

چرا انتقال وب سایت از جوملا به وردپرس اشتباه است؟

چرا انتقال وب سایت از جوملا به وردپرس اشتباه است؟

مقایسه ی سیستم های مدیریت محتوای جوملا و وردپرس

جوملا به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا کار خود را برای سرویس دهی به پورتال ها آغاز کرد، در حالیکه وردپرس در ابتدا یک بستر وبلاگ نویسی بود. اگرچه، امروزه هر دو پلتفرم قادر به طراحی هر نوع وب سایتی هستند.

هم جوملا و هم وردپرس نرم افزار های مستقلی نیستند و حتماً باید بر روی یک وب سرور نصب شوند تا بتوانند کار کنند.

جوملا برای توسعه دهندگانی که با سرور ها سروکار دارند مناسب تر است و وردپرس برای افراد مبتدی گزینه ی بهتری است.

بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو

هم جوملا و هم وردپرس با قواعد سئو سازگار هستند. جوملا به کاربران امکان می دهد تا بتوانند برای مقالات جدید کلمات کلیدی و توضیحات متا تعریف کنند.

در وردپرس افزونه هایی وجود دارد که بهینه سازی سایت را ارتقاء می دهند. مهمترین این افزونه ها Yoast می باشد. هر کسی طی مدت چند دقیقه با نصب این افزونه می تواند بهینه سازی سایت انجام دهد.

در جوملا easy fronted SEO مطابق Yoast در وردپرس می باشد. با استفاده از این ابزار در جوملا دقیقاً مشابه وردپرس، امکان اطلاعات متا به کاربران داده می شود.

البته باید بگوییم easy fronted SEO در جوملا به اندازه ی Yoast مفید نیست و با این افزونه جفت نیست.

امنیت

وقتی بحث از امنیت می شود هر سیستم به اندازه ی ضعیف ترین لینک خود، قدرتمند می باشد.

از آنجا که وردپرس محبوبیت بیشتری دارد و کد های آن در اختیار همگان می باشد، بیشتر هم در معرض آسیب است.

تأمین سطوح امنیتی پیشرفته در وردپرس به افزونه های آن متکی است.

جوملا گزینه هایی برای اتصال از طریق ssl دارد، بعلاوه اینکه افزونه های تأمین امنیت را هم دارد. می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که در زمینه ی تأمین امنیت اگرچه هر دو پلتفرم خوب هستند، اما جوملا کمی بهتر است.

سفارشی سازی

از نظر سفارشی سازی هر دو پلتفرم گزینه های زیادی را ارائه می دهند، اما هم تعداد پلاگین های سفارشی سازی وردپرس بیشتر است و هم اینکه تجربه ی بهتری را ایجاد می کنند.

پیدا کردن مضامین با کیفیت در وردپرس آسانتر است و اغلب سطح پشتیبانی بالاتری دارند و کیفیت بهتری را ارائه می دهند.

مدیریت محتوا

وردپرس و جوملا امکان ایجاد هر نوع سایتی را به کاربران می دهند. اما یادگیری وردپرس نسبت به جوملا ساده تر است. یادگیری جوملا پیچیدگی های زیادی دارد.

استفاده از وردپرس برای همه ی کاربران حتی آنهایی که تجربه ی خاصی در زمینه ی طراحی سایت ندارند، آسان است. هر کسی به راحتی می تواند وردپرس را نصب و شروع به طراحی هر نوع سایتی کند.

به طور کل، از برخی جهات جوملا بهتر از وردپرس می باشد و از برخی جهات وردپرس انعطاف پذیر تر و قابل تنظیم تر است. جوملا و وردپرس کمابیش شبیه به یکدیگر هستند، اما برخی کاربران می خواهند وب سایت جوملای خود را به وردپرس تبدیل کنند. در مقایسه ی ریز جزئیات اگرچه شاید وردپرس کمی بهتر باشد، اما انتقال وب سایت های جوملا به وردپرس اشتباه است. زیرا گاهی خسارت های ناشی از این انتقال بیشتر از سودمندی هایی است که کاربران از این انتقال به دست می آورند. در ادامه ی مقاله به بررسی اینکه چرا انتقال وب سایت های جوملا به وردپرس اشتباه است خواهیم پرداخت.

دلایل اشتباه بودن انتقال وب سایت از جوملا به وردپرس

چرا تغییر پلتفرم سایت طراحی شده اشتباه است؟

کسب و کار های آنلاین وقتی می خواهند تغییری در استراتژی های آنلاین خود به وجود آورند، فوراً به سراغ اعمال این تغییرات در طراحی سایت خود می روند. وب سایت ها مرکز و کانون هر کسب و کار آنلاینی هستند و تمام کانال های بازاریابی آنلاین دیگر بایستی به سمت وب سایت ها هدایت شوند. ترافیک حاصل از تبلیغات آنلاین، فیلم ها، شبکه های اجتماعی و … در نهایت همگی بایستی به سمت وب سایت ها روانه شود. تبدیل کاربران به مشتریان دائمی به طراحی سایت بستگی دارد. همه ی این موارد حاکی از آن است که طراحی سایت مؤثر، مهمترین قسمت از استراتژی هر تجارت آنلاینی می باشد.

صاحبین وب سایت ها معمولاً زمانی که وب سایتشان اهداف تجاری آنها را برآورده نمی کند به فکر بازطراحی سایت و یا تغییر پلتفرم آن می افتند.

هر وب سایت بر روی یک سیستم عامل خاص طراحی می شود. مهمترین سیستم های طراحی وب سایت وردپرس، جوملا، دروپال، shopify و … هستند. همگی این پلتفرم ها گزینه های زیادی به کاربران برای یک طراحی عالی ارائه می دهند، آنچه که فرق دارد، کد منبع این برنامه ها می باشد.

افرادی که می خواهند پلتفرم وب سایت خود را تغییر دهند بایستی در نظر داشته باشند که انتقال سایت از جوملا به وردپرس به سادگی کپی پیست کردن نیست. در این جابجایی ها برخی از ویژگی ها و سفارشی سازی ها باید کاملاً از نو ایجاد شوند تا به خوبی با سیستم جدید ترکیب شوند.

هنگام انتقال سایت ممکن است موارد مختلفی بسته به اینکه چقدر وب سایت شما پیچیده است، اشتباه شوند. همه ی این موارد را نمی توان از قبل پیش بینی کرد. بنابراین در انتقال وب سایت از جوملا به وردپرس بایستی نسبت به یک سری مناطق مراقبت های ویژه ای داشته باشید. برخی از مهمترین مواردی که در انتقال وب سایت خود از جوملا به وردپرس بایستی مد نظر داشته باشید و بررسی های بیشتری در موردشان انجام دهید، عبارتند از:

رتبه بندی گوگل

در انتقال وب سایت از جوملا به وردپرس ممکن است رتبه بندی وب سایت آسیب ببیند.

یکی از مهمترین نگرانی های صاحبین وب سایت هایی که می خواهند سیستم عامل جوملای وب خود را به وردپرس تغییر دهند، در واقع بایستی رتبه بندی گوگل باشد. کسی که سایتی دارد به احتمال زیاد قبلاً هزینه و زمان زیادی را برای بهینه سازی سایتش صرف کرده است. معمولاً کاربران نمی خواهند تمام تلاش های سخت آنها در جهت بهینه سازی سایتشان با تغییر پلتفرم وب سایتشان از بین برود. اگرچه ابزار های زیادی در این زمینه وجود دارند که بسیار کمک کننده هستند، اما آنچه که شما باید انجام دهید این است که انتقال وب سایت خود ار جوملا به وردپرس را به گوگل گزارش کنید. می توانید این کار را از طریق اکانت وبمستر گوگل انجام دهید.

Adwords

اگر شما از طریق adwords به وب سایت فعلی تان پیوند هایی دارید، بایستی چک کنید که آیا این لینک ها برای وب سایت جدید هم به درستی کار می کنند یا خیر! اگر URL وب سایت به طور کلی تغییر کرده باشد، تمام این لینک ها شکسته خواهند شد. در هنگام انتقال وب سایت جوملا به وردپرس مواردی مانند برچسب های بازاریابی مجدد نیز باید مورد بررسی قرار گیرند.

URL های شکسته

تمامی وب سایت ها دارای لینک های داخلی هستند که به کاربران امکان پیمایش ساده را می دهند. در تغییر پلتفرمی که انجام می دهید بایستی اطمینان حاصل کنید که تمام این لینک ها به درستی کار می کنند. یک راه آسان برای پیگیری این موضوع تهیه ی نقشه از سایت فعلی و سایت جدید و مقایسه ی این دو می باشد. همچنین خزنده های وبی در دسترس هستند که می توانید از آنها برای ساخت لیستی از لینک های فعلی استفاده کنید. از طریق هر یک از لینک ها به وب سایت جدید وارد شوید و اطمینان حاصل کنید که آنها همانطور که شما می خواهید کار می کنند.

پیوند های ورودی

بعد از اطمینان حاصل کردن از اینکه تمام پیوند های داخلی به درستی کار می کنند، بایستی مطمئن شوید که لینک های وب سایت های دیگر به وب سایت شما نیز به درستی کار می کنند. پیوند های ورودی از وب سایت های دیگر به وب سایت فعلی خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا ببینید چه وب سایت هایی به وب سایت شما لینک زده اند و در صورت لزوم تغییر مسیرها را تنظیم کنید تا اطمینان حاصل کنید که کاربران هنگام دسترسی به محتوای وب سایت شما با خطا روبرو نمی شوند.

طی این پروسه از تغییر مسیر های 301 استفاده کنید تا هم کاربران به صفحاتی که می خواهند، دسترسی داشته باشند و هم اینکه رتبه بندی صفحات از بین نرود.

طراحی ریسپانسیو

ریسپانسیو بودن وب سایت ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در انتقال وب سایت خود از جوملا به وردپرس بایستی اطمینان حاصل کنید که به ریسپانسیو بودن طراحی سایت لطمه ای وارد نمی شود. برای بررسی این موضوع می توانید وب سایت جدید را از دستگاه های مختلف مشاهده و بررسی کنید.

منظور از ریسپانسیو بودن این است که صفحات وب از طریق هر دستگاهی بدون از بین رفتن خوانایی آنها، قابل مشاهده باشند.

تجزیه و تحلیل وب سایت

قبل از انتقال وب سایت خود از جوملا به وردپرس، تجزیه و تحلیل صفحه ی خود را بررسی کنید و ببینید کدام صفحات بیشترین ترافیک را دارند. این به شما کمک می کند تا متوجه شوید که کدام نواحی در وب سایتتان از اهمیت بیشتری برخوردارند. تجزیه و تحلیل ها به شما می گوید که کدام صفحات بیشترین بازدید، بیشترین تأثیر و بیشترین لینک های خارجی را دارند.

سفارشی سازی

طی انتقال وب سایت از جوملا به وردپرس احتمال اینکه گزینه های سفارشی سازی بهم بریزند، خیلی زیاد است. ممکن گزینه های سفارشی سازی که در وب سایت فعلیتان به خوبی کار می کنند در وب سایت جدید وردپرس به خوبی قبل کارایی نداشته باشند. برای درست کردن گزینه های سفارشی ممکن است مجبور به پرداخت هزینه و صرف زمان شوید.

نتیجه

هر چه وب سایت پیچیده تری داشته باشید، انتقال آن از جوملا به وردپرس سخت تر، پیچیده تر، زمانبر تر و پرهزینه تر است. اگر می خواهید بستر وب سایت خود را تغییر دهید، کارشناسان دارکوب می توانند در این زمینه شما را یاری کنند.

برای کسب راهنمایی های بیشتر در مورد طراحی سایت و انتقال وب سایت از پلتفرم جوملا به وردپرس می توانید از خدمات مشاوره ی تخصصی شرکت دارکوب استفاده نمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز