تفاوت وبلاگ و وب سایت

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=2604

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است در نگاه اول وبلاگ و وب سایت شبیه به نظر بیایند اما در واقع تفاوت های کاربردی و ساختاری زیادی با هم دارند.

وبلاگ چیست؟

وبلاگ نوعی وب سایت است که در آن مطالب به ترتیب زمانی معکوس ارائه می شوند یعنی ابتدا محتوا جدید ظاهر می شوند. از محتوای وبلاگ اغلب به عنوان نوشته ها یا پست های وبلاگ یاد می شود.

وبلاگ ها معمولا توسط یک فرد یا گروه کوچکی از افراد اداره می شوند تا اطلاعات را به شیوه مکالمه ای ارائه دهند.

پست های وبلاگ های معمولی نیز دارای یک بخشی برای نظرات هستند که در آن کاربران می توانند به مقاله پاسخ دهند.

تاریخچه وبلاگ

وبلاگ ها در اواسط دهه 90 از مجلات و دست نوشته های روز آنلاین خلق شدند. در آن زمان، کاربران اینترنت قبلا صفحات وب شخصی را اجرا می کردند که در آن به روز رسانی های منظم درباره زندگی شخصی، افکار و تفسیر های اجتماعی را انتشار می دادند.

اصطلاح وب لاگ ابتدا در اواخر دهه 90 استفاده شد و سپس به وبلاگ و چندی بعد به ما بلاگ (we blog)  تغییر یافت و سرانجام به بلاگ تبدیل شد.

با توجه به افزایش تعداد زیاد اینچنین صفحات وبی، ابزار های مختلفی ظاهر شد که ایجاد مجلات و وبلاگ های آنلاین را برای کاربران آسان تر کرد. این ابزار ها به محبوبیت  وبلاگ نویسی کمک کرد و این فناوری را در دسترس کاربران غیر فنی قرار داد.

در سال 1999، وبلاگ محبوب وبلاگ نویسی Blogger.com راه اندازی شد، که بعدا توسط گوگل در فوریه 2003 بارگذاری شد.

در همان سال، وردپرس اولین نسخه خود را به عنوان پلتفرم وبلاگ نویسی در ماه مه 2003 منتشر کرد.

امروزه وردپرس محبوب ترین پلت فرم وبلاگ نویسی در جهان است که بیش از 30% از کل وب سایت های اینترنتی را تامین می کند.

تفاوت بین وبلاگ و وب سایت چیست؟

وبلاگ ها نوعی وب سایت هستند. تنها تفاوت واقعی بین یک وبلاگ و سایر انواع وب سایت ها در این است که وبلاگ ها به طور منظم با محتوای جدید به روز می شوند که به ترتیب زمانی معکوس (اولین ارسال های جدید) نمایش داده می شوند.

وب سایت های معمولی هنگامی که محتوایشان مکررا به روز رسانی نمی شود طبیعتا ایستا هستند. در حالی که وبلاگ ها پویا هستند و معمولا بیشتر به روز رسانی می شوند. برخی از وبلاگ نویسان روزانه چندین مقاله جدید منتشر می کنند.

وبلاگ ها می توانند بخشی از یک وب سایت بزرگتر باشند. اغلب مشاغل، دارای یک بخش وبلاگ هستند که به طور مرتب محتوا را برای اطلاع رسانی و آموزش به مشتریان خود به روز رسانی می کنند.

شما می توانید از وردپرس برای ایجاد وبلاگ و یا وب سایت استفاده نمایید. خیلی از صاحبان کسب و کار از وردپرس برای ایجاد وب سایت تجاری خود استفاده می کنند.

به زبانی ساده همه وبلاگ ها می توانند یک وب سایت و یا بخشی از یک وب سایت باشند. اما همه وب سایت ها را نمی توان جزو وبلاگ ها به حساب آورد.

به عنوان مثال، WPBeginner  یک وبلاگ و یک وب سایت است.

همچنین وبلاگ ها مقالاتی دارند که با استفاده از دسته ها و برچسب ها سازماندهی می شوند. از طرفی دیگر وب سایت ها برای سازماندهی و نمایش محتوا از صفحات استفاده می کنند.

وبلاگ ها بهتر هستند یا وب سایت ها

به عنوان یک مبتدی ممکن است برایتان سوال ایجاد شود که بهتر است وبلاگ راه اندازی کنید یا وب سایت؟ اما پاسخ این سوال به هدف شما بستگی دارد.

بسیاری از مشاغل کوچک در سراسر دنیا دارای وب سایت های سنتی هستند که فقط از صفحات و بدون وبلاگ تشکیل شده اند. چنین وب سایت های کوچکی اغلب برای ایجاد حضور یک وب اطلاعاتی برای یک تجارت یا سازمان یا فرد ساخته می شوند.

از طرف دیگر روزانه تعداد بیشتری از تجارت ها به پتاسنیل وبلاگ ها در استرانژی بازاریابی شان پی می برند. آنها در حال اضافه کردن یک بخش جداگانه وبلاگ در وب سایت های سنتی شان هستند و از آن برای به دست آوردن ترافیک بیشتر از موتورهای جستجو استفاده می کنند.

آنها همچنین دارای یک وبلاگ اطلاعاتی هستند که در آن به کاربران می آموزند چگونه تبدیل ها را بهبود بخشند و راهنمایی های بیشتری کسب کنند. این موضوع به آنها کمک می کند تا کلمات کلیدی صنعت خود را پوشش دهند تا بتوانند از موتور های جستجو ترافیک رایگان دریافت کنند و فروش بیشتری کسب نمایند.

در هر سطحی از تجارت که هستید، اضافه کردن وبلاگ به سایتتان می تواند به شما کمک بسیاری کند.

تفاوت بین پست های وبلاگ و صفحات چیست؟

وردپرس محبوب ترین پلتفرم وبلاگ نویسی و یک سیستم قدرتمند مدیریت محتواست. به طور پیش فرض وردپرس با دو نوع محتوا معرفی می شود: پست ها و صفحات. اغلب این دو اشتباه گرفته می شوند.

پست های وبلاگ ها در یک ترتیب زمانی معکوس(جدیدترین به قدیمی ترین) نمایش داده می شوند و این بدان معناست که کاربران برای یافتن پست های قدیمی تر بایستی کمی جستجو کنند.

صفحات وب استاتیک هستند مانند صفحه تماس با ما یا صفحه ارائه محصولات و ….

صفحات معمولا برای ایجاد ساختار و طرح وب سایت استفاده می شوند.

مزایای وبلاگ نویسی

هر وبلاگ نویس انگیزه خاصی از وبلاگ نویسی دارد. بسیاری از آنها از وبلاگ خود به عنوان گزینه ای برای نگه داشتن یادداشت های روزانه استفاده می کنند چرا که وبلاگ نویسی می تواند محیطی را برای انتشار خلاقیت ها و ایده های آنها میان جمع کثیری از مخاطبین فراهم آورد.

برند ها و مشاغل برتر وبلاگ هایی را برای آموزش مشتریان خود، به اشتراک گذاری اخبار و رسیدن به مخاطبان بیشتری ایجاد می کنند. وبلاگ نویسی بخشی اساسی در استراتژی بازاریابی آنلاین برای بسیاری از مشاغل است.

اما مزایای آن:

  • راهی برای سازماندهی افکار و ایده های کاربران فراهم می آورد.
  • به شما امکان می دهد مهارت، خلاقیت و استعداد های خود را به نمایش بگذارید.
  • به شما امکان می دهد تا با افراد هم فکر خود به صورت آنلاین درارتباط باشید.
  • راهی برای کسب درآمد می باشد.
  • کاربران می توانند از وبلاگ ها برای اطلاع رسانی و اجرای کمپین ها استفاده کنند.

وب سایت چیست؟

وب سایت ها از محتوای مختلفی مانند تصویر، متن، ویدئو و … تشکیل شده اند. این محتوا و اطلاعات روی یک کامپیوتر به نام سرور بارگذاری می شود. همچنین هر وب سایت یک نام دامنه منحصر به فرد برای خود دارد. شما برای داشتن یک وب سایت بایستی ابتدا سایت خود را طراحی کنید و سپس با نام دامنه منحصر به فردی که برای سایت خود می خرید آن را روی یک سرور بارگذاری نمایید.

وب سایت ها برای اهداف گوناگونی طراحی می شوند. برخی از آنها برای اهداف آموزشی ایجاد می شوند مانند وب سایت یک آموزشگاه، اما برخی نیز برای خبررسانی راه اندازی می شوند و گروهی برای تجارت و کسب درآمد و ….

برخی دیگر از تفاوت های وب سایت ها و وبلاگ ها

  • طراحی و راندازی سایت بسیار پیچیده تر از راه اندازی وبلاگ است.
  • طراحی سایت گاهی هزینه بردار است در حالیکه راه اندازی وبلاگ رایگان است.
  • به روز رسانی وبلاگ بسیار آسانتر از وب سایت است.
  • وبلاگ ها نسبت به وب سایت ها محیطی مناسب تری برای ارتباط و تعامل افراد با یکدیگر فراهم می کنند.
  • محتوای وبلاگ ها به صورت معکوس زمانی (ابتدا جدیدترین اطلاعات) ارائه می شوند در حالیکه محتوای وب سایت ها در هر صفحه ثابت هستند.
  • طراح ها وبلاگ ها محدود به قالب های موجود است در حالیکه وب سایت ها را هرگونه که بخواهید می توانید طراحی کنید.
  • از نظر فنی وبلاگ ها زیرمجوعه وب سایت ها هستند و وب سایت ها دارای امکانات بیشتری هستند.
  • پشتیبانی از وبلاگ ها به خاطر قالب های یکنواختشان بسیار ساده تر است. اما پشتیبانی از سایت ها ممکن است نیاز به تغییراتی در ظاهر داشته باشد.
  • وب سایت ها رسمی تر از وبلاگ ها هستند. وب سایت ها معمولا برای اهداف تجاری و خرید و فروش راه اندازی می شوند در حالیکه وبلاگ ها معمولا با اهداف شخصی مثلا برای ابراز تمایلات و علاقه مندی ها ایجاد می شوند.
اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز