لینک سازی داخلی چیست و نحوه ی صحیح انجام آن چیست؟

نوشته شده توسط رومینا نظری

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=6022

شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب
5/5 - (4 امتیاز)

در حالت ایده آل، هر صفحه در وب سایت شما باید با سه کلیک یا کمتر قابل دسترسی باشد. پیوند داخلی یکی از اصول اولیه سئو است زیرا به خزنده‌های وب کمک می‌کند تا صفحاتی را که مهم‌ترین و کم‌ اهمیت‌ترین صفحات وب‌سایت شما هستند، ارتباط برقرار کنند.لینک‌های داخلی با استفاده از دکمه‌ها، تصاویر قابل کلیک، و متن لنگر یا قسمت قابل کلیک ابرلینک که به صفحه دیگر پیوند می‌دهد ایجاد می‌شوند.  وقتی متن لنگر برای یک صفحه حاوی کلمه کلیدی بر اساس سئو مورد نظر آن صفحه باشد، به بهبود ارزش سئوی آن صفحه کمک می کند.

لیست مطالب

لینک سازی داخلی چیست؟

برای پیوند داخلی چیست می توان گفت: لینک سازی داخلی فرآیندی است که به صفحات دیگر در وب سایت شما پیوند داده می شود. بر خلاف لینک های خارجی سایت (یا لینک های خروجی)، که هایپرلینک هایی هستند که به صفحات سایر وب سایت ها اشاره می کنند، پیوندهای داخلی کاربران را در وب سایت شما نگه می دارد. آنها نباید با “inlinks” (یا بک لینک) اشتباه شوند، که پیوندهایی از دامنه های دیگر هستند که به سمت وب سایت شما “در” می شوند. لینک های داخلی نیز معماری وب سایت شما را تشکیل می دهند. اگر وب سایت خود را مانند یک هرم تصور می کنید، با صفحه اصلی شما در بالا، نمایه پیوند داخلی شما ساختار آن هرم را تشکیل می دهد.

انواع لینک های داخلی

چندین نوع پیوند داخلی وجود دارد که احتمالاً در حال حاضر در وب سایت خود دارید. درک تفاوت های آنها مهم است، زیرا آنها نقش کلیدی در سفر بازدیدکنندگان وب سایت شما دارند.

1. منو/لینک های ناوبری

مهمترین پیوندهای داخلی در وب سایت شما، آنهایی هستند که در منوی ناوبری اصلی شما قرار دارند. اینها یک ثابت دائمی در هدر وب سایت شما هستند که سلسله مراتب وب سایت شما را به کاربران ارتباط می دهند. اغلب آنها حول دسته های محصول، خدمات اولیه یا حوزه های موضوعی کلیدی سازماندهی می شوند. این پیوندهای داخلی پس از ورود به وب‌سایت شما، با کاربرانی که «مهم‌ترین صفحات بعدی» در آنجا قرار دارند، ارتباط برقرار می‌کنند. آنها پیوندهای ناوبری نامیده می شوند زیرا بسیار شبیه یک نقشه عمل می کنند و کاربران را به جایی که باید در مرحله بعدی بروند راهنمایی می کنند.

2. پاورقی

مانند پیوندهای ناوبری، پیوندهای پاورقی زمانی که کاربر در صفحات مختلف وب سایت شما حرکت می کند ثابت می ماند. آنها باید به سایر صفحات مهم در وب سایت شما اشاره کنند که ممکن است کاربر بخواهد به آنها ارجاع دهد. اگر کاربر تا زمانی که به پایین صفحه پیمایش می کند چیزی را که به دنبالش است پیدا نکرده باشد، می خواهید پیوندهای داخلی شما در پاورقی به او کمک کند مکان دیگری را برای کلیک کردن پیدا کند. اغلب می توانید تماس با ما، راهنما، سوالات متداول، در مورد صفحات و صفحات مشابه منابع را در پاورقی وب سایت ها پیدا کنید.

3. نوار کناری

پیوندهای نوار کناری معمولاً پیوندهای متنی هستند که هدف ناوبری را نیز انجام می دهند. برخی از وب سایت ها از لینک های داخلی در نوار کناری خود استفاده می کنند تا کاربران را به سمت محتوای محبوب یا مرتبط هدایت کنند. پیوندهای نوار کناری برای وب‌سایت‌هایی که دارای محتوای زیادی هستند، مانند سایت‌های خبری یا دستور پخت، بسیار رایج است، زیرا ممکن است کاربر لزوماً به دنبال چیزی خاص نباشد، بلکه صرفاً از یک صفحه به صفحه دیگر مرور می‌کند.

4. درون متنی

پیوندهای درون متنی آنهایی هستند که در بدنه محتوای یک وب سایت ظاهر می شوند. آنها اغلب در پست های وبلاگ سایت استفاده می شوند. شما برای نوشتن پست وبلاگ می توانید مقاله مراحل نوشتن پست وبلاگ را مطالعه بفرمایید. به جای اهمیت سیگنال یا ناوبری، پیوندهای داخلی درون متنی به اطلاعات مرتبطی اشاره می کنند که کاربر می تواند به دلخواه خود به آنها دسترسی داشته باشد.

شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب

چرا لینک سازی داخلی؟

وقت گذاشتن برای افزودن لینک های داخلی در صفحات وب شما دارای مزایای مختلفی است. بیایید ببینیم چگونه آنها به بهبود استراتژی SEO شما کمک می کنند.

تجربه کاربری را بهبود می بخشد

اول از همه، پیوندهای داخلی مرتبط، وب سایت شما را به مکان بهتری برای کاربران تبدیل می کند. این به ویژه برای آن دسته از کاربرانی که برای اولین بار به وب‌سایت شما وارد می‌شوند، بدون اطلاع قبلی از محتوایی که در آنجا زندگی می‌کنند، صادق است. آسان‌تر کردن کاربران برای پیمایش در صفحات وب و یافتن سریع آنچه به دنبال آن هستند، تجربه کاربر را مثبت نگه می‌دارد و سفر کاربر را تقویت می‌کند.

کاربران را برای مدت طولانی تری در وب سایت شما نگه می دارد

پیوندهای داخلی این احتمال را کاهش می دهند که کاربر برای دریافت اطلاعات مورد نظر خود به وب سایت دیگری برود یا به موتور جستجو بازگردد. این بدان معنی است که جلسات صفحه طولانی تر و بازدیدهای صفحه بیشتر است. این افزایش زمان در صفحه همچنین فرصت های بیشتری را برای کاربر برای تبدیل فراهم می کند، تا زمانی که CTA ها و اقدامات تبدیل شما به درستی بهینه شده باشند. و اگر کاربران از جستجوی گوگل (ترافیک ارگانیک) به وب سایت شما وارد شوند و برای مدت طولانی تری در صفحه شما بمانند، به گوگل نیز اطلاع می دهد که کاربران در حال یافتن اطلاعات مورد نظر خود هستند و محتوا باید ارزشمند باشد.

به خوانندگان کمک کنید در پست های وبلاگ اطلاعات بیشتری کسب کنند

با پیوند دادن به سایر پست های وبلاگ مرتبط در وب سایت خود، می توانید به کاربران خود کمک کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد محصولات، خدمات یا حوزه های موضوعی شما دریافت کنند. بسیاری از پیوندهای داخلی به پست های وبلاگ عمیق و با کیفیت بالا نیز تأثیر زیادی در ارتقای تخصص صنعت برند شما در چشم کاربران دارد.

مزایای سئو لینک داخلی

این پیوندهای داخلی علاوه بر هدایت کاربران در سراسر وب سایت شما، عنکبوت های موتور جستجو را نیز برای خزیدن و فهرست کردن همه آن صفحات مختلف ارسال می کنند. هنگامی که خزنده های وب در وب سایت شما حرکت می کنند، می توانند اطلاعات بیشتری در مورد محتوای شما به دست آورند که بر ارتقا یا عدم تبلیغ آن صفحات در SERP تأثیر می گذارد. بنابراین، افزودن لینک های داخلی به صورت استراتژیک، می تواند مزایای عمده ای برای عملکرد سئو شما داشته باشد.

خزیدن و کشف صفحات جدید برای گوگل آسان تر است

همانطور که در بالا ذکر شد، هر صفحه در وب سایت شما در حالت ایده آل باید با سه کلیک یا کمتر از صفحه اصلی قابل دسترسی باشد. اگر هیچ پیوند داخلی یا پیوند عمیق به صفحه ای در وب سایت شما وجود نداشته باشد، خزنده های Google آن را نمی بینند. اطمینان از اینکه صفحات وبی که می خواهید رتبه بندی کنید به راحتی توسط خزنده های موتورهای جستجو قابل کشف و در نتیجه خزیدن و فهرست بندی می شوند، اولین قدم ضروری برای نمایش بیشتر وب سایت شما در SERP است.

ارتباط و زمینه سیگنال

گوگل همچنین برای درک زمینه و ارتباط با عبارات جستجوی مختلف به متن لنگر پیوندهای داخلی متکی است. اگر متن لنگر با محتوای صفحه پیوند شده مطابقت نداشته باشد، احتمال کمتری وجود دارد که گوگل به صفحه اعتماد کند یا آن را در SERP برای عبارات کلیدی مرتبط تبلیغ کند. با این حال، استفاده از متن لنگر مناسب می‌تواند به Google کمک کند تا به طور کامل‌تر متوجه شود که صفحه پیوند داده شده چیست. به همین دلیل است که استفاده از کلمه کلیدی در انکر تکست هنگام ایجاد لینک مهم است.

توزیع رتبه صفحه

پیوندهای داخلی همچنین به توزیع رتبه صفحه در وب سایت های ما کمک می کند. PageRank یک معیار اختصاصی گوگل است که میزان محبوبیت یک صفحه وب را نشان می دهد، همانطور که با مجموع لینک های اشاره شده به آن اندازه گیری می شود. هر بار که صفحه‌ای به صفحه‌ای دیگر لینک می‌شود، در امتداد بخشی از PageRank یا ارزش پیوند آن قرار می‌گیرد. گوگل در الگوریتم رتبه بندی خود از PageRank استفاده می کند و هر چه صفحه رتبه بیشتری داشته باشد، احتمال اینکه در SERP ها رتبه خوبی داشته باشد، بیشتر می شود.

به Google کمک کنید تا قدرت شما را در یک موضوع درک کند

اگر خزنده‌های گوگل ببینند که شما لینک‌های داخلی زیادی دارید که به تولید محتوای مرتبط با وب‌سایت شما اشاره می‌کنند، وب‌سایت شما را به عنوان یک مرجع در زمینه‌های موضوعی کلیدی می‌بینند. به عنوان مثال، یک دارایی محتوای کلیدی در مورد لینک بیلدینگ نیز ممکن است از صفحات مربوط به متن لنگر، پست مهمان، تجزیه و تحلیل نمایه بک لینک، یا سایر موضوعات فرعی مرتبط مرتبط با لینک بیلدینگ به طور کلی به آن پیوند داده شود.

بهترین شیوه ها و نکات پیوند داخلی

پیوند داخلی بخشی جدایی ناپذیر از بهینه سازی و سئو در صفحه است. با این حال، علاقه داخلی به روش اشتباه می تواند عملکرد شما را در SERP ها کاهش دهد. بنابراین چگونه می‌توانید پیوندهای داخلی را با هدف ارتقای پتانسیل رتبه‌بندی خود انجام دهید؟

1. از متن لنگر توصیفی و غنی از کلمات کلیدی استفاده کنید

ارزش پیوند داخلی تنها می تواند بدون بهینه سازی متن لنگر که آن پیوندهای داخلی را تشکیل می دهد تا آنجا پیش برود. در حالت ایده آل، متن لنگر شما باید به اندازه کافی محتوای صفحه را توصیف کند. اگر می‌خواهید صفحه پیوند داده شده شما برای کلمات کلیدی خاصی رتبه‌بندی شود، مطمئن شوید که از متن لنگر دقیق، منطبق جزئی یا متنی استفاده می‌کنید تا ارتباط قوی‌تری با Google نشان دهد.

2. استفاده استراتژیک از dofollow/nofollow

برای عبور از صفحه رتبه، پیوندهای داخلی شما باید dofollow شوند. Dofollow یک دستورالعمل جستجوی روبات‌ها است که به خزنده‌های گوگل می‌گوید که می‌توانند پیوندهای صفحه را دنبال کنند نه اینکه آنها را نادیده بگیرند. ممکن است مواقعی بخواهید از تگ nofollow برای صفحاتی استفاده کنید که نیازی به رتبه بندی ندارند، مانند «متشکرم» یا صفحات تأیید. بعداً در این مورد بیشتر توضیح می‌دهید، اما اگر به صورت داخلی به صفحه‌ای پیوند می‌دهید تا رتبه‌بندی آن را ارتقا دهید، آن پیوند بدون برچسب ربات dofollow ارزشی ندارد.

شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب

3. به پست های قدیمی در پست های وبلاگ جدید خود پیوند دهید

به طور کلی، هیچ پست وبلاگ جدیدی نباید بدون درج پیوندهای داخلی به محتوای مرتبط دیگر در وب سایت شما منتشر شود. اگر دقیقاً مطمئن نیستید که به کجا در وب سایت خود پیوند دهید، می توانید از ابزارهای نرم افزاری مانند SearchAtlas استفاده کنید و پیشنهادات پیوندهای داخلی را که به شما توصیه می کند، مشاهده کنید. با این حال، به یاد داشته باشید، اگر هیچ رابطه طبیعی بین دو صفحه وجود ندارد، پیوندهای داخلی را مجبور نکنید. این در واقع می تواند به سئوی شما آسیب برساند. اگر هنوز محتوای مرتبط را در وب سایت خود ندارید، آن را به تقویم محتوای SEO خود اضافه کنید. پیوندهای داخلی برای سئو با محتوای باکیفیت تر که به طور دائم در وب سایت شما زندگی می کنند آسان تر می شود.

4. پیوند به پست های جدید در پست های قدیمی

همچنین باید پیوندهای داخلی را در پست های قدیمی اضافه کنید که به هر وبلاگ جدیدی که منتشر می کنید اشاره می کند. این مرحله‌ای است که بسیاری از مردم فراموش می‌کنند، اما باز هم: گوگل نمی‌تواند صفحه‌ای را پیدا کند اگر پیوندی به آن وجود نداشته باشد و این یک راه عالی برای دریافت ترافیک بیشتر از محتوای همیشه سبز شما است.

بنابراین پس از انتشار یک وبلاگ جدید، آن را به طور منظم در چک لیست خود قرار دهید تا پست های قدیمی تر و مرتبط را پیدا کنید و آنها را با پیوندهای داخلی به محتوای جدید به روز کنید. هرچه صفحه جدید شما در معماری سایت شما پایین تر باشد، خزنده ها بیشتر طول می کشند تا آن را پیدا کنند، اما تا زمانی که آن لینک های داخلی وجود دارند، خزنده ها راهی برای فهرست بندی خواهند داشت. بسته به اهمیت و رتبه بندی بالقوه صفحه جدید، ممکن است بخواهید از پست های قدیمی با تعداد زیادی بک لینک به صفحه پیوند دهید تا بتوانند ارزش لینک بیشتری را در اختیار شما قرار دهند.

5. لینک های شکسته را نظارت و تعمیر کنید

با گذشت زمان، با اضافه کردن محتوای جدید، به روز رسانی محتوای قدیمی یا تغییر مسیرهای آدرس اینترنتی، ممکن است پیوندهای داخلی در سایت شما شکسته شوند. با تغییر این عناصر کلیدی، برخی از سیستم های مدیریت محتوا به طور خودکار تغییر مسیرها را اضافه می کنند، اما نه همیشه. مهم است که برای برنامه ریزی منظم نگهداری پیوندها در استراتژی خود وقت بگذارید و هر پیوند داخلی شکسته را به سرعت شناسایی و تعمیر کنید.

در غیر این صورت، می توانید کاربران و خزنده های موتورهای جستجو را به صفحات مرده بفرستید. این نه تنها تجربه کاربر را مختل می کند، بلکه باعث می شود وب سایت شما به نظر برسد که به طور منظم از آن مراقبت نمی شود، و باعث می شود گوگل به هیچ وجه صفحاتی را از وب سایت شما رتبه بندی کند.

6. در همان صفحه باز کنید

بهترین روش این است که صفحات مرتبط داخلی خود را پس از کلیک کردن در همان برگه باز کنید. کاربران می توانند به سادگی دکمه بازگشت را فشار دهند تا صفحه ای را که قبلا در آن بودند پیدا کنند. این برعکس پیوندهای خارجی است که باید در یک تب جدید باز شوند. در غیر این صورت، پیوندهای شما به جای اینکه کاربران را در وب سایت خود نگه دارند، آنها را از وب سایت خود دور می کنند.

3 استراتژی پیشرفته پیوند داخلی

اگر قبلاً پیوندهای داخلی در وب سایت خود پراکنده شده است و می خواهید از آنها بیشتر استفاده کنید، در اینجا چند استراتژی پیشرفته تر برای پیوند داخلی آورده شده است.

1. صفحات ستونی و خوشه های موضوعی

صفحات ستونی محتوای سطح بالایی هستند که اطلاعات گسترده ای در مورد یک موضوع اصلی ارائه می دهند. در سراسر صفحات ستون پیوندهای داخلی به مقالات جامع در مورد موضوعات فرعی مرتبط با آن موضوع اصلی وجود دارد. اگرچه لزوماً در مفهوم پیشرفته نیست، ایجاد صفحات ستون و در سایت شما بسیار زمان بر و منابع فشرده است. با این حال، داشتن چندین خوشه موضوعی پروفایل پیوند داخلی شما را تقویت می‌کند و قدرت موضوعی شما را از دید خزنده‌های گوگل تثبیت می‌کند.

2. پیج رنک مجسمه سازی

پیکربندی پیج رنک فرآیندی است که از طریق لینک های داخلی و تگ های nofollow از صفحه رتبه وب سایت شما به صورت استراتژیک تر استفاده می کند. آنچه اغلب اتفاق می افتد این است که صاحبان سایت ارزش لینک را به صفحاتی ارسال می کنند که فقط نیازی به رتبه بندی ندارند! به دست آوردن رتبه صفحه در حال حاضر به اندازه کافی سخت است، بنابراین هدر دادن آن در صفحاتی که ارزشی برای کاربران به ارمغان نمی آورند یا کاربران را تبدیل نمی کنند، ایده آل نیست.

اگرچه کاربران دیگر نمی توانند پیج رنک آنها را ببینند، اما گوگل همچنان به رتبه پیج به عنوان درک اعتبار و ارزش صفحات وب نگاه می کند. اکثر صفحه رتبه سایت شما در صفحه اصلی شما متمرکز می شود، به این معنی که آن پیوندهای پیمایش و پاورقی بسیار مهم هستند. برای جزئیات بیشتر در مورد نحوه استفاده از این استراتژی، این راهنمای مجسمه سازی PageRank را بررسی کنید.

شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب

3. بهینه سازی بودجه خزیدن

گوگل فقط به وب سایت شما اجازه می دهد تا مقدار مشخصی از بودجه خزیدن را داشته باشد. سایت های سازمانی با هزاران صفحه فرود می توانند به راحتی این بودجه را به حداکثر برسانند. این بدان معناست که سایت‌های سازمانی می‌توانند هزاران صفحه فرود داشته باشند که حتی در فهرست گوگل نیستند. اگرچه یک استراتژی پیشرفته تر است، اما سئوکاران اغلب از ترکیبی از لینک های داخلی، نقشه های سایت و برچسب های ربات استفاده می کنند تا مطمئن شوند که خزنده های وب گوگل صفحات خود را با ارزش بالا و بالاترین تبدیل را فهرست می کنند. اگرچه وب‌سایت‌های کوچک‌تر نیازی به نگرانی در مورد بهینه‌سازی بودجه خزیدن ندارند، وب‌سایت‌های بزرگتر باید از بودجه خزیدن خود آگاه باشند و بر این اساس استراتژی خود را اتخاذ کنند.

پیوندهای داخلی را نادیده نگیرید

به طور خلاصه، اگر می خواهید ترافیک بیشتری را به وب سایت خود وارد کنید و تجربه کاربری را بهبود بخشید، لینک های داخلی وب سایت شما نباید یک فکر بعدی باشد! با کمی زمان و برنامه ریزی، لینک های داخلی شما می توانند به شما کمک کنند تا صفحات بیشتری را در فهرست گوگل ببینید و موقعیت های رتبه بندی بهتری داشته باشید. و همه این تلاش‌ها به مهم‌ترین ذینفعان – کاربران شما – کمک می‌کند تا محتوای شما را بیشتر کشف کنند و به دفعات بیشتری تبدیل شوند.

سئوی سایت دارکوب

شرکت دارکوب با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه طراحی سایت حرفه ای و خدمات سئوی سایت و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد. دارکوب سعی دارد با کمترین هزینه برای وب سایت شما سئو انجام دهد. به دلیل اینکه سایتی که که شما طراحی می کنید پس از طراحی به صفحات آخر گوگل می رود و شما برای بالا آوردن رتبه سایت خود باید خدمات سئو سایت انجام دهید. شرکت دارکوب خدمات سئو را به دو پکیج تقسیم کرده است که شامل:

پکیج اول : به صورت یک روز در میان روی سایت شما سئو کار می شود. این پکیج برای سایت هایی مناسب است که تازه طراحی شدند و قدمت طراحی آن ها زیر 6 ماه است.

پکیج دوم : هر روز روی سایت شما سئو کار می شود. این پکیج برای سایت هایی مناسب است که بیش از 6 ماه است که طراحی شده اند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز