7 نکته ضروری برای طراحی وب سایت

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

7 نکته ضروري براي طراحي وب سايت 


امروزه اغلب مردم براي رفع نيازهايشان به فضاي مجازي و اينترنت رجوع ميکنند و با استفاده از موتورهاي جست و جو به رفع نيازهايشان مي پردازند . اکثر شرکت هايي که خدمات و محصولات عرضه ميکنند و همچنين اغلب اشخاصي که داراي کسب و کار مي باشند داراي وب سايت براي مشاغلشان هستند .داشتن وب سايت براي کسب و کار باعث تبليغ و معرفي محصولات و خدمات به ديگران مي شود . براي موفقيت بيشتر لازم است سايت مورد نظر به درستي و با اصول طراحي وب طراحي گردد . به همين دليل بهتر است طراحي آن را به دست طراحان خلاق و نوآور که با تمام ترفندهاي طراحي آشنا هستند سپرد .ما در اين مقاله سعي داريم به 7 نکته مهم در طراحي وب سايت که طراحان دارکوب از آن استفاده ميکنند بپردازيم .


سايت ما بايد داراي ديدي قابل توجه باشد بدين معنا که مانند يک نمايندگي و شرکت آنلاين جلوه کند . به طور خلاصه نمايندگي آنلاين کسب و کار ما باشد . اگر مدت زمان زيادي است که سايت داريد بايد آن را هرازگاهي بروز کنيد مخاطب بايد بداند که شما سايت خود را زيرنظر داريد . از ديد يک کاربر به سايت خود نگاه کنيد اگر نتوانستيد زير 10 ثانيه از خلاصه محتواي سايت باخبر شويد يا به مقصود خود برسيد سايت شما نياز به تغييرات اساسي دارد .زيرا مخاطبان زمان زيادي را براي ديدن سايت ها و رسيدن به خواسته هايشان صرف نميکنند در صورتي که در سايت شما نتوانند سريع به هدفشان برسند وب سايت شما را ترک کرده و به سايتي ديگر رجوع ميکنند . با رعايت کردن 7 نکته زير سايت شما نه تنها محتواي غنيي که مخاطب ميخواهد را فراهم ميکند بلکه باعث ميشود مشتري ترغيب شود و اون کاري که شما ميخواهيد را انجام دهد براي مثال اگر طراحي سايت شما خوب باشد و محصولي مانند لباس را ميفروشيد ، سايت شما مشتري را به طور غير مستقيم وادار ميکند که محصولي از سايت شما تهيه کند .

دعوت از مخاطب براي انجام کار (call to Action ) :


گاهي وقت ها يک تصوير يا يک دکمه ساده باعث ميگردد مشتري از سايتي محصول و خدمات بگيرد . صاحبان کسب و کار انتظار دارند که وقتي مخاطبي وارد وب سايتشان ميشود از خدمات و محصولات آنها استفاده کنند . در صورتي که مشتري و مخاطب با خدمات و محصولات شما آشنا نباشد انتظار نميرود که به سرعت از خدمات شما استفادکند پس لازم است کهcall to action)CTA)داشته باشيد . از CTA معمولا براي عرضه محصولات و خدمات استفاده ميکنند در گاهي موارد نيز براي وارد کردن اطلاعات کاربران و ثبت نام آنها در سايت استفاده مي شود . براي مثال ميتوان گفت در طراحي سايت از جملات زير براي CTA استفاده ميکنند .

  • براي کسب اطلاعات بيشتر اينجا کليک کنيد
  • همين حالا خريد کنيد


براي اينکه مخاطبان را مجبور به استفاده و خريد محصولات و خدماتتان کنيد بايد دلايل محکمي را براي استفاده ي آنها ذکر کنيد براي مثال گاهي مواقع براي محصولات خود تخفيف بگذاريد و از عبارت "با تخفيف خريداري کنيد " يا "فقط 24 ساعت براي استفاده از تخفيف وقت داريد " و هر جمله ايي که فکر ميکنيد کاربر را تشويق به کليک ميکند استفاده کنيد .از ديد يک کاربر و مشتري به سايت نگاه کنيد و ببنيد چه چيزي شما را مجبور به کليک ميکند در اين صورت ميتوانيد به طور قوي و صحيح از CTA استفاده کنيد . بدون شک ميتوان گفت CTA يکي از مهمترين بخش هاي طراحي سايت مي باشد . فراخوان و دعوت خوب ميتواند کاربر را جذب کند و نرخ کليک و بازديد سايت شما را بالا ببرد در نتيجه در سئو (Seo) سايت شما تاثير ميگذارد . راه هاي زير براي CTA قوي موثر است

  • از کاربر دعوت کنيد که در خبرنامه شما ثبت نام کن (ارسال خبر ميتواند به صورت ايميل يا پيامک باشد )
  • از کاربر خود بخواهيد که فايل هاي سايت شما را دانلود کند . مثل فايل فيلم تبليغاتي شما و...
  • در انتهاي مقاله خود از کاربر بخواهيد که مقالات مرتبط را نيز مطالعه کند .

 


براي طراحي CTA بايد عوامل زير را در نظر گرفت :

  • متن
  • محل قرار گرفتن فراخواني
  • اندازه فراخواني
  • رنگ دکمه فراخواني
    بايد توجه داشت که استفاده نادرست از فراخواني ميتواند نتيجه معکوس داشته باشد .

تايپوگرافي و استفاده از طرح و رنگ مناسب :


ممکن است شما رنگ مورد علاقه خود را براي سايتتان انتخاب کنيد . رنگ سايت بسيار مهم ميباشد استفاده از هر رنگي در طراحي سايت درست نيست .رنگ وب سايت شما ميتواند در مورد کسب و کارتان با مشتري صحبت کند .اگر فقط از يک رنگ ساده براي وب سايت استفاده کنيد نادرست است .بايد از ترکيب رنگي استفاده کرد که وقتي بازديد کننده سلايت را مشاهده ميکند احساس خوشايندي در او بوجود آيد .براي انتخاب رنگ توجه به موارد زير ميتواند به شما کمک کند :

  • اثر روانشناسي رنگ مورد استفاده بر روي مخاطب
  • قابليت خوانايي متن با رنگ استفاده شده
  • تطبيق رنگ وبسايت با رنگ لوگو و آرم
  • با توجه به نوع مخاطب رنگ انتخاب کنيد براي مثال اگر مخاطبان سايت شما کودکان و نوجوانان هستند رنگ مناسب سن آنها انتخاب شود 
  • رنگ هاي مشابه يا رنگ هاي هم خانواده يا رنگ هاي مکمل يا رنگ هاي مخالف استفاده شود
    بايد توجه داشت که انتخاب رنگ بسيار مهم است و ميتواند مشتري را ترغيب به خريد و استفاده از خدمات کرد نبايد از رنگ ها و طرح هايي استفاده شود که بينايي مخاطب را آزار دهد اين صورت حتي اگر مخاطب خواهان استفاده و خريد از سايت ما باشد سايت را ترک مي کند . يکي ديگر از عوامل مهم در جذب کاربر نوع فونت متن در وب سايت است فونت ها را بايد با توجه به نوع فعاليت وب سايت انتخاب کرد بايد توجه شود که فقط از يک نوع فونت در صفحه استفاده شود .حداقل سايز فونت بايد 16 مگا پيکسل باشد . از فونت هاي فانتزي که داراي کاراکترهاي اضافي و ناخوانا است ،استفاده نکنيد .

پرکاربردترين و محبوب ترين فونت ها در فارسي به شرح زير است :
Tahoma
Yekan-B Yekan
Nazanin-B Nazanin
Roya- B Roya
Mitra
محبوب ترين فونت ها در انگليسي نيز به شرح زير است :
Caslon
Circular
Gotham
GT Walsheim
Franklin Gothic
Proxima Nova
Apercu
Avenir
Futura
Brandon Grotesque

تصویرنگاری قدرتمند :

استفاده از تصاویر در طراحی سایت امروزه یکی از الزاماتی است که از آن نباید غافل شد . استفاده از عکس و تصویر هم موجب جذب و زیبایی و هم باعث فهم بهتر مطالب می شود . تصاویر بخش مهمی از قسمت قابل نمایش یک وب سایت هستند . همچنین نباید از استفاده از کلیپ های کوتاه غافل شد . تصاویر انتخابی حتما نباید توسط خودمان گرفته شده باشد . برای یافتن تصاویر با کیفیت میتوان به سایت ها flickr ، istockphoto ؛ pinterest مراجعه کرد . باید توجه داشت تصاویر انتخابی با محتوای سایت و مطالب سایت در ارتباط باشد و تصویر مورد نظر بتواند خلاصه ایی از محتوای سایت را به خوبی انتقال دهید به این طریق میتوان طی مدت 10 ثانیه کاربر از مطالب ومحتوای سایت شما با خبر شود . بهتر است از تصاویر کوچک و بزرگ و تلفیقی استفاده کرد همچنین میتوان از تصاویر بزرگ به تنهایی استفاده کرد یک تصویر بزرگ که بتواند مطالبی از سایت را انتقال بدهد برای مخاطب بسیار جذاب است استفاده از تصاویر بزرگ باید به صورت بنر یا اسلاید شو باشد. در صورت نیاز میتوانید از کلیپ های کوتاه و کم حجم تبلیغاتی برای وب سایت خود استفاده کنید فقط باید سعی شود که این فیلم ها کم حجم باشد که کاربر به راحتی بتواند بارگیری کند .

نکات مهم در انتخاب تصاویر :

  • ابعاد و اندازه تصویر : ابعاد تصاویر مورد استفاده نباید از مقدار معینی بزرگتر باشد . درغیر این صورت بر سرعت بالا آمدن سایت تاثیر منفی میگذارد .
  • حجم تصویر : حجم تصویر نیز مانند ابعاد آن نباید زیاد باشد این نکته نیز بر سرعت بالا آمدن وب سایت تاثیر منفی میگذارد .(در ادامه به بحث در مورد این نکات میپردازیم )
  • فرمت تصاویر : مرورگرها تنها از تعداد اندکی از فرمت ها میتوانند پشتیبانی کنند از جمله پرکاربردترین آنها png ،jpg، gif میباشد . پس در انتخاب تصاویر حتما باید فرمت آنها را در نظر گرفت . این فرمت ها به طور معمول دارای حجم های پایینی هستند .

فرمت GIF : این فرمت بیشتر برای تصاویر گرافیکی متحرک به کار میرود که در مقابل با فیلم حجم کمتری دارد . یکی از قابلیت های مهم این فرمت این است که تصاویر متحرک می تواند بسازد . اما باید فراموش نشود از آنجا که تعداد 256 رنگ را فقط میتواند پشتیبانی کند پس ممکن است بعضی کیفیت بعضی از تصاویر را پایین آورد . بهتر است برای تصاویر دیجیتال یا دارای Gradiant از این فرمت استفاده نکنید .

فرمت JPG : از این فرمت برای تصاویر با کیفیت و دیجیتال که با دوربین گرفته شده اند استفاده میشود ، در این فرمت از میلیون ها رنگ استفاده شده است و فرمتی استاندارد می باشد . پس از فشرده سازی توسط این فرمت تا حدودی کیفیت تصاویر پایین می اید .

فرمت PNG : این فرمت بیشتر برای فضای اینترنت تشکیل شده است . برای کارهای چاپی نباید مورد استفاده قرار بگیرد .

نکاتی که باید در نظر گرفت : فرمت gif برای تصاویری که شامل نوشته و خطوط میباشد بهتر است . برای تصاویر با پس زمینه شفاف نیز بهتر است از فرمت png 24bit استفاده شود .

لزوم استفاده از پیشوند HTTPS :

HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure ) یا پروتکل انتقال ابرمتن امن همان قفلی است که در نوار آدرس مشاهده می شود و اتصال به سایت ها را به صورت رمزگذاری شده و مطمئن برقرار می کند . این مفهوم در خدمات آنلاین بانکی ، خرید آنلاین ، اجتناب از فیشینگ و ... بکار می رود . ممکن است بسیاری از وب سایت ها این آدرس امن را نداشته باشند در این صورت در نتایج جست و جو ظاهر نمی شوند . فضای اینترنت به تدریج به یک استاندارد https-only منتهی می شود . به طور خلاصه وقتی شما به وب سایتی متصل میشوید که در آدرس آن https دارد داده هایی که در آن وب سایت وارد می کنید مثل رمز ، این داده ها به صورت رمزگذاری شده ارسال می شود تا دید هکرها پنهان بماند .https بر نحوه نمایش صفحه وب در برخی از مرورگرها تاثیر دارد . برای مثال وقتی شما با مرورگر Google Chrome وب سایتی را باز میکنید در صورتی که پیشوند https نداشته باشد پیام "اتصال شما به این وب سایت امن نیست " به شما ارسال می کند . یکی دیگر از قابلیت های امن این پروتکل به این صورت است که موتور جستجوی گوگل به صورت پیش فرض از این قابلیت استفاده میکند بدین منظور که افراد دیگر نمیتوانند موارد جست و جوی شما را مشاهده کنند در صورتی که در گذشته افرادی که از یک wifi استفاده میکردند میتوانستند موارد جستجوی شما را ببینند.در صورتی که این قابلیت ها در پروتکل HTTP نیست . امروزه اغلب کاربران از این موضوع با خبر هستند و برای آنها اهمیت دارد که وب سایتی که مشاهده میکنند دارای پیشوند https باشد . پس باید اطمینان حاصل کنید که آدرس وب سایت شما از این بابت به روز شده باشد تا هم میزان کلیک و بازدید وب سایت پایین نیاید و همچنین در لیست نتایج جسن و جو ظاهر شوید. وجود این پیشوند در آدرس شما به خودی خود تضمین کننده قانونی بون سایت شما می باشد هم میزان کلیک وب سایت پایین نیاید و هم در نتایج جستجو ظاهر شوید .

اهمیت قابلیت های دسترسی وب سایت

یکی از مهمترین مواردی که در طراحی وب سایت باید به آن توجه شود قابلیت دسترسی آن می باشد.وقتی صحبت از طراحی وب میشود مهمترین عامل برای جذب بازدید و کلیک قابلیت تعامل راحت با کاربر است .باید اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای همه افراد قابل دسترسی باشد از جمله افرادی که دارای ناتوانی و ضعف جسمی ، ضعف شنوایی ، معلولیت های یادگیری ، محدودیت های شناختی ، حساسیت به نور و ...

از همه مهمتر اینکه سایت شما باید در همه ی دستگاه ها قابل رویت باشه از آنجا که امروزه اغلب کاربران صفحه هات وب با تلفن همراه سایت ها را رویت میکنند پس مهم است که سایت شما برای نسخه های موبایل ، تبلت و... قابل استفاده باشد. در ادامه بیشتر در این باره می گوییم .

 

زمان بارگیری سریع : Quick Load Times

سرعت لود صفحه وب سایت شما بسیار مورد اهمیت است در صورتی که سایتی به اصطلاح سنگین داشته باشید و زمان بیشتر از معمول صرف باز شدنش شود بازدید کننده های خود را از دست میدهید و همچنین این مورد در رتبه بندی گوگل مورد اهمیت است . پس تا جایی که می شود سعی کنید از انجام کارهایی که سرعت سایت را کم میکند اجتناب کنید به طور خلاصه میتوان گفت از طرح هایی در طراحی خود استفاده کنید که در عین سادگی جذاب باشد و حالت مینیمالیستی داشته باشد . این کار هم به زیاد شدن سرعت سایت کمک می کند هم باعث میگردد وب سایت شما یک جلوه مدرن و کلاسیکی داشته باشد . سعی کنید از تصاویر کمتر با افکت های بیشتر استفاده کنید اگر از تصاویر با حجم بالااستفاده میکنید بهتر است عکس های خود را به وسیله نرم افزارهایی که حجم را کاهش می دهند حجم تصاویرتان را کم کنید این نرم افزار ها حجم را کاهش می دهند اما کیفیت تصویر را حفظ میکنند . سعی کنید آپشن های خود را در منو کم کنید .اگر طراحی سایت شما ساده باشد مشاهده میکنید که سرعت سایتتان تا چه اندازه ایی بالا می رود . بهتر است از منو های شفاف استفاده کنید . در صورتی که در وب سایت شما کلیپ و فیلم موجود می باشد بهتر است مدت زمان آنها را کوتاه کنید . با رعایت این موارد خواهید دید که سرعت وب سایت شما تا چه اندازه بالا می رود در نتیجه بر بازدید سایت و رتبه بندی گوگل تاثیر می گذارد .

سهولت استفاده و طراحی منوی ناوبری :

در طراحی منوی سایت باید این اصل را رعایت کرد که ؛ زمانی که کاربر وارد سایت می شود به سرعت بتواند به مقصود خود از طریق دکمه های تعبیه شده در وب سایت برسد . پس باید منوی خود را در جای قابل دید قرار بدهید در طراحی منو سعی کنید سادگی را لحاظ کنید . مطالب زیر میتواند شما را در طراحی منوی ناوبری کمک کند :

1. منوی شما باید در عین متفاوت بودن ساده باشد : دقت شود منوی طراحی شده با متن سایت در تضاد نباشد . بهتر است برای طراحی از خود را به جای کاربر قرار دهید ؛ منورا در جایی تعبیه کنید که به راحتی قابل رویت باشد با متن تفاوت داشته باشد تا برای کلیک کاربر به اشتباه نیوفتد . سعی کنید منوی خود را به سادگی طرح کنید که کاربر برای کلیک کردن سردرگم نشود .

2. طراحی متعارف : از طراحی منو در طرح های مختلف بپرهیزید ، کاربر شما وقت کافی برای حدس زدن در مورد منوی شما ندارد همانطور که گفته شد به طور ساده طراحی کنید . از اشکال هندسی مختلف استفاده نکنید .

3. استفاده از منوهای چسبیده : در این طراحی وقتی صفحه را به سمت پایین می آوریم منو همیشه در دید است . البته از دید برخی از طراحان استفاده از این منو برای کاربران جذاب نیست . به طور کلی میتوان گفت استفاده از این طراحی به سلیقه طراح بر میگردد .

4. قابل استفاده در موبایل و تبلت : امروزه بیش از 60% از کاربران صفحات وب به وسیله تبلت و گوشی همراه وب سایت ها را رویت می کنند پس بهتر است از منو هایی استفاده شود که برای این کاربران سهولت استفاده را داشته باشد . در طراحی های امروزه از منوی همبرگری استفاده میشود در این طراحی یک منوی کوچک در سمت راست یا چپ تلفن همراه به صورت بازشو و به شکل سه خط وجود دارد که باعث سهولت استفاده با تلفن همراه میشود .این منو نه تنها با تمامی دستگاه ها سازگار می باشد بلکه فضای کمتری را اشغال می کند و باعث افزایش زیبایی سایت می گردد .

برای توضیحات بیشتر و جامع تر میتوانید در " طراحی یک منوی بی نقص برای وب سایت " مطالعه کنید .

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز