طراحی یک منوی بی نقص برای وب سایت

رتبه بندی کاربر: 4 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

از پیدا کردن ساعات نمایش فیلم ها گرفته، تا خواندن مطالب مربوط به فتوشاپ، و خلاصه ی اخبار. ما تقریبا قادر به یافتن هر مطلبی در اینترنت هستیم. یکی از قسمت های خیلی مهم که به ما در پیدا کردن مطلب مورد نظر کمک می کند، قسمت منو و جهت یابی آن سایت است.


وقتی ما از یک وب سایت استفاده می کنیم، در واقع از قسمت منوی آن وب سایت استفاده کرده تا به مطلب مورد نظر خود برسیم. متاسفانه خیلی از وب سایت ها منوی مناسبی ندارند. اغلب بعد از مدتی سردرگمی و استفاده از روش آزمون و خطا در جستجو، ما قادر به دستیابی به اطلاعات مورد نظر خود خواهیم بود.
اگر منو در یک وب سایت ضعیف سازماندهی شده باشد، یا دارای جملات گیج کننده باشد و یا لینک های زیادی داشته باشد، امکان دست یابی به مطالب مورد نظر را سخت می کند. شاه کلید ساختن یک وب سایت عالی، منوی واضح و قابل درک است. لیست کاربردی زیر به شما در ایجاد یک منوی موثر در وب سایت، کمک می کند.

  • منو را واضح و روشن کنید.

هنگامی که بازدیدکنندگان یک وب سایت اطلاعی از محتوای یک لینک ندارند، یا نمی دانند که چگونه مطالب مورد نظر خود را بیابند، دچار سردرگمی می شوند. با طراحی آسان منو در وب سایت، سردرگمی بازدیدکنندگان خود را کاهش دهید.
وب سایت شرکت  Abercrombie & Fitchیک مثال عالی برای توضیح بالاست. منوی آنها از ابتدای ورود به وب سایت به راحتی قابل درک است.
استفاده از لیبل های واضح، این امکان را به بازدیدکنندگان می دهد که با یک نگاه اجمالی، از کار شرکت اطلاع یابند. از همان ابتدا، آنها می فهمند که در محل درستی قرار گرفته اند، و همچنین می دانند که چگونه به جایی که می خواهند، دست یابند. با در نظر گرفتن کلمات کلیدی در منوی وب سایت خود، جستجو را برای بازدیدکنندگان وب سایت، آسان کنید.
از ایجاد منو در کنار فرمت مطالب خودداری کنید، برای مثال، به جای داشتن ویدیو در صفحات، یک بخش به اسم "چگونه" همراه با مطلب، در قسمت موضوع قرار دهید. با توصیف مفهوم و متن در بیانی که کاربران استفاده می کنند، جستجو در وب سایت را آسان کنید. احتمالا بازدیدکنندگان وب سایت شما به دنبال بخش ویدئو نخواهند بود، اما آنها ممکن است به دنبال راهنمایی های کوچک در چگونگی استفاده از محصول شما باشند.
بخش های مربوط به منو را مشخص کنید. تیزبینی و مهارت کمکی به بازدیدکنندگان وب سایت شما برای رسیدن به محل مورد نظرشان نمی کند. برای مثال، ایجاد لینک هایی با رنگ کمی تیره تر نسبت به مطالب وب سایت، کمکی به تجربه ی کاربر نمی کند. از ایجاد تلاش زیاد برای بازدیدکنندگان در رابطه با استفاده از وب سایت، جلوگیری کنید.

  • منو را ثابت نگه دارید.

من مطمئنم که شما تجربه ی حضور در وب سایتی را داشته اید که گویا منوی آن، مانند یک ضمیمه و پیوست به آن وصل شده است. این عدم ثبات باعث کاهش اعتماد کاربران می شود، همچنین باعث کاهش کیفیت تجربه ی کاربر نیز می شود. اگر در نظر شما چیزی به صورت ضمیمه و پیوست آمد، ممکن است در نظر مشتریان شما خیلی بدتر باشد.
یک نمونه منوی زیبا و تمیز در وب سایت Bouguessa، که ثابت است و باعث افزایش تجربه ی کاربران در هنگام استفاده از وب سایت می شود.
موضوع دیگری که به کاهش کیفیت منو منجر می شود، وجود گزینه هایی ست که بهم لینک نشده اند، مخصوصا هنگامی که انتظار می رود این گونه باشند. وقتی بازدیدکنندگان بر روی گزینه هایی از منو که بهم پیوسته نیستند، کلیک می کنند، دچار سردرگمی می شوند. از طراحی بصری برای نشان دادن اینکه کدام گزینه ها بهم متصل هستند ، استفاده کنید.
همچنین منوی ثانویه نیز باید به صورت ثابت در وب سایت طراحی شده باشد. تمامی کارهایی که در منوی اصلی انجام دادید نیز، در منوی ثانویه نیز اعمال کنید.
اگر شما صفحاتی دارید که مهم هستند و می خواهید دسترسی به آن ها آسان باشد، یک feature block در صفحه ی اصلی خود ایجاد کنید. بازدیدکنندگان وب سایت به این بلاک ها توجه می کنند، در این میان ، استفاده از گزینه های برجسته و هایلایت در منو باعث شلوغی و بی نظمی در منو می شود.

  • منو را مختصر و مفید نگه دارید.

از ایجاد منو با تعداد زیادی گزینه، خودداری کنید. خیلی خوب می شود اگر بتوانید تعداد گزینه های منو را به عدد هفت، کاهش دهید. تعداد گزینه های کمتر برای انتخاب توسط بازدیدکنندگان وب سایت، بهتر است. این کار باعث کاهش فشار روانی کاربران، در هنگام استفاده از وب سایت، می شود.
تحقیقات نشان داده است که مغز انسان از خاطرات کوچک برای یادآوری مطالب استفاده می کند. شکستن و کوچک کردن داده ها به گروه ها و تکه های مرتبط، باعث فهم بهتر و یادآوری راحتتر می شود. این یک روش موثر برای وب سایت های بزرگ است که تعداد گزینه های منوی آن ها بیشتر از هفت گزینه است. با شکستن گزینه های منو و تبدیل آنها به گروه های مرتبط، شما به کاربران وب سایت خود کمک بزرگی می کنید.
به یاد داشته باشید که با پاک کردن هر گزینه در منو یا صفحه، شما این امکان را ایجاد می کنید که باقی گزینه ها پررنگتر و مهم تر جلوه کنند. و همچنین درصد کلیک شدن بر باقی گزینه ها بیشتر می شود. با دقت آن چیزی را که باید در صفحه داشته باشید، بررسی کنید و آنچه را که نیاز ندارید، پاک کنید. با این کار شما تجربه ی کاربر را بالا می برید.
وب سایت Olson Kundig یک نمونه ی عالی برای ساده کردن منو است.
به علاوه، شما باید به ترتیب منوی خود نیز فکر کنید. گزینه های ابتدایی و انتهایی در ذهن کاربران بهتر باقی می مانند. کاربران به ابتدا و انتهای لیست گزینه ها، بیشترین توجه را دارند. این یک نتیجه ی ساده روان شناسی ست. ما به عنوان انسان، به صورتی برنامه ریزی شده ایم که مطالب را در ابتدا یا انتهای لیست ، به یاد آوریم.
از این پدیده طبیعی استفاده کنید و گزینه های مهم تر را در ابتدا یا انتهای منوی خود قرار دهید. با قرار دادن گزینه های مهم در این ناحیه ها، شما استفاده از وب سایت خود را آسان تر می کنید. اگر نمی دانید که کدام گزینه ها برای کاربران شما مهم هستند، به وب سایت خود نگاه کنید و ببینید کدام صفحات ترافیک بیشتری دارند.

  • از معماری فلت استفاده کنید.

منوی عالی با یک معماری اطلاعات عالی شروع می شود. قاعدتا شما تمایل دارید که معماری وب سایت شما، تا آنجایی که ممکن است، فلت باشد. (منظور از فلت بودن، گسترده بودن گزینه ها و کم کردن تعداد کلیک ها، برای دسترسی به مطلب مورده نظر است.) این امکان را ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان با یک یا دو کلیک به هر صفحه ای که می خواهند، دسترسی پیدا کنند.
اگر شما طبقه بندی های سریع تر، آسان تر و ساده تری برای منو عرضه کنید، مشتریان راحتتر به جایی که می خواهند دسترسی پیدا می کنند. تعداد سطوح را در گزینه های منو کاهش دهید. این کار، استفاده از سایت را راحتتر می کند.
برای سازماندهی سایت خود، صفحات را به صورت گروهی از هم  جدا کنید. به جای ایجاد گروه های تودرتو و پیچیده، تا آنجایی که می توانید سایت را فلت سازماندهی کنید. در صورت امکان، مطالب را ادغام کنید. اما این را هم در نظر بگیرید که گروه بندی شما، با نحوه ی جستجوی کاربران برای محصولات شما یکی بوده و در تناقض با یکدیگر نباشند. گروه بندی های عجیب که برای کاربران آشنا نیست کمکی به شما نمی کند، حال هر چقدرکه  می خواهند به فلت بودن وب سایت شما کمک کنند.
از طراحی بصری برای فهم بهتر منو استفاده کنید. استفاده از فونت های خاص، اندازه ها، رنگ ها، و ایجاد فاصله میان گزینه ها، به کاربران برای فهم بهتر سطوح منو کمک می کند. تفاوت واضح میان منوی اولیه و ثانویه، هماهنگی و هارمونی خوبی به منو می دهد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز