نحوه انجام تبلیغات گوگلی به چه صورت است

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

پس از طراحی و راه اندازی یک وب سایت نوبت به بازاریابی می رسد. هر وب سایت برای آنکه فعال و سود آور باشد به اصطلاح نیاز به ترافیک یا همان بازدیدکننده دارد. هر چه تعداد بازدید کننده بیشتر باشد احتمال آنکه مشتری بیشتری از این میان نصیب کسب و کار شما شود بیشتر است. البته اینکه چه تعداد از این بازدید کنند گان وب سایت شما به مشتری تبدیل شوند (نرخ تبدیل) به عوامل متعددی از جمله محتوا، طراحی و غیره بستگی دارد. شما برای هدایت ترافیک به وب سایت خود نیاز به فعالیت های بازاریابی دیجیتال دارید. که گوگل ادوردز (Google Adwords) و سئو (SEO) مولفه های اصلی بازاریابی دیجیتال و یا به طور دقیق تر بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) هستند و همچنین با ارزش ترین ابزار در زمان راه اندازی کمپین های بازاریابی می باشند.

این دو دارای شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگرند و زمان هایی هست که باید از آنها به طور همزمان و یا جدا از یکدیگر با توجه به هر کسب و کار و هدف بازاریابی استفاده نمود.

 

گوگل ادوردز چیست؟

اگر شما در بازاریابی دیجیتال تازه کار هستید، شاید درباره تبلیغات کلیکی (PPC) شنیده باشید. گوگل ادوردز یک پلتفرم تبلیغات است که مالک آن گوگل می باشد. کسانی که می خواهند از این ابزار برای تبلیغات کسب و کار خود استفاده کنند می توانند جایگاهای تبلیغاتی را در یکی از محل های: بالا یا پایین صفحه نتایج جستجوی گوگل، در تبلیغات جی میل و یوتیوب و صد ها هزار وب سایت که تبلیغات ادوردز را نمایش می دهند، بطور اعتباری خریداری کنند.

به طور کلی به عنوان تبلیغ کننده شما می توانید دو روش پرداخت هزینه تبلیغات را انتخاب کنید: زمانی شخصی بر روی تبلیغ شما کلیک کرد (CPC) و یا زمانی که مردم تبلیغ شما را مشاهده می کنند (CPM).

تمام سیستم ادوردز مانند یک مزایده بزرگ کار می کند به طوری که تمام تبلیغ کننده ها برای جایگاه های قابل دسترس با هم رقابت می کنند.

 

سئو چیست؟

سئو (Search Engine Optimization or SEO) یعنی بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو، تا وب سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجویی چون گوگل، بینگ، یاهو و غیره، به طور طبیعی رتبه بالاتری را در ارتباط با کلمات کلیدی خاص یک کسب و کار بدست آورد. برای رسیدن به این هدف باید یک وب سایت به اصطلاح مورد پسند موتورهای جستجو باشد.

یک وب سایت مورد پسند موتورهای جستجو براحتی برای موتورهای جستجو قابل خواندنو درک است و برای کاربران اینترنت مفید و براحتی قابل استفاده می باشد.

سئو بخش های مختلف و تکنیک های فراوانی دارد، اما بطور کلی وب سایتی با محتوای منحصر به فرد و با کیفیت، تجربه کاربری خوب، سرعت و عملکرد مناسب، ساختار بهینه و لینک سازی با کیفیت در سئو موفق خواهد بود.

 

سئو در مقابل ادوردز

حالا که شما یک تصویر کلی از سئو و ادوردز دارید بیاید این دو را با هم مقایسه کنیم:

  • ادوردز تنها برای گوگل و وب سایت هایی است که از Google Adsense استفاده می کنند در حالی که اصول سئو بر تمام موتورهای جستجو اثر می گذارد.
  • ترافیکی که از طریق ادوردز به وب سایت شما می آید رایگان نیست حتی گران به دست می آید. اما سئو در مقایسه هزینه پیاده سازی و نگهداری بسیار کمتری را دارد.
  • ادوردز در صفحه نتایج جستجو تحت شرایط خاص می تواند بالا یا پایین صفحه را به خود اختصاص دهد، اما در سئو بسته به کلمه کلیدی هدف شما، باید برای بدست آوردن رتبه بالا و ارگانیک بسیار تلاش شود.
  • استفاده و به کار گیری تبلیغات ادوردز بسیار بلافاصله، سریع و آسان (جدا از هزینه) است اما برای نتیجه گیری و بدست آوردن رتبه در صفحه اول گوگل با سئو حداقل سه تا شش ماه زمان نیاز است.
  • در محاسبه برگشت سرمایه با ادوردز شما کار بسیار ساده تری دارید اما در سئو به علت وجود المان های موثر مختلف درک هزینه و برگشت سرمایه دشوارتر است.
  • ادوردز تنها تا زمانی که هزینه آن را پرداخت می کنید تبلیغ سایت شما را نمایش داده و برای شما کار می کند. اما سئو بر عکس بعد از حداقل سه تا شش ماه که سئو شروع به نتیجه دادن کرد، یعنی وب سایت رتبه ایی در صفحه نتایج جستجو کسب کرد، با اندکی نگهداری اثر رتبه و تبلیغ آن برای دراز مدت حتی همیشه باقی می ماند.
  • با ادوردز شما می توانید به طور همزمان چندین کلمه کلیدی را هدف قرار دهید. اما در سئو معمولا ابتدا با یک کلمه کلیدی خاص کار را آغاز نموده و به تدریج بر روی سایر کلمات کلیدی کار می شود.
  • با ادوردز تبلیغ سایت شما در صفحه نتایج جستجو نمایش و وب سایت هایی که از Google Adsense استفاده می کنند نمایش داده می شود اما سئو تنها به صفحه نتایج موتورهای جستجو محدود است.

 

سئو یا ادوردز کدامیک برای بازاریابی مناسب تر است؟

کمپین های جدید بازاریابی می توانند با ادوردز کار خود را شروع کنند. وقتی ما در دارکوب کار خود را در حوزه سئو آغاز کردیم هدف اصلی ما در کمپین بازاریابی اینترنتی این بود که به وب سایت مشتریان مان کمک کنیم که ترافیک و بازدیدکننده بیشتری را از طریق سئو دریافت کنند.

با این که امروز هم هدف اصلی ما در دارکوب همین افزایش ترافیک و بازدید وب سایت است، اما طی تجربه سالیان و کار کردن با کسب و کارهای حوزه های مختلف دریافتیم که برخی از مشتریان ما انتظار نتایج سریع و بلافاصله را دارند که با طبیعت سئو (که در ابتدا چند ماهی زمان نیاز دارد) سازگار نیست، بنابراین اینجاست که پای استفاده از ادوردز به میان می آید.

مهم ترین مزیت ادوردز در مقابل سئو همین نتیجه دهی سریع تر است.

شما بایستی برای هر بازدید که از طریق ادوردز دریافت می کنید هزینه ایی پرداخت نمایید، و اگر کمپین شما پر درآمد است و این هزینه توجیه اقتصادی دارد شما می توانید روی تبلیغات کلیکی PPC برای رسیدن به اهداف کسب و کار خود سرمایه گذاری نمایید.

ادوردز برای استارتاپ ها و شرکت های جدیدی که می خواهند ترافیک بازدید سایت را برای اهداف حراج، یافتن مشتری جدید، تست محصول، بررسی روند کسب و کار و موثر بودن وب سایت و هر مؤلفه دیگر کسب و کار و بازاریابی هدف بگیرند، ایده آل است.

همه نکات بالا صحیح است، تنها اگر شما از ادوردز به صورت آگاهانه و دقیق استفاده کنید. در این روش به آسانی به علت عدم مانیتورینگ مناسب شما می توانید پول زیادی را بدون بازگشت سرمایه گذاری از دست بدهید.

حتی برخی تا اینجا پیش می روند که می گویند که ادوردز مانند یک قمار است شما می توانید به امید سود و بازگشت بالای سرمایه، هزینه زیادی انجام دهید و در آخر بدون بازدهی دست خالی بمانید.

بنابراین با اینکه استفاده از ادوردز بسیار سریع و آسان است اما در صورت عدم آگاهی و تجربه در آن می توانید مقدار زیادی پول از دست بدهید. بنابراین همیشه برای استفاده از آن با یک متخصص مشورت کرده و همیشه نتایج را مانیتور نمایید. این بهترین رویکرد است تا بتوانید به صورت بهینه تری در ادوردز سرمایه گذاری کرده و در هزینه های تبلیغاتی خود صرفه جویی نمایید.

 

سئو را فراموش نکنید

در حالیکه برای شروع سریع کار ممکن است ادوردز به کمک شما بیاید اما شما بایستی بر روی سئو، بازاریابی محتوا و شبکه های اجتماعی برای دریافت نتیجه بهتر کار کنید. شما برای موفقیت در دراز مدت به هر سه تای این ابزارها نیاز دارید.

بازاریابی محتوا به شما کمک می کند که محتوای مناسبی را برای وب سایت خود تولید نمایید. از سوی دیگر سئو محتوای سایت را برای موتورهای جستجو به جهت دریافت بازدید کننده بیشتر از طریق نتایج جستجو (ارگانیک) بهینه سازی می نماید و شبکه های اجتماعی محتوای بهینه شده سایت شما را برای مخاطبین بیشتر ترویج می دهد.

 

آیا باید از ادوردز و سئو به طور همزمان استفاده کرد؟

برخی معتقد هستند وقتی شما سئو دارید دیگر برای دریافت ترافیک نیازی به ادوردز ندارید. و این نظر تا حدودی صحیح نمی باشد.

اگر حتی شما رتبه خوبی از طریق سئو دارید ادوردز می تواند به کسب و کار شما برای همان کلمه کلیدی و یا عبارات کلیدی پیچیده تر ترافیک و سود آوری داشته باشد. شما می توانید با اندازه گیری بازدهی ادوردز سودآوری آن را آنالیز کرده و برای سرمایه گذاری های خود برنامه ریزی کنید.

 

کدام یک برای بازاریابی بهتر است؟

پاسخ این است: هر دو. از ادوردز به طور موازی با سئو برای دریافت ترافیک بازدید کننده بیشتر استفاده کنید. همچنین لازم است که برای تولید محتوا و حضور در شبکه های اجتماعی برای ترویج محتوا و جذب ترافیک بازدید کنندگان برنامه داشته باشید.

ادوردز و سئو رقیب یکدیگر نیستند بلکه این دو ابزار قدرتمند بازاریابی دیجیتال اند که می توانند به طور ترکیبی در استراتژی بازاریابی دیجیتال برای پوشش دادن قسمت های مختلف و به حداکثر رسیدن موفقیت یک بازاریابی استفاده شوند.

شما زمانی که به زمان و نتیجه سریع نیاز دارید یا حتی برای هدف گرفتن عبارات خاص از ادوردز کمک بگیرید، اما سئو ضرورت یک برنامه بلند مدت برای حضور و بازاریابی آنلاین می باشد.

 

چطور ادوردز سفارش دهیم؟

شما برای سفارش ادوردز نیاز به کارت اعتباری و پرداخت پول به صورت دلاری دارید. ما در دارکوب به جهت راحتی مشتریانمان این خریداری را انجام می دهیم. اما اگر شما خودتان می خواهید اینکار را انجام دهید مراحل آن به صورتی که در ذیل آمده است می باشد:

1- در گوگل یک حساب کاربری باز کنید. بهتر است که حساب کاربری شما در ادوردز همان حساب کاربری تان در گوگل برای کسب و کارتان باشد.

2- مخاطبین و محل آن ها را انتخاب نمایید. اگر خدمات یا فعالیت های شما در حد یک محل جغرافیایی بخصوص است شاید لازم نباشد که محدوده ی وسیعی را انتخاب کنید.

3- تبلیغ خود را بنویسید. عنوان، شرح و آدرس وب سایت. سپس نوع پرداخت را انتخاب کنید.

4- کلمات کلیدی مرتبط را خریداری کنید. لیستی از کلمات کلیدی که احتمالا مشتریان بالقوه ممکن است از آن برای یافتن کسب و کار شما آن را در گوگل جستجو کند تهیه کنید. مثلا اگر دانه قهوه می فروشید دو رشته "قهوه" و "دانه قهوه" را بخرید. (البته در انتخاب کلمات کلیدی حتما با یک متخصص مشورت نمایید) شما همچنین می توانید از آمارهایی که در ادوردز درباره کلمات کلیدی موجود می باشد استفاده کنید.

وقتی پرداخت را با کارت اعتباری انجام دادید، تبلیغات آماده ارائه هستند. با هر بار کلیک از اعتبار شما کاسته می شود تا زمانی که شما نیاز دارید دوباره تبلیغات را خریداری نمایید.

این تنها مقدمه بود پس بیایید دقیق تر بررسی کنیم:

برای موفقیت بیشتر در کمپین تبلیغات دیجیتال، گوگل پیشنهاد می دهد با حساب کاربری تان کمپین های مختلف با گروه های تبلیغاتی مخصوص به خودشان را تشکیل دهید. هر کمپین باید بر روی یک محصول یا دامنه خاص از کسب و کار شما تمرکز داشته باشد. و هر گروه تبلیغاتی کمپین (یا زیر دسته) باید جنبه متفاوتی از محصولات شما باشد.

برای مثال کار شما تدارکات مجلس عروسی است.

کمپین یک: محل های مراسم

تبلیغ گروه یک: تالار عروسی

تبلیغ گروه دو: باغ عروسی

تبلیغ گروه سه: هتل عروسی

 

کمپین دوم: تزئینات عروسی

تبلیغ گروه یک: گل

تبلیغ گروه دو: چراغانی و نور پردازی

تبلیغ گروه سه: میز و دکور

 

مزایده کلمات کلیدی

آیا تا به حال متوجه تبلیغات گوگل در بالا، پایین و در کنار صفحه نتایج جستجو شده اید؟ مثلا کلمه Coffee را جستجو کنید. آن وقت تعداد زیادی از تبلیغات گوگل را در جایگاه های مختلف مشاهده خواهید کرد. گوگل می گوید که به پاداش توجه دارد یعنی تبلیغات با کیفیت تر رتبه بالاتر را به خود اختصاص می دهند. گوگل به این تبلیغات علاقه مند است چون تعداد کلیک بیشتری را جذب می کنند پس برای گوگل درآمد بیشتری دارند.

توجه داشته باشید که تنها زمانی که بر روی تبلیغات کلیک شد پولی به عنوان هزینه از اعتبار تان کاسته می شود. اما اینکه شما می خواهید در فرآیند مزایده چقدر از اعتبار شما کم شود به رتبه تبلیغ شما کمک می کند. برای رتبه بالاتر یا پایین شما باید مقدار مزایده خود را تغییر دهید.

 

کلام آخر

بازاریابی دیجیتال به سرعت در حال رقابتی تر شدن است. در گذشته فعالیت های بازاریابی دیجیتال به علت رقابت کم و حریف های قدرتمند محدود بسیار آسان تر از امروز بود. از سوی دیگر موتورهای جستجو به مانند امروز تا این حد هوشمند نبودند. امروز برای موفقیت در فضای آنلاین شما نیاز به یک رشته تدابیر و استراتژی دارید که علاوه بر به دست آوردن موفقیت از هدر رفت تلاش ها و هزینه های خود جلوگیری نمایید. در یک کلام شما باید امکانات مختلف این فضا را شناخته و به حد توان در جای مناسب از آنها برای شناخته شدن و بازاریابی کسب و کارتان استفاده نمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز