ابزار تجزیه و تحلیل سئو برای ارزیابی عملکرد سایت

رتبه بندی کاربر: 3 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

ابزارهای مختلفی برای بررسی سئو وب سایت وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید وضعیت وب سایت خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. البته استفاده از این ابزارها در کنار کارشناس سئو و بهینه سازی وب سایت توصیه می گردد.

  • Open site explorer
  • وقتی حرف از ارزیابی عملکرد سئو میشه، یکی از مهمترین بخش هایی که باید بررسی بشه پروفایل بک لینکتونه (برای اطلاعات درباره بک لینک این مقاله رو بخونید). باید ببینید همینطوری که وبسایتتون رو به رشده، ترکیبی از انواع مختلف پیوند، انکر تکست (با اسم یا آدرس سایت و واژه های کلیدی غنی) و سایت های مختلف دیگه ای که به شما لینک داده باشن هم داشته باشه.
    ابزار مورد علاقه من Moz’s open site explorer هست. چون کار کردن باهاش آسونه و اطلاعات زیادی درباره اعتبار هر وبسایتی که بهش بدید ارائه می کنه. به جز این، تعداد پیوندهای سایت و محلشون هم مشخص می کنه. اگه بخواید بیشتر وارد جزئیات بشید،  محل دقیق تک تک پیوندها و دامنه های مختلفی که به سایت شما پیوند دادن، همه در یک فایل اکسل قابل دانلود هست. خیلی سخت می تونید ابزاری به این خوبی پیدا کنید که همچین اطلاعاتی درباره پیوندهای خارجی به یک وبسایت ارائه بده.

  • SEMRush
  • بیشتر سئوکارها از اینکه کارشون افزایش رتبه (رنکینگ) واژه های کلیدی خاصی عنوان بشه ناراضیند (چون در واقع هم نباید این طور باشه و جزء گروه هایی نیستند که می خوان حضور آنلاینشونو از راه درستش شکل بدن)، اما اگه بخوایم روراست باشیم، بیشتر شرکت ها می خوان رتبه یکسری کلیدواژه های خاص رو بالا ببرن تا به کسب و کارشون رونق بدن، و برای همین هم به سئو رو میارن.
    پس، یکی از مهم ترین چیزهایی که تو یه وبسایت به ارزیابی دائمی نیاز داره، رتبه کلیدواژه های خاص یک شرکته. اگه ابزار درستشو نداشته باشید کار خیلی سختیه –با Google’s Pigeon local updates میشه تا حدودی این کارو انجام داد، در حد یه جستجوی سریع تو گوگل بهتون یک یادداشت کلی میده که کجاها اشتباه کردید و وجهه سایتتون تو کشورتون چطوریه. بهترین راه حل این مشکل SEMRush هست که هم کلیدواژه هایی که رتبه دامنه تون رو بالا برده ردیابی می کنه و هم تأثیر تک تک صفحات رو تو رتبه کلی سایتتون تعیین می کنه. به خصوص اگه یه سایت سنگین دارید و متوجه شدید که بعضی از صفحاتش داره ترافیک موتورهای جستجورو از دست میده، می تونید از SEMRush استفاده کنید و ببینید تو اون صفحه کدوم کلیدواژه ها گم شدن. میتونید همزمان با اصلاح مشکلات، دلایل این اتفاق هم پیدا کنید.

  • GTMetrix
  • حتما می دونید که سرعت سایت هم توی سئو تأثیر داره. مهم ترین فاکتور نیست ولی تو رتبه بندی موبایلی و دسکتاپ تغییر ایجاد می کنه. شما هم سرعت سایتتونو یه بررسی بکنید و اگه کمه زودتر اصلاحش کنید وگرنه باید منتظر افت رتبه سایت باشید. برای بررسی سرعت سایت از گوگل آنالیتیک استفاده کنید. گوگل آنالیتیک بهتون میگه سرعت کدوم صفحات کمه ولی نمی گه چه مشکلی هست که سرعتش کم شده. معمولا علت یابی سرعت پایین یک صفحه کار سختیه، اما یکی از دلایل می تونه هاستینگ باشه.
    خوبی GTMetrix اینه که رایگانه و نمره سرعت سایت ها رو هم از نظر گوگل و هم از نظر YSlow مشخص می کنه و باز هم از نظر هر دو تا سایت، مشکلاتی که تشخیص داده شده رو نشون میده تا راحت بتونید اصلاحاتی که هر صفحه لازم داره رو انجام بدید. مثلا شاید اندازه عکس ها باید اصلاح بشن یا شاید یادتون رفته ابعاد تصاویر رو مشخص کنید. اما بهرحال مشکل از هرجا که باشه با GTMetrix می تونید همه این اطلاعاتو به دست بیارید و اصلاحاتی که لازم هست رو انجام بدید تا وبسایتتون از وبسایت همه رقبا سریع تر شه و رتبه موتورهای جستجوتون رو بهتر کنید.

  • Moz’s on-page grader
  • تو شماره 1 همین مقاله، از یکی از محصولات ماز براتون گفتم. ولی برای اینکه عدالتو رعایت کنم باید از on-page grader ماز هم بگم. به خصوص بعد از آپدیت جدید پاندا 4.2 شرکت های آنلاین باید عناصر برصفحه (on-page) سایتشونو به طور مرتب بررسی کنند تا یه وقت چیزی به تعمیر احتیاج نداشته باشه.
    On-page grader تک تک صفحات سایت رو طی یک الگوریتم بررسی می کنه تا ببینه یک کلیدواژه خاص چقدر بهشون می خوره. تعداد دفعاتی که اون کلیدواژه توی صفحه به کار رفته و اینکه آیا توی تگ عنوان هست یا نه، توضیحات متا، تگ های h1 و h2 رو بررسی می کنه و یه نمره بهتون میده که البته عددی نیست، حرف هست. یکی دیگه از خوبی هاش اینه که بهتون میگه چرا هر کدوم از این موارد مهمند و اگه بخواید هر کدومو تعمیر کنید سختیش چقدره. البته خودتونم می تونید این کارا رو انجام بدید اما این ابزار بهتون یه فهرست از کارایی که لازمه انجام بدید میده و دیگه لازم نیست هر صفحه رو دستی بررسی کنید.

  • CrazyEgg
  • وقتی یه بازدید کننده وارد سایتتون میشه، اینکه چطوری برخورد می کنه روی رتبه موتورجستجوتون تأثیر میذاره. پس باید با دقت کلیدواژه ها رو مرتبط با محتوا تعریف کنید چون اگه وقتی کاربرا یه چیزی تو گوگل سرچ می کنن و وارد سایت شما میشن با مطالب بی ربطی مواجه بشن، سریع صفحه رو می بندن. در نتیجه رتبه سایتتون میاد پایین.
    پس باید رفتار کاربرها رو ارزیابی کنید تا ببینید کاربرا با دیدن کدوم مطالبتون سریع صفحه رو می بندن. CrazyEgg بهترین ابزار برای این کاره چون نشونتون میده که کاربرا اسکرول بار رو تا کجای صفحه پایین کشیدن، کجا کلیک کردن، و چه چیزهایی بیشتر از بقیه کلیک شده. از همه اینا مهم تر اینه که ترافیک سایتتون رو تقسیم بندی می کنه تا ببینید دقیقا چه چیزهایی رفتار کاربر رو تغییر میده. اینطوری می تونید بفهمید دقیقا از چی خوششون نیومده. اگه بانس ریت (یا نرخ دفع کاربر) سایتتون کم بشه یعنی کاربرها زمان بیشتری تو سایت می مونن و یعنی بهشون خوش می گذره یا اصلاحا تجربه کاربری سایتتون میره بالا و هرچی تجربه کاربری بیشتر باشه، رتبه سایت در موتورهای جستجو بیشتر میشه.

  • ScreamingFrog
  • صد در صد باید بدونید کجاها اشتباه کردید و تا چه حدی لازمه که مشکلات سئوی سایتتونو حل کنید، حالا چه می خواد مشکل تگ عنوان باشه یا خطای 404. من تا اینجا ابزاری رو که بتونه سرعت سایتتونو بسنجه، پروفایل بک لینک بهتون بده و مشکلات صفحات سایتتونو بگه رو براتون معرفی کردم اما چطوری موارد فنی سایت مثل کدهای پاسخ، محدودیت کارکترهای تگ عنوان و عکس های بدون متن رو میشه پیدا کرد؟
    ScreamingFrog سایت محبوب من برای حل این جور مسائله. سایتتونو می گرده و هزاران گزارش درباره نحوه عملکرد سایتتون از نظر فنی میده. تگ های H1 ندارید؟ تگ های H2 دو تا شدن؟ بعضی از صفحه هاتون نوشته خیلی کمی داره؟ برای رفع همه اینا راهنماییتون می کنه. اگه سئوی سایت براتون خیلی قضیه جدی ای هست پس حتما باید از ScreamingFrog استفاده کنید. و حتما هم به طور مرتب استفاده کنید تا مطمئن بشید که همه موارد فنی برصفحه سایتتون طبق استاندارهای سئو هستن.

  • Copyscape
  • بدترین چیز اینه که مطالب یکسان با آدرس های مختلف داشته باشید البته بیشتر وقت ها روی سئو تأثیر قابل ملاحظه ای نداره. اما عجیبه که بعضیا فکر می کنن اگه مطالب شما خوبه پس باید کلمه به کلمه توی سایت خودشون کپیش کنن. هرچند، همیشه هم دیگران نمی خوان این مطالبو با اسم خودشون ثبت کنن. بعضی وقتا، یه سایتی مطالب رو که کپی می کنه مبنع هم اعلام می کنه که مثلا از فلان سایت گرفته شده، ولی بهتون لینک نمیده. اینطوری تو پروفایل بک لینکتون هم مشخص نمیشه.
    اینجور سایت هارو چطوری پیدا کنیم؟ Copescape برای همینه. تنها کاری که لازمه بکنید اینه که آدرس مطلبی که فکر می کنید ممکنه کپی برداری شده باشه رو توش وارد کنید تا همه مطالب دیگه ای مشابه مطلب شما هستن و درصد لغات مشابه رو بهتون نشون بده. بخصوص چون پیدا کردن مقاله هایی که 5 تا 10 درصد لغاتشون با مقاله شما مشابهه خیلی وقت می گیره. یه خوبی دیگه Copescape اینه که اون دامنه رو مجبور می کنه، وقتی شمارو به عنوان منبع معرفی کرده، لینک هم بده. بدیش اینه که همه این پروسه از تشخیص سایت ها و دسترسی پیدا کردن بهشون خسته کننده است ولی می ارزه به پیدا کردن و لینک گرفتن از سایت هایی که مطالب شمارو بدون منبع دادن استفاده کردن.

  • MajesticSEO
  • بد نیست بدونید که گوگل ارتباط موضوعات سایت شما رو چطور می بینه، هرچند ارتباط موضوعی (هنوز) مهم ترین عامل سئو در جهان نیست. مثلا اگر شما کارتون مربوط به کارهای باغبانیه، و پیوندهایی که دادید و مطالب سایتتون طوریه که گوگل فکر می کنه شما نرم افزارهای طراحی وب می فروشید! خب این یه ایراده. پس باید سعی کنید همه نشونه های درست رو به گوگل بدید تا درست تشخیص بده که شما چه خدماتی می دید یا چی می فروشید.
    MajesticSEO همینو بررسی می کنه. البته کارهای دیگه ای هم در ارتباط با سئو انجام میده، اما این یکی سرویسشون باعث شده یه سر و گردن از رقباشون بالاتر باشن. هم به شما نشون میده وبسایتتون از نظر موضوعی بیشتر به چه ربط داره و هم نشون میده پیوندهایی که دادید بیشتر درمورد چی بوده. وقتی نوع پیوندهایی که بیشتر تو سایتتون استفاده کردید رو تحلیل کنید می تونید تلاشتونو بذارید روی گرفتن لینک های مرتبط با موضوع کارتون تا رتبه سایتتون و رتبه موثر کلیدواژه های مورد نظرتون بهتر بشه.

  • Fresh web explorer
  • گوگل بارها گفته که پروفایل بک لینک باید طبیعی باشه. تا حالا خیلی ها بحث کردن که حالا این حرف یعنی چی، چکیده اش اینه که بیشتر یا تقریبا همه پیوند هایی که دامنه های دیگه به شما میدن و توی پروفایل بک لینکتون ظاهر میشه باید بخاطر این باشه که محتوای مطالبتون خیلی خوب بوده، نه اینکه شما با رایزنی و خواهش و التماس ازشون گرفته باشید یا خریده باشید. مشکلش اینه که بیشتره کسب و کارهای آنلاین واقعا نمی دونن کی به طور طبیعی برند یا محصولاتشونو تو مطالبش، مثلا توی پست وبلاگش، آورده.
    خب Moz’s fresh web explorer یکی از بهترین هاست. این برنامه اینترنت رو می گرده تا منشا عبارت ها رو پیدا کنه و نشونتون میده که کدوم سایت ها به تازگی اون عبارت هارو استفاده کردن. اینجوری هر وقت کسی اسم برند شمارو برد خبردار می شید. البته خیلی برنامه ها هستن که همین کارو انجام میدن و با هم فرقی هم ندارن. خوبیش اینه که به محض اینکه یکی اسم برند شمارو برد باخبر می شید و می تونید برید که ازش بخواید بهتون لینک بده.

  • Wordcounter.net
  • وبسایتتون چقدر بزرگه؟ چند سالشه؟ اگه دامنه تون قدیمیه و کلی صفحه جورواجور دارید، شاید بین این همه صفحه قدیمی که بهینه سازی لازم دارن سردرگم بشید – به خصوص در مورد تگ عنوان و حساب عامل توصیف متا. با وجود محدودیت های این دو تا عامل، ساختن یه کپی مناسب فوق العاده سخته و اگه ندونید که تو هر کدوم چند کاراکتر استفاده کردید باید آماده عواقبش باشید.
    البته این دقیقا هم یه ابزار تجزیه و تحلیل نیست. در اصل یه وبسایته که وقتی می خواید تگ های عنوان جدید بسازید و توصیفات متایی رو که کاربرا بیشتر می پسندن و غنای کلیدواژه هارو بررسی کنید به دردتون می خوره. این برنامه خودش بهتون یاد میده چطوری حساب کاراکتر و کلمه بسازید و تراکم کلیدواژه و سطح خواندن رو نشون میده تا بهترین تگ عنوان ها و توصیفات متا رو برای محتوای قدیمی (و جدید)تون بسازید.
    شما هم برنامه های دیگه ای رو می شناسید که برای بررسی سئو به درد بخورن؟

    اطلاعات تماس
    شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
    شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
    تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
    ایمیل: info@sitedar.com
    افتخارات و مجوزها
    • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
    • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
    • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
    • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
    • دارای مجوز نشر دیجیتال
    • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
    • پروانه کسب و کارهای مجازی
    • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
    • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
    پشتیبانی 24 ساعته 7 روز