سئو در حال حاضر چیست و کجاست؟

رتبه بندی کاربر: 0 / 5

PLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

بهترین راه برای توصیف تغییرات عرصه بازاریابی اینه که تغییرات سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) رو طی این چند سال اخیر بررسی کنیم. چون همه چیز از همین جا شروع میشه.


تحلیل هایی که تو این مقاله داده میشه دقیق هستن و به خوبی میتونن نشون بدن که بازاریابی سایتتون تو نیمه دوم سال 95 باید تمرکزشو کجاها بذاره.

  • بهینه سازی درون-صفحه

قبلا وقتی بهینه سازی درون-صفحه انجام میدادیم، سئو برای هر URL 2 تا 5 کلیدواژه رو انتخاب می کرد و عناصر صفحه (عنوان، توصیفات متا، تیترها، متن محتوا و غیره) رو برای این کلیدواژه ها بهینه می کرد.
اما الآن فرق کرده. الآن با پیشرفت هایی که تو جستجوی معنایی و ماشین یادگیری به وجود اومده، هر صفحه میتونه برای تعداد کثیری از کلیدواژه های مرتبط رتبه بگیره - نه فقط کلیدواژه هایی که خودتون صفحه رو براش بهینه کردید. پس الآن به جای اینکه سعی کنید متن دقیقا زنجیره کلیدواژه های مورد نظرتونو تکرار کنه، بهتره سعی کنید محتوایی بنویسید که برای نیازهای کاربر جوابی داشته باشه و یه تجربه خوب تو ذهن کاربر به جا بذاره.
الآن برای سئو باید علاوه بر ایجاد محتوا، ترویجش هم بکنید. قبلا فقط باید صفحه های فرود رو بر اساس حجم و فاصله جستجو ها بهینه می کردید اما امروزه سئو ترکیبیه از محتوای موجود و ایجاد محتوای جدید. بهینه سازی و اضافه کردن محتوای جدیدی که بتونه کاربر نهایی رو جذب کنه، باید این قابلیت رو داشته باشه که برند شما رو تو ذهن برجسته کنه و از شبکه های اجتماعی لینک بگیره تا بتونه تو صفحه نتایج جستجو بالاتر از سایت های دیگه دیده بشه.

  • دستگاه ها

قبلا فقط لازم بود که سایت ها برای کامپیوترهای خونگی بهینه بشن، چون ارجحیت مردم برای وبگردی این کامپیوترها بودن.
امروزه اما دستگاه های تلفن همراه به سرعت به انتخاب اول مردم تبدیل شدند. هر چند هنوز هم کامپیوترهای خونگی استفاده میشن، اما طی سال های اخیر استفاده از رسانه های دیجیتالی روی گوشی ها سر به فلک کشیده و حتی در آینده از این هم بیشتر میشه. طبق آمار، مردم 65% از وقتی رو که با رسانه های دیجیتالی میگذرونن از گوشی هاشون استفاده می کنن. در ضمن، در سال 94 مردم بیشتر از اینکه از کامپیوترهاشون تو گوگل سرچ کنن، از موبایلشون سرچ می کردن.
پس سئو باید سعی کنه تجربه تلفن همراه رو بهینه کنه، به خصوص اپلیکیشن ها. ضمنا باید صفحات وب کمتر از 2 ثانیه روی گوشی لود بشن.

  • موقعیت و محل

گوگل طی چند سال اخیر چندین بار تعداد شرکت های محلی که تو صفحه نتایج ظاهر میشد رو تغییر داده – از 10 بسته به 7 تا و حالا هم 3 تا. قبلا راحت میشد کلیدواژه ها رو با نام تجاری یکی کرد و از دایرکتوری ها لینک های اسپم گرفت، محل دقیق شرکت رو پنهان کرد و موارد مشابه این ها.
اما الآن منطقه یا محل شرکت فقط اثر مثبت داره و به علاوه به عنوان نشونه ارتباط محتوا با عبارت سرچ شده تلقی میشه و باعث میشه صفحه رتبه بگیره.

  • شبکه های اجتماعی

قبل از فیسبوک، توئیتر و شبکه های اجتماعی دیگه، اشتراک گذاری اجتماعی بیشتر از طریق ایمیل و پیامک بود – یعنی جاهایی که جزء حوزه سئو نبودند.
امروزه شبکه های اجتماعی همه جا حاضرند و بازاریاب های دیجیتالی که این موقعیت رو ندیده میگیرن خودشونو تو خطر بزرگی میندازن. شبکه های اجتماعی و سئو دست به دست هم میتونن برند رو به شهرت برسونن و کاسبی رو به مخاطب مورد نظرش وصل کنند و باعث جذب مصرف کننده ها بشن. سئوی این روزها باید از شبکه های اجتماعی برای ترویج محتواش بهره ببره و سعی کنه با لینک گرفتن و به اشتراک گذاری بیشتر تو دید مردم قرار بگیره.

  • پیوندها (لینک ها)

پیوندها همیشه تو رتبه جستجوی سایت اثر قابل توجهی داشتند. اما علم لینک سازی طی این چند سال به شدت عوض شده.
اوایل ظهور سئو، فقط کمیت لینک ها اهمیت داشت – هر چی تعداد پیوندهایی که به سایت شما داده میشد بیشتر بود بهتر. انکورتکست هم کمک زیادی می کرد که صفحه بتونه برای اون کلیدواژه ها رتبه بگیره. راحت میشد از سایت هایی که خیلی خوشنام نبودند لینک گرفت و خیلی از سئوکارها کلیدواژه هاشونو به جای انکورتکست بکار بردند تا به این طریق با تبادل لینک، درخواست مستقیم یا خرید لینک از سایت های رتبه بالا لینک هاشونو تضمین کنند.
امروزه دیگه کمیت به تنهایی مهم نیست، بلکه کمیت اهمیت بیشتری پیدا کرده. لینک هایی که از سایت های معتبر و مرتبط به موضوع خودتون میگیرید خیلی با ارزشترند و لینک هایی که از سایت های اسپم بگیرید – در بهترین شرایط – اثری ندارند و حتی ممکنه بخاطر نقض قوانین باعث جریمه شدنتون بشن –بدترین شرایط. به علاوه موتورهای جستجو ترجیح میدن لینک ها طبیعی ایجاد شده باشن و ترکیبی از انواع مختلف لینک رو شامل بشن: یعنی هم از فالو ها لینک بگیرید، هم از انکورتکست هایی که کلیدواژه اند، هم انکورتکست هایی که اسم برند هستند و غیره.
امروزه سئو باید روی ساخت محتوای باکیفیت تمرکز کنه و دنبال لینک های مرتبطی باشه که از نظر کاربرها ارزش بیشتری دارند. ضمنا باید بک لینک ها رو بررسی کنید که یه وقت لینک های سمی نداشته باشید و لینک های بی کیفیت رو پاک کنید تا رزومه لینک هاتون تمیز بمونه.

  • سئوی فنی

سئوی فنی طی این چند سال تغییر خاصی نداشته و هنوز همون قوانین ممیزی فنی قبلی اعمال میشه. فقط الآن حتما باید سایت ها با تلفن های همراه سازگار باشن و تا حد ممکن سریع لود بشن. امروزه سئوی فنی برای توسعه دهنده های سایت ها تبدیل به یه ضرورت شده.
حرف آخر
طی چند سال اخیر سئو به شدت تغییر کرده و ما باید خودمونو باهاش وفق بدیم. هدف سئو از یه بهینه سازی ساده به ارتباط گیری محتوا با کاربر نهایی در دستگاه ها و پلتفرم های مختلف تغییر کرده.
بهتره به جای اینکه خودمونو کارشناس بهینه سازی موتورهای جستجو بدونیم، تحلیلگر تجربه کاربری و محتوا باشیم. حرفه ای ها سایت یه برند رو طوری بهینه می کنند که مشتری رو تو همه مراحل جذب می کنه، یعنی از وقتی که به عنوان کاربر وارد سایت میشه تا وقتی که خرید می کنه و تبدیل به مشتری میشه. اگه بتونیم این کار رو درست انجام بدیم، رو صفحه نتایج جستجو برنده ایم.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز