ایمن سازی وب سایت وردپرس

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

وردپرس یکی از قویترین سیستم های مدیریت محتوا می باشد که به شما امکان راه اندازی هر نوع وب سایتی را می دهد و هم اکنون با توجه به راحتی استفاده از آن به عنوان محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا شناخته می شود. با توجه به تعداد بالای استفاده کنندگان از وردپرس و شناخت بالای کاربران از کد نویسی داخلی آن امکان هک نمودن آن برای کاربران سودجو وجود دارد. در صورتی که وردپرس را با تنظیمات پیش فرض نصب نموده اید وب سایت شما هم اکنون ایمن سازی نگردیده است و ممکن است دچار مشکلات امنیتی گردد. برای آنکه از وب سایت وردپرس خود محافظت نمایید حتما می بایست آن را ایمن سازی نمایید و در حقیقت امنیت وب سایت وردپرس مهترین بخش دغدغه استفاده از وردپرس می باشد. برای آنکه امنیت وب سایت وردپرسی خود را بالا ببرید می توانید دستورالعمل های زیر را در وب سایت خود انجام دهید.

 

امنیت هاست و تنظیمات آن

اولین مرحله از ایمن سازی وردپرس تهیه هاست امن و مطمئن می باشد که تنظیمات امنیتی درستی داشته باشد. هاست خود را از شرکت معتبری تهیه نمایید تا نگران تنظیمات هاستینگ نباشد زیرا ممکن است تنظیمات سرور وب سایت شما را نا امن نماید.

به روز رسانی وردپرس

برای آنکه از ایمن بودن هسته وردپرس مطمئن باشید همیشه آخرین نسخه آن را داشته باشید. پس از ورود به کنترل پانل وردپرس در صورتی که سیستم مدیریت محتوای وردپرس شما قدیمی می باشد پیغامی مبنی بر بروز رسانی وردپرس برای شما نمایش داده می گردد که در صورتی که وب سایت شما به روز نیست حتما آن را به روز رسانی نمایید. البته قبل از این کار حتما با طراح وب سایت خود مشورت نمایید.

ایمن سازی فایل htaccess

بهتر است فایل htaccess وردپرس خود را امن سازی نمایید که این کار را می توانید با اضافه کردن کد زیر در فایل htaccess خود انجام دهید.

 <files ~ "^.*\.([Hh][Tt][Aa])">
order allow,deny
deny from all
satisfy all
</files>

همچنین برای ایمن سازی وب سایت از طریق فایل htaccess می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

ایمن سازی فلدر wp-admin

فلدر wp-admin مربوط به فایل های مدیریت وب سایت می باشد که ایمن سازی آن بسیار مهم می باشد و برای آنکه آن را امن سازی نمایید کافی این فلدر را رمز گذاری نمایید که این کار را می توانید از کنترل پانل هاست خود بخش رمز گذاری بر روی فلدرانجام دهید. پس از رمز گذاری بر روی این فلدر در صورتی که کاربری قصد داشته باشد این فلدر را رویت نمایید حتما می بایست نام کاربری و رمزی را که برای دسترسی به این فلدر مشخص نموده اید وارد نماید. دسترسی به این فلدر یکی از روش هایی می باشد که هکرها از آن برای دسترسی به سیستم مدیریت محتوای شما استفاده می نمایند پس به ایمن سازی آن توجه نمایید.

امن سازی فلدر wp-includes

فلدر wp-includes یکی از فلدرهای وردپرس می باشد که فایل های منطقی وردپرس و مورد نیاز برای راه اندازی وردپرس در آن قرار می گیرند و می توان لایه امنیتی جدیدی به این فلدر نیز اضافه نمود. برای امن سازی این فلدر می توان از .htaccess استفاده نمود و کد زیر را در این فایل اضافه نمود.

  # Block the include-only files.
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^wp-admin/includes/ - [F,L]
RewriteRule !^wp-includes/ - [S=3]
RewriteRule ^wp-includes/[^/]+\.php$ - [F,L]
RewriteRule ^wp-includes/js/tinymce/langs/.+\.php - [F,L]
RewriteRule ^wp-includes/theme-compat/ - [F,L]
</IfModule>

# BEGIN WordPress

البته برای آنکه دستور بالا کار کند می بایست سرور شما از mod_rewrite پشتیبانی نماید.

امن سازی فایل wp-config.php

فایل wp-config.php مسئول نگهداری متغیرهای کلیدی وردپرس نظیر اطلاعات دیتابیس می باشد و بنابراین امنیت آن بسیار مهم می باشد و برای آنکه این فایل را امن سازی نمایید می توانید از .htaccess استفاده نمایید و کد زیر را به این فایل خود اضافه نمایید:

 <files wp-config.php>
order allow,deny
deny from all
</files>

همچنین می توانید این فایل را خارج از ریشه اصلی وب سایت نگهداری نمایید تا دسترسی به آن ممکن نباشد و همچنین می توانید برای امنیت بیشتر آن دسترسی آن را بر روی 400 تنظیم نمایید تا اجازه خواندن فقط برای وب سایت باشد.

غیر فعال سازی ویرایش فایل ها

می توانید دسترسی برای ویرایش فایل ها از طریق کنترل پانل سیستم مدیریت محتوا را با کد زیر که در فایل wp-config.php خود اضافه می نمایید محدود نمایید.

 define('DISALLOW_FILE_EDIT', true);

که البته این کار باعث می گردد خود شما نیز نتوانید فایل های قالب را از طریق سیستم وردپرس خود تغییر دهید.

استفاده از پلاگین های ایمن سازی وردپرس

پلاگین های ایمن سازی وردپرس وجود دارند که دارای امکاناتی برای امن سازی وردپرس می باشند که با استفاده از آنها می توانید به راحتی وب سایت وردپرس خود را امن سازی نمایید و برای استفاده از آنها کافی است پلاگین را بر روی سیستم مدیریت محتوای خود نصب نموده و فعال سازی نمایید سپس تنظیمات امنیتی آن را ست نمایید. پلاگین ها نظیر iThemes Security یا All in One WP Security از این موارد هستند. برخی از پلاگین ها نظیر WordFence در هسته وردپرس عمل می نماید و فایروال را در همان هسته فعال می نمایند. برخی از شرکت ها نیز خدمات فایروال بین هاستینگ و اینترنت ارائه می نمایند که شرکت های نظیر CloudFlareSucuri و Incapsula از این موارد هستند.

تغییر نام مدیریت سایت

نام مدیریت وب سایت در وردپرس به صورت پیش فرض admin می باشد که برخی از هکرها با دانستن این موضوع اقدام به ورود به وب سایت می نمایند و بنابراین بهتر است نام کاربری مدیر وب سایت را چیزی به جز admin بگذارید که این کار را می توانید از طریق phpmyadmin وب سایت خود انجام دهید. اطلاعات کاربران در جدول prefix_users قرار داد و در ستون user_login نام کاربری مورد نظر خود را چیزی به جز admin درج نمایید.

تغییر پیش نام جداول

جداول دیتابیس وردپرس معمولا با پیشوند نام wp_ ایجاد می گردند و بهتر است این نام پیشوند را به هر چیزی جز آن تغییر دهید.

بک آپ گیری از وب سایت

در صورتی که همه نکان امنیتی را رعایت نموده باشید باز ممکن است وب سایت شما دچار مشکلاتی گردد و بهتر است از دیتابیس و فایل های وب سایت خود فایل پشتیبان تهیه نمایید. همچنین هاستی تهیه نمایید که به صورت اتوماتیک فایل های پشتیبان از وب سایت در فواصل زمانی مختلف تهیه می نماید.

بررسی و مونیتور وب سایت

بهتر است فایل های لاگ و بازدیدکنندگان وب سایت خود را به صورت دوره ای روزانه یا هفتگی بررسی نموده تا در صورتی که در بخش از سایت مشکلی به وجو آمد بتوانید سریعا از آن مطلع گردید.

عدم استفاده از پلاگین های اضافی

توصیه می گردد در صورتی که به پلاگین خاصی احتیاج ندارید حتما آن را از سیستم وردپرس خود حذف نمایید و حتما پلاگین ها را از سایت رسمی پلاگین های وردپرس در آدرس https://wordpress.org/plugins نصب نمایید.

در پایان بهتر است امن سازی وب سایت خود را زیر نظر متخصص برنامه نویسی و طراحی وردپرس انجام دهید تا همه موارد به درستی انجام گردند.

منبع این مقاله

http://codex.wordpress.org/Hardening_WordPress

 خدمات افزایش امنیت وردپرس به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت خود را در برابر حملات هکرها و بدافزارها محافظت کنید. این خدمات شامل موارد مختلفی مانند نصب افزونه‌های امنیتی، پیکربندی صحیح وردپرس، به‌روزرسانی منظم هسته و افزونه‌ها، و آموزش نحوه استفاده امن از وردپرس می‌شود.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز