تاثیر زلزله بر روی بازدید سایت های کشور

رتبه بندی کاربر: 0 / 5

PLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

آنالیز وب سایت بخش مهمی از سئو می باشد. برای همین ما باید یک وب سایت را از جنبه های مختلف از جمله ترافیک، کلمات کلیدی، بک لینک ها به طور مداوم مانیتور کرد و در این مانیتور کردن است که ما می توانیم رفتار موتورهای جستجو و کاربران را بهتر درک کرده نسبت به آن واکنش لازم را داشته باشیم. با آنالیز است که ما می توانیم از سئو به عنوان قوی ترین ابزار بازاریابی دیجیتال حداکثر بهره را ببریم، رفتار کاربران را پیش بینی کرده استراتژی بازاریابی خود را با شرایط روز هماهنگ سازیم. در این مقاله از دارکوب می خواهم درباره حوادث طبیعی و تاثیر آن بر ترافیک وب سایت ها با شما صحبت کنم.

وب سایت ها از زندگی و کسب و کار عادی روزمره مردم جدا نیستند. با اینکه به اینترنت و شبکه های اجتماعی به طور کلی فضای مجازی گفته می شود، با این حال می توان گفت که تنها ابزار ها تغییر کرده اند و این فضا در امتداد زندگی واقعی قرار دارند. اگر کالایی در دنیای واقعی طرفدار و کاربردی داشته باشد، حالا هر آنچه که باشد: مواد غذایی تا اخبار جعلی و شایعات، در رسانه مجازی نیز می تواند مورد اقبال قرار گیرد. این اقبال می تواند زود گذر باشد یا آنکه برای مدتی طولانی تر وارد سبد مصرفی مردم یا چرخه حیات شود تا زمانی دیگر جایگزین یا رقیبی سر بر آرد و آن را از چرخه خارج کند.

حوادث طبیعی نیز به همین شکل هستند. مثلا در سال های گذشته در قسمت های زیادی از جهان شاهد حوادث طبیعی عظیمی بوده ایم از سونامی گرفته تا طوفان های آتلانتیک که تا چند روز سواحل شرقی و جنوب آمریکا را مورد آسیب قرار دادند.

 

حوادث طبیعی و ترافیک وب سایت ها

تحقیقاتی که در این حوادث طبیعی در زمینه ترافیک وب سایت های انجام شده جالب توجه است. تقریبا در تمام این حوادث ترافیک وب سایت ها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. این تغییر ترافیک معمولا از یک روز و در برخی موارد یک ماه ادامه داشته است. شاید برای شما جالب باشد که علت این تفاوت بازه زمانی به چه علت است؟ پاسخ تا حدی واضح است شدت حوادث طبیعی با مدت زمان کاهش یا تغییر ترافیک ارتباط مستقیم دارد. مثلا در آمریکا در مناطقی که شدت خسارات طوفان ناچیز بود تغییر ترافیک تنها به مدت یک روز مشاهده شد، و در مناطقی که طوفان خسارات بیشتری را به بار آورد یک هفته و در کشور پرتوریکو زمین لرزه که خسارات بسیار وسیع تری را ایجاد کرد تا یک ماه ترافیک به کمتر از 17% حالت عادی افت نمود.

امسال نیز ما در کشور خود شاهد حوادث طبیعی از نوع زلزله بوده ایم. حوادثی که همچنان ادامه دارند و بخش وسیعی از کشور را به نگرانی انداخته است. از زلزله کرمانشاه که متاسفانه خسارات جانی و مالی فراوانی داشت تا زمین لرزه هایی ضعیف تری که تهران و اطراف آن را لرزاند. اگر چه خوشبختانه ما هنوز در تهران شاهد زمین لرزه ایی بزرگ و خسارتی نبودایم، اما با این حال این اتفاقات نگرانی های زیادی در بین مردم ایجاد نمود و در فضای کسب و کار و در امتداد آن فضای مجازی و ترافیک وب سایت ها تاثیر قابل توجهی داشته است.

شاید این توجه به ترافیک وب سایت در زمان حوادث طبیعی بحث جدید و بی اهمیتی در بین مردم باشد. اما به هر حال این حوادث در آینده نیز تکرار خواهند شد و آگاهی از آن می تواند به توسعه پایدار و واکنش مناسب تر به اتفاقات محیط پیرامون مان کمک کند.

طبق بررسی کارشناسان سئوی ما در شرکت دارکوب در زمان اولین زلزله امسال تهران ترافیک برخی از وب سایت ها تا 50% افت نشان داده است و این افت ترافیک حدودا دو تا سه روز ادامه داشت تا مجدد به حالت عادی باز گشت. در واقع می توان گفت شُک این حوادث تا مدتی زندگی روزمره مردم را تحت تاثیر قرار داده و پس از مدتی رفتار مردم به حالت عادی بر می گردد.

 

website traffic before and after Tehran earthquake

 

عبارات جستجوی داغ در حوادث طبیعی

از سوی دیگر علاوه بر کاهش ترافیک وب سایت ها در زمان حوادث طبیعی، می توان در رفتار کاربران و جستجو های آنها در موتورهای جستجو مانند گوگل تغییراتی را نیز مشاهده کرد. البته این تغییرات تنها مربوط به حوادث طبیعی نیستند بلکه هر نوع حادثه ایی که در توده مردم تاثیر بگذارد نسبت به بزرگی و فراگیر بودن آن این تاثیرات و تغییرات موقتی قابل مشاهده هستند. یعنی ما در این زمان ها شاهد افت ترافیک وب سایت ها از یک سو و تمرکز کاربران بر کلید واژه های خاص در زمان و از بعد حادثه هستیم.

همانطور که در حادثه آتش سوزی مرکز خرید پلاسکو در تهران و پس از آتش سوزی برج سلمان در مشهد، که متاسفانه این حوادث خسارات جانی، روحی و مالی شدیدی برای هموطنان ایجاد نمود، خوشبختانه عده زیادی از مردم  را به فکر پیشگیری از این حوادث و یا کنترل هزینه خسارات آن انداخت، به شکلی که پس از آن صاحبان کسب و کار ها و اماکن به فکر تجهیز و ایمن سازی برای جلوگیری و کنترل این حوادث افتادند و علاوه بر آن تعداد زیادی از افراد را به سمت بیمه کردن مستغلات و سایر دارایی های خود در مقابل خسارات انداخت.

در همین راستا در زمان زلزله خفیف تهران، و ایجاد شدن ترس عمومی در بین مردم و واکنش پس از حادثه آن ها، با افت ترافیک برخی سایت ها، شاهد جستجوی مسائل ایمنی و اخبار مرتبط با آن و به علاوه جستجوی قابل توجه کسب و کار های فعال در این زمینه بود. به شکلی که مردم به فکر جستجو و تدارک دیدن پکیج ها و اقلام مورد نیاز در زمان حادثه افتادند و در کنار آن جستجوی بیمه حوادث طبیعی رونق فراوانی گرفت.

 

فضای مجازی به عنوان امدادگر

خوشبختانه فضای مجازی در این حوادث جدا از سوء استفاده برخی افراد برای انتشار شایعات، توانست که کمک های مردمی را سازمان دهد. که می توان از این تجربه برای حوادث آینده استفاده بهینه تری نمود. من تنها می خواهم در اینجا نمونه های غربی و آمادگی های آنها در این حادث نام ببرم. سازمان هایی که در این زمان ها به شکل جدی با کمک ایمیل مارکتینگ کمک های کوچک و بزرگ خیرین را سازمان می دهند و وب سایت کسب و کارهای بزرگ و شناخته شده که در صفحه اصلی خود تبلیغات موسسات خیریه و امکانات کمک های نقدی آنلاین را فراهم می کنند. تجربیاتی که نیاز به مطالعه و آماده سازی وب سایت ها قبل از حادثه دارد. و از سوی دیگر آگاهی مردم که باید با معتبر و امانت دار بودن جمع کننده گان کمک ها آشنایی کافی را داشته باشند تا در زمان حادثه و جمع آوری کمک های به شکل بهینه تری فعال باشند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز