تولید محتوا چیست؟

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=10522

5/5 - (7 امتیاز)

تولید محتوا یکی از مهمترین اصل دیجیتال مارکتینگ می باشد. همچنین تولید محتوا پایه و اساس هر شبکه و رسانه ای است. اگر صاحب هر نوع کسب و کاری هستید یا بلاگر و تبلیغ کننده محصولاتی خاص هستید برای جذب مخاطب باید محتوای خوبی ارائه دهید. در ادامه به شما خواهیم گفت تولید محتوا چیست و چگونه می توان یک محتوای خوب برای مخاطبان ارائه داد. تولید محتوای خوب می تواند باعث برند سازی و افزایش مخاطبان یک کسب و کار شود.

تولید محتوا

قبل از هر موضوع ابتدا باید بدانیم محتوا و تولید محتوا به چه معنا است؟ محتوا عموما مطالب، نوشته ها، مقالات، عکس ها، فیلم ها و هر چیز بصری و شنیداری که در یک رسانه، شبکه، پایگاه اینترنتی و … وجود دارد را شامل می شود. مجموعه اقدامات و فعالیت هایی که منجر به جمع آوری محتوا می شود را تولید محتوا می گویند.

وقتی یک مجری قصد دارد در برنامه تلویزیونی یا هر کنفرانس و جلسه ای سخنرانی کند، باید از قبل برای خود محتوایی بر اساس موضوع بحثی که دارد تولید نماید. پس محتوا مختص به سایت ها و شبکه های اجتماعی نیست. اما ما در این مقاله فقط درباره تولید محتوا برای سایت و شبکه های اجتماعی صحبت خواهیم کرد.

ما برای جذب مخاطب و فروش بیشتر محصولات خود باید محتوایی ناب به آنها ارائه دهیم. در بسیاری از مواقع مخاطب به محصول و کالای یک برند نیازی ندارد اما وقتی جذب محتوای آن برند می شود تصمیم به استفاده از محصولات آن می کند.
حتی بسیاری از شرکت ها با ارائه مناسب خدمات خود و معرفی صحیح آن که همگی مربوط به تولید محتوا است، توانسته اند مخاطبان بسیاری به دست بیاورند. مهمترین نکته در تولید محتوا داشتن هدف یا اهدافی مشخص است. شما باید بدانید به چه دلیل می خواهید محتوایی خاص را تولید کنید. آیا برای جذب مخاطب قصد تولید محتوا دارید؟ آیا می خواهید با تولید محتوای مناسب فروش خود را افزایش دهید؟ آیا به دنبال برند سازی هستید؟ تمامی این سوالات می تواند هدفی برای تولید محتوایی خاص باشد.

با مشخص کردن هدف از تولید محتوا، نوع محتوا نیز مشخص می شود. مقاله، عکس و فیلم متداول ترین نوع محتوا هستند. برای تولید هر نوع محتوایی باید برنامه ریزی داشته باشید.

اگر محتوای شما مطابق با اهداف کسب و کار شما و نیاز های مخاطبان تولید نشود، هیچ فرآیندی نمی تواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را به سمتی که می خواهید سوق دهید. زمانی که در هر قسمت از تولید محتوا هدف مشخصی داشته باشید، این قدرت را خواهید داشت که عملکرد آن را اندازه بگیرید و تلاش خود در تولید محتوا را بهینه کنید. تعیین هدف تولید محتوا باید قبل از اقدام به طراحی وب سایت باشد.

در تولید محتوا برنامه ریزی داشته باشید

بعد از آنکه هدف خود از تولید محتوا را مشخص کردید باید برای تولید آن برنامه ای مشخص داشته باشید. برای این کار لازم است هر اقدام لازم در تولید محتوا را فهرست کنید. شاید این کار از نظر شما بی فایده باشد، اما اینطور نیست. تولید محتوا اساس مربوط به خود را دارد فراموش کردن یک نکته می تواند کل فرایند تولید محتوا را مختل نماید.

به عنوان مثال فرض کنید یک سایت طراحی کرده اید و آماده بارگذاری است، اما به دلیل نداشتن برنامه گرفتن تصاویر را فراموش کرده اید. در این صورت مجبور هستید از تصویر های موجود در اینترنت استفاده کنید که این کار می تواند برای سئو سایت مضر باشد.

اگر برای تولید محتوای سایت تیم دارید باید وظایف و مسئولیت های هر یک از اعضا را برای تولید انواع محتوا مشخص نمایید.

انواع مختلف تولید محتوا

هدف از تولید محتوا برقراری ارتباط با یک مخاطب خاص است. با این حال محتوا توسط افراد زیادی مشاهده می شود که ممکن است مخاطبان شما نباشند.

درک این نکته اساسی تفاوت زیادی در اثربخشی محتوا ایجاد می کند. اگر هدف از تولید محتوا جذب تمامی افراد باشد باید همه نوع سلایق را در نظر بگیرید اما اگر فقط مخاطبان خاصی را در نظر دارید باید یک نوع سلیقه را در نظر بگیرید. توجه به این نکات به عنوان بخشی از استراتژی محتوای شما در بازاریابی اینترنتی است.

راه ارتباط با یک فرد ایجاد محتوایی است که سرگرم کننده، آموزشی، آموزنده یا ترکیبی از هر سه باشد. محتوای سرگرم کننده با افراد در سطح احساسی ارتباط برقرار می کند. محتوای آموزشی در سطح فکری به هم متصل می شود. و محتوای آموزنده در سطح توجه ارتباط برقرار می کند:

محتوای احساسی/ سرگرم کننده: Emotional / entertaining content

اگر قصد دارید احساسات مخاطب خود را هدف قرار دهید و در سطح احساسی با آنها ارتباط برقرار کنید، محتوای شما باید در خصوص مردم و زندگی روزانه آنها باشد. محتوای احساسی اغلب داستانی است. به عنوان مثال بلاگر ها اغلب به شکل احساسی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند در این راه آنها از زندگی روزانه خود و مسائل مشترکی که با مردم دارند تولید محتوا می کنند. برای محتوای سایت نیز شما باید آنچه را که به عینه می بینید، می شنوید و لمس می کنید را در قالب محتوا به مخاطبان خود ارائه دهید.

محتوای آموزشی/ فکری: Educational / intellectual content

واضح است که اگر قصد آموزش مطالبی خاص به مخاطبان خود را دارید باید از محتوای آموزشی استفاده کنید. محتوای شما باید در عین اینکه آموزشی است احساسی نیز باشد. اینکه به صورت مستقیم به آموزش مطلبی خاص بپردازید مختص به سایت های آموزشی می باشد. اگر سایت آموزشی دارید می توانید مستقیما محتوای آموزشی تولید نمایید.
اما اگر می خواهید در قسمت وبلاگ سایت خود به مقالاتی تولید کنید باید مطالب آموزشی و احساسی ارائه دهید. این نوع محتوا عموما داستان هایی هستند که در بطن آنها آموزش نیز وجود دارد.

محتوای آموزنده/ تاثیر گذار: Informative / attentional content

متداول ترین نوع محتوا محتوایی تاثیر گذار بر ذهن مخاطب است. استفاده از اخبار روزانه، خبر های مربوط به کسب و کار خود و … محتوایی هستند که برای مخاطب آموزنده می باشد. منظور از آموزنده بودن محتوا یعنی مطالبی که ذهن و فکر مخاطب را به خود مشغول کند و بر وی تاثیر بگذارد. عموما این نوع محتوا ترکیبی از محتوای آموزشی و احساسی است.

انواع محتوا

حال که دانستید انواع مختلف تولید محتوا به چه صورت می باشد، بهتر است از انواع محتوا نیز مطلع شوید. برای آنکه در سایت خود محتوای خوبی ارائه دهید باید از انواع مختلف آنها استفاده نمایید. محتوا عمدتا فیلم، عکس و مقاله هستند.

  • تصاویر: عکس ها به خوبی می توانند باعث ارتباط با مخاطب شوند. استفاده از تصاویر مرتبط و با کیفیت به زیبایی بصری سایت می افزاید. برای جذب مخاطب از طریق عکس باید از خود محصولات، خدمات و هر آنچه که به کسب و کار شما مربوط است، عکس تهیه کنید. این کار همچنین باعث جلب اعتماد مشتری نیز می شود.
  • فیلم ها: با استفاده از فیلم ها می توانید بر مخاطب خود تاثیر بگذارید و با آنها ارتباط موثر برقرار نمایید. فیلم نیز مانند عکس باید منحصر بفرد باشد یعنی توسط خود شما تهیه شود.
  • مقالات و مطالب: مردم به دنبال خواندن مطالب جدید و جذاب هستند که اگر این مطالب همراه با عکس و فیلم باشد بسیار موثر و تاثیر گذار خواهد بود. مقالات و مطالبی که تهیه می کنید باید غیر تکراری، جدید و جذاب باشند. همچنین مطالب کوتاه می تواند نظر منفی مخاطب را به همراه داشته باشد.

به اشتراک گذاری محتوا

برای تولید یک محتوای ناب و کامل زمان های زیادی صرف می شود. از تهیه عکس و فیلم گرفته تا ترجمه مقالات مختلف در تولید یک محتوای کامل دخیل هستند. جدا از زمان صرف شده، هزینه های مختلفی نیز صرف تولید محتوا می شود. برای نتیجه داشتن، اثر گذار و داشتن بازدهی لازم باید محتوا توسط سیل عظیمی از کاربران اینترنت دیده شود تا در این میان مخاطبان نیز جذب مطالب و محتوای سایت شما شوند.

برای رسیدن به این هدف باید محتوای تولید شده را به اشتراک بگذارید. پروموت کردن یا به اصطلاح تبلیغ محتوا از روش های مختلفی قابل انجام است که انجام این فرایند ها در نهایت باعث به اشتراک گذاشتن محتوا در میان بسیاری از کاربران خواهد شد. این روش ها عبارتند از:

  • رسانه های اجتماعی: رسانه های اجتماعی مناسب ترین شبکه برای به اشتراک گذاشتن محتوای سایت هستند. خوشبختانه در سال های اخیر قابلیت های مختلفی در شبکه های اجتماعی طراحی شده است که به اشتراک گذاشتن مستقیم مطالب وب سایت ها را امکان پذیر و آسان کرده است. اینستاگرام، توییتر، لینکدین و فیس بوک بهترین شبکه های اجتماعی هستند که کاربران زیادی در آنها فعالیت می کنند. برای به اشتراک گذاشتن محتوا در این شبکه ها بهتر است قالب و فرمت محتوای خود را متناسب با این پلتفرم ها تغییر دهید. به عنوان مثال در اینستاگرام باید مطالب شما شامل فیلم یا عکس باشد. برای به اشتراک گذاشتن محتوا در شبکه های اجتماعی باید در هر کدام از آنها برای کسب و کار خود یک حساب کاربری مخصوص ایجاد کرده و در آنها به نشر محتوای خود بپردازید.
    همچنین لازم است استراتژی مناسبی در نشر و تولید محتوای خود در این شبکه ها داشته باشید. در این خصوص می توانید به مقالات موجود در سایت مانند اینستاگرام مارکتینگ مراجعه نمایید.
  • اینفلوائنسر ها و بلاگر ها: سلبریتی ها و افراد تاثیر گذار برای بسیاری از مردم و کاربران اینترنت محبوب هستند این افراد عمدتا در شبکه های اجتماعی دارای صفحات شخصی هستند و برخی از آنها نیز وب سایت مختص به خود را دارند. بلاگر ها نیز افراد محبوبی هستند که به تولید و نشر محتوایی خاص می پردازند. به عنوان مثال فودبلاگر ها در ارتباط با غذا به تولید محتوا می پردازند.
    شما می توانید از این افراد برای تبلیغ برند و محتوای سایت خود بهره ببرید. همکاری با این افراد معمولا در قبال ارائه خدمات و محصولات به صورت رایگان یا پرداخت هزینه جدا امکان پذیر است.
  • ایمیل مارکتینگ: یکی دیگر از روش های تبلیغ محتوا، به اشتراک گذاشتن محتوا از طریق ارسال ایمیل به مخاطبان هدف است.
  • تبلیغات کلیکی: پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) روشی است که می توانید از طریق آن محتوای سایت را تبلیغ و به اشتراک بگذارید. تبلیغات کلیکی در شبکه های اجتماعی، وب سایت های دیگر و موتور های جستجو قابل انجام است.

سئو و تولید محتوا

هدف از تولید محتوا فقط جذب مخاطب نیست، بلکه باید رضایت موتور های جستجو را نیز در نظر گرفت. برای آنکه محتوای بهینه تولید کنید، توجه به موارد زیر مهم است:

  • استفاده از کلمات کلیدی: کلمات کلیدی مهمترین اصل در تولید محتوا هستند. این کلمات کلیدی هستند که به واسطه آنها مخاطب به سایت شما دسترسی پیدا می کند. در محتوای خود به صورت درست، با معنا و در حد مناسب از کلمات کلیدی استفاده نمایید.
  • محتوای غیر تکراری: محتوای کپی شده و تکراری نه تنها برای مخاطب جذاب نیست بلکه بر رتبه بندی سایت نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. برای تولید محتوای منحصر به فرد و غیر تکراری می توانید مقالات خارجی بهرمند شوید. این موضوع در ارتباط با عکس ها و فیلم های استفاده شده در سایت نیز صدق می کند. همانطور که در بالا گفته شد عکس ها و فیلم های محتوا نیز باید توسط شما تهیه و تولید شده باشند.
  • تولید محتوای بلند: محتوای کوتاه نمی تواند باعث ارتباط موثر با مخاطب شود این موضوع برای گوگل نیز اهمیت دارد. محتوای تولید شده باید بیشتر از 1500 کلمه باشد.
  • استفاده از عکس ها و فیلم های کم حجم: وقتی حجم محتوا زیاد باشد سرعت بارگذاری سایت کاهش می یابد. سرعت سایت نیز یکی از فاکتور های مهم سئو می باشد. گوگل وب سایت هایی که از سرعت لود خوبی برخوردار هستند را نسبت به سایر سایت ها، بهتر رتبه بندی می کند. به همین دلیل لازم است از تصاویر و فیلم های کم حجم اما با کیفیت استفاده نمایید. برای کاهش حجم آنها می توانید از سایت ها و نرم افزار های مختلف استفاده نمایید.

تولید محتوا سئو در بازاریابی اینترنتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. پس قبل از تولید محتوا حتما موارد مربوط به تولید محتوای بهینه را در نظر بگیرید.

بازاریابی محتوا

مهمترین اصل در تولید محتوا، بازاریابی محتوایی است. وقتی بر اساس اصول بازاریابی به تولید محتوا بپردازید بدون شک علاوه بر جذب مخاطب باعث فروش بیشتر و افزایش مشتری نیز می شوید. بازاریابی محتوایی رویکردی استراتژیک در تولید محتوا است که بر اساس آن محتوایی مناسب جهت حفظ و جذب مشتری، فروش بیشتر، ارائه خدمات بیشتر، بهبود رتبه سایت در گوگل و … تولید می شود. در بازاریابی محتوایی باید انواع مختلف بازاریابی شامل بازاریابی موتور های جستجو، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی و … را در نظر گرفت. با تولید محتوای مناسب می توان تمامی این موارد را تحت پوشش قرار داد.

همانطور که طراحی وب سایت باید توسط طراح انجام شود، تولید محتوا نیز باید توسط تولید کننده محتوا انجام گیرد. گاهی مواقع وقت و هزینه زیادی صرف تولید محتوا می شود اما به دلایل مختلف نتیجه و بازدهی لازم را ندارد چرا که توسط فرد متخصص و با تجربه در این حوزه انجام نشده است. شرکت طراحی وب سایت دارکوب علاوه بر طراحی وب سایت به ارائه خدمات مختلف در این حوزه شامل سئو و بهینه سازی وب سایت، تولید محتوا برای وب سایت و شبکه های اجتماعی، برند سازی، اینستاگرام مارکتینگ و … نیز می پردازد. شما می توانید به صورت کاملا رایگان با کارشناسان ما حضوری یا آنلاین مشاوره داشته باشید. شرکت طراحی وب سایت دارکوب در ارائه خدمات طراحی سایت دارای بیش از 18 سال سابقه می باشد.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا فرآیند توسعه و ایجاد مطالب بصری، شنیداری و نوشتاری است، مانند ویدیو ها، کتاب های الکترونیکی، پست های وبلاگ، فایل های صوتی، تصاویر، اینفوگرافیک ها، مقالات و …

بازاریابی محتوایی چیست؟

Content marketing رویکردی بازاریابی در تولید محتوا با هدف جذب مخاطب، فروش محصولات و ارائه خدمات، افزایش رتبه سایت در گوگل و حفظ مشتری دائمی می باشد. که بخش اعظمی از انواع بازاریابی (سئو، بازاریابی شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، ایمیل مارکتینگ و …) را تشکیل می دهد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز