ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز Google webmaster tools

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=10736

5/5 - (1 امتیاز)

همانطور که می دانید برای شروع فعالیت تجاری آنلاین، به یک وب سایت نیاز داریم. بسته به نوع کسب و کاری که می خواهیم به صورت آنلاین راه اندازی کنیم باید یک نوع وب سایت طراحی نماییم. اگر قصد فروش محصول یا کالایی را دارید باید سایت فروشگاهی طراحی کنید، اگر قصد تبلیغ و یا معرفی شرکت خود به همکاران و مردم را دارید باید یک سایت معرفی یا سایت شرکتی راه اندازی نمایید.

میلیون ها وب سایت با موضوعات مشترک و مشابه در اینترنت وجود دارد، موفقیت و برتری در میان این سایت ها بسیار سخت اما امکان پذیر است. حضور موفق در بازار آنلاین تنها با طراحی و راه اندازی وب سایت محقق نمی شود. همانطور که بار ها گفته ایم، برای موفقیت کسب و کار در دنیای دیجیتال و اینترنت، دیجیتال مارکتینگ و بهینه سازی وب سایت لازم و ضروری است. با استفاده از بازاریابی اینترنتی می توان در میان رقبا به برتری رسید. افزایش فروش آنلاین و افزایش مشتری با بازاریابی دیجیتالی میسر می گردد.

سئو و بهینه سازی سایت نیز یکی از موارد مهم افزایش بازدید کننده وب سایت است. سئو از فاکتور های مختلفی تشکیل شده است، همچنین دیجیتال مارکتینگ روش های مختلفی را شامل می گردد، تمامی موارد این دو موضوع مهم به یکدیگر مرتبط هستند. در واقع می توان گفت لازمه انجام سئو، دیجیتال مارکتینگ است و شرط موفقیت بازاریابی اینترنتی، بهینه سازی وب سایت می باشد.

همانطور که گفته شد، برخی از فاکتور های سئو و دیجیتال مارکتینگ با یکدیگر مشترک هستند، یکی از این فاکتور ها ست کردن سایت با یکی از ابزار های گوگل به نام وب مستر تولز است. در این مقاله سعی داریم به معرفی و بررسی این ابزار مهم گوگل بپردازیم. ابزاری که تاثیر مثبتی بر رتبه سئو و بازاریابی موثر دارد.

گوگل وب مستر

گوگل وب مستر google webmaster tools همانطور که از نامش پیدا است، یکی از ابزار های موتور جستجوی گوگل می باشد. استفاده از این ابزار که با نام کنسول جستجو گوگل نیز شناخته می شود، برای همه سایت ها ضروری و لازم است. چرا که اطلاعات بسیار مفیدی در مورد عملکرد وب سایت در اختیار وب مستران قرار می دهد.

این سرویس یکی از ابزار های بسیار دقیق و قدرتمند گوگل می باشد که با استفاده از آن می توان عملکرد سایت را مانیتور و بررسی نمود. این ابزار همچنین اطلاعات و گزارش های مفید و جامعه ای در ارتباط با عملکرد سایت از دید گوگل در اختیار مدیر سایت می گذارد. از این پلتفرم قدرتمند می توان برای نظارت بر نحوه تعامل سایت با گوگل استفاده نمود.

با استفاده از گوگل وب مستر همچنین می توان از سلامت عملکرد سایت مطمئن شد. خطا های احتمالی، مشکلات امنیتی سایت، نحوه عملکرد سایت در موبایل، مشکلات مربوط به پیمایش ربات های گوگل و … مواردی هستند که این ابزار در اختیار ما قرار می دهد.

گزارش هایی که کسنول گوگل Google Search Console در مورد عملکرد سایت منتشر می کند، مجموعه ایی از معیار هایی است که برای بهینه سازی سایت بسیار مفید هستند، اطلاعاتی که باعث بهبود عملکرد طبیعی سایت در موتور جستجو می شود.

به طور کلی استفاده از کنسول جستجو گوگل باعث دستیابی به موارد زیر می شود:

  • امکان اضافه کردن نقشه سایت و بررسی آن
  • امکان رویت لیست لینک های شکسته سایت
  • مطمئن شدن از دسترسی کامل گوگل به سایت
  • امکان مشاهده تمامی اطلاعات لازم در مورد نسخه موبایلی سایت
  • قابلیت مشاهده صفحات لینک شده به سایت
  • مشاهده مشکلات امنیتی سایت مانند بد افزار ها و اسپم و امکان بر طرف کردن آنها
  • قابلیت نگهداری مطمئن از سایت برای رتبه بندی بهتر در نتایج گوگل
  • امکان گزارش گیری از کلمات کلیدی که بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت هدایت می کنند.
  • امکان دیدن اطلاعاتی که در نتایج گوگل به کاربران نمایش داده می شود؛ مانند قیمت محصولات، اطلاعات تماس و …
  • قابلیت ارسال محتوای جدید و خزیده شدن آنها توسط ربات های گوگل
  • امکان حذف محتوایی که نباید در نتایج گوگل نمایش داده شوند
  • امکان ایجاد و مشاهده محتوایی که قصد داریم در صفحه نتایج موتور جستجو بصورت گرافیکی نمایش داده شوند.

این موارد تنها بخشی از قابلیت های استفاده از این ابزار گوگل است، در ادامه به بررسی بیشتر موارد مهم و قابل استفاده در گوگل وب مستر تولز می پردازیم.

مشاهده عملکرد وب سایت با استفاده از گوگل وبمستر تولز

با استفاده از کنسول جستجو گوگل اطلاعات ارزشمندی از عملکرد وب سایت خود بدست می آورید از جمله:

تعداد کلیک ها Clicks: با این ابزار قدرتمند شما می توانید از تعداد دفعاتی که افراد از طریق نتایج جستجوی گوگل روی وب سایت شما کلیک کرده اند با خبر شوید. این قابلیت نه تنها باعث فهمیدن اثربخشی عناوین صفحه و توضیحات متا می شود، بلکه نشان دهنده میزان ترافیک سایت نیز است. با استفاده از این گزارش به راحتی می توان در کانال های دیجیتال مارکتینگ به تبلیغات موثر پرداخت.

Impressions: این معیار به تعداد دفعاتی که سایت در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شده است، اشاره می کند و با استفاده از آن می توان به کلمات کلیدی مهم که بر رتبه بندی سایت موثر هستند، دست یافت. همچنین با این آیتم می توان فهمید که کدام صفحات برای کلمات کلیدی خاص رتبه‌ بندی می‌ شوند. این قابلیت به دست یابی به استراتژی بهینه سازی وب سایت بسیار کمک می کند.

میانگین CTR: با استفاده از این سرویس همچنین می توان از نرخ کلیک های سایت با خبر شد. CTR: Clickthrough rate نسبتی است که نشان می دهد چه تعداد افرادی آگهی شما یا فهرست محصول شما را دیده اند و چند بار روی آن کلیک کرده اند. از نرخ کلیک می توان برای سنجش عملکرد کلمات کلیدی و تبلیغات استفاده کرد. CTR در واقع تعداد کلیک هایی است که تبلیغات ما آنها را دریافت کرده اند و با استفاده از فرمول clicks ÷ impressions = CTR بدست می آید.

موقعیت متوسط Average position: این معیار موقعیت حدودی سایت در SERP های گوگل را برای کلمات یا صفحات خاص رتبه بندی شده است را نمایش می دهد.

این معیار های فوق حدواد برای 16 ماه اخیر قابل نمایش هستند و شما به راحتی می توانید عملکرد سایت در دو بازه زمانی خاص را با هم مقایسه کنید. همچنین نمایش این اطلاعات را می توان بر اساس کشور، جستجو ها و … فیلتر کرد. این مقایسه به افرادی که در حال بهینه سازی سایت هستند به خوبی کمک می کند. شما با استفاده از این قابلیت می توانید عملکرد سئو کار سایت خود را بررسی کنید.

کنترل indexing errors

یکی از مهمترین دلایل رتبه بندی بد سایت خطا های نمایه سازی هستند. در برخی مواقع ربات های گوگل به دلایلی امکان نمایه سازی سایت را ندارند و این اتفاق باعث رتبه بندی نشدن سایت می شود. این دلایل indexing errors هستند که باید برای بهبود رتبه بندی رفع شوند.

یکی از قابلیت های حائز اهمیت گوگل وبمستر تولز امکان کشف مشکلات خزیدن ربات های گوگل در سایت است. با استفاده از این معیار می توان فهمید از زمان آخرین نمایه سازی سایت، چه تعداد از صفحات وب سایت توسط گوگل ایندکس شده است.

قابلیت مهم دیگر، رفع خطا های نمایه سازی است. در کنسول گوگل مشکلاتی که باعث عدم نمایه سازی سایت شده اند، نمایش داده می شوند. کد های شکسته، URL های مسدود شده و … مشکلاتی هستند که باعث عدم ایندکس شدن سایت توسط گوگل می شوند.

امکان ارسال نقشه سایت

Sitemap حاوی اطلاعات مهمی از تمامی بخش های سایت است که می توان آن را در اختیار ربات های گوگل قرار داد. ربات های گوگل با داشتن نقشه سایت روند ایندکس شدن سایت را تسریع می بخشند.

با استفاده از گوگل وب مستر تولز به راحتی می توان نقشه سایت را در اختیار ربات های گوگل برای شناسایی صفحات سایت قرار داد. با این نقشه علاوه بر اینکه شناسایی و رتبه بندی سایت سریع تر می شود، خطر خطا های نمایه سازی نیز کاهش می یابد.

این قابلیت برای وب سایت های بزرگ که مدام در حال تغییر هستند یا سایت هایی که به تازگی شروع به کار کرده اند بسیار مهم و مفید است. چرا که روند نمایه سازی و ایندکس شدن آنها سریع تر می شود.

کنترل URL های سایت

ابزار URL inspection این امکان را به شما می دهد که آدرس های خاص سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید. این قابلیت به شما در پیدا کردن مشکلات و خطا های موجود در URL  های سایت کمک می کند. همچنین می توانید از خزیدن ربات ها در صفحات سایت با خبر شوید.

کنترل لینک های سایت

پیوند های داخلی و خارجی سایت برای سئو از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند به همین دلیل شکسته بودن آنها می تواند تاثیر مخربی بر رتبه بندی سایت بگذارد. به دلیل اهمیت این موضوع بخش links section کنسول جستجوی گوگل یکی از قسمت های با ارزش این ابزار است.

با کمک این ابزار می توان فهمید که تعداد بک لینک های سایت چقدر است. همچنین می توان فهمید که کدام دامنه ‌ها به شما پیوند می ‌دهند و چه انکر تکست‌ هایی anchor text برای آنها استفاده می‌ شوند.

در بخش لینک های داخلی نیز می توان از اطلاعات موجود برای تجزیه و تحلیل ساختار وب سایت و اطمینان از اینکه محتوای سایت دارای بیشترین تعداد لینک است، بهرمند شد.

کنترل امنیت وب سایت Security and manual actions

اگر بخشی از سایت با استاندارد های مشخص شده در این ابزار گوگل هماهنگی نداشته باشد، گوگل فورا به شما ایمیل هشدار ارسال می کند. به عنوان مثال اگر برای افزایش رتبه بندی سایت بک لینک خریداری کنید، کنسول گوگل برای جلوگیری از جریمه سایت به شما هشدار می دهد تا از کار خود دست بردارید در غیر این صورت سایت جریمه و یا پنالتی می شود. این بخش حاوی اطلاعات مفیدی درباره امنیت وب سایت است.

بر اساس گفته های بالا شما می توانید برای بهینه سازی وب سایت، افزایش رتبه سایت و افزایش ترافیک سایت از گوگل وب مستر تولز استفاده نمایید. اما استفاده از این ابزار مهارت می خواهد و شما به تنهایی نمی توانید آن را برای سایت خود ست کنید.

لذا به شما پیشنهاد می کنیم، برای ثبت سایت خود در کنسول جستجو گوگل حتما با مشاوران ما در تماس باشید. همچنین می توانید برای بهینه سازی سایت خود با کارشناسان سئو شرکت طراحی وب سایت دارکوب به صورت حضوری یا آنلاین مشاوره رایگان داشته باشید.

چگونگی ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز

حال که از اهمیت استفاده از گوگل وبمستر تولز آگاه شدید، بهتر است نحوه ثبت سایت در کنسول جستجو گوگل را بدانید. قبل از شروع باید در کنسول گوگل یک حساب کاربری با استفاده از آدرس Gmail خود ایجاد نمایید، پس از این کار مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

ابتدا به کنسول جستجو گوگل بروید، اگر از قبل ثبت نام کرده اید، login کنید و در غیر این صورت start now را بزنید.

 

پس از ورود، باید وب سایت خود را اضافه کنید، شما می توانید چندین وب سایت را به کنسول گوگل خود اضافه کنید. یعنی با یک حساب کاربری چندین وب سایت داشته باشید. در این مرحله روی Add a property کلیک کنید.

پس از افزودن وب سایت باید نوع مالکیت Property Type را مشخص نمایید. ابتدا آدرس سایت خود را وارد کرده سپس روی دکمه Continue کلیک کنید. به دو روش می توانید مالکیت سایت را تایید کنید:

  • روش اول URL prefix: در این روش باید تمامی پیشوند های دامنه را به صورت جداگانه تایید کنید. مانند:

http://yourdomain.com

https://yourdomain.com

http://www.yourdomain.com

https://www.yourdomain.com

سپس باید مالکیت سایت را با هر کدام از روش های زیر اثبات کنید. روش اول ارسال HTML file سایت است که باید این فایل را در سایت آپلود کنید. در صورت صحیح بودن و هماهنگ بودن فایل با سایت، گوگل آن را تایید کرده و مالکیت سایت ثابت می شود.

روش دیگر استفاده از HTML Tag است. در این روش کنسول به شما یک کد می دهد که باید آن را کپی کرده و در قسمت head سایت جاگذاری کنید. روش های دیگری نیز برای تاییدیه سایت وجود دارد که متداول نیستند.

  • روش دوم Domain: این روش برای تایید مالکیت متداول تر می باشد اما باید به DNS سایت دسترسی داشته باشید. برای این کار می توانید اطلاعات هاست خود را از ارائه دهنده آن دریافت کنید. در این روش پس از وارد کردن آدرس سایت، کدی به شما داده می شود که آن کد را باید در هاست به صورت یک رکورد متنی یا TXT Record ثبت نمود.

پس از تایید مالکیت سایت از سوی کنسول جستجو گوگل، وب سایت شما در این ابزار ثبت می شود. از این پس می توانید از امکانات و قابلیت های ارزشمند این سرویس رایگان بهرمند شوید.

شما از این سرویس همچنین می توانید در راستای گزارش گیری تبلیغ در گوگل استفاده نمایید. همانطور که می دانید گوگل ادرودز یکی از روش های تبلیغات در نتایج گوگل می باشد که برای انجام آن باید مبالغی را به ازای هر کلیک پرداخت نمود. استفاده از سرویس به دلیل پرداخت بین المللی در ایران کمی دشوار است. اما می توانید برای استفاده از این سرویس تبلیغاتی به شرکت طراحی وب سایت دارکوب مراجعه نموده تا ما آن را به صورت کاملا مطمئن برای شما فعال کنیم.

شرکت طراحی وب سایت دارکوب توانسته در 18 سال اخیر بهترین خدمات دیجیتال مارکتینگ، طراحی وب سایت، سئو و بهینه سازی سایت، برند سازی و تمامی خدمات مربوط به این حوزه را به مشتریان داخلی و برون مرزی خود ارائه دهد.

گوگل وب مستر تولز چیست؟

یکی از ابزار های رایگان موتور جستجو گوگل می باشد که اطلاعات بسیار مفیدی در ارتباط با عملکرد سایت را در اختیار مدیر سایت قرار می دهد. نام دیگر این سرویس، کنسول جستجو گوگل می باشد.

گوگل وبمستر تولز Google Webmaster Tools یا کنسول جستجوی گوگل چه قابلیت هایی دارد؟

• امکان لیست گیری از لینک های شکسته سایت
• دانستن وضعیت دسترسی کامل گوگل به سایت
• امکان رویت تمامی اطلاعات لازم در مورد نسخه ریسپانسیو سایت
• امکان مشاهده سایت های لینک شده به سایت
• قابلیت بررسی نقشه سایت و افزودن آن
• امکان مشاهده مشکلات امنیتی سایت مانند بد افزار ها و اسپم
• قابلیت رفع مشکلات مربوط به امنیت وب سایت
• قابلیت نگهداری مطمئن از سایت برای رتبه بندی بهتر در نتایج گوگل
• قابلیت گزارش گیری از کلمات و عبارات کلیدی که بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت هدایت می کنند.
• امکان دیدن محتوایی که در نتایج گوگل به کاربران نمایش داده می شود؛ مانند قیمت ها، اطلاعات تماس و …
• قابلیت ارسال محتوای جدید و پیمایش شدن آنها توسط خزنده های موتور جستجو
• امکان حذف محتوایی که قصد داریم در نتایج گوگل نمایش داده نشوند
• قابلیت ایجاد و مشاهده اطلاعاتی که قصد داریم در نتایج گوگل به صورت گرافیکی نمایش داده شوند

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز