شرح وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نوشته شده توسط مدیر وب سایت

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=17061

شرح وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست
5/5 - (1 امتیاز)

شرح وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ در یک جمله این است: شناسایی بازار هدف، راه اندازی، توسعه و نظارت بر کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ. طبیعتا اگر به همین سادگی بود، دیگر نیازی به نوشتن ادامه مقاله نبود. وظایف این حرفه، در هدف کلی آن خلاصه می‌شوند و برای درک بهتر وظایف، ابتدا باید هدف از دیجیتال مارکتینگ را بدانید. تا انتهای مقاله همراهمان باشید که به طور کامل درباره این موضوع صحبت کنیم.

لیست مطالب

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) چیست؟

به هر گونه فعالیت تبلیغاتی هدفمند که برای معرفی محصولات یا خدمات یک کسب و کار، برقراری ارتباط با مخاطبان هدف و در نهایت برند سازی انجام می‌شود، بازاریابی دیجیتال می‌گوییم.

در واقع هر گونه تبلیغاتی که بر بستر پلتفرم‌های آنلاین مانند شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو همانند گوگل، ایمیل، وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و … انجام شود را دیجیتال مارکتینگ می‌نامیم. یک کمپین تبلیغاتی، مجموعه‌ای از چندین فعالیت تبلیغاتی هدفمند است که به صورت همزمان یا در فواصل زمانی مشخص انجام می‌شود.

وظیفه راه اندازی و نظارت بر این کمپین‌های بازاریابی آنلاین برعهده کارشناس دیجیتال مارکتینگ است.

هدف از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

هدف از بازاریابی دیجیتال در واقع جذب هرچه بیشتر مخاطبان، افزایش فروش و برند سازی است. فضای آنلاین یک فضای بدون محدودیت است که شما می‌توانید از هر جایی، مشتری داشته باشید. به همین دلیل است که امروزه تمامی کسب و کارها به دنبال بازاریابی اینترنتی هستند تا بتوانند تعداد مشتریان و فروش خود را دو برابر کنند.

برای اینکه وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ برای شما قابل درک‌تر باشد، ابتدا قصد داریم انواع فعالیت‌های تبلیغاتی هدفمند (یا انواع دیجیتال مارکتینگ) را به شما بگوییم و سپس با استفاده از همین توضیحات، وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ را به طور کامل برایتان لیست کنیم. اما اگر می‌خواهید زودتر به سراغ وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ بروید، می‌توانید این قسمت را اسکرول کنید.

انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)

بازاریابی اینترنتی به 9 روش کلی انجام می‌شود که این روش‌ها عبارتند از:

1.     بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

فکر می‌کنم امروزه بیشتر افراد با سئو آشنایی داشته باشند، اما برای کسانی که هیچ اطلاعی از بهینه سازی موتورهای جستجو ندارند، با ذکر یک مثال ساده این موضوع را توضیح خواهیم داد. حتما تابحال پیش آمده که سوالی ذهنتان را درگیر کرده باشد و برای یافتن پاسخ، از موتور جستجوی گوگل کمک گرفته باشید.

با جستجوی هر عبارتی در گوگل، یکسری نتایج به شما نشان داده می‌شود. اکثر اوقات، شما در اولین لینک‌های نشان داده شده، یا نهایت تا آخرین لینک صفحه اول گوگل، جواب خود را خواهید یافت و معمولا تعداد اندکی از کاربران که پاسخ خود را نیافته‌اند از صفحه دوم گوگل بازدید می‌کنند.

حال در نظر بگیرید که شما یک وبسایت در زمینه کاری خود دارید. زمانی که سایت شما در نتایج اول گوگل قرار بگیرد، کاربران زیادی روزانه از وبسایت شما بازدید می‌کنند و همین امر باعث آشنایی افراد بیشتر با کسب و کار شما شده، که در آخر منجر به افزایش فروش اینترنتی محصولات شما می‌شود.

با استفاده از SEO که شامل مجموعه قوانین، اقدامات برنامه ریزی شده و تکنیک‌های مشخص می‌شود، شما می‌توانید وبسایت خود را به صفحه اول و نتایج برتر گوگل برسانید. اینگونه شما بدون پرداخت هزینه، خواهید توانست فروش خود را چندین برابر کنید.

انواع تبلیغات دیجیتال مارکتینگ

2.     بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

به جز بهینه سازی موتورهای جستجو که فرآیندی زمان‌بر و تدریجی است، روش دیگری برای افزایش موقتی سایت شما وجود دارد و آنهم بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing است. حتما تابحال دیده‌اید که وقتی عبارتی را در گوگل سرچ کردید، گوشه‌ی برخی نتایج گوگل کلمه “Ad” حک شده است.

این کلمه در واقع مخفف “Google Adward” یا “گوگل ادز” است که متداول‌ترین شیوه بازاریابی موتورهای جستجو است. البته گوگل ادز جزء تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) نیز محسوب می‌شود که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد.

کمپین گوگل ادز بدین شکل است که کاربر کلمات و عبارات مرتبط با وبسایت شما را جستجو می‌کند و وبسایت شما در نتایج، همراه با کلمه Ad به او نشان داده می‌شود. هر بار که کاربری بر روی سایت شما کلیک می‌کند، مبلغی از حساب گوگل ادز شما کسر می‌شود.

یکی از کمپین‌هایی که کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید آن را راه اندازی کند، همین کمپین گوگل ادز است. درست است که این کمپین برای یک مدت زمان مشخصی تعریف می‌شود، اما با افزایش ورود کاربران به وبسایت در آن مدت زمان مشخص، رتبه سایت شما زودتر افزایش می‌یابد.

البته دقت کنید که این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بهینه سازی وبسایت را به طور کامل انجام داده و همچنین محتوای درون وبسایت نیز کامل باشد. در واقع کاربر با کلیک بر روی سایت شما، باید پاسخ سوالش را بیابد یا نیازش برطرف شود. پس مهم است که قبل از تبلیغات، درون وبسایت خود را سر و سامان دهید.

سوال: چگونه می‌توان یک کمپین گوگل ادز راه اندازی کرد؟

کمپین تبلیغاتی گوگل ادز حول کلمات کلیدی می‌گردد. در واقع شما باید کلماتی را که مرتبط با محتوای وبسایت شماست و قصد دارید بر روی آنها در رتبه‌های اول یا دوم گوگل قرار بگیرید، را انتخاب کنید. سپس باید برای کمپین خود مبلغ مشخصی در نظر بگیرید و حساب گوگل ادز خود را شارژ کنید.

به ازای هر کلیک، مبلغ مشخصی از حساب شما کسر می‌شود و تا زمانی که بودجه تان تمام شود، کمپین شما فعال خواهد ماند. به همین دلیل به این نوع تبلیغ، تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click گفته می‌شود. تنها نکته مهمی که درباره این کمپین وجود دارد، دقت در انتخاب کلمات کلیدی است.

اول اینکه بهتر است این کلمات مرتبط با کسب و کار شما باشد. دوم اینکه بهتر است از ابزارهای “Google Trends” و “Keyword Planner” استفاده کنید تا بتوانید کلمات کلیدی پربازدید یا ترند مرتبط با حوزه خود را پیدا کنید؛ کلماتی که کاربران آن را زیاد سرچ می‌کنند و می توانند ورودی سایت شما را افزایش دهند.

3.     تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click (PPC)

پیش از این گفتیم که گوگل ادز یکی از انواع تبلیغات PPC محسوب می‌شود، اما در واقع تبلیغات کلیکی انواع متعددی دارد. از جمله دیگر انواع آن، می‌توان به تبلیغ در سایت‌های پربازدید و شناخته شده اشاره کرد. پلتفرم ها و وبسایت‌های بسیاری وجود دارد که شما می توانید در آنها تبلیغ کنید.

در واقع این سایت‌ها همانند واسطی میان کاربر و تبلیغ کننده عمل می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم از وبسایت‌های مرتبط با حوزه کاری‌تان تبلیغ بگیرید. وظیفه شناسایی وبسایت‌های پربازدید، آنالیز کمپین‌های تبلیغاتی انجام شده در آنها و انتخاب تبلیغ مناسب، برعهده کارشناس دیجیتال مارکتینگ می‌باشد.  

4.     بازاریابی محتوایی شبکه‌های اجتماعی (SMM)

یکی از بهترین شیوه‌های پروموت کردن کسب و کارتان، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. در واقع از این نظر بهترین است که شما سریع‌تر می‌توانید مخاطبان خود را پیدا کنید. چون امروزه افراد بیشتر زمان خود را در این پلتفرم‌ها می‌گذرانند و شما با شناسایی کاربران هدف خود و تولید محتوای خلاقانه و آموزنده، می‌توانید در مدت زمانی کوتاه به نتیجه دلخواه خود برسید.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی با استراتژی‌های مختلفی انجام می شود. اما نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، بکارگیری خلاقیت و نوآوری در بازاریابی محتوایی است. درست است که محتوای ذکر شده درون پست یا استوری نیز مهم است، اما این خلاقیت بکار رفته در طراحی آن است که کاربر را بیشتر جذب خود می‎کند.

گاهی اوقات شما با ساختن پست‌های فان می‌توانید بازدید پیج خود را چندین برابر افزایش دهید. لازمه ساختن پست فان هم خلاقیت و الهام گرفتن از ایده‌های ترند این روزهای فضای مجازی است. سعی کنید از ایده‌های به‌روز و جذاب برای ساختن محتوای پیج استفاده کنید؛ مسلما کار آسانی نخواهد بود، اما نتیجه بسیار خوبی در پی خواهد داشت.

5.     بازاریابی تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی

سه روش شناخته شده برای تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که می‌توانید از هر کدام، برای پروموت کردن پیج خود استفاده کنید. این روش‌ها عبارتند از:

  • Sponsored Content یا تبلیغات هدفمند شبکه‌های اجتماعی

درست مانند گوگل، پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و فیسبوک نیز برای درآمدزایی از طریق تبلیغات، آپشن Promotion را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در واقع کاربران با پرداخت یک مبلغ مشخص، اکانت خود را در اینستاگرام Promote می‌کنند.

اینستاگرام در قبال این کار، بازدید و Impression سایت شما را افزایش می‌دهد و محتوای پیج شما را به شکلی هوشمندانه، به مخاطبان هدف‌تان نشان می‌دهد. با پروموت کردن پیج‌تان، حتی کمپین‌های تبلیغاتی دیگری که راه اندازی کنید را به شکلی هدفمند به کاربران هدف شما نشان خواهد داد.

  • Influencer Marketing یا تبلیغ در پیج اینفلوئنسرها

اینفلوئنسر مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که این روزها تبدیل به شکل رایج تبلیغات در اینستاگرام شده است. شما از یک اینفلوئنسر می‌خواهید که پیج اینستاگرام یا حتی محصول شما را در قالب پست یا استوری معرفی کند.

فقط به این موضوع دقت کنید که اینفلوئنسر یا پیج پربازدیدی که می‌خواهید تبلیغات خود را به آن بسپارید، بهتر است مرتبط با حوزه کاری شما باشد. یعنی مثلا اگر شما در زمینه روانشناسی و کوچینگ فعالیت می‌کنید، بهتر است تبلیغات خود را به پیج یا اینفلوئنسر مطرحی در همین زمینه بسپارید.

  • Hashtag Campaigns یا کمپین‌های تبلیغاتی هشتگ

راه اندازی کمپین‌های هشتگ باعث معرفی محصولات یا خدمات شما به میلیون‌ها کاربر و طبیعتا جذب تعداد قابل توجهی از این کاربران است. با راه اندازی این کمپین در شبکه‌های اجتماعی مختلف، آگاهی کاربران از برندتان را تا حد زیادی افزایش می‌دهید و نتیجه این کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانند در رشد و توسعه کسب و کارتان بسیار تاثیرگذار باشند.

انواع دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین

6.     بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

هر پلتفرم آنلاینی حول تولید محتوا می‌چرخد. در واقع تولید محتوا، ماندگارترین راه برای معرفی یک کسب و کار و تبدیل کردن آن به یک برند است. تا زمانی که شما محتوای ارزشمند و مفیدی به کاربرتان ارائه ندهید، هر چقدر هم که کمپین‌های تبلیغاتی راه بیاندازید، فایده‌ای نخواهد داشت.

تبلیغات در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای این انجام می‌شوند که کاربران هدف بتوانند سریع تر شما را پیدا کنند و هیچ تاثیری در بهبود صفحات سایت یا پیج اینستاگرام شما (چه به لحاظ بصری و چه محتوایی) ندارند.

شما باید در قدم اول مخاطبان هدف خود را بشناسید، یک استراتژی محتوایی هدفمند تعیین کنید و با تولید محتوای آموزنده و مفید، مخاطبان خود را افزایش دهید. از آنجایی که هر کسی دانش لازم برای چنین پروسه‌ای را ندارد، صاحبان کسب و کار یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ استخدام می‎‌کنند تا بتواند به رشد و توسعه کسب و کارشان کمک کند.

7.     ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

هر چند ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های نسبتا قدیمی دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آید، اما هنوز کسب و کارهای بسیاری هستند که از این روش در استراتژی تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. دلیل استفاده از این روش، افزایش وفاداری کاربران نسبت به یک برند یا بیزنس است.

از طریق ایمیل مارکتینگ شما می‌توانید اخبار مهم سایت همانند طرح تخفیف‌ها، جشنواره‌ها، مسابقات و … را به اطلاع کاربر برسانید. حتی از این طریق می‌توانید محصولات بیشتری را به کاربران عرضه کنید که هر دوی این موارد در نهایت منجر به افزایش فروش خواهند شد.

برای اجرای هرچه بهتر کمپین ایمیل مارکتینگ، ابتدا باید لیستی از مخاطبان مدنظرتان آماده کنید. به یاد داشته باشید که ایمیل ارسالی شما در میان ده‌ها یا صدها ایمیل، معمولا در قسمت Promotion، قرار می گیرد.

پس باید متن ایمیل تبلیغاتی و عنوان آن به نحوی باشد که توجه کاربر را جلب کند و از میان ده ها ایمیل ارسالی، بر روی ایمیل شما کلیک کند. برای اینکه بتوانید به شکل بهینه‌تر کمپین ایمیل مارکتینگ خود را اجرا کنید، می‌توانید از ابزارهای Mailerlite و MailChimp استفاده کنید.

این ابزارها کمک می‌کنند که هم محتوای جذاب‌تری ایجاد کرده و هم ایمیل خود را به شکلی هدفمندتر به تعداد قابل توجهی کاربر، به طور همزمان ارسال کنید.

8.     بازاریابی ویروسی

در این شیوه بازاریابی شما یک محتوای به خصوص را در پلتفرم‌ها و کانال‌های مختلف منتشر می‌کنید. پخش همزمان این محتوا در چندین شبکه احتماعی مختلف باعث می‌شود که توجه بسیاری از کاربران به آن جلب شود؛ درست عین ویروسی که در فضای اینترنت پخش شود.

انتشار همزمان یک محتوا در شبکه‌های اجتماعی متعدد مانند فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، توییتر، یوتیوب، تلگرام و … باعث می‌شود که در آن واحد، محتوای شما به دست هزاران کاربر برسد. مدت زمان انتشار محتوا در پلتفرم‌های متعدد باید تقریبا یکسان باشد تا بازدهی قابل قبولی به همراه داشته باشد.

9.     بک لینک سازی و رپورتاژ آگهی

آخرین روش تبلیغاتی که برای افزایش ترافیک وبسایت شما کاربرد دارد، خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی است. البته این روش جزء تکنیک‌های سئو خارجی و دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. خرید و ساخت بک لینک بدین معناست که با پرداخت هزینه به سایت‌های پربازدید، آنها به وبسایت شما لینک می‌دهند و بازدید سایت شما از این طریق افزایش می‌یابد.

به جز این، لینک دادن یک وبسایت دیگر به صفحات سایت شما از دید گوگل یک موضوع ارزشمند است و این را یک امتیاز مثبت در نظر می‌گیرد. در نتیجه این موضوع، رتبه سایت شما در نتایج گوگل ارتقاء می‌یابد.

البته تنها در صورتی که بک لینک‌های سایت شما خریداری شده نباشند، برای گوگل ارزش دارد. اگر گوگل از طریق ربات‌های خود متوجه شود که وبسایتی خرید یا فروش بک لینک انجام داده است، آن را کلا از نتایج جستجو حذف می‌کند!

به همین خاطر است که بک لینک سازی یکی از تکنیک‌های پرریسک تبلیغاتی محسوب می‌شود. البته وبسایت‌هایی که فروش بک لینک انجام می‌دهند، برای کاهش خطر تشخیص گوگل، لینک‌های داده شده را No Follow می کنند. لینک‌های No Follow توسط ربات‌های گوگل بررسی نمی‌شوند و اینگونه گوگل به لینک داده شده شک نمی‌کند.

رپورتاژ آگهی هم یک آگهی تبلیغاتی‌ست که شما در وبسایت‌های پربازدید قرار می دهید تا بتوانید یک خبر یا فراخوان مهم را به کاربران اطلاع دهید. در کل چه بک لینک و چه رپورتاژ آگهی باید از وبسایت‌هایی خریداری شوند که احتمال حضور کاربران هدف شما در آنها وجود دارد.

هر چقدر تعداد بیشتری از کاربران هدف، تبلیغات شما را مشاهده کنند، درصد موفقیت کمپین تبلیغاتی شما بالاتر می‌رود. در آخر نکته‌ای که باید بدان توجه کنید این است که اگر می‌خواهید یک کمپین تبلیغاتی دقیق و حساب شده داشته باشید، پیش از راه اندازی همه چیز را به دقت بررسی و آنالیز کنید.

پلتفرمی که برای تبلیغات انتخاب می‌کنید، روش تبلیغاتی موردنظرتان و محتوای تبلیغ را به خوبی بررسی کنید. بسنجید که آیا این تبلیغ می‌تواند کاربران هدف شما را به سمت پیج یا سایت شما سوق دهد، یا اصلا محتوای تبلیغ آنقدر جذاب هست که مخاطب هدف بتواند جذب آن شود. با بررسی تک تک این موارد، حتما کمپین شما با موفقیت همراه خواهد بود.

وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به طور کلی وظیفه کارشناس دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی دیجیتال برای یک کسب و کار است. اما همانطور که دیدید، تبلیغات زیرشاخه‌های متعددی دارد که هر کدام یک حوزه گسترده و جداگانه محسوب می‌شود. در واقع هر کدام از زیرشاخه‌ها، خودشان یک زمینه تخصصی به حساب می آیند.

مسلما کارشناس دیجیتال مارکتینگ به تنهایی نمی‌تواند در تمامی زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ و برند سازی فعالیت کند؛ نه اینکه نتواند، بلکه وقت نمی‌کند که خودش به تنهایی تمام تسک‌های سئو، UI/UX، گرافیک وبسایت، تولید محتوا و … را انجام دهد.

در نتیجه یکی دیگر از وظایف مهم کارشناس بازاریابی دیجیتال، تشکیل تیمی از متخصصان هر حوزه و نظارت بر فعالیت‌های آنهاست. در واقع سازماندهی، آموزش و نظارت بر تیم دیجیتال مارکتینگ در پروژه‌های بزرگ، برعهده کارشناس دیجیتال مارکتینگ است.

به طور کلی اگر بخواهیم وظایف این کارشناس را به ترتیب لیست کنیم، این وظایف به شرح زیر هستند:

  1. آنالیز و شناخت دقیق از کاربران هدف؛ ساخت پرسونای جامعه هدف
  2. شناسایی و ارزیابی روندهای موثر تبلیغاتی
  3. بررسی شیوه‌های تبلیغاتی رقبا و ارائه روش‌های موثرتر تبلیغاتی
  4. انتخاب پلتفرم مناسب که کمپین بیشترین بازدهی را داشته باشد
  5. انتخاب دقیق و هوشمندانه محتوای تبلیغات
  6. نظارت بر کمپین‌های تبلیغاتی
  7. آنالیز و تحلیل عملکرد کمپین تبلیغاتی از طریق گزارش‌های دقیق اینسایت‌ها (Insight)
  8. تعیین استراتژی برای تولید محتوا در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی و ارائه تقویم محتوایی
  9. استخدام متخصصان در زمینه سوشال مدیا، سئو و …
  10. نظارت بر تمامی اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ
  11. هماهنگ سازی تمامی فعالیت‌های مرتبط با کمپین‌های بازاریابی دیجیتال
  12. پشتیبانی و همکاری با تیم سئو با هدف توسعه راهکارهای جامع برای استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ
  13. همکاری با متخصصان توسعه محتوا با هدف پیاده سازی انواع کمپین‌ها و بهینه سازی آنها

با توجه به حجم وظایفی که کارشناس دیجیتال مارکتینگ دارد، لازم است مهارت‌ها و دانش گسترده‌‎تری از سایر اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ داشته باشد. از آنجایی که وظیفه او نظارت بر سایر متخصصان بازاریابی دیجیتال است، باید درباره زمینه تخصصی هر عضو اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند به درستی بر آنها نظارت کند.

از طرفی بسیاری از اوقات پیش می‌آید که نیروهای جدیدی به تیم بازاریابی دیجیتال یک مجموعه می‌پیوندند و افراد جدید ممکن است نیاز به آموزش در برخی زمینه‌ها داشته باشند. در واقع یک متخصص دیجیتال مارکتینگ باید به قدری درباره زیرشاخه‌های این حوزه اطلاعات داشته باشد که حتی بتواند نیروهای جدید را آموزش دهد.

یک کارشناس بازاریابی دیجیتال باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ بیشتر مرتبط با بازاریابی، افزایش فروش و برند سازی است، یک کارشناس بازاریابی دیجیتال باید اطلاعات زیادی در زمینه فروش و خدمات مشتریان داشته و حتی در این زمینه قبلا کار کرده باشد؛ یعنی سابقه کار در زمینه فروش یا بازاریابی داشته باشد.

به طور کلی، کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید اطلاعات کاملی در زمینه هر نوع رویکرد تبلیغاتی یا مارکتینگ داشته باشد؛ یعنی باید به روند تبلیغاتی در اینستاگرام (اینستاگرام مارکتینگ)، توییتر، فیسبوک، لینکدین، تلگرام و … مسلط باشد. از طرف دیگر نیز باید به میزان کافی درباره سئو، رابط و تجربه کاربری (UI/UX)، طراحی وبسایت، تولید محتوا و … داشته باشد.

به جز اینکه کارشناس بازاریابی دیجیتال باید تسلط کافی به هر یک از این زیرشاخه‌ها مسلط باشد، یکسری مهارت‌های دیگر نیز وجود دارد که داشتن آنها نقشی کلیدی در موفقیت حرفه کاری او محسوب می‌شود:

  • توانمند در پژوهش و جستجو
  • علاقه وافر به یادگیری
  • توانمند در درک عمیق یک کسب و کار
  • عادت‌های منظم کاری
  • مدرک کارشناسی در زمینه بازاریابی، بازرگانی و تجارت یا زبان انگلیسی
  • سواد دیجیتال
  • توانمند در برنامه ریزی و اجرا

چگونه یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم

چگونه به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ تبدیل شویم؟

برای تبدیل شدن به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ لازم است 10 گام را طی کنید.

1.     یادگیری مبانی بازاریابی دیجیتال

اولین چیزی که باید در این باره یاد بگیرید، مفهوم و مبانی بازاریابی دیجیتال است. منظور از یادگیری مبانی دیجیتال مارکتینگ، تکنیک‌ها و روش‌هایی است که با استفاده از آنها قادر خواهید بود یک کسب و کار یا محصول را در فضای اینترنت تبلیغ کنید.

به هر روش یا تکنیک بازاریابی، اصطلاحا کانال بازاریابی گفته می‌شود. امروزه ده‌ها کانال بازاریابی وجود دارد که کارشناسان دیجیتال مارکتینگ با تسلط بر این کانال‌ها، می‌توانند بهترین شرایط فروش را رقم بزنند. مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

  • سوشال مدیا مارکتینگ
  • وبسایت مارکتینگ
  • کانتنت مارکتینگ (بازاریابی محتوا)
  • بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
  • ایمیل مارکتینگ
  • ویدئو مارکتینگ (مثال: بازاریابی ویدیویی در یوتیوب)
  • بازاریابی معارفه‌ای (Affiliate Marketing)

شما به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید بدانید هر کدام از این کانال‌ها چه نقشی در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال ایفا می‌کنند و اینکه چطور می‌توان از آنها استفاده کرد.

2.     مسلط شدن به اصول بهینه سازی سایت (سئو)

یکی از مهم‌ترین اصول دیجیتال مارکتینگ، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. درست است که سئو یک حوزه تخصصی محسوب می‌شود و متخصصان زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما شما به عنوان لیدر تیم دیجیتال مارکتینگ باید به سئو تسلط داشته باشید تا بتوانید بر فعالیت آنها نظارت کنید.

زیرا سئو نقشی اساسی موفقیت کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ ایفا می‌کند و قبل از اینکه بخواهید فعالیت‎‌های تبلیغاتی انجام دهید، باید وب‌سایت ابتدا بهینه شده باشد. ضمنا گاهی اوقات حتی نیاز به انجام فعالیت‌های تبلیغاتی ندارید و تنها با سئوی اصولی و استاندارد سایت، وبسایت شما به نتایج برتر گوگل ارتقاء می‌یابد.

3.     متخصص شدن در تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات کلیکی که بخشی از سئوی خارجی هستند و شما مانند سئوی داخلی و تکنیکال، باید به سئوی خارجی نیز تسلط داشته باشید. این را هم در نظر داشته باشید که تبلیغات کلیکی (بخصوص گوگل ادز) بهترین روش برای تبلیغ سایت‌تان در بستر گوگل است.

از آنجایی که کمپین‌های تبلیغاتی جزء مهم‌ترین وظایف یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستند، شما باید به انواع تکنیک‌های تبلیغاتی، چه در پلتفرم‌های خارجی و چه پلتفرم‌های داخلی، مسلط باشید.

مسلما تبلیغات در پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک و گوگل ادز، با انتشار رپورتاژ آگهی در پلتفرم‌های داخلی همانند «راش وب» یا «نشریلا” فرق می‌کند. در واقع به عنوان یک کارشناس باید از تفاوت میان کمپین‌های تبلیغاتی مطلع باشید. علاوه بر این، باید بدانید چگونه نتایج هر کدام از این کمپین‌ها را تحلیل کنید.

4.     تسلط به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

شما از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانید سایت خود را پروموت کنید و موجب افزایش ورودی سایت‌تان شوید. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی چندین جنبه مفید دارد که به شرح زیر هستند:

  • مطرح شدن کسب و کارتان
  • ارتباط با مشتریان و جلب اعتماد آنها
  • پروموت کردن وبسایت و سایر شبکه‌های اجتماعی‌تان
  • افزایش فروش و تعداد مشتریان بالقوه

فعالیت در هر پلتفرم آنلاینی، در نهایت منجر به افزایش فروش خواهد شد. البته هر شبکه اجتماعی، سبک و استراتژی محتوایی خاص خود را دارد و یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید با سبک تولید محتوا، بازاریابی و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی مختلف آشنایی داشته باشد، یا متخصصانی را در این زمینه استخدام کرده و بر فعالیت آنها نظارت کند.

5.     تسلط به اصول تولید محتوا و تعیین استراتژی محتوایی

بهترین شیوه بازاریابی در وبسایت و تمام شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای مفید، کاربردی و خلاقانه است. هرچند سبک بازاریابی محتوایی در هر پلتفرم متفاوت است، اما در تولید هر محتوایی چند نکته کلیدی باید رعایت شود:

  • پاسخ سوالات یا نیاز کاربر را بدهد و او را جذب کند.
  • به قدری برای کاربر جذاب باشد که آن را تا انتها مطالعه کند.
  • بهینه سازی شده برای هر پلتفرم باشد؛ هر پلتفرم، نکات و قواعد بهینه سازی خود را دارد و این موضوع تنها برای موتورهای جستجو صدق نمی‌کند.
  • منجر به افزایش تعداد مخاطبان وفادار، مشتریان بالقوه و در نهایت افزایش نرخ فروش و ارتقاء رتبه در موتورهای جستجو شود.

ساختار محتوا بسته به نوع پلتفرمی که قرار است در آن منتشر شود، می‌تواند متفاوت باشد. مثلا در پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام یا فیسبوک محتواهای ویدیویی و ریلزها پرطرفدار هستند و بیشتر دیده می‌شوند. چون کلا برای تولید محتواهای ویدیویی می توان از ایده‌های خلاقانه‌تری استفاده کرد و کاربران هم با دیدن آن خسته نمی‌شوند. ساختار محتوایی در وبسایت‌ها معمولا به صورت متنی هستند، اما امروزه برای جذب بیشتر مخاطبان از یک ساختار محتوایی ترکیبی استفاده می‌کنند.

مثلا در ابتدای سایت یک فایل ویدیویی یا صوتی قرار می‌دهند که کاربر می‌تواند به جای خواندن متن، این فایل را گوش بدهد یا تماشا کند. استفاده از تصاویر هم برای درک بهتر مخاطب از محتوای متن می‌تواند مفید باشد.

به عنوان یک کارشناس بازاریابی دیجیتال، شما وظیفه دارید یک برنامه جامع برای ساختار محتوا و تقویم محتوایی را تدارک ببینید. معمولا کارشناسان افراد متخصص تولید محتوا را استخدام می‌کنند و به آنها ساختار و ددلاین محتوا را تحویل می‌دهند تا تولید محتوا به صورت منظم انجام شود. البته همیشه قبل از انتشار، لازم است کارشناس سئو یا دیجیتال مارکتینگ، محتوای تولید شده را بررسی کند.

6.     یادگیری کارکرد و تکنیک‌های ایمیل مارکتینگ

با اینکه ایمیل مارکتینگ یکی از شیوه‌های قدیمی بازاریابی محسوب می‌شود، اما همچنان این روش یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های بازاریابی است. کارکرد ایمیل مارکتینگ را می‌توان در سه مورد خلاصه کرد:

  • نهایی کردن فرآیند خرید
  • جذب مشتریان و کاربران جدید؛ از طریق اطلاع رسانی جشنواره‌ها، ایونت‌ها و اخبار مهم
  • تعامل و برقراری ارتباط با مشتریان پیشین

در واقع می‌توان گفت مهم‌ترین کارکرد ایمیل مارکتینگ، حفظ تعامل و ارتباط با مشتریان پیشین است که منجر به تبدیل شدن آنها به مشتریان بالقوه و وقادار می‌شود. همچنین اگر با مفهومی به نام “قیف فروش” آشنایی داشته باشید، بازاریابی ایمیلی در آخرین گام قیف فروش به حساب می‌آید که نهایی کردن و رقم زدن فروش است.

سایر کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ، مانند سئو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و غیره، کاربران را جذب کرده و برای ایمیل مارکتینگ آماده می‌کنند.

امروزه بسیاری از سایت‌ها پیش از نهایی شدن فرآیند فروش، از کاربران اطلاعات تکمیلی نظیر ایمیل و شماره تماس می‌خواهند که اطلاعات بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود. در کل استفاده از ایمیل مارکتینگ می‌تواند برای افزایش نرخ فروش و مشتریان بالقوه بسیار موثر باشد.

معمولا در تیم‌های دیجیتال مارکتینگ، نقشی برای کارشناس ایمیل مارکتینگ تعریف نشده است و به همین دلیل، مسئولیت راه اندازی کمپین‌های بازاریابی ایمیلی برعهده کارشناس دیجیتال مارکتینگ است که بر تمامی فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی نظارت می‌کند.

7.     یادگیری مهارت‌های مدیریت تیمی

بازاریابی دیجیتال شاخه‌های متعددی دارد که شما به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ قادر نیستید تمامی وظایف مربوط به کانال های بازاریابی را انجام دهید. به همین خاطر باید تیمی از متخصصان در زمینه‌های سئو، تولید محتوا، گوگل ادز و … را تشکیل دهید و بتوانید به خوبی این تیم را مدیریت کنید.

به همین دلیل لازم است که مهارت ها و تکنیک های مدیریتی را فرا بگیرید. در آژانس های تبلیغاتی بزرگ، مدیر دیجیتال مارکتینگ در واقع رهبری یک تیم بزرگ را برعهده دارد و گاهی این تیم شامل چند کارشناس دیجیتال مارکتینگ دیگر نیز می‌شود. بنابراین باید جدای از دانش فنی، مدیر بازاریابی دیجیتال باید مهارت‌های مدیریتی خود را به خوبی تقویت کند.

مدیران دیجیتال مارکتینگ برندهای بزرگ باید قادر به مدیریت کامل پروژه‌ها، تعیین اهداف و دستاوردها، پرورش و گسترش اعضای تیم و رسیدگی به تمام وظایف باشد.

برای مدیریت کسب و کارهای کوچک‌تر شاید نیازی به مدیریت یک تیم نباشد (یا شاید نیاز به مدیریت تعداد کمی از افراد باشد) اما همچنان انجام تمامی کارهای بازاریابی دیجیتال مانند تعریف دستاوردهای پروژه، برنامه ریزی برای آن و انجام فعالیت‌ها به صورت منظم برعهده کارشناس دیجیتال مارکتینگ است.

8.     یادگیری و تسلط به ابزارهای آنالیز داده

آنالیز و تحلیل داده‌های حاصل از کمپین‌های بازاریابی دیجیتال یکی دیگر از وظایف مهم کارشناس بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود. یادگیری و تسلط به ابزارهای تحلیل داده به دو دلیل اهمیت دارد:

  • اول اینکه بررسی نتایج حاصل از یک کمپین تبلیغاتی منجر به بهینه سازی بیشتر کمپین‌هایی می‌شود که در آینده قرار است راه اندازی شوند و داده‌هایی که از آنالیز این نتایج به دست می آیند، بسیار ارزشمند هستند.
  • در اکثر پروژه‌ها، شما باید یک گزارش کامل از نتایج حاصل شده از کمپین‌ها و فعالیت‌های بازاریابی انجام شده ارائه دهید تا کارآمد بودن فعالیت‌های انجام شده بررسی شود و برای کارهایی که قرار است در ماه آینده انجام شود نیز برنامه ریزی شود.

در این مورد، شما هم باید بدانید بهترین ابزارها برای تحلیلی کدام هستند و هم اینکه چگونه باید از آنها برای آنالیز داده‌ها استفاده کنید (چون هر ابزار دارای قسمت های مختلفی است). مهم‌ترین ابزارهای تحلیلی که هر کارشناسی باید کار با آنها را مسلط باشد عبارتند از:

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Google Data Studio
  • SEMrush
  • Moz
  • HubSpot
  • Ahrefs
  • Facebook Ads Reporting
  • Instagram Insights
  • Hashtagify (ابزار تجزیه و تحلیل هشتگ‌های اینستاگرام)
  • Combin (ابزار برنامه ریزی محتوا و بررسی آمار اینستاگرام)

ابزارهای رایگان دیگری نیز وجود دارند که برای تحلیل وبسایت و شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌توانید از آنها استفاده کنید، منتهی ما در این لیست مهم‌ترین ابزارها را نام بردیم.

9.     شرکت در یک دوره جامع بازاریابی دیجیتال

مسلما بهترین راه برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ، شرکت در یک دوره جامع و کاربردی است. شرکت در چنین دوره‌ای هم بازاریابی دیجیتال را از صفر به شما آموزش می‌دهد، و هم در وقت و انرژی شما صرفه جویی می‌شود.

همچنین معمولا این دوره‌ها در انتهای دوره، به شما گواهی معتبر بازاریابی دیجیتال اعطا می‌کنند که می‌تواند در ورود آنی شما به بازار کار پس از اتمام دوره، نقشی موثر داشته باشد. همچنین داشتن این گواهی برای برخی از کارفرمایان به معنای مسلط بودن شما به تمامی اصول بنیادین و پیشرفته دیجیتال مارکتینگ است.

البته برای اینکه بتوانید در شرکت‌های بزرگ مشغول به کار شوید، به غیر از اینکه باید دانش کافی داشته باشید، نیازمند چند سال تجربه کاری نیز خواهید بود. البته تمامی این موارد به دیدگاه کارفرمایان بستگی دارد و ممکن است میزان تخصص و دانش شما برای برخی کارفرمایان، مهم‌تر از سابقه کاری شما باشد.

داشتن یک رزومه خوب و قوی از تخصص و تجربیات‌تان نیز می‌تواند در پیشنهادهای شغلی شما تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

10.      دنبال کردن جدیدترین آپدیت‌ها درباره بازاریابی دیجیتال

در دنیایی که تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت است، به روز نگه داشتن دانش خود و دنبال کردن آخرین آپدیت‌ها درباره دیجیتال مارکتینگ، اهمیت بسیاری دارد.

موتور جستجوی گوگل در طی یکسال بارها آپدیت و به روز رسانی جدید در نتایج جستجو و الگوریتم‌های خود بوجود می‌آورد؛ فیسبوک همواره در حال افزودن فیچرهای جدید یا تغییر آنهاست؛ گوگل ادز نیز در آپدیت‌های خود بر هوش مصنوعی اتکا می‌کند.

تغییراتی که در گذشته هر چند وقت یکبار در دنیای بازاریابی دیجیتال انجام می‌شدند، امروزه شکلی مداوم و حتی بعضی اوقات، روزانه به خود گرفته‌اند.

در نتیجه شما چه در زمینه دیجیتال مارکتینگ و چه در هر زمینه دیگری فعالیت می‌کنید، هیچگاه نباید از یادگیری و آپدیت کردن دانش خود دست بکشید. اتفاقا همین موضوع است که فعالیت به عنوان یک کارشناس بازاریابی دیجیتال را به شغلی جذاب و چالش برانگیز تبدیل می‌کند.

البته اینکه در حرفه کاری‌تان چیزی برای یاد گرفتن وجود دارد، باعث می‌شود که هیچگاه حوصله‌تان سر نرود. معمولا محیط کاری کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، محیطی پویا و فعال است که شما را ترغیب می‌کند همیشه از جدیدترین اخبار و آخرین ترندها مطلع باشید.

همچنین بهتر است هر از گاهی درباره جدیدترین ابزارهای تحلیل داده جستجو کنید و از ابزارهای آپدیت‌تر در حرفه کاری خود استفاده کنید. اکنون برای حسن ختام این مقاله، می‌خواهیم به تعدادی از سوالات پرتکرار مخاطبان پاسخ دهیم. در صورتی که سوالات بیشتری ذهن‌تان را مشغول کرده است، می‌توانید به سایر مقالات دارکوب مراجعه کنید.

پاسخ به سوالات متداول درباره بازاریابی دیجیتال

آیا یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید دانش کدنویسی داشته باشد؟

در لیست مهارت‌هایی که کارشناسان دیجیتال مارکتینگ باید بدان تسلط داشته باشند، به ندرت دانش برنامه نویسی به چشم می‌خورد. در واقع یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ زمانی که وارد حرفه کاری خود می‌شود، نیاز به داشتن هیچگونه دانش یا سابقه کاری در زمینه برنامه نویسی ندارد.

دیجیتال مارکتینگ چه نوع مهارتی محسوب می‌شود؟

بازاریابی دیجیتال نسبت به سایر حوزه‌ها، یک مسیر شغلی منحصر به فرد محسوب می‌شود. در واقع دیجیتال مارکتینگ ترکیبی از تکنیک‌های بازاریابی سنتی با طراحی سایت، سئو، طراحی و تجربه رابط کاربری، سوشال مدیا مارکتینگ، بازاریابی محتوایی و بسیاری موارد دیگر است.

در نتیجه از آنجایی که بازاریابی دیجیتال شامل زیرشاخه‌های متعددی می‌شود، در نتیجه یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید گستره وسیعی از مهارت‌ها را داشته باشد.

چرا بازاریابی آنلاین (دیجیتال) کارآمدتر از بازاریابی آفلاین (سنتی) است؟

امروزه تقریبا همه می‌دانیم که بازاریابی سنتی چقدر پرهزینه‌تر از بازاریابی دیجیتال است و در عین حال، نتایج بازاریابی دیجیتال کارآمدتر از بازاریابی سنتی است. همچنین شناسایی و جذب مخاطبان هدف در بازاریابی سنتی دشوارتر است.

از طرف دیگر، بازاریابی سنتی مانند مجلات، بیلبوردها، روزنامه‌ها و … محدود به مکان است و موقعیت‌های محلی (Local) را مورد هدف قرار می‌دهند. در صورتی که بازاریابی آنلاین محدود به مکان نیست و مخاطبان را از سراسر کشور جذب می‌کند.

اهمیت کلمات کلیدی در بهینه سازی سایت چقدر است؟

سئوی سایت به طور کلی، حول کلمات کلیدی می‌گردد. در واقع چیزی که شما بر اساس آن صفحات سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه می‌کنید، کلمات کلیدی هستند. همچنین این کلمات کلیدی هستند که شما درباره آنها محتوا می‌نویسید و در وبسایت خود منتشر می‌کنید، تا از این طریق بتوانید مخاطبان هدف را به سایت خود جذب کنید.

معایب دیجیتال مارکتینگ چیست؟

درست است که گفتیم عدم محدودیت مکانی بازاریابی دیجیتال مزیت محسوب می‌شود، اما از آنجایی که اینگونه شما رقبای سرسخت‌تری در تمامی نقاط کشور پیدا می‌کنید، در نتیجه به نظر می‌رسد این موضوع جزء معایب دیجیتال مارکتینگ هم محسوب می‌شود.

همچنین یکی دیگر از معایب بازاریابی دیجیتال این است که احتمال کپی کردن یا الگو برداری از ساختار و سبک محتوایی شما نیز وجود دارد. البته با وجود قوانین سرسخت گوگل درباره قانون کپی رایت، اگر کسی محتوای سایت شما را کپی کند به ضرر خودش خواهد بود.

آیا Yoast و Rank Math ابزار دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شوند؟

یوست سئو و رنک مث دو افزونه شناخته شده سئو هستند که اکثر وبسایت‌ها برای اینکه محتواهای سایت‌شان ساختار استانداردتر و بهینه‌تری داشته باشند، از این دو افزونه استفاده می‌کنند. افزونه Rank Math طی سال‌های 2021 و 2022 پیشرفت قابل توجهی داشته است و شما با کمک این افزونه متوجه خواهید شد که صفحات محصول و وبلاگ سایت شما تا چه اندازه سئو شده‌اند و آیا این صفحات طبق استانداردهای گوگل، بهینه شده‌اند یا خیر.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا به شکلی کامل و جامع وظایف و مهارت‌های کارشناس دیجیتال مارکتینگ را بیان کنیم. سعی کردیم تا برخی از وظایف و مهارت‌ها را در قالب انواع رویکردهای تبلیغاتی بیان کنیم تا بتوانید درک بهتری از میزان گسترده بودن وظایف داشته باشید. در کل باید بدانید که دیجیتال مارکتینگ حوزه ای است که با پیشرفت تکنولوژی، روز به روز پیشرفته‌تر شده و رویکردهای جدیدی به آن اضافه می‌شود. در نتیجه، مهم‌ترین وظیفه و مهارت یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ، به روز نگه داشتن دانش و اطلاعات خود در این زمینه است.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز