طراحی سایت آموزش آنلاین

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=3682

5/5 - (2 امتیاز)

با پیشرفت تکنولوژی استفاده ی هر چه بیشتر از اینترنت و همچنین به دلیل کمبود وقت بخصوص برای افراد شاغل یا کسانی امکان بیرون رفتن از منزل برایشان مشکل است، آموزش های آنلاین طرفداران زیادی پیدا کرده است. با آموزش های آنلاین می توانید مهارت های جدیدی یاد بگیرید و در کار خود پیشرفت کنید. آموزش های مجازی و از راه دور امروزه جای خود را میان افراد گوناگون باز کرده است. در دسترس بودن و افزایش کارایی و عدم نیاز به حضور فیزیکی در کلاس ها باعث همه گیر شدن آموزش های آنلاین و طراحی سایت آموزش آنلاین و بهره گیری از آن شده است.

آموزشگاه های گوناگون که در زمینه های مختلفی فعالیت دارند، از مهد کودک ها گرفته تا آموزشگاه های زبان وتا دانشگاه ها و یا آموزشگاه های هنری و آشپزی با داشتن وب سایت می توانند به معرفی حرفه و اساتید و دوره های آموزشی خود بپردازند.

طراحی سایت برای آموزش های آنلاین نقش مهمی ایفا می کنند و با طراحی یک سایت حرفه ای کاربران می توانند هر چه بهتر خدمات آموزش آنلاین را دریافت کنند. کاربران با دسترسی به منابع مختلف آموزشی در سایت های آموزشی می توانند گامی بزرگ در جهت یادگیری بیشتر بردارند، چیزی که شاید تا چند دهه ی گذشته امکان پذیر نبود و منابع آموزشی فقط به بخش کوچکی از دانش آموختگان تعلق می گرفت.

سایت های آموزشی را می توان بسته به نیاز های آموزشی  با قابلیت های گوناگونی طراحی کرد. این قابلیت های می تواند شامل مدیریت کاربران، مدیریت وقایع و گزارشات، مدیریت مقطع های تحصیلی، دوره های آموزشی و کلاس ها، ثبت نام اینترنتی و پرداخت هزینه های دوره ها و کلاس ها به صورت آنلاین، مدیریت پایگاه داده های سؤالات، مدیریت امتحانات کتبی و نمرات، مدیریت امتحانات آنلاین و … بسته به درخواست مشتریان باشد.

یک طراحی وب سایت آموزش آنلاین عالی می تواند امکان در ارتباط بودن اساتید و دانش آموختگان را با یکدیگر و همچنین فارغ التحصیلان با دانشگاه را میسر کند.

طراحی وب مدرن و ریسپانسیو برای دسترسی به محتوای وب و برآورده کردن نیاز های دسترسی کاربران از ویژگی های بسیار مهم طراحی سایت های آموزشی می باشد که باعث جذب بیشتر مخاطبین می گردد. زیرا تعداد افرادی که از موبایل های شخصی خود برای بازدید از وب سایت ها استفاده می کنند به صورت چشم گیری رو به افزایش است.   ریسپانسیو بودن به یکی از الزمات وب سایت های آموزشی تبدیل شده است. طبق آمار و گزارشات بیش از 50% از کاربران وب سایت های آموزشی آنلاین از تلفن های همراه خود برای بازدید از وب سایت های مورد نظر استفاده می کنند. با عدم ریسپانسیو بودن سایت، مطمئناً شما کاربران زیادی را از دست خواهید داد. موضوع دیگری که قابل توجه است، اینست که اغلب کاربران سایت های آموزشی جوانان و نوجوانان می باشند که بیشتر از تکنولوژی های جدید یعنی همان موبایل ها برای بازدید سایت ها استفاده می کنند، پس واکنش گرا بودن سایت ها باعث جذب این قشر از جامعه که اکثریت کاربران را نیز تشکیل می دهند، می شود.

طراحی وب چیست؟

طراحی وب هنر و دانش ساخت یک وب است که عملکرد درستی داشته باشد. طراحی یک سایت خوب که رابط کاربری خوبی داشته و استفاده از آن نیز راحت باشد، می تواند به یک تجربه ی مثبت کاربر منجر شود. در طراحی وب جنبه های مختلفی از جمله زبان برنامه نویسی آن، رنگ، طرح بندی، طراحی ریسپانسیو، اندازه ی متن، گرافیک و موارد دیگر دخیل هستند. شناخت زبان برنامه نویسی برای توسعه ی کد پشتیبان و موارد دیگر برای مرورگر وب که محتوای سایت شما را ارائه می دهد، بسیار مهم است.

طراحی وب سایت آموزش آنلاین

طراحی وب حرفه ای بسیار به گرافیک خوب وابسته است. همچنین یک وب سایت آموزش آنلاین برای اینکه به اندازه ی کافی موفق باشد بایستی چندین ویژگی را شامل باشد و رعایت کند. از جمله اینکه:

  • سایت آموزشی بایستی طراحی گرافیکی زیبا داشته باشد و این طراحی متناسب با مفاد آموزشی باشد.
  • دوره های آموزشی به طور کامل در سایت آموزشی توضیح داده شود.
  • اساتید و روزمه ی ایشان بایستی به طور کامل توضیح داده شود.
  • امکان بارگذاری ویدئو های دوره های آموزشی بر روی سایت
  • امکان مدیریت کاربران و اعمال سطوح دسترسی متفاوت برای افراد متفاوت
  • امکان برگزاری کلاس های مجازی به صورت آنلاین
  • امکان دسته بندی مفاد آموزشی
  • ایجاد کتابخانه ی آنلاین و امکان دانلود کتاب ها و مقالات
  • ایجاد بخش اخبار و گزارشات
  • ایجاد بخش پشتیبانی و حل مشکلات

سایت آموزش آنلاین شما علاوه بر موارد فوق بسته به دوره و رشته ی آموزشی می تواند شامل موارد دیگری مانند آزمایشگاه اینترنتی و یا ارائه ی محتوای آموزشی در بسته های ویدئویی و انیمیشن و  یا صوتی و … باشد.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید اینست که سایت شما بایستی دارای پشتیبانی فنی و زیرساختی مناسب باشد.

منعطف بودن وب سایت های آموزش آنلاین

وب سایت های آموزش آنلاین باید مطابق با هدف و نیاز کاربران برای پاسخگویی بهتر به نیاز ایشان طراحی شوند. پس سایت های آموزش آنلاین باید به اندازه ی کافی انعطاف پذیر باشند. این سایت ها باید امکان اضافه کردن یک قسمت جدید و احتمالی در آینده را نیز داشته باشند.

اگرچه بر منعطف بودن وب سایت های آموزشی تأکید داریم اما باید در نظر داشته باشید که ایجاد تغییر در وب سایت ها اگرچه امکان پذیر است اما سخت است. پس بهتر است قبل از انتخاب قالب مورد نظر اهداف و نیاز های خود برای وب سایتتان را به دقت بررسی کنید.

انتخاب رنگ بندی مناسب

در طراحی سایت آموزشگاهی آنلاین انتخاب رنگ نیز می تواند مهم باشد. با انتخاب رنگ مناسب که متناسب با لوگوی آموزشگاهیتان باشد، می توانید حس یکپارچه بودن را به کابران خود بدهید.

استفاده از رنگ هایی مانند سبز و یا آبی و سفید می تواند حس محکم و راسخ بودن را به کاربران بدهد و باعث افزایش حس اعتماد به نفس آنها شود. کابران شما نیاز دارند که شما را معتمد خود بدانند و انتخاب یک رنگ مناسب مطابق با معیار های روانشناختی رنگ ها می تواند بسیار کمک کننده باشد.

سرعت وب سایت

در وب سایت های آموزشی آنلاین سرعت موضوع تعیین کننده ای در جذب کاربران است. زیرا شاید در آن واحد چندین کاربر در حال مشاهده ی ویدئوی بارگذاری شده باشند. بنابراین سرور وب سایت شما باید آنقدر قوی باشد که مشکلی در بارگذاری محتوای آموزشی برای کاربران پیش نیاید و ارسال و دریافت اطلاعات بایستی به راحتی صورت گیرد. بنابراین سرعت یک موضوع کلیدی در طراحی وب سایت آموزش آنلاین است.

همچنین علاوه بر سرعت، دارا بودن فضای کافی برای بارگذاری مفاد اموزشی که گاهی حجیم نیز هستند، یک موضوع کلیدی دیگر است.

بهینه سازی برای موتور های جستجوگر

وب سایت های آموزشی بایستی برای موتور های جستجوگر بهینه سازی شده باشند. اینگونه کاربران با جستجوی کلمات اصلی براحتی می توانند وب سایت شما را در نایج جستجوی خود بیابند. اینگونه وب سایت شما پربازدید می شود و در نتیجه شروع به معروفیت بیشتر میان کاربران هدف خود می کند که نهایتاً این مسئله می تواند منجر به موفقیت شما در کارتان شود.

خلاصه

با رعایت نکات فوق و واگذاری طراحی سایت آموزش آنلاین خود به افراد حرفه ای می توانید به بهترین وجه خدمات خود را به کاربرانتان ارائه دهید.

نمونه قالب تولید شده دارکوب برای طراحی سایت های آموزشی:

قالب سایت آموزش آنلاین

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز