فاکتورهای مهم سئو کدامند؟

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=10378

5/5 - (1 امتیاز)

برای آنکه بتوانیم در لیست نتایج گوگل جایگاه مناسبی برای صفحات سایت خود بدست آوریم باید سایت خود را به درستی بهینه سازی کنیم، این مهمترین کاربرد سئو است. سئو از فاکتور های مختلفی تشکیل شده است که انجام تمامی آنها طاقت فرسا و امکان ناپذیر می باشد، اما می توان با انجام فاکتور های مهم سئو به نتیجه دلخواه رسید. در این مقاله سعی داریم به معرفی و بررسی مهمترین فاکتور های بهینه سازی وب سایت بپردازیم.

سئو و بهینه سازی وب سایت

سئو از 200 فاکتور تشکیل شده است که این اصول در 2 دسته کلی سئو داخلی SEO On page و سئو خارجی SEO Off page تقسیم بندی می شوند. در یک تقسیم بندی فرعی دیگر نیز سئو تکنیکال یا سئو فنی Technical تکنیک های اساسی و فنی سئو دسته بندی می شود.

سئو این روز ها از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که یکی از مهمترین فاکتور های دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. به همین دلیل رقابت بر سر جایگاه های اول نتایج گوگل بسیار زیاد شده است. همین امر باعث می شود رسیدن به رتبه های خوب گوگل بسیار سخت شود.

از آنجایی که فاکتور های سئو بیش از 200 عامل است و انجام تمامی آنها امکانپذیر نیست. همچنین انجام همه این فاکتور ها ضروری نیست و فقط بر کیفیت صفحات سایت تاثیر جزئی می گذارد. با این حال گوگل و دیگر موتور های جستجو به چند عامل مهم توجه ویژه ای دارند و در صورت انجام صحیح آنها، یک سایت می تواند در بازه زمانی کمتر بهترین نتیجه را کسب کند.

موتور های جستجو و الگوریتم های رتبه بندی گوگل دائما در حال تغییر هستند. برخی عوامل کم و بیش اهمیت پیدا می کنند و برخی عوامل معرفی یا حذف می شوند. مهم است که در مورد آخرین فاکتور های رتبه بندی به روز بمانید. همچنین انجام برخی از فاکتور ها نیاز به حرفه و تخصص در زمینه سئو دارد. لذا به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم برای مشاوره رایگان به صورت حضوری یا آنلاین با کارشناسان ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب در ارتباط باشید.

در ادامه به شما خواهیم گفت کدام عوامل سئو برای گوگل و الگوریتم های رتبه بندی موتور های جستجو از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

فاکتور های مهم سئو داخلی

از آنجایی که فاکتور های سئو دسته بندی شده اند بهتر است در هر دسته مهمترین عوامل سئو را معرفی کرد. در بهینه سازی داخلی سایت موارد زیر اهمیت دارند:

تولید محتوا

محتوای یک سایت مهمترین عامل برای جذب کاربر است. در واقع کاربران برای مشاهده و مطالعه محتوا به سایت ها مراجعه می کنند، پس در تولید آن باید دقت لازم را داشت. استفاده از محتوای کوتاه، تکراری و کپی شده، قدیمی و منسوخ شده، محتوای اشتباه و کذب یعنی ارسال سیگنال منفی برای رتبه بندی سایت. گوگل محتوای جدید و به روز، بیش از 1500 کلمه، جذاب و غیر کپی را به خوبی رتبه بندی می کند.

انتخاب کلمات و عبارات کلیدی

یکی از مهمترین موارد در سئو مربوط به کلمات کلیدی است. شما باید بهترین و مناسب ترین کلمات کلیدی را برای سایت خود انتخاب نمایید. این کلمات باید با موضوع کسب و کار و عنوان سایت هماهنگ و مرتبط باشند. کلمات کلیدی همان عباراتی هستند که کاربران آنها را برای یافتن وب سایت ها جستجو می کنند. در یک سایت در چند جا باید از کلمات کلیدی استفاده مناسب کرد که عبارتند از:

  • استفاده از کلمات کلیدی در تگ عنوان: title meta tag از مهمترین فاکتور های رتبه بندی می باشد. این تگ برای ارائه توضیحات دقیق محتوای صفحات است و موتور های جستجو از آن برای نمایش عنوان اصلی یک نتیجه جستجو استفاده می کنند. قرار دادن یک کلمه کلیدی در آن به موتور جستجو می گوید که صفحه را برای چه رتبه ای قرار دهد. برای بدست آوردن نتیجه بهتر، کلمه کلیدی باید در ابتدای تگ عنوان قرار گیرد. صفحاتی که به این روش بهینه‌ سازی شده‌اند، رتبه بهتری نسبت به صفحاتی خواهند داشت که کلمه کلیدی نزدیک ‌تر به پایان برچسب عنوان است.
  • استفاده از کلمه کلیدی در تگ توضیحات متا: در سئو meta description tag اهمیت چندانی ندارد اما به طور غیر مستقیم بر رتبه بندی تاثیر گذار است. چرا که برای به دست آوردن کلیک کاربران از صفحات نتایج جستجو بسیار مهم است. گنجاندن کلمه کلیدی در توضیحات متا، درک صفحه سایت را برای کاربر و موتور جستجو آسان تر می کند.
  • استفاده از کلمه کلیدی در تگ H1: هر صفحه از سایت یک عنوان دارد که نشان دهنده موضوع محتوای صفحه است. برای درک بهتر کاربر و موتور جستجو بهتر است در تگ هدر نیز از کلمه کلیدی استفاده شود.
  • استفاده مناسب از کلمات کلیدی در محتوا: محتوای یک صفحه از وب اساس و بنیان سایت است. در تولید محتوا باید از عبارات و کلمات کلیدی به دقت استفاده نمایید. در گذشته صفحات وب مملو از کلمات کلیدی بود که به صورت نادرست در محتوا جای گرفته بودند این کار اوایل باعث ارسال سیگنال های مثبت به گوگل می شد اما بعد ها گوگل این کار را یکی از فاکتور های سئو کلاه سیاه معرفی کرد چرا که باعث ناخوانایی محتوا و بی معنا شدن آن می شد. برای رتبه بندی بهتر باید از کلمات کلیدی و مترادفات آنها به جا در محتوا استفاده نمایید.
  • استفاده کلمه کلیدی در URL: استفاده از عبارات کلیدی در آدرس صفحات نیز می توان تاثیر مثبتی بر رتبه بندی داشته باشد.

لینک دهی داخلی

یکی از مواردی که می تواند باعث ایندکس شدن سریع صفحات سایت شود، پیوند دهی داخلی است. شما می توانید هر عبارت یا کلمه ای از محتوای یک صفحه را به صفحات مرتبط دیگر وب سایت تان پیوند دهید. این کار نه تنها برای رتبه بندی تاثیر مثبت می گذارد بلکه باعث می شود خزنده های گوگل و همچنین کاربران از وجود صفحات دیگر سایت نیز باخبر شوند.

پیوند دهی خارجی

استفاده از لینک های خارجی نیز در صفحات سایت باعث افزایش اعتبار صفحات وب می شود. اما در این کار نباید زیاده روی کرد.

بهینه سازی تصاویر

برای تولید محتوا شما می توانید از تصاویر و ویدئو های مرتبط نیز استفاده نمایید و این کار نه تنها باعث جذابیت صفحه می شود بلکه رضایت گوگل را نیز به همراه خواهد داشت. برای این کار از تصاویر و ویدئو های جدید که توسط شما تولید شده اند و همچنین مرتبط هستند استفاده نمایید. در تگ توضیحات هر عکس و فیلم نیز از کلمات کلیدی استفاده کنید. در استفاده از فایل های چند رسانه ای باید حجم آنها را تا حد امکان بدون کاهش کیفیت، کاهش دهید. این کار باعث کنترل سرعت بارگذاری صفحات سایت می شود.

فاکتور های مهم سئو فنی سایت

برخی از موارد در بهینه سازی مربوط به زیر بنای سایت هستند که بر کیفیت سایت تاثیر می گذارند. از مهمترین فاکتور های سئو فنی سایت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب سایت

بار ها گفته ایم که سرعت لود صفحات سایت برای کاربران از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد چرا که اغلب مردم از اینترنت پر سرعت استفاده می کنند و توقع دارند که به محض کلیک روی هر لینکی، پیوند آن به سرعت باز شود.

از آنجایی که سرعت لود سایت برای کاربران مهم است، گوگل نیز این فاکتور را به عنوان یکی از مهمترین فاکتور های سئو معرفی کرده است. چرا که هر فاکتوری که منجر به جلب رضایت کاربران تجربه کاربر شود برای گوگل مهم تلقی می شود.

موارد مختلفی بر سرعت بارگذاری وب سایت تاثیر می گذارند که با کنترل آنها می توان تا حد زیادی سرعت سایت را بهبود بخشید. برای کنترل سرعت سایت وب سایت ها و ابزار های مختلفی وجود دارد که با مراجعه به آنها می توانید از میزان سرعت لود صفحات سایت خود مطلع شوید یکی از این ابزار های کاربردی Google’s PageSpeed Insights می باشد که متعلق به شرکت گوگل است.

در این ابزار علاوه بر میزان سرعت می توانید عوامل تاثیر گذار را نیز شناسایی نمایید. از مهمترین عواملی که بر سرعت لود سایت تاثیر می گذارند می توان به حجم محتوا بخصوص عکس ها و فیلم ها، نوع کدنوسی، فاصله میان دستورالعمل ها، تعداد پلاگین ها و نوع آنها، لینک های موجود در صفحه و … اشاره نمود.

گوگل از سال 2015 به بعد سایت هایی که سرعت خوبی دارند را نسبت به سایت های دیگر در اولویت رتبه بندی خود قرار می دهد. این نکته همچنین برای کاربران موبایلی وب سایت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سایت هایی که در تلفن های همراه به سرعت باز می شوند معمولا رتبه بهتری در نتایج گوگل دارند.

طراحی سازگار با تلفن همراه

در گذشته طراحی ریسپانسیو responsive سایت تاثیر فوق العاده ای بر رتبه بندی سایت می گذاشت. اما امروزه طراحی سازگار با موبایل به یک ضرورت برای سایت ها تبدیل شده است که در صورت عدم طراحی آن، رتبه بندی سایت به خوبی صورت نخواهد گرفت. چرا که گوگل می داند بیش از نیمی از کاربران خود از طریق تلفن های همراه از وب سایت ها بازدید می کنند و جلب رضایت آنها بسیار مهم است.

افزایش امنیت وب سایت

از آنجایی که حفظ حقوق کاربران برای موتور های جستجو بسیار مهم است، ایمن سازی سایت به یک عامل مهم برای رتبه بندی تبدیل شده است. استفاده از پروتکل ایمن HTTPs بجای استفاده از پروتکل HTTP برای وب سایت ها می تواند باعث ارسال سیگنال مثبت رتبه بندی به گوگل شود. این کار همچنین باعث افزایش اعتماد کاربران سایت نیز می شود.
استفاده از نقشه سایت: نقشه سایت site map به موتور جستجو کمک می کند تا تمام صفحات سایت شما را فهرست کند. این ساده ترین و کارآمد ترین راه برای این است که به گوگل نشان دهید، وب سایت شما شامل چه صفحاتی می شود.

یکپارچه سازی کنسول جستجوی گوگل Google Search Console

تایید شدن سایت شما در گوگل وبمستر تولز Google Webmasters Tools به نمایه سازی سایت شما کمک می کند. همچنین این ابزار داده های ارزشمندی را ارائه می دهد که می توانید از آنها برای بهینه سازی بهتر سایت خود استفاده کنید.

فاکتور های مهم سئو خارجی سایت

هنگام رتبه بندی صفحات وب، موتور جستجو به عوامل خارج از سایت نیز توجه می کند. در اینجا چند مورد کلیدی وجود دارد:

بک لینک گذاری

بکلینک گذاری به معنای پیوند یک سایت یا صفحه دیگر به سایت شما است. این کار باعث افزایش اعتبار سایت نزد موتور جستجو و همچنین افزایش اعتماد کاربران به سایت شما می گردد. در بک لینک گذاری چند عامل مهم وجود دارد:

  • تعداد دامنه های پیوند دهنده: تعداد دامنه هایی که به شما لینک می دهند یکی از مهم ترین فاکتور های رتبه بندی است.
  • تعداد صفحات پیوند دهنده: ممکن است چند صفحه از یک سایت به وب سایت شما لینک دهند این کار نیز بر رتبه بندی تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
  • پیوند دهی مرتبط: پیوند های خارجی باید با موضع صفحات شما مرتبط باشند در غیر این صورت می تواند بک لینک دهی می تواند نتیجه منفی داشته باشد.
  • اعتبار صفحه پیوند دهنده: هر بک لینک دهی نمی تواند باعث بهبود رتبه سایت شود. شما باید صفحاتی را برای این کار انتخاب کنید که دارای اعتبار بالایی باشند. سایت هایی که رتبه خوبی دارند برای این کار مناسب هستند.
  • پیوند های do follow در مقابلnofollow : گوگل رسما اعلام کرد که اعتبار لینک ‌های nofollow را محاسبه نمی‌کند. بنابراین، تعداد پیوندهایdo follow بر رتبه شما تأثیر می گذارد.
  • بهتر است پیوند ها در محتوا و اصطلاحا متنی باشند.

فعالیت در شبکه های اجتماعی

با آنکه هیچ کدام از موتور های جستجو رسما اعلام نکرده اند که فعالیت در شبکه اجتماعی بر رتبه بندی سایت در موتور جستجو تاثیر گذار است، با این حال در سال ها اخیر این کار باعث بهبود رتبه بسیاری از سایت ها شده است.

از شبکه های اجتماعی مهم می توان به اینستاگرام اشاره نمود. اخیرا در این شبکه می توان لینک گذاری صفحات سایت را نیز انجام داد که این کار نوعی بک لینک گذاری محسوب می شود. همچنین فعالیت در اینستاگرام با میلیون ها کاربر باعث افزایش اعتبار برند و در نهایت افزایش بازدید وب سایت می گردد که این خود دلیلی برای بهبود رتبه سایت است.

در نهایت بهتر است بدانید که انجام تمامی موارد بالا باید توسط یک تیم حرفه ای و خبره انجام شود. شرکت طراحی وب سایت دارکوب مفتخر است که توانسته در 18 سال اخیر بهترین خدمات سئو را به مشتریان خود ارائه دهد. قیمت سئو در این مجموعه بر اساس قیمت مصوب محاسبه می گردد که به نسبت بسیاری از شرکت ها بسیار پایین است با این حال این امر باعث کاهش کیفیت خدمات سئو نشده است. بهینه سازی سایت در شرکت دارکوب کاملا مطمئن و بر اساس آخرین تغییرات می باشد.

تعریف سئو چیست؟

سئو یا Search Engine Optimization بهینه سازی موتور جستجو، مجموعه فرایند هایی است که بر اساس آنها یکی سایت برای قرار گرفتن در لیست نتایج موتور های جستجو رتبه بندی می شود.

فاکتور های مهم سئو داخلی سایت کدام ها هستند؟

از مهمترین عوامل مهم در بهینه سازی داخلی سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید محتوای مناسب
  • انتخاب کلمات و عبارات کلیدی مناسب
  • استفاده از کلمات کلیدی در تگ عنوان
  • استفاده از کلمه کلیدی در تگ توضیحات متا
  • استفاده از کلمه کلیدی در تگ H1
  • استفاده مناسب از کلمات کلیدی در محتوا
  • استفاده کلمه کلیدی در URL
  • لینک دهی داخلی
  • لینک گذاری خارجی
  • بهینه سازی تصاویر و ویدئو ها

فاکتور های مهم سئو فنی سایت کدام ها هستند؟

از مهمترین اصول سئو فنی سایت می توان موارد زیر را نام برد:

  • سرعت بارگذاری صفحات وب سایت
  • طراحی سازگار با تلفن همراه
  • ایمن سازی وب سایت
  • استفاده از نقشه سایت
  • یکپارچه سازی کنسول جستجوی گوگل

مهمترین اصول سئو خارجی سایت کدام ها هستند؟

از مهمترین فاکتور های سئو خارجی سایت می توان به عوامل زیر اشاره نمود:

  • بک لینک گذاری
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی
اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز