چرا تجربه کاربری برای سئو مهم است؟

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=7634

5/5 - (2 امتیاز)

رتبه بندی وب سایت ها فاکتور های زیادی از قبیل استفاده از کلمات کلیدی، بک لینک ها و … دارد. اما بتازگی موتور های جستجو بیشتر بر رفتار کاربر و UX تمرکز دارند. این بدان معناست که شما بایستی به تجربه کاربر اهمیت دهید و سعی کنید وب سایتی ارائه دهید که قابلیت استفاده خوبی داشته باشد. ارائه ی تجربه کاربری برای سئو با کیفیت مهم است.

اگر صاحبین وب سایت ها بتوانند تجربه کاربری خوبی ارائه دهند، بازدید سایتشان بیشتر خواهد شد و به تناسب آن می توانند رتبه های بهتری کسب کنند. اگر می خواهید وب سایتی داشته باشد که تجربه کاربری خوبی را خلق می کند بایستی به چندین جنبه از وب سایت خود اهمیت دهید. برخی از این جنبه ها عبارتند از: ریسپانسیو بودن سایت، پیمایش راحت سایت، بارگذاری سریع، محتوای جذاب و ارزشمند و …. گوگل برای تعیین رتبه وب سایت به کیفیت وب سایت ها اهمیت زیادی می دهد. گوگل براحتی می تواند رفتار کاربران را تشخیص دهد و تجزیه و تحلیل کند. به همین UX به یکی از فاکتور های مهم سئو تبدیل شده است.

UX چگونه بر سئو اثر می گذارد؟

طی سال های اخیر UX یا همان تجربه ی کاربری به یکی از فاکتور های رتبه بندی برای گوگل تبدیل شده است. بنابراین تجربه کاربری برای سئو مهم است. اما چگونه می خواهید UX خوبی ارائه دهید تا باعث بهبود سئو سایتتان شود؟! در ادامه ی مقاله بیشتر به این موضوع می پردازیم.

چرا تجربه کاربری برای سئو مهم است؟

موتور های جستجو پیشرفته ترین عملیات داده کاوی در جهان را دارند. موتور های جستجو تنها برای کاربران برای پیدا کردن آنچه که می خواهند سودمند نیستند، بلکه دائماً در حال جمع آوری داده هایی هستند که به آنها کمک می کند تا رفتار کاربر را درک کنند. با استفاده از این داده ها، الگوریتم ها تغییر می یابند تا بهترین داده ها را به کاربران بازگردانند. این بدان معناست که وب سایت هایی که داده های بهتری دارند شانس بیشتری برای قرار گرفتن در صفحه ی اول نتایج جستجو دارند. سئو برای موتور های جستجو مانند گوگل و بینگ و …. بیش از اندازه مهم است و یکی از راه حل های  بهبود سئو، ارائه ی تجربه کاربری بهتر است.

منظور از سئو چیست؟

سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو استراتژی های مختلف و زیادی دارد که هدف همگی آنها در نهایت ارائه ی UX بهتر می باشد. برای اینکه بتوانید در بهینه سازی سایت خود موفق باشید بایستی استراتژی های سئو وب سایت خود را مطابق با قواعد موتور های جستجو اتخاذ کنید.

اگر در پیاده سازی اصول سئو به اندازه ی کافی دانش ندارید بهتر است از متخصصین سئو کمک بگیرید. شرکت دارکوب با برخورداری از کادری حرفه ای و متخصصین سئو، سئو و طراحی سایت صنایع مختلف را می پذیرد.

منظور از UX چیست؟

UX به معنای طراحی سایت در جهت جلب رضایت کاربر می باشد. پیاده سازی UX و UI و سئو با کیفیت می تواند به معنای موفقیت برای یک برند تجاری باشد. در حقیقت UX/UI و سئو مکمل یکدیگرند.

ارتباط تجربه کاربری و سئو

چرا تجربه کاربری برای سئو با کیفیت مهم است؟

چگونه می توانم تجربه کاربری خوبی در وب سایت خود ارائه دهم؟

برای اینکه بتوانید رتبه های بالای SERP را به دست آورید بایستی به جنبه ی UX اهمیت دهید. اگر بتوانید تجربه ی کاربری خوبی ارائه دهید شانس به دست آوردن رتبه های بالاتر موتور های جستجو بیشتر می شود. چندین راه حل برای بهبود تجربه کاربری در سایت وجود دارد. برخی از این راه حل ها عبارتند از:

پیمایش ساده سایت

هر چه پیمایش سایت ساده تر باشد، برای کاربر بیشتر قابل درک است. در نتیجه کاربر از مرور وب سایت مورد نظر لذت می برد. وقتی کاربری از پیمایش سایتی رضایت داشته باشد و به طور کلی تجربه کاربری خوبی به دست آورد، احتمال اینکه مجدداً به آن وب سایت بازگردد و همچنین کسب رتبه های بالاتر SERP بیشتر می شود. معماری ساده ی وبسایت باعث می شود تا اهداف سایت با اهداف کاربر در تعادل بهتری قرار بگیرد. معماری وب سایت از سه بخش محتوا، کاربر و قالب تشکیل می شود.

پیمایش ساده استفاده از یک سایت را آسانتر می کند و به کاربر کمک می کند تا در زمان کمتری و بدون سردرگمی سایت را مرور کند. صرفاً داشتن صفحات بیشتر مهم نیست. سایتی موفق است که مطالب ارزشمند و سازماندهی شده ای داشته باشد و قالب سایت ساده، قابل درک و زیبا داشته باشد. این موضوع به سئو هم می تواند کمک کند.

کاهش زمان بارگذاری صفحه

طبق مطالعات، اگر بارگذاری یک صفحه بیش از 3 ثانیه به طول بیانجامد نرخ ترک از صفحه ی بالایی را تجربه خواهد کرد. بارگذاری آهسته سایت به معنای از دست دادن نیمی از کاربرانی است که توانسته اند وب سایت شما را در بستر اینترنت بیابند. برای اینکه بتوانید UX خوبی ارائه دهید و زمان بارگذاری سایت خود را به حداقل کاهش دهید راهکار هایی وجود دارد. برخی از این راهکار ها عبارتند از:

  • بهینه سازی تصاویر و استفاده از عکس هایی با حجم و سایز مناسب.
  • عدم استفاده از قلم های مبهم
  • استفاده از فیلم های کوتاه و با کیفیت مناسب
  • و….

درک هدف جستجوی کاربر

هر کسی که وب سایتی دارد بایستی در جذب کاربر بیشترین تلاش را کند. کاربران وقتی بتوانند برای سؤالات خود جواب هایی منطقی دریافت کنند بیشتر و بهتر جذب یک وبسایت می شوند. صاحبین مشاغل برای اینکه بتوانند به کاربران پاسخ های منطقی و رضایت کننده دهند بایستی هدف کاربر از جستجو را درک کنند. از خودتان بپرسید چرا این کاربر در جستجو است و به دنبال چه چیزی است؟ اولین قدم برای پاسخ رضایت بخش این است که هدف جستجوی کاربر درک شود. اگر در این مرحله با شکست روبرو شوید در تمام مراحل بعدی یعنی جلب رضایت و جذب کاربر و در نهایت فروش بیشتر شکست خواهید خورد. بعد از اینکه هدف جستجوی کاربر را درک کردید در مرحله ی بعدی بایستی با ارائه ی محتوای جذاب و ارزشمند و مرتبط به پرسش کاربر پاسخ دهید.

شما بایستی در مورد هدف جستجوی کاربر تحقیق کنید. تمام کلمات کلیدی یک منظور و هدف یکسان ندارند. خیلی مهم است که تفاوت مفاهیم کلمات کلیدی را درک کنید. کاربران برای کسب اطلاعات و پاسخی برای پرسش هایشان وب سایت ها را مرور می کنند. اگر بتوانید هدف کاربر از جستجو را درک کنید، می توانید در ارائه ی UX و سئو با کیفیت موفقتر باشید. برای اینکه هدف کاربر را متوجه شوید لازم است بدانید کاربر از کجا آمده و برای دستیابی به صفحه ی شما چه چیز هایی را جستجو کرده است. با مشاهده ی بازدید ها و رفتار کاربران در وبسایت خود می توانید از سابقه ی تعامل قبلی آنها مطلع شوید.

تأثیر تجربه ی کاربری بر سئو

چرا تجربه کاربری برای سئو با کیفیت مهم است؟

از طراحی UX برای ایجاد سئو با کیفیت استفاده کنید

زیبایی شناسی و داشتن هدر و محتوای مناسب می تواند به سئو کمک کند. برای اینکه بتوانید از طراحی UX برای ایجاد سئو با کیفیت استفاده کنید چند راه حل وجود دارد:

استفاده از مطالب قابل درک

از کپی کردن مطالب پرهیز کنید. سعی کنید از محتوای جذاب و ارزشمند و مرتبط در وب سایت خود استفاده نمایید. استفاده از بالت ها باعث برجسته شدن مطالب می شود. بنابراین سعی کنید از این ترفند ها به نحو احسن استفاده نمایید.

از عناوین به شکل اهرمی استفاده کنید

استفاده از عناوین یک راه حل بسیار عالی برای شناسایی محتوا و تقویت سئو می باشد. کاربران برای اینکه متوجه موضوعات یک سایت شوند ابتدا عناوین را بررسی می کنند. خزنده های موتور های جستجو همچنین برای اینکه متوجه شوند مطالب یک سایت درباره ی چیست به عناوین توجه می کنند. به عنوان یک قاعده ی کلی سئو بایستی برای هر صفحه، از عنوان استفاده کنید. عناوین بهتر است به شکل اهرمی استفاده شوند. بدین معنا که عنوان اصلی برچسب header1 داشته باشد و عناوین بعدی header2 و الی آخر. از کلمات کلیدی در عناوین استفاده نمایید. بهتر است هر صفحه فقط یک عنوان h1 داشته باشد و از h2 تا h6 برای سازماندهی مطالب استفاده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بهینه سازی صفحه و سازماندهی مطالب در صورت تمایل می توانید از خدمات مشاوره ی رایگان شرکت دارکوب استفاده نمایید. شرکت دارکوب با برخورداری از کادری حرفه ای و با بیش از 19 سال سابقه ی کار پیشرو در ارائه ی کیفیت سئو و طراحی سایت مشاغل مختلف می باشد.

از تصاویر و فیلم ها بهترین بهره را ببرید

استفاده از عناصر تصویری هم برای کاربران جذابیت دارد و هم می توان این رسانه های تصویری را برای سئو بهینه سازی کرد. یک روش خوب این است که در هر بلوک از محتوا که با سرتیتر 2 مشخص شده است از حداقل یک تصویر استفاده نمایید. تصاویر و فیلم ها بایستی با مطالب و محتوا مرتبط باشند.

بهینه سازی و افزایش سرعت سایت

بهینه سازی سرعت سایت یکی از بهترین راه حل های ارائه ی تجربه کاربری خوب و ایجاد سئو با کیفیت است. سرعت سایت یکی از فاکتور های رتبه بندی برای گوگل است. زیرا گوگل می خواهد کاربران بیشترین میزان رضایت از مرور یک وب سایت را داشته باشند و بهترین تجربه کاربری را کسب کنند. گوگل به وب سایت هایی که سریع بارگذاری می شوند، پاداش می دهد و رتبه های بالاتری به این وب سایت ها می دهد. برای اینکه وب سایتی با سرعت بارگذاری خوبی داشته باشید می توانید از ابزار های مناسب در این زمینه استفاده نمایید و مؤلفه های مختلف را تجزیه و تحلیل کنید. فشرده سازی تصاویر به افزایش سرعت سایت کمک زیادی می کنند.

کدنویسی تمیز

تکنولوژی طراحی سایت بسیار پیشرفت کرده است. امروزه با فقط چند خط کدنویسی می توان کاربری های مختلفی را در وب سایت ها ایجاد کرد. خیلی مهم است برای اینکه وبسایتتان از سرعت خوبی برخوردار باشد کدنویسی تمیزی داشته باشد. اگر سرعت سایتتان کم است حتماً کدهای داخلی را مورد بررسی قرار دهید.

سرورهای سریع

میزبان وب شما می تواند نقش اساسی در میزان سرعت سایت شما داشته باشد. تهیه ی یک سرور اختصاصی می تواند باعث افزایش سرعت سایت شما شود. زیرا به اشتراک گذاری فضای سرور در کاهش سرعت سایت تأثیرگذار است. این موضوع به خصوص در مورد مشاغلی که حجم ترافیک بالایی دارند بسیار مهم است.

اطمینان حاصل کنید که طراحی سایت ریسپانسیو دارید

طراحی ریسپانسیو هم برای ارائه ی تجربه کاربری خوب و هم برای ایجاد سئو با کیفیت مهم است. بر اساس مطالعات، بیش از 50% ترافیک وب سایت ها از طریق گوشی های همراه به دست می آید. بنابراین اگر وب سایتی ریسپانسیو نباشد، بیش از نیمی از ترافیک خود را از دست می دهد و در ارائه ی تجربه کاربری خوب به این حجم از ترافیک کاربران شکست خواهد خورد. امروزه بسیاری از طراحان سایت، ریسپانسیو سازی وب سایت ها را در اولویت کاری خود قرار می دهند. اگر سایتی ریسپانسیو نباشد و از همه ی دستگاه ها از جمله گوشی های همراه و یا تبلت ها قابل مشاهده و مرور نباشد، معیار های تعامل کاربر را برآورده نخواهد کرد. برای اینکه بتوانید میزان ریسپانسیو بودن سایت خود را مورد بررسی قرار دهید، ابزار های گوناگونی در این زمینه وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ریسپانسیو سازی سایت در صورت تمایل می توانید از خدمات مشاوره تخصصی شرکت دارکوب استفاده نمایید. شرکت دارکوب با برخورداری از کادری حرفه ای، طراحی ریسپانسیو سایت و سئو وبسایت مشاغل مختلف را می پذیرد.

ارائه ی محتوای ارزشمند و بهینه سازی شده

کاربران برای دریافت اطلاعات به وب سایت ها مراجعه می کنند. به همین دلیل خیلی مهم است که محتوای ارزشمند و مرتبط به کاربران ارائه دهید. بهتر است تمرکز اصلی مطالب بر روی یک موضوع خاص باشد و برای ارائه ی مطالب بیشتر از پیوند ها و ارجاع کاربران به صفحات دیگر استفاده نمایید. هر صفحه بایستی یک موضوع اصلی داشته باشد که پاسخگوی نیاز های کاربر باشد و همچنین اهداف شما را برآورده کند.

نتیجه

ایجاد تجربه کاربری خوب باعث جذب کاربران و جلب رضایت و اعتماد آنها می شود. وقتی کاربران از مرور یک وب سایت راضی باشند احتمال اینکه مجدداً به آن وب سایت مراجعه کنند زیاد خواهد شد. ارائه ی UX خوب فاکتور های زیادی دارد. برخی از فاکتور های UX عبارتند از: سرعت سایت، پیمایش راحت و بدون دردسر سایت، تصاویر جذاب، با کیفیت و فشرده، مطالب ارزشمند و مرتبط و …. UX همچنین یکی از فاکتور های سئو و رتبه بندی وب سایت می باشد. وقتی وب سایت ها دارای UX خوبی باشند، شانس بیشتری برای کسب رتبه های بالاتر SERP به دست می آورند. بنابراین تجربه کاربری برای سئو با کیفیت مهم است.

سئو استراتژی های مختلف و زیادی دارد. پیاده سازی سئو و بهینه ساز سایت نیاز به دانش دارد. اگر به اندازه ی کافی در این زمینه دانش و مهارت ندارید، بهتر است از متخصصین سئو کمک بگیرید. شرکت دارکوب با برخورداری از کادری حرفه ای و متخصصین سئو، پیشرو در ارائه ی خدمات سئو و طراحی سایت مشاغل مختلف می باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز