چگونه در اکسپلور اینستاگرام باشیم

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=9769

5/5 - (1 امتیاز)

با توجه به افزایش دسترسی مردم به اینترنت نسبت به گذشته، متوسط زمان آنلاین بودن کاربران نیز افزایش یافته است. طبق تحقیقاتی که انجام گرفته است در سه سال اخیر استفاده ثابت از اینترنت حدود 5 درصد رشد داشته است. این افزایش استفاده از اینترنت باعث شد بسیاری از کسب و کارها و فعالیت ها در حوزه های مختلف برای افزایش بازدهی از طریق بستر اینترنت و به صورت آنلاین فعالیت خود را ادامه دهند. لذا بازاریابی نیز شکل جدیدی به خود گرفت و بازاریابی سنتی و قدیمی جای خود را به بازاریابی اینترنتی یا همان دیجیتال مارکتینگ داده است. بازاریابی دیجیتال ابزارهای مختلفی دارد که یکی تاکتیک های پرکاربرد آن بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی می باشد.

در ادامه این مقاله، ابتدا بازاریابی از طریق پلتفرم شبکه های اجتماعی را بررسی کرده و سپس به معرفی یکی از مهمترین و محبوب ترین شبکه های اجتماعی یعنی اینستاگرام و بررسی الگوریتم های آن و در ادامه به اینکه چگونه در صفحه اکسپلور آن دیده شویم می پردازیم.

نقش بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing یا SMM) به معنای بهره گیری از پلتفرم شبکه های اجتماعی به منظور تبلیغ محصول یا خدمات، برقراری ارتباط با مخاطبان، افزایش فروش و برندسازی می باشد. اغلب شبکه های اجتماعی شامل تعداد بسیار زیادی از کاربران از اقصی نقاط دنیا می باشند. از این رو کسب و کارهای بسیاری با استفاده از تبلیغات مناسب می توانند در مدت زمان کوتاهی به طیف وسیعی از مشتریان دست پیدا کنند. به همین جهت این نوع بازاریابی یکی از ابزارهای کارآمد و مهم بازاریابی اینترنتی محسوب می شود. البته باید به این نکته توجه داشت که شبکه های اجتماعی نمی توانند جایگزینی برای وب سایت ها باشند زیرا با وجود مزایایی همچون عضویت رایگان و کاربری نسبتا آسان امکان مسدود شدن و فیلتر شدن آن ها نیز وجود دارد. این شبکه ها در واقع ابزاری هستند که در کنار داشتن یک وب سایت اختصاصی با طراحی مناسب می توانند تا حدودی به معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات کسب و کارها کمک کنند. طراحان مجرب شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بررسی تمامی ابعاد کسب و کار شما می توانند شما را به هدفتان در راه اندازی وب سایت مورد نظر خود برسانند.

رایج ترین و مهم ترین شبکه های اجتماعی

در حال حاضر شبکه های اجتماعی بسیار زیادی در سرتاسر دنیا مشغول فعالیت هستند اما در این میان تعداد محدودی از آن ها از معروفیت کافی برخوردار بوده و مناسب بازاریابی دیجیتال می باشند. شبکه های مورد استفاده که این روزها کاربرد زیادی دارد شامل اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب و پینترست می باشد که در این میان اینستاگرام از محبوبیت و جایگاه ویژه ای در میان مردم جهان به خصوص ایران نسبت به سایر شبکه ها برخوردار است. به همین دلیل این شبکه اجتماعی تبدیل به بستری مناسب برای انجام فعالیت های مختلف شده است. از این رو دانستن بازاریابی از طریق اینستاگرام و داشتن دانش کافی در مورد الگوریتم ها و قواعد آن بسیار حائز اهمیت است.

بازاریابی از طریق اینستاگرام

اینستاگرام با بیش از 300 میلیون کاربر فعال در سرتاسر جهان توانسته است مقام اول در میان رسانه های اجتماعی را کسب کند. طبق آمار به دست آمده، از میان طیف وسیعی از مخاطبان گوناگونی که در این شبکه وجود دارد دست کم 80 درصد از کاربران یک برند را دنبال می کنند و حدود 60 درصد نیز محصولات و خدمات جدیدی را پیدا کرده اند که از میان آن ها 30 درصد حداقل یکی از محصولاتی را که پیدا کرده اند را خریداری نموده اند. در نتیجه این شبکه اجتماعی به بستری مناسب برای بازاریابی تبدیل شده و جایگاه ویژه ای برای کسب و کارهای مختلف پیدا کرده است. به همین خاطر دانستن ترفندها و نحوه استفاده درست از آن به محبوب تر شدن برندهای مختلف و همچنین فروش خدمات و محصولات کمک شایانی می کند. یکی از کاربردی ترین خدمات اینستاگرام نمایش پست در قسمت اکسپلور می باشد. نمایش خدمات و محصولات در این قسمت یک تبلیغ کاربردی محسوب می شود که باعث افزایش ترافیک صفحه و دیده شدن آن در میان تعداد بسیار زیادی از کاربران می شود.

اکسپلور اینستاگرام چیست؟

صفحه اکسپلور صفحه ای شامل پست های مختلف است که در آن اینستاگرام بر اساس الگوریتم های خود محتوا را برای کاربران مدیریت می کند و هر کاربر بر اساس فعالیت های گذشته خود یعنی پست هایی که لایک کرده است و یا صفحاتی که فالو می کند محتوای متفاوتی در این صفحه می بیند. به طور کلی این صفحه مجموعه محتوایی از عکس ها، ویدیوها و استوری هایی است که اینستاگرام طبق فعالیت های قبلی کاربران تصور می کند ممکن است برای آن ها جالب توجه باشد. مکان این صفحه نیز که با آیکون ذره بین مشخص شده است در پایین صفحه اینستاگرام مابین آیکون خانه و آیکون جمع ( + ) قرار دارد.

الگوریتم صفحه اکسپلور اینستاگرام چگونه کار می کند؟

در مطلب بالا به این موضوع اشاره شد که هر کاربر بسته به فعالیت های گذشته خود محتوای متفاوتی را در صفحه اکسپلور می بیند. اما اینستاگرام چگونه تشخیص می دهد که چه محتوایی را به کاربران نمایش دهد؟ الگوریتم اکسپلور اینستاگرام با استفاده از یک سری سیگنال ها، محتوا را در طی دو مرحله رتبه بندی می کند و در نهایت برای کاربران به نمایش می گذارد.
این سیگنال ها عبارتند از :

  • اطلاعات مربوط به پست: این اطلاعات شامل کپشن ها، هشتگ ها، موقعیت مکانی، تگ ها، لایک ها، کامنت و غیره می باشد.
  • فعالیت کاربر در اینستاگرام: صفحه اکسپلور برای هر کاربر بر اساس تعامل و مشارکتی که در اینستاگرام دارد شخصی سازی می شود.
  • سابقه کاربر با تولید کننده محتوا: اگر محتوا توسط صفحه ایی تولید و منتشر شده باشد که کاربر قبلا با آن تعامل داشته ، امکان نمایش آن در صفحه اکسپلور بیشتر می شود.
  • اطلاعاتی در مورد تولید کننده محتوا: این اطلاعات شامل معیارهای همچون محتوای منتشر شده توسط آن ها، تعداد فالورهایشان و میزان تعامل پست هایی که تولید می کنند می باشد.

سیستم دو مرحله ای رتبه بندی

محتوا قبل از آنکه در صفحه اکسپلور نمایش داده شود دو مرحله را طی می کند که این مراحل، مرحله پدید آوردن کاندیدها و مرحله رتبه بندی نام دارد.

مرحله پدید آوردن کاندیدها

هنگام جمع آوری محتوا برای صفحه اکسپلور، الگوریتم اینستاگرام کار خود را با جستجوی حساب هایی که کاربر قبلا با آنها تعامل داشته است که اصطلاحا به آن ها حساب های seed می گویند، شروع می کند. با آنالیز کردن این صفحات اینستاگرام می تواند حساب های مشابهی که ممکن است برای کاربر جالب باشد را پیدا کند. بعد از آنکه الگوریتم اکسپلور مجموعه ای از حساب های Seed و حساب های مشابه آن ها را جمع آوری کرد به تجزیه و تحلیل کردن و انتخاب عکس ها و ویدیوهایی که این حساب ها پست کرده و یا با آن ها تعامل داشته اند می پردازد. در پایان این مرحله، الگوریتم هزاران محتوای واجد شرایط (کاندیدا) برای نمایش به کاربران گردآوری کرده است که از میان این هزاران نمونه، 500 تای آن ها را انتخاب کرده و به مرحله بعد می فرستد.

مرحله رتبه بندی

بعد از مرحله انتخاب کردن تعدادی از محتوای مناسب برای نشان به کاربر نوبت به مرحله رتبه بندی آن ها می رسد. این مرحله خود شامل فرایندی سه مرحله ایی برای فیلتر کردن محتوا می باشد. در ابتدا الگوریتم اکسپلور از 500 کاندیدای مناسبی که در مرحله قبل انتخاب شدند 150 تای آن ها را انتخاب می کند، سپس از میان این 150 کاندیدا تعداد آن ها را به 50 تا کاهش می دهد و در نهایت 25 کاندیدای نهایی انتخاب می شوند. حال الگوریتم آماده است تا صفحه اکسپلور را با این 25 کاندیدای انتخاب شده که مرتبط ترین و با کیفیت ترین پست ها را دارند، پر کند. لازم به ذکر است که الگوریتم اکسپلور تمامی مراحل بالا را در کسری از ثانیه هنگامی که کاربر از صفحه اکسپلور بازدید می کند و یا آن را به پایین می کشد تا محتوای آن را تازه کند، انجام می دهد.

مزایای قرار گرفتن در صفحه اکسپلور

آن چه واضح است این است که قرار گرفتن در صفحه اکسپلور باعث این می شود که افراد بیشتری از پست های شما بازدیدکنند. این ویژگی در ادامه می تواند مزیت های بیشتری با خود به همراه داشته باشد. این مزیت ها عبارتند از :

  • تعامل و مشارکت بیشتر کاربران در پست های شما: از آن جایی که وقتی پست در صفحه اکسپلور قرار بگیرد افراد بیشتری از آن بازدید می کنند بنابراین آمار مشارکت و تعامل کاربران در پست های شما نیز بالا می رود.
  • افزایش تعداد فالورها: هنگامی که کاربران با پست های شما در صفحه اکسپلور درگیر می شوند ممکن حساب کاربری شما را چک کنند و صورت جذاب و مناسب بودن پست های صفحه، حساب شما را دنبال کنند.
  • افزایش تعامل و مشارکت در پست های آینده: در هر زمانی از آینده که پست جدیدی بگذارید به دلیل افزایش فالورها و داشتن فالورهای جدید مشارکت بالایی در پست ها خواهید داشت.

چگونه در صفحه اکسپلور دیده شویم؟

باید ذکر کرد که فرمول دقیقی برای رفتن پست ها به صفحه اکسپلور وجود ندارد اما با رعایت یک سری نکات امکان دیده شدن در این صفحه بسیار بالا می رود. این نکات عبارتند از :

ارسال محتوا در زمانی که کاربران بیشتر فعالیت را دارند

یکی از بهترین نکات اینستاگرامی که می توانید به راحتی به آن عمل کنید این است که در زمانی که فالورهای شما فعال هستند پست ارسال کنید. ارسال محتوا در زمانی که کاربران فعالیت بیشتری دارند باعث افزایش تعامل در پست ها می شود، که این تعامل بیشتر کلید اصلی رفتن به صفحه اکسپلور است. برای دانستن آمار فعالیت کاربران نیز کافی است از ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی استفاده شود و یا در صورت داشتن حساب بیزینسی به بخش Insights و قسمت مخاطبین (Audience) بروید. در این قسمت قادر خواهید بود بیشترین زمان فعالیت مخاطبانتان را بر اساس ساعت و روز مشاهده کنید.

استفاده از هشتگ ها و برچسب های موقعیت مکانی

هشتگ ها و برچسب های مکان ابزارهای بسیار قدرتمندی در اینستاگرام هستند که با استفاده درست و به جا از آن ها میتوان شانس دیده شدن در صفحه اکسپلور را افزایش داد. این دو ابزار به شما اطمینان می‌دهند که می‌توانید به افرادی غیر از افراد فالوورهای خود دسترسی پیدا کنید و در نتیجه به میزان قابل توجهی مشارکت در پست های خود را افزایش دهید.

شناختن نیاز مخاطبان

برای داشتن یک پست موفق که میزان مشارکت بالایی دارد تنها ارسال آن در ساعاتی که کاربران آنلاین هستند کافی نیست بلکه باید از جالب و مفید بودن محتوای پست خود برای کاربران نیز اطمینان حاصل کنید. برای اطمینان یافتن از این موضوع باید به پست هایی که بیشترین میزان مشارکت را داشته اند توجه کنید. آیا مخاطبان شما تصاویر را بیشتر از ویدیوها دوست دارند؟ آیا آن ها پست های با محتوای خنده را می پسندند یا محتوای الهام بخش؟ اگر که قادر باشید به سوالاتی از این قبیل پاسخ دهید بدین معنا است که اطلاعات کافی برای ایجاد بهترین محتوا، در بهترین زمان را برای مخاطبان خود خواهید داشت. اینستاگرام با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل خود این کار را برای شما بسیار راحت می کند. در بخش پست ها در قسمت Insights می توانید بهترین پست ها را بر اساس معیار های مختلفی همچون تعامل، دسترسی و برداشت ها طبقه بندی کنید و از این اطلاعات برای ایجاد پست های مناسب و ارتقا برند خود استفاده کنید.

استفاده از عمل دعوت به اقدام (call to action)

تا الان به این نکته مهم پی بردیم که کلید اصلی رفتن به صفحه اکسپلور، تعامل و مشارکت هر چه بیشتر کاربران در پست ها می باشد. یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان یافتن از این موضوع، تشویق مستقیم مخاطبان خود به تعامل با پست‌های شما از طریق استفاده از دعوت به اقدام (Call to action یا CTA) است. CTA به دعوتی که شما از مخاطب خود برای انجام کاری به عمل می‌آورید می گویند. به عنوان مثال این دعوت می تواند پرسیدن سوالاتی در قسمت کپشن باشد تا مخاطبان در قسمت نظرات به آن پاسخ دهند تا بدین ترتیب گفت و گویی را با شما آغاز کنند. شما حتی می توانید به طور مستقیم از مخاطبان خود بخواهید تا پست های شما را لایک کنند، آن ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارند و یا اینکه آن ها را در قسمت کامنت پست های شما تگ کنند. تمامی اعمال گفته شده باعث افزایش تعامل و در نهایت منجر به رفتن در صفحه اکسپلور خواهد شد.

در پایان شما عزیزان میتوانید در خصوص بازاریابی اینترنتی در اینستاگرام در راستای تبلیغات وب سایت خود با کارشناسان ما مشاوره رایگان به صورت آنلاین و یا حضوری داشته باشید. تیم مجرب کارشناسان ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بررسی تمامی ابعاد کسب و کار شما و نیاز های مشتری بهترین راهکار را برای افزایش فروش و ارتقا تجارت را به شما پیشنهاد می دهند.

چرا شبکه های اجتماعی نمی توانند جایگزین مناسبی برای وب سایت باشند؟

شبکه های اجتماعی در کنار داشتن مزایای بسیاری همچون برقراری ارتباط آسان و فوری و هزینه راه اندازی ناچیز در نهایت با چالش های زیادی رو به رو هستند که باعث می شود نتوانند جایگزین مناسبی برای وب سایت ها باشند. اولین چالشی که این شبکه ها در ایران با آن رو به رو هستند بحث فیلترینگ می باشد. فیلتر شدن این شبکه ها باعث می شود محبوبیت و در نتیجه استفاده از آن ها به شدت کاهش پیدا کند. مورد دیگر این است که وب سایت ها با کسب مجوزهای قانونی همچون نماد الکترونیک اعتماد کاربران را از جهات مختلف جلب می کنند اما در شبکه های اجتماعی مجوز فعالیت قانونی برای کسب و کارها و خدمات وجود ندارد و ممکن است کلاه برداری های اینترنتی بسیاری رخ بدهد در نتیجه این شبکه ها نمی توانند منبع قابل اطمینانی برای کاربران باشند.

محبوب ترین و رایج ترین شبکه های اجتماعی در حال حاضر کدام شبکه ها می باشند؟

محبوبیت شبکه های مجازی در هر کشور و جامعه بر اساس نیازمندی ها و علایق مردم متفاوت است. به طور مثال در ایران اینستاگرام بیشترین محبوبیت را در بین تمامی شبکه های اجتماعی دارد اما توییتر و فیس بوک به دلیل بحث فیلترینگ و در دسترس نبودن از محبوبیت کمتری برخوردار هستند. اما به طور کلی بر طبق مقایسه های به دست آمده شبکه های اجتماعی تلگرام، توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، پینترست، یوتیوب و لینکدین بیشترین محبوبیت را در بین افراد دارند.

محتوای صفحه اکسپلور بر چه اساسی انتخاب می شود؟

اینستاگرام از الگوریتم هایی برای دنبال کردن فعالیت های کاربران در اینستاگرام استفاده می کند و بر اساس فعالیت های قبلی آن ها مانند لایک کردن ، به اشتراک گذاشتن و ذخیره کرده پست ها و یا دنبال کردن حساب های مختلف محتوای پست ها در صفحه اکسپلور را نمایش می دهد. به همین دلیل محتوای صفحه اکسپلور هر کاربر با یکدیگر متفاوت است. در واقع این صفحه بازتابی از مجموعه فعالیت های کاربران در سرتاسر اینستاگرام می باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز