طراحی سایت با فیگما

نوشته شده توسط زهرا نوایی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=12877

5/5 - (12 امتیاز)

فیگما یک پلتفرم طراحی و نمونه سازی قدرتمند برای طراحی UX/UI  است. فیگما یک ابزار محبوب و بدون کد است که توسط طراحان و سازندگان وب برای نمونه ‌سازی اولیه وب‌ سایت‌ها استفاده می‌شود. این ابزار برای طراحی های منحصر به فرد عالی است.

فیگما یک ابزار طراحی سایت است که امکانات شگفت انگیزی دارد. طراحی سایت با فیگما می تواند به طراحان کمک کند یک سایت زیبا، کاربرپسند و فوق العاده بسازند. بسیاری از شرکت های بزرگ در دنیا مانند فیسبوک و اپل برای طراحی سایتشان از این اپلیکیشن استفاده می کنند.در این مقاله ماقصد داریم به طور کامل در مورد فیگما و روش طراحی سایت با فیگما را توضیح دهیم.

فیگما چیست؟

فیگما یک اپلیکیشن ویرایش گرافیکی سایت است که در حال حاضر به عنوان یکی از ابزار های محبوب ساخت سایت شناخته می شود. فیگما در سال 2016 توسعه داده شد و خیلی سریع توانست جایگاه خود را در میان اپلیکیشن های ساخت رابط کاربری سایت مانند adodex باز کند. فیگما یک ابزار رایگان است که عملکرد آن شبیه sketch و adobe x است. به همین دلیل فیگما در میان طراحان سایت محبوبیت زیادی پیدا کرده است. یکی از محبوب ترین کارکرد های فیگما طراحی وب سایت با آن است. فیگما را می توان بر روی هر سیستم عامل و مرورگری نصب کرد و برای کارهای تیمی بهترین گزینه است.

قدرت فیگما به عنوان یک ابزار طراحی سایت

وقتی صحبت از استفاده از فیگما در طراحی سایت می شود، چگونه می تواند فرآیند طراحی را بهبود می‌بخشد و از Sketch و سایر ابزارهای طراحی بهتر عمل می‌کند؟ در ادامه در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

  • فیگما بر روی هر پلتفرمی کار می کند

فیگما بر روی هر سیستم عاملی کار می کند. مک، ویندوز، لینوکس و حتی کروم بوک ها با فیگما سازگاری دارند. این تنها ابزار طراحی است که این کار را انجام می دهد. بنابراین سیستم عامل های مختلف همگی می توانند فایل های فیگما را به اشتراک بگذارند با آن کار کنند و آن را ویرایش کنند.

در بسیاری از سازمان ها افراد مختلف از سیستم عامل های مختلف استفاده می کنند مثلا طراحان از سیستم عامل مک و توسعه دهندگان از سیستم عامل های ویندوزی استفاده می کنند. همچنین فیگما از مشکلاتی که تصاویر با فرمت png ایجاد می کنند جلوگیری می کند.

  • رایگان است

اگر به تنهایی و یا دونفره طراحی می کنید این اپلیکیشن رایگان است. فیگما زمانی نیاز به شارژ دارد که بیشتر از دو نفر ویرایشگر از آن استفاده کنند. در تیم های کوچک که یک الی 2 طراح دارند فیگما برای آنها رایگان است. بنابراین فقط با یک ثبت نام ساده می توانید از مزایای این اپلیکیشن فوق العاده استفاده کنید.

  • یادگیری آسان

Sketch، Figma و Adobe XD  سه ابزار اصلی طراحی رابط کاربری هستند که هر سه عالی و کاربردی هستند و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. یادگیری هر سه مورد تقریبا یکسان است. اگر طراحی سایت با فتوشاپ را آشنایی داشته باشید می توانید به راحتی با فیگما هم کار کنید. اما اگر فتوشاپ را بلد نیستید هر کدام از این سه ابزار را باز کنید می توانید با آنها کار کنید. بنابراین از مزایای فیگما یادگیری آسان آن است. شما به راحتی می توانید فیگما را یاد بگیرید.

  • انجام پروژه ها به صورت تیمی

با استفاده از فیگما طراحان می توانند افراد دیگر را نیز به پروژه اضافه کنند و کارها را به صورت تیمی انجام دهند و همانطور که قبلا گفتیم کمتر از دو نفر نیز به صورت رایگان است.

  • استفاده از کتابخانه کامپوننت ها

یکی از مزایای فیگما ایجاد کتابخانه ای از کامپوننت ها است. یعنی کاربران می توانند کامپوننت هایی را که استفاده می کنند به صورت کتابخانه جمع آوری کنند ، سپس اعضای تیم می توانند مجددا از آن استفاده کنند. زمانی که یک کامپوننت به روزرسانی شود این تغییرات در تمام طرح هایی که از آن کامپوننت استفاده شده است اعمال می شود. این ویژگی به طراحان اجازه موفقیت های بیشتر را می دهد.

فیگما یا فتوشاپ

فتوشاپ ابزاری است که برای طراحی، ویرایش عکس و ویدئو، عکاسی و در کل صنعت عکس سرو کار دارد.  فتوشاپ به بهینه سازی محتواها کمک می کند. از طرفی فیگما یک ابزار طراحی رابط است. در حقیقت فیگما اولین ابزار طراحی رابط است که می تواند یک تیم را در صفحه نگاه دارد. این ویژگی باعث می شود که طراحان بر روی کارشان تمرکز بیشتری داشته باشند.فیگما یا فتوشاپ  هر دو مربوط به طراحی گرافیک سایت هستند.

تفاوت فیگما و فتوشاپ

اولین تفاوت بین فیگما و فتوشاپ در این است که فیگما در مرورگر کار می کند و یک تیم طراحی می تواند از آن استفاده کند. فتوشاپ نرم افزاری است که برای ویراش تصاویر از آن استفاده می شود و بیشتر در مجلات و طراحی تصاویر مورد استفاده قرار می گیرد.

مقایسه فیگما و فتوشاپ از نظر پلاگین

فتوشاپ دارای طیف وسیعی از پلاگین ها است. با استفاده از این پلاگین ها فتوشاپ این قابلیت را دارد که طیف وسیعی از جلوه های جدیدی را ایجاد کند. فیگما دارای پیش نمایش زنده برای موبایل است که با استفاده از نمایش زنده موبایلی می تواند طرح ها را در زمان واقعی به شما نشان دهد.

مقایسه فیگما و فتوشاپ از نظر قیمت

نسخه های فتوشاپ گران هستند. فتوشاپ دارای آموزش های زیادی است که شامل آموزش های رایگان یا پولی می شود. برای استفاده از آخرین نسخه فتوشاپ باید هزینه پرداخت کنید اما فتوشاپ نسخه های ارزان تر هم دارد که کاربران می توانند از آن استفاده کنند.

استفاده از فیگما رایگان است. اگر چه کاربران می توان به دلخواه برای اشتراک هزینه پرداخت کنند اما نسخه فیگما یک نسخه رایگان دارد و می توانید بدون پرداخت هزینه از آن استفاده کنید. نسخه های رایگان آن نیز امکانات و ویژگی های خوبی دارد.

مزایای فتوشاپ و فیگما

فتوشاپ یک نرم افزار ویرایش تصاویر با ویژگی های کامل است. فتوشاپ امکان ویرایش تصاویر را به صورت حرفه ای می دهد.  فتوشاپ ابزار هایی مانند روتوش تصاویر، ادیت ویدئو، دوخت تصاویر، تصحیح لنز، سه بعدی سازی را ارائه می دهد. فتوشاپ همچنین دارای امکاناتی مانند فیلترها، سبک ها، افکت ها، فونت ها، طرح ها و تایپوگرافی است. شما می توانید با استفاده از هر دستگاهی که فتوشاپ بر روی آن نصب می شود، از فتوشاپ استفاده کنید.

معایب فتوشاپ و فیگما

یادگیری فتوشاپ آسان نیست ولی یادگیری فیگما بسیار آسان است. فتوشاپ به اندازه قیمت آن ارزش زیادی ندارد اما فیگما رایگان است. فتوشاپ تنها مزیتی که نسبت به نرم افزار های دیگر دارد لایه های تنظیم آن است.

در فتوشاپ هر بار می توانید فقط یک تصویر را ویرایش کنید و امکان ویرایش دسته ای وجود ندارد. در فیگما امکان ویرایش دسته ای نیز وجود دارد. فتوشاپ قابلیت های مدیریتی ندارد. فتوشاپ سرعت پایینی دارد و حجم بالایی از cpu را در گیر می کند. فیگما سرعت بالایی دارد و این مشکل را ندارد. از معایب فیگما گردش کار ناکارآمد آن است.

طراحی گرافیک و طراحی رابط کاربری

یکی از مهمترین عوامل تعامل و رابطه با کاربران در فضای اینترنت طراحی رابط کاربری وب سایت است. طراحی رابط کاربری سایت یا همان UI  سایت تاثیر زیادی در جذب کاربران دارد. طراحی رابط کاربری سایت یعنی همان طراحی گرافیک سایت برای تمامی انواع سایت ها مانند فروشگاه آنلاین یا طراحی سایت شرکتی و یا هر نوع سایت دیگری باعث ارتباط بین کاربر و سایت شده و تاثیر زیادی در جلب کاربران دارد.

فیگما و وردپرس – دو مورد از بهترین ابزارها

با پیدایش فیگما طراحی وب سایت ها به فرآیند بسیار موثرتری تبدیل شدند. مخصوصا برای افرادی که علاقه مند به طراحی سایت حرفه ای به صورت تیمی هستند، این ابزار بسیار مفید است. ویرایشگر فیگما امکان همکاری چند نفر را به صورت هم زمان می دهد.

به دلیل ویژگی های منحصر به فرد فیگما، حتی طراحانی که به صورت تنها طراحی سایت انجام می دهند ترجیح می دهند از فیگما استفاده کنند.

اگر می خواهید طراحی سایت حرفه ای را یاد بگیرید اما هنوز مبتی هستید، طراحی سایت با وردپرس بهترین گزینه برای شماست. اگر طراح سایت نیستید تبدیل فیگما به وردپرس می تواند کمی پیچیده باشد. اما تسلط بر هر دوی آنها می تواند برای شما به یک حرفه مادالعمر تبدیل شود.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای بسیار عالی است. بسیاری از مبتدیان و حتی حرفه ای ها از آن به عنوان یک پلتفرمی برای طراحی قالب وردپرس استفاده می کنند.

فیگما نرم افزاری است که مخصوص طراحی ساخته شده است. همانطور که بسیاری از طراحان در مورد طراحی وب سایت با فیگما می گویند، فیگما یک ویرایشگر گرافیکی با بسیاری از امکانات و مزایا است.

دلایل استفاده از فیگما

برای استفاده از فیگما دلایل بسیار زیادی وجود دارد. طراحان و توسعه دهندگان سایت همیشه به دنبال روش هایی هستند تا در وقت خود صرفه جویی کنند و بتوانند در کمترین زمان بهترین نتیجه را داشته باشند. اگر برای طراحی تا به حال از فتوشاپ استفاده می کردید حال زمان آن فرارسیده است که با قابلیت های فیگما نیز آشنا شوید. در ادامه به برخی از ویژگی های فیگما اشاره می کنیم.

  • قابلیت کامنت گذاری

همانطور که قبلا اشاره کردیم در فیگما چند طراح می توانند به صورت همزمان و تیمی از آن استفاده کنند. اگر به عنوان عضوی از تیم هستید  که از فیگما استفاده می کنید  می توانید افراد را با استفاده از تگ ها صدا بزنید، می توانید در هر جا که خواستید نظراتتان را بگوئید و همچنین می توانید به پرسش ها پاسخ دهید.

  • هند آف

طراحان می توانند عکس ها و تصاویر را از url دانلود کنند.  همچنین می توانند ابعاد و استایل ها را نیز دریافت کنند.

  • کتابخانه

افراد مشترک شده در یک پروژه می توانند پروژه های خود را در یک کتابخانه با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

  • قابلیت به اشتراک گذاری

با استفاده از این قابلیت اعضای تیم می توانند با کلیک بر روی تصویر پروفایل شخصی هر فرد آنچه را که آنها در صفحه مرورگر خود می بینند را مشاهده کنند.

چرا برای طراحی اپلیکیشن موبایل از فیگما استفاده کنیم؟

برای طراحان ux و ui  هیچ محدودیت و کمبودی در بازار وجود ندارد. در چند سال اخیر برنامه هایی مانند اسکچ، زپلین و اینویژن بازار را در دست گرفته بودند و طراحان در تلاش بودند با طراحی های منحصر به فرد یکدیگر را شکست دهند. با این حال هیچ کدام از ابزار های گفته شده قابلیت جدیدی را ارائه کردند و همه چیز به صورت یکنواخت شده بود. تا زمانی به این صورت بود که فیگما آمد. فیگما توانست یک ترکیب فوق العاده و منحصر به فرد از ویژگی ها را ارائه دهد. بنابراین چه چیزی درطراحی سایت با فیگما وجود دارد که آن را اینقدر باحال کرد. در ادامه توضیح می دهیم:

مبتنی بر مرورگرو فضای ابری

مهمترین ویژگی فیگما این است که در مرورگر کار می کند و دسترسی به آن ساده و سریع است.  بدون نیاز به نصب و به روز رسانی، تنها کاری که شما  انجام می دهید کافی است وارد سایت شوید و از آن استفاده کنید.

همچنین فیگما بر روی هر نوع سیستم عاملی و هر مرورگری قابل اجرا است. برای طراحی سایت با فیگما نیازی به واسطه ای وجود ندارد.

با استفاده از فیگما می توانید طراحی سایت حرفه ای ارائه دهید. شرکت طراحی سایت دارکوب در این زمینه آماده راهنمایی و مشاوره رایگان به شما را دارد. دلیل دیگر استفاده از فیگما در طراحی اپلیکشن موبایل فضای ابری آن است. یعنی هر فایل ذخیره نشده به صورت اتوماتیک به پیش نویس منتقل می شوند.

محیط همکاری و تیمی

ایده استفاده از محیط همکاری یکی از بهترین ایده ها در صنعت فناوری اطلاعات است. طراحان ux  و ui  از این قاعده مستثنی نیستند.  فیگما کاملا از این روند پیروی می کند و به چندین عضو از یک پروژه اجازه می دهد تا به صورت هم زمان با یکدیگر همکاری کنند.

یکی دیگر از قابلیت های فیگما، اظهار نظر ها است. شما به راحتی می توانید نظر خود را در فایل بگذارید و تیم شما می تواند از فاصله دور جلسات بحث رو در رو داشته باشند.

در تیم افرادی که فایل را مشاهده و آن راویرایش می کنند به صورت آواتار در بالای فیگما نشان داده می شوند. هر شخص یک مکان نما دارد که نام او مشخص است بنابراین پیگیری این که چه کسی چکار می کند کار ساده ای است. اگر بر روی آواتار شخص دیگری کلیک کنید می توانید آنچه را که آن شخص مشاهده می کند را ببینید و زوم کنید. که از این ویژگی می توان برای ارائه طراحی نیز استفاده کرد.

نمونه سازی بصری

از دیدگاه طراحان نمونه سازی بصری دومین قابلیت مهم فیگما است. ویژگی هایی مانند انیمیشن های متحرک، متحرک سازی هوشمند، جا به جایی، تعامل، شناور بودن را ارائه می دهد. هر کس که مجوز استفاده از فیگما در همکاری را داشته باشد می تواند آن را ببیند و نظر دهد. چرا از فیگما برای طراحی اپلیکیشن موبایل استفاده کنیم؟  با برنامه آیینه فیگما در موبایل می توانید نمونه ها را نیز با موبایل ارائه دهید.

یکی از دلایل انتخاب طراحی سایت با فیگما برای طراحان سایت، نمونه سازی آسان با فیگما است.

مهاجرت به فیگما

برای انتقال ساده تر اطلاعات از اسکچ به فیگما، توسعه دهندگان این امکان را فراهم کرده اند که اطلاعات بدون هیچ خرابی منتقل شود.

می توانید فیگما را با slack ادغام کنید.  همچنین می توانید فیگما را با فارمر ادغام کنید. با ادغام این دو نمونه سازی مبتنی بر کد محبوبیت بسیاری دارد.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی یعنی چه؟

با روند رو به رشد مخاطبان اینترنت و دسترس بیشنر افراد به فضای اینترنت، این موضوع کسب و کارها و بازاریابی اینترنتی را هم تحت تاثیر قرار داده است. در قدیم بازاریابی کسب و کارها معمولا در مغازه ها، فروشگاه ها ویا مکان و جای مشخصی بود. اما امروزه با همه گیر شدن استفاده کنندگان فضای مجازی، باید شما بتوانید افراد را در جایی که آنها مشغول گذارندن وقتشان هستند پیدا کنید و بتوانید در آنجا کسب و کار خود را نمایش دهید.

اولین باری که از دیجیتال مارکتینگ استفاده شد مربوط به 100 سال پیش است. دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی در واقع همان بازاریابی آنلاین است . به این معنا که بازاریابان بتوانند در فضای اینترنت کسب و کار و یا محصول و خدمات خود را معرفی کنند.

طراحی سایت با فتوشاپ چگونه است؟

یکی از قدرتمند ترین نرم افزار هایی که در طراحی قالب سایت و اپلیکیشن های موبایل وجود دارد، فتوشاپ است. این نرم افزار محبوبیت زیادی در میان طراحان دارد و ابزارهای قدرتمندی را در طراحی وب سایت در اختیار طراحان و توسعه دهندگان سایت قرار می دهد.

شاید بسیاری از کاربران اینترنت ندانند که از فتوشاپ هم می توان در طراحی قالب وب سایت هم کمک گرفت.  بسیاری از کارهایی که مربوط به گرافیک سایت است با کمک این فتوشاپ انجام می شود.

از فتوشاپ برای ادیت عکس ها و تصاویر، ساخت تصاویر بک گراند، ساخت و ادیت تصاویر محصولات می توان کمک گرفت. درواقع تمام کسانی که می خواهند طراح سایت حرفه ای شوند باید کارکردن با فتوشاپ را هم یاد بگیرند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز