طراحی قالب گرافیکی وب سایت

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

 طراحی وب چیست؟

طراحی وب شامل بسیاری از مهارت ها و رشته ها هم در تولید و هم در نگهداری سایت می شود.زمینه های مختلف طراحی وب شامل طراحی گرافیکی، طراحی رابط کاربری، نویسندگی و درج محتوا، کد نویسی استاندارد، طراحی تجربه کاربری (UX) و بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو SEO) می باشد.در برخی از تیم های طراحی سایت این جنبه ها به صورت جداگانه و توسط کارشناسان هر بخش صورت می گیرد و در برخی موارد هم طراح خودش به تنهایی چندین کار را پوشش می دهد. اصطلاح طراحی سایت عموما برای پروسه طراحی سایت سمت کاربر به کار می رود.

تاریخچه

در سال 1989، تیم برنرز لی در حال راه اندازی یک پروژه عمومی Hypertext بود، که بعدهاWorld Wide Web  (WWW) نام گرفت.WWW در طول 1991 تا 1993 متولد شد.صفحات تنها با استفاده از یک مرورگر ساده قابلیت نمایش را به صورت متنی داشتند.در سال 1993 مارک آندریسن (Mark Andreessen) و اریک بینا (Eric Bina) مرورگر Mosaic را تولید کردند.در آن زمان مرورگرهای متعددی وجود داشت، اما اکثر آنها بر پایه Unix و متون طبیعی سنگین بودند.برای عناصر گرافیکی نظیر تصاویر، یا صداها هیچ رویکرد یکپارچه ای  وجود نداشت.

در اکتبر سال 1994 W3C به منظور به کارگیری بیشترین پتانسیل WWW و پروتوکول های آن ایجاد شد و توانست نظر خیلی از شرکت ها و برنامه نویسان را جذب کند.W3C به سمت استاندارد شدن پیش رفت، و ما آنرا امروزه به اسم Java Script می شناسیم.در سال 1994، آندریسن شرکتی تاسیس کرد.این شرکت بعدها با نام Netscape Communications شناخته شد و مرورگر NetScape را هم منتشر کرد.NetScape این مرورگر را با تگ های HTML و بدون در نظر گرفتن استانداردهای سنتی تولید کرد.

از این سال به بعد جنگ بین مرورگرها شروع شد؛ اتفاقی که باعث شد تا طراحی سایت پیشرفت کند...

قالب وب سایت

قالب وب سایت یک منبع و کالبد طراحی شده برای سایت می باشد که ساختار کلی لایه ها و ویژگی های نمایش تمامی وبسایت ها را نمایش می دهد.در واقع قالب یک سایت، بدنه و پی اصلی یک سایت است که باقی ویژگی ها و هرچیزی که در سایت وجود دارد بر روی آن سوار می شوند.قالب وبسایت با عنوان های قالب صفحه وب و قالب صفحه شناخته می شود.

HTML و CSS

CSS و HTML هر دو زبان های برنامه نویسی ساده هستند که به مرورگرهای وب اجازه می دهند که صفحات طراحی شده سایت تجزیه و پردازش و سپس به کاربر نمایش داده شود.

طراحی قالب گرافیکی وب سایت

مبحث زیبایی و یا ارتباطات بصری و تصویری در هر عنصر در کائنات موضوع جدیدی نیست و همه با بدوی بودن این امر و درگیر بودن بشر با آن از زمان خلقت آشنا هستیم.از زمان انسان های نخستین که هنوز زبان، خط، اسم و راه های ارتباطی دیگر پدید نیامده بود، این تصاویر اشیاء روی سنگ و چوب بودند که راه ارتباطی انسان ها بودند.در دوره باستان، سفالینه های قدیمی و نگارگری ها گواه این موضوع می باشند.حتی در دوران های بعد از انسان های نخستین که فرهنگ انسان رو به تکامل بود هم تصاویر و رویکرد بصری نقش اصلی را ایفا می کردند.حتی می توان خط را هم زیرمجموعه ای از تصویرگری و نگاه بصری دانست.

در دنیای امروز هم، تصاویر با زندگی ما عجین شده اند؛ مثلا به جای نوشتن چند کلمه برای فهماندن خطر یا اطلاع رسانی در رانندگی این علائم تصویری هستند که به ما کمک می کنند.ضمن اینکه تصاویر و عناصر بصری تاثیرگذاری عمیق تری بر روی انسان دارد، یک مثال واضح، برای آموزش یک کلمه به یک کودک یا حتی بزررگسالان، فلش کارت ها سریعتر اینکار را نسبت به کلمات ادا می کنند.

در دنیای امروز این عناصر در بازاریابی ها و انواع مارکتینگ جایگاه بالایی دارند و توانایی مجاب کردن مشتری ها و خریداران را دارند.کارت های ویزیت، تراکت ها، بیلبوردها در سطح شهر، بروشورها و... در بازاریابی سنتی و از طرفی دیگر بنرهای تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی که حتما آن ها را در تلگرام، اینستاگرام یا فیس بوک دیده اید و بنرهای تبلیغاتی در سایت ها و ... در بازاریابی مدرن و دیجیتال، همگی از تصاویر و رنگ ها بهره می برند و در هر شرکتی گرافیک می تواند در جایگاه آن شرکت تعیین کننده باشد.

با گسترش و فراگیر شدن اینترنت در سطح دنیا از جمله در کشورمان،وب سایت ها حکم پایگاه های اصلی در فضای مجازی را دارند و می توانند به شرکت، شخص یا کسب و کار در رسیدن به اهدافشان کمک کنند.البته در بسیاری از موارد مانند فروشگاه های اینترنتی تنها وب سایت ها هستند که نقش اصلی را در فروش ایفا می کنند.این رسانه دیداری قدرتمند هم برای ارتباط مناسب با کاربران و مخاطبان شدیدا به عناصر بصری نیاز دارد.

در سایت ها گرافیک از بخش های مختلفی تشکیل می شود که میتوان از لوگو، بنرها، هدرها و اصلی ترین آنها سبک قالب به عنوان چند بخش از آنها یاد کرد.انتخاب طراحی گرافیکی و سبک قالب، مستقیما بر روی موفقیت سایت تاثیر دارد؛ این سبک قالب است که معین می کند شما با کاربر چگونه ارتباط خواهید داشت.

همه ما نه تنها در وب سایت بلکه در هر صنعتی (سینما، پزشک، مهندس، مغازه یا فروشگاه، تاکسی و ...) برای جذب مشتری، کاربر یا بازدیدکننده تلاش میکنیم.کاملا بدیهی و غیرقابل انکار است که برای جذب کاربر سایت ها نیاز به طراحی و گرافیک مناسب و قدرتمندی دارند که بتوانند روی آنها تاثیر بگذارد.طراحی گرافیکی قالب وب سایت فقط برای ظاهر و پیکره سایت نیست، در عملکرد آن هم تاثیرگذار خواهد بود.

در مرحله اول یک گرافیک خوب باید محتوا را منظم و منسجم جلوه دهد و کاربران بدون هیچ دشواری بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند و آن ها را مطالعه کنند.سپس ویژگی بعدی که می تواند یک قالب گرافیکی به سایت بدهد رابط کاربری و UX(User Experience) یا همان تجربه کاربری خوب است.به این منظور که کاربران به راحتی با اجزای سایت ارتباط برقرار کنند و در دسترسی های خود به جاهای مختلف، دچار مشکل نشوند.این اولین و مهم ترین قدم برای این است که سایت شما حرفه ای و قابل اعتماد به نظر بیاید و در پیشرفت کسب و کارتان جهش ایجاد کند که به لطف یزدان شرکت طراحی سایت طراحی دارکوب در این زمینه متخصص است.

اولین مسئله که در طراحی گرافیکی قالب مهم است که عموما با روش وایرفریم (WireFrame) انجام می شود اینست که سایت در دید کاربر طبقه بندی درستی داشته باشد و منظم باشد و سلسله مراتب ها  برای کاربران رعایت شده باشد و هر صفحه از سایت سامان داشته باشد.

یکی از المان های مهم در این حوزه رنگ ها هستند.این رنگ ها هستند که به تصاویر، جهان، صفحات سایت و هرچیزی جان می دهند.روانشناسی رنگ ها امروزه در صنایع از جمله طراحی سایت جایگاه مهمی دارد.رنگ هایی که درسبک های مختلف سایت که اهداف گوناگونی دارند به کار می رود، متفاوت است.قبل از طراحی کارشناسان سایت هستند که با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف طیف رنگ ها و جایگاه های مختلف آن ها را تعیین می کنند و از خود سوالاتی از قبیل وب سایتی که می خواهد طراحی شود چه کاربرد و هدفی دارد و در کدام فیلد کاری قرار می گیرد؟ سایت تجاری است یا سایت خبری؟ آموزشی است یا ورزشی؟ سایت فروش اینترنتی است یا صفحه فرود؟ سایت دانلود موسیقی است یا نرم افزار؟ و بسیاری از سوالات و شرایط دیگر که باید در نظر گرفته شود.

اینکه تصور کنید با ساختن یک رنگین کمان در سایت و استفاده از رنگ های زیاد می توانید آنها را به سایت خود جذب کنید کاملا اشتباه می کنید.روانشناسی رنگ ها پیچیده می باشد و باید بدانید از کدام رنگ در کجا استفاده کنید.گاهی اوقات با استفاده از تنها یک رنگ در جای مناسب هم می توان تاثیر خوبی روی مشتری گذاشت، تاثیری که بسیاری از رنگ ها شاید نتوانند بر روی مشتری بگذارند.متخصصان و توسعه دهندگان وب می دانند از چه رنگ هایی استفاده کنند آنها را در کجا قرار دهند که مشتری احساس خوبی را از سایت دریافت کند.

سایت های سازمانی و دولتی نمونه های خوبی هستند که می توانیم به آنها اشاره کنیم.اکثرمان وارد این سایت ها شده ایم.زمانی که وارد این سایت ها می شویم دوست داریم که هرچه زودتر کارمان انجام شود و سریعا از صفحه خارج شویم، چرا که خیلی زود حوصله مان سر می رود، ضمن اینکه در حین انجام دادن کارها اکثر اوقات دچار سردرگمی هستیم و دائما به دنبال منوها و بخش های دیگر می گردیم.این دست از سایت ها از جنبه ظاهری سایت ها غافل هستند؛ شاید به دلیل برنامه نویسی که دارند سایت های قدرتمندی باشند اما از لحاظ گرافیک قالب اصلا برای کاربران سایت مطلوب نیستند.

جذب کاربر و کسب درآمد بیشتر و از همه مهم تر ماندگاری آنها با کیفیت گرافیک سایت رابطه مستقیم دارد.به طور کلی می توان گفت که طراحی گرافیکی قالب سایت از 3 بخش تشکیل می شود:

  • رنگ و روانشناسی آن
  • ساختار ارائه و قرارگیری اطلاعات
  • تصاویر و اندازه و طرح آنها

گرافیک وب سایت همانند دکوراسیون اتاق یک کودک یا اتاق عمل اصول خود را دارد، در اینجا هم باید براساس اصول چیدمان قالب انجام شود.پله اول این اصول هم پرهیز از شلوغی سایت که استفاده از طیف های رنگی و تصاویر زیاد پدید می آید می باشد.سایت باید ساده و در عین حال گیرا باشد.

مبحث مهم بعدی که در طراحی گرافیکی قالب باید در نظر بگیریم ریسپانسیو بودن قالب است، بدین معنی که این سایت هنگامی که توسط موبایل، تبلت یا نمایشگرهای کوچکتر یا یزرگتر بازدید می شود، قالب و دیگر اجزای آن مانند تصاویر و نوشته ها نباید به هم بریزد.ریسپانسیو بودن سایت موجب می شود تا کاربران سایت همانطور که در دسکتاپ با سایت کار می کنند، به راحتی با گوشی کار کنند.در واقع سایتی که ریسپانسیو نیست، کاربر مجبور می شود برای دیدن هر قسمت از سایت زوم کند یا با اسکرول های زیاد حرکت کند؛ این برای آنها به شدت خسته کننده خواهد بود و شک نکنید کاربرانی که این سایت ها را مشاهده می کنند یا بلافاصله یا با اندک زمانی پس از ورود، آن را ترک می کنند. سایت ها علاوه بر نمایش در نمایشگرهای استاندارد، باید در دستگاه های دیگر هم به خوبی نمایش داده شود. به هیچ عنوان استفاده زیاد از المان های مختلف گرافیکی معیار مناسبی برای کیفیت قالب گرافیکی نیست؛ قالب گرافیکی را استاندارد و قدرتمند می گوییم که برای مخاطبان سایت واضح و مفهوم و حرکت در آن به سهولت انجام شود که در این مورد می توانید روی کارشناسان شرکت دارکوب حساب باز کنید.

طراحی گرافیک در مقابل طراحی وب چه تفاوتی دارد؟

طراحی گرافیک و طراحی وب ممکن است به نظر برسد که اساساً یک کار هستند. با این حال، چند تفاوت کلیدی بین کاری که یک طراح گرافیک انجام می دهد و کاری که یک طراح وب انجام می دهد وجود دارد. این تفاوت ها هم برای کسانی که به دنبال استخدام یک طراح هستند و هم برای کسانی که به دنبال شروع حرفه ای هستند مهم می باشد.

طراحی گرافیک : طراحی گرافیک استفاده از گرافیک، تایپوگرافی، نمودارها و تصاویر برای انتقال یک ایده است. طراحان گرافیک می توانند هم روی پروژه های چاپی و هم در پروژه های دیجیتال کار کنند. بر خلاف طراحی وب، طراحی گرافیک فقط به ایجاد گرافیک برای استفاده در وب سایت ها یا در چاپ مربوط می شود. طراحان گرافیک هیچ برنامه نویسی انجام نمی دهند.

طراحی وب : طراحی وب، درست مانند طراحی گرافیک، ایجاد گرافیک، تایپوگرافی، نمودارها و تصاویر برای انتقال یک ایده است. با این حال، طراحی وب فقط به وب سایت ها مربوط می شود، نه چاپ. طراحان وب مسئول ایجاد وب سایت هایی هستند که نه تنها ظاهر خوبی دارند بلکه به سرعت بارگذاری می شوند. بنابراین، طراحان وب با محدودیت های خاصی روبرو هستند که طراحان گرافیک با آن مواجه نیستند. به عنوان مثال، آنها باید مواردی مانند اندازه فایل، وضوح تصویر و غیره را در نظر بگیرند. آنها همچنین باید طرح های خود را بگیرند و آنها را به یک وب سایت کارآمد تبدیل کنند که شامل برنامه نویسی است. طراحان وب باید دانش کاری خوبی از HTML، CSS و احتمالاً زبان های برنامه نویسی دیگر مانند جاوا اسکریپت، PHP و غیره داشته باشند. همچنین، باید در نظر داشته باشید که وب سایت ها برخلاف رسانه های چاپی، رسانه پویاتری هستند. طراحان تخصصی به نام طراحان ( UX تجربه کاربر) وجود دارند که در مورد استفاده از وب سایت و طراحان ( UI واسط کاربری) متخصص هستند که در نحوه چیدمان وب سایت و سبک کلی آن تخصص دارند. اینها هر دو بسیار مهم هستند، زیرا کاربران یک وب سایت باید با آن تعامل داشته باشند، نه صرفاً خواندن روزنامه. در حالی که طراحانی وجود دارند که به طور خاص در این زمینه ها تخصص دارند، یک طراح وب خوب نیز باید در مورد هر دو اطلاعات کمی داشته باشد تا بتواند از این دانش در هنگام تهیه پیش نویس وب سایت استفاده کند.

چرا تفاوت طراح گرافیک و طراح وب مهم می باشد ؟

بسیاری از مردم واقعاً تفاوت بین این دو حرفه را نمی دانند. بنابراین، گاهی اوقات یک پروژه وب، یک طراح گرافیک را استخدام می کند و انتظار دارد که آنها بدانند چگونه کارهایی را انجام دهند که فقط یک طراح وب می داند چگونه انجام دهد. همچنین، اگر شما علاقه مند به ایجاد تصاویر چشم نواز هستید که ایده شما را به طور موثر منتقل می کند، اما لازم نیست نگران این باشید که پروژه نهایی شما در وب چگونه به نظر می رسد، پس یک طراح گرافیک هنرمندانه تر انتخاب بهتری خواهد بود. البته، برای کسانی که سعی در تصمیم گیری در مورد مسیر شغلی دارند نیز مهم است. هر دو حرفه از مهارت های متفاوتی استفاده می کنند، به طوری که طراحی گرافیک بیشتر بر مهارت های هنری تمرکز دارد و طراحی وب بر برنامه نویسی و دانش وب تأکید دارد، اگرچه در هر دو زمینه همپوشانی بسیار زیادی وجود دارد. بنابراین، چه به دنبال استخدام یک طراح باشید، چه در تلاش برای یافتن بهترین شغل برای خود، تفاوت بین طراحان گرافیک و طراحان وب را به خاطر بسپارید.

نقش طراحی گرافیک در توسعه وب

توسعه وب سایت شامل طیف گسترده ای از رشته ها و استراتژی هایی است که برای دستیابی به اهداف تجاری کار می کنند. اگرچه طراحی گرافیک بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند توسعه است، بسیاری از شرکت های حقوقی هنوز در اجرای صحیح آن شکست می خورند. درک طراحی گرافیک و نقش آن در توسعه وب به شرکت حقوقی شما کمک می کند تا به موفقیت دائمی آنلاین دست یابد. این به شما کمک می کند تا به اهداف برندسازی و بازاریابی خود برسید و در عین حال به دست آوردن مشتریان جدید برای فعالیت خود آسان تر می شود.

موارد زیر به شما کمک می کند تا نقش حیاتی طراحی گرافیک در توسعه وب سایت خود را درک کنید.

طراحی گرافیک در مقابل توسعه وب

طراحی گرافیک برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و آینده ضروری است. دارایی های بصری را فراهم می کند که می تواند برای همه کمپین های بازاریابی شما استفاده شود. اینها شامل لوگوی برند شما، رابط کاربری، تصاویر، تایپوگرافی، ناوبری و سایر عناصر است. توسعه وب با استفاده از کپی ‌نویسی (Copywriter)، بهینه ‌سازی موتور جستجو (SEO) و ساختار سایت، کد نویسی، نمایه پیوند و سایر جنبه‌هایی که باعث می‌شود آن را برای فعالیت‌های حقوقی شما کارساز کند، تجربه آنلاین را برای بازدید کنندگان سایت شما ایجاد می‌کند. توسعه وب سایت استراتژیک باعث می شود محتوای سایت شما در همه دستگاه ها پاسخگو باشد و در همین حال اطمینان حاصل شود که کاربران به راحتی به محتوای شما دسترسی دارند. این عوامل بر موفقیت طولانی مدت وب سایت شرکت حقوقی شما تأثیر می گذارد و تأثیر آن را در دستیابی به اهداف شما تعیین می کند.

مزایای طراحی گرافیک برای توسعه وب سایت شما طراحی گرافیکی ارزش وب سایت شما را برای کاربرانش بهبود می بخشد.مهمتر از آن، به شما کمک می کند تا با جذب مشتریان جدید و کاهش هزینه جذب مشتری، درآمد بیشتری کسب کنید.

موارد زیر برخی از مزایای بسیاری است که طراحی گرافیک ارائه می دهد:

 

  1. جاذبه ی بصری
  2. شناخت برند
  3. تجربه مشتری پیشرفته
  4. رسیدن به مخاطب هدف
  5. تعامل بهتر
  6. افزایش نرخ تبدیل

یک وب سایت با جذابیت بصری، ارزش برند شما را به گونه ای به اشتراک می گذارد که با مخاطب هدف شما طنین انداز شود. همچنین می تواند به اعتبار سایت شما بیفزاید و شما را به عنوان یک رهبر صنعت جایگاه بیشتری دهد. تجربه کاربری بهینه شده، کار را برای کاربران آسان می کند تا اطلاعات مورد نیاز خود را در سریع ترین زمان ممکن پیدا کنند. این باعث بهبود تعامل سایت شما می شود و می تواند به طور غیرمستقیم رتبه بندی موتور جستجوی شما را افزایش دهد. طراحی گرافیکی که بر اساس تحقیقات بازار ساخته شده است می تواند به شما در جذب مخاطبان هدف کمک کند. شما را در نتایج موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی که مشتریان بالقوه برای یافتن خدماتی مانند شما استفاده می کنند، قرار می دهد. استراتژی طراحی گرافیکی مناسب نتایج بهتری را در رتبه بندی جستجوی پولی و ارگانیک به شما می دهد. این می تواند بازاریابی رسانه های اجتماعی شما را با ایجاد یک تجربه برند ثابت در همه پلتفرم ها بهبود بخشد. در نهایت، هدف وب سایت شما ایجاد مشتریان جدید برای فعالیت شما است. طراحی گرافیکی و سایر اجزای وب سایت، کاربران را وادار می کند تا قدم بعدی را در روند فروش شما بردارند. تماس برای اقدام واضح و با طراحی خوب، کاربران را به پیشنهاد اولیه شما نزدیک تر می کند. دانستن چگونگی توسعه این فرآیند فروش تنها اولین قدم است. طراحی وب سایتی که کاربران را وادار به خرید خدمات حقوقی شما کند، مهم ترین چیزی است. استفاده از داده های تحلیلی می تواند به شما در بهینه سازی طراحی گرافیکی وب سایت خود در طول زمان کمک کند. شما تعیین خواهید کرد که چه چیزی برای دستیابی به اهداف تجاری شما مفید است. طراحی گرافیکی نقش مهمی در توسعه وب سایت شما دارد. علاوه بر برندسازی شما، با بهبود تجربه کاربری و رفع نیازهای افرادی که به احتمال زیاد به خدمات شما نیاز دارند، از اهداف بازاریابی شما پشتیبانی می کند.

7 روش متفاوت طراحی وب با طراحی گرافیکی

طراحی وب سایت و طراحی گرافیک شامل طراحی برای ارتباطات بصری است، اما در اینجا هفت چیز وجود دارد که آنها را متمایز می کند.در نمودار خلاقیت ون، وب و طراحی گرافیک شباهت های کمی دارند. هر دو نیاز به درک خوبی از تایپوگرافی، گرافیک و اصول طراحی دارند. اما در نهایت، طراحی وب و گرافیک، رشته های مختلف با زمینه های تخصصی متفاوت هستند.

1.طراحی وب یک رسانه پویا است

چاپ یک رسانه فیزیکی است که در آن تجربه کاربر تمایل به خطی دارد. مقایسه طراحی وب و طراحی گرافیک مانند مقایسه یک iPad با یک نقاشی است. هر دو جلوه‌های بصری زیبایی را به نمایش می‌گذارند، اما یکی تعاملی است و دیگری اگر آن را لمس کنید، یک اسکورت امنیتی به شما می‌رساند. طراحی گرافیک ریشه در چاپ دارد. چه صفحه‌آرایی مجله باشد یا یک کتاب کودکان، مواد چاپی نسبت به همتایان دیجیتالی خود تعامل کمتری دارند. اما آن‌ها همچنان به مجموعه‌ای هنری از تصاویر، متن و سایر گرافیک‌ها برای بیان یک داستان یا انتقال پیام وابسته هستند. برای پیمایش مطالب چاپی باید جریان و منطق وجود داشته باشد. طراحی وب همین ریشه ها را به عنوان یک رشته طراحی بصری عمدتاً به اشتراک می گذارد، اما تمرکز روی وب این است که چگونه هنر می تواند تجربیاتی را ایجاد کند که افراد می توانند با آنها تعامل داشته باشند ، مشارکت کنند و نه صرفاً مصرف کنند. یک طراح وب ممکن است با یک طراح گرافیک برای عناصر بصری مانند تصاویر و شمایل نگاری کار کند، اما یک طراح وب سپس تمام این قطعات را با هم هماهنگ می کند تا یک طراحی تعاملی کامل ایجاد کند. چیزی قابل استفاده و یک وب سایت مسیرهای مختلفی خواهد داشت که کاربران می توانند طی کنند، طراحان وب باید مطمئن شوند که کاربران تجربه خوبی دارند و می توانند به اهداف خود برسند. آنها درک می کنند که چگونه عناصر ناوبری، دکمه های فراخوان و سایر عناصر تعاملی، سفر کاربر را هدایت، تأثیر می گذارند و بهبود می بخشند. یک کلمه برای این مجموعه از نگرانی ها در طراحی وب سایت وجود دارد این همان چیزی است که طراحی UI در مورد آن است. به یک معنا، طراحان گرافیک، مانند طراحان وب با UX تجربه کاربری سروکار دارند. اما آنها تا حد زیادی از نگرانی در مورد UI، نحوه تعامل کاربر با کار خود معاف هستند. حتی اصطلاح مخاطب در هر رشته نشان دهنده این تفاوت است - متخصصان طراحی گرافیک معمولاً به جای «کاربران» و «بینندگان» را در ذهن دارند. طراحان گرافیک تقریباً دارای مهارت های مشابهی با طراحان وب هستند. آنها هر دو تایپوگرافی، پالت های رنگی و قوانین ترکیب بندی و چیدمان را می دانند. اما طراحان وب خوب به چگونگی تأثیر این عناصر بر تعامل و قابلیت استفاده آنلاین توجه می کنند.

2.طراحان وب به زمان بارگذاری و اندازه فایل توجه دارند

طراحان وب در مورد ایده ها و زیبایی شناسی هستند، اما آنها همچنین در مورد بهینه سازی هستند. تصاویر، موشن گرافیک ها، انیمیشن ها و سایر عناصر گرافیکی باید خوب به نظر برسند و به اندازه کافی کوچک باشند تا به سرعت در همه دستگاه ها بارگذاری شوند. زمان بارگذاری طولانی منجر به تجربه کاربری بد و نرخ پرش بالا می شود. تنها زمانی که طراحان گرافیک ممکن است به اندازه فایل اهمیت دهند زمانی است که سعی می کنند آن بنر تبلیغاتی بزرگ را در پشت ماشین جمع و جور خود قرار دهند.

3.طراحان وب موانع تایپوگرافی برای پرش دارند

طراحان گرافیک می‌توانند تقریباً از هر قلمی استفاده کنند بدون اینکه نگران نحوه نمایش آن در تحویل نهایی باشند، تا زمانی که چاپگر ارزش نامش را داشته باشد. با این حال، طراحان وب باید در نظر بگیرند که چگونه متن در صفحه های مختلف و در مرورگرهای مختلف نمایش داده می شود. خوشبختانه، افزودن قاعده font-face در CSS امکان انتخاب فونت های وسیع تری را فراهم می کند. و برنامه هایی مانند Adobe Typekit و Google Fonts به طراحان وب پالت تایپوگرافی گسترده تری برای خلاقیت می دهند.

4.طراحان وب در مورد کاربرد گسترده طراحی خود فکر می کنند

طراحان گرافیک بر اساس مشخصات بتن کار می کنند، آنها یک میخ مربع ایجاد می کنند که متناسب با یک سوراخ مربع است. طراحان وب خوب باید برای ایجاد یک میخ مناسب برای هر سوراخ، صرف نظر از اندازه یا شکل، بدون انباشته شدن یا شکستن طرح تلاش کنند. طراحان وب باید مقیاس را در نظر بگیرند. تایپوگرافی، تصاویر و سایر عناصر بصری با اندازه صفحه نمایش کوچک یا بزرگ می شوند. هدف این است که همه این عناصر خوانا باشند و تجربه کاربری خوبی را در هر دستگاهی ایجاد کنند. طراحان وب به اندازه بوم محدود نمی شوند، اما باید تمام راه های ممکن نمایش یک سایت را در نظر بگیرند. طراحان وب خوب و متفکر، یک طراحی را به عناصر ضروری آن برای یک تجربه کاربری ثابت کاهش می دهند.

5.طراحان وب مراقبان مداوم هستند

یک وب سایت موجود زنده ای است که تغییرات مداوم را پشت سر می گذارد، هرگز واقعاً انجام نمی شود. ممکن است با تغییر هویت برند، فراخوان‌ها برای اقدام و محتوا بازنویسی شوند، محصولات به سایت‌های تجارت الکترونیک اضافه شوند، و ناوبری ممکن است برای افزایش تبدیل به‌روزرسانی شود. هنگامی که یک متخصص طراحی گرافیک یک مدرک را امضا می کند، معمولاً این پایان آن پروژه است. اما کار یک طراح وب هرگز انجام نمی شود. مانند یک برنامه ریز شهری، طراحان وب باید پیش بینی کنند که چگونه یک وب سایت ممکن است رشد کند و فضا را برای تطبیق با تغییرات اختصاص دهد. و آنها باید در نظر داشته باشند که افراد بدون مهارت طراحی وب ممکن است کسانی باشند که ویرایش های آینده را انجام می دهند. در حالی که یک طراح گرافیک بر خلاقیت تمرکز می کند، یک طراح وب به این موضوع می پردازد که چگونه همه بخش های یک طراحی سایت با هم به عنوان یک سیستم عمل می کنند. طراحان گرافیک همه چیز در مورد هنر هستند. این مجموعه زیبا از آواتارها توسط رایان پاتنام ساخته شده برای Comcast خلاقانه و با جزئیات هستند.

6.طراحان وب با مخاطبان ارتباط مستمر دارند

وب سایت ها همه در مورد ترافیک و بازدیدهای مکرر هستند. آنها محصولی هستند که توسط مخاطبان مصرف می شود. اگر چیزی بد است، مطمئناً کسی متوجه می شود و در مورد آن صحبت می کند. وقتی همه چیز آنطور که باید کار نمی کند، یا وقتی کاربران از یک طراحی متنفرند، طراحان وب در مورد آن می شنوند، اینترنت بزرگراهی برای نظرات و بازخورد است. فقط نظرات هر مقاله خبری را بخوانید. در واقع، آن را خراش دهید. عقل خود را حفظ کنید به عنوان مثال یک بیلبورد را در نظر بگیرید: مطمئناً، شعار ممکن است تنبل باشد و رنگ بندی آن حواس پرت باشد، اما اینطور نیست که آدم های بیلبورد و طراحان حرفه ای با آژانس مسئول تماس بگیرند تا شکایت کنند. طراحان وب همچنین می توانند از طریق گوگل آنالیتیکس درباره موفقیت و شکست طراحی خود بازخورد دریافت کنند. بخشی از کار یک طراح وب این است که به تجزیه و تحلیل ها نگاه کند و در مورد اقداماتی که می توانند برای بهبود اعداد انجام دهند فکر کند. نرخ پرش، ارجاع کلمات کلیدی و محتوای محبوب تنها برخی از داده‌هایی هستند که یک طراح وب می‌تواند از آن استفاده کند تا بفهمد چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی نیست.

7.طراحان وب از نزدیک با توسعه دهندگان کار می کنند

داشتن مهارت های ارتباطی خوب مهم است چه طراح وب باشید و چه طراح گرافیک. هر پروژه ای مجموعه ای از انتظارات خاص خود را دارد. این که بتوانید سوالات درست بپرسید، بازخوردها را یکپارچه کنید و روند خود را توضیح دهید به هر پروژه ای کمک می کند که راحت تر پیش برود. اما با طراحی وب، شما اغلب با یک توسعه دهنده یا حتی یک تیم توسعه فرانت اند کار می کنید که طراحی را به کد عملکردی ترجمه می کند. هم شما و هم توسعه دهندگان فرانت اند یا تیم توسعه وب باید طراحی و تمام پیچیدگی های آن را درک کنید. همچنین باید مطمئن شوید که ذینفعان امکانات و محدودیت‌های طراحی را درک می‌کنند. طراحان وب سایت و توسعه دهندگان وب باید در هر مرحله ارتباط واضحی داشته باشند تا مطمئن شوند که طراحی به اهداف مورد نظر خود می رسد. اما دقیقاً مانند بازی تلفن در دوران کودکی، دید طراح وب می تواند با رفتن از یک ذینفع به جایی که در نهایت در کد تنظیم می شود، تغییر کند. طراحان گرافیک معمولاً تنها هنرمند پشت کار خود هستند. آنها در اجرای یک دیدگاه خلاقانه تنها هستند. طراحان وب، وایرفریم ها و نمونه های اولیه را به توسعه دهندگان می دهند تا به کد عملکردی ترجمه شوند. با تعداد زیادی دست در یک پروژه، از دست دادن تمرکز بر اهداف اصلی یک طرح آسان است.

سبک های طراحی های مختلف گرافیکی

طراحی 2 بعدی (Flat Design)

یک سبک کلاسیک و ساده است که بسیاری از شرکت ها از آن استفاده می کنند.این قالب ها را معمولا سایت هایی استفاده می کنند که محتوا محور هستند و اطلاعات داخل سایتشان از طراحی برایشان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

طراحی داینامیک (Dynamic Design)

طراحی داینامیک یا طراحی پویا می تواند از سایت های ساده تا خیلی پیچیده طراحی شوند و عموما با زبان های .Net, JQuery, PHP, Javascript  نوشته می شوند که براساس نیاز مشتری نوع پیچیدگی و کارایی سایت مشخص می شود.بسیاری از سایت هایی که امروزه طراحی می شوند پویا می باشند.این سایت با سیستم های مدیریت محتوا نظیر وردپرس WordPress، جوملا Joomla، دروپال Drupal و... به راحتی مدیریت می شوند و می توان محتوا را در آنها به روز کرد و تغییر داد.بیشتر سایت هایی که امروزه در فضای اینترنت می بینیم پویا هستند.

طراحی استاتیک (Static Design)

این طراحی اصلا انعطاف پذیر نیست.زمانی که اندازه صفحه نمایشگر تغییر می کند، قالب گرافیکی سایت ثابت مانده و مقیاس آن تغییر نمی کند.این سایت ها نسبت به سایت های دیگر سریعتر و سبک تر می باشند اما در حال منسوخ شدن می باشند چرا که جوابگوی نیاز کاربران اینترنت به خصوص در بین طراحی های مدرن دیگر نیستند.

طراحی تک صفحه ای (One Page Design)

کلاسیک و ساده اما خاص و دوست داشتنی برای این سبک بهترین واژه ها می باشند.در این متد زمانی که شما روی مطلب یا منویی که می خواهید، کلیک می کنید و سایت به صورت اتوماتیک اسکرول می خورد و شما را در همان صفحه که هستید به سمت مطلب مورد نظر هدایت می کند.برای مثال فرض کنید در سایت Sitedar.Com بر روی منوی "مقالات" کلیک کنید، شما در همان صفحه و بدون اینکه به صفحه جدیدی منتقل شوید به قسمت مقالات خواهید رفت.

طراحی انیمیشنی (Animated Design)

این سایت ها غالب فضایشان را تصاویر و انیمیشن ها تشکیل می دهد که برای اکثر گروه مردم جذابیت بالایی دارد؛ طبیعی است که این سایت ها از سایت های دیگر سنگین تر و کندتر می شوند.ضمن اینکه در سالیان قبل برای طراحی این قالب ها و انیمیشن ها از فلش Flash استفاده می شد که سرعت سایت ها را به طور چشم گیری کاهش می داد و امروزه دیگر از آن برای این منظور استفاده نمی کنند و HTML, CSS و کتابخانه های جاوا اسکریپت جای آن را گرفته اند.

طراحی ریسپانسیو

این طراحی را شاید بتوان به عنوان یک ویژگی ضروری برای سایت ها نام برد تا یک قالب.بالاتر هم گفتیم یک وبسایت در این عصر حتما باید علاوه بر پشتیبانی از نمایشگرهای استاندارد از پلتفرم ها و دیگر نمایشگرها هم پشتیبانی کند.این طراحی به وسیله کدنویسی HTML و CSS انجام می شود.به دلیل آنکه تعداد کاربران اینترنت موبایلی از کاربران دسکتاپی بیشتر شده است، استفاده از این ویژگی و متد طراحی برای همه ضروری می باشد.

طراحی سه بعدی (3D Design)

کیفیت بالای تصاویر و استفاده از تکنیک های خاص باعث می شود تا فضای سایت برای مشتریان یک فضای 3 بعدی را شبیه سازی کند که بسیار جالب می باشد.سایت های فروش بلیط برای مسابقات ورزشی از آن دست دست از سایت هایی هستند که از این طراحی استفاده می کنند تا علاقه مندان جایگاه خود را به وضوح ببینند.

طراحان عموما از ابزارهای زیر استفاده می کنند:

  • نرم افزار ویرایش عکس و طراحی قالب قدرتمند مانند فوتوشاپ
  • نرم افزار و فضای تولید کد که کار طراحان را راحت می کند مانند Dreamweaver
  • آشنایی با دستورهای HTML و CSS
  • استفاده از مرورگرهای به روز و قدرتمند مانند فایرفاکس

اجزای یک قالب وب سایت

 طراح قالب گرافیکی باید هنگام طراحی بداند که سایت شامل چه مواردی می شود و براساس آنها قالب را طراحی کند.یک قالب گرافیکی وب سایت می تواند متن، عکس با فرمت های png , gif , jpg ، سبد خرید، تصاویر متحرک، پویانمایی های CSS، فرم تماس، اسلایدرها، پخش کننده های ویدئویی و بسیاری از چیزهای دیگر را در بر بگیرد.طرح ها و اتودهایی که برای سایت ها زده می شود از مشتری به مشتری، کسب و کار تا کسب و کار، مخاطب تا مخاطب متفاوت است و براساس آنها باید برنامه ها و زبان های مورد نیاز انتخاب شود.

ایجاد قالب گرافیکی به صورت عمومی یک سلسله مراتبی را شامل می شود که آن ها را به اختصار برای شما بازگو می کنیم.

همه تفکرات را مکتوب کنید

طوفان ذهنی راه بندازید و هرچه که به ذهن شما و مشتری می آید را روی برگه مکتوب کنید.سپس خواهید دید که برای تصمیمی گیری تا چه حد کارتان راحت تر خواهد بود.نقطه شروع و نقطه پایان را تعیین کنید و قابلیت هایی که کارفرمایان می خواهند را در نظر بگیرید.

 طرح سایت را بکشید

طراح پس از اینکه تمامی افکار و قسمت هایی که در سایت باید موجود باشد را فیلتر کرد و آنها را روی کاغذ درج کرد باید طرح سایت را با این اجزای فیلتر شده روی کاغذ ترسیم کند.اصلاحات اولیه و جا به جایی ها و تغییرات قالب و اجزای پایه آن باید روی کاغذ انجام شود، سپس طراح به پیاده سازی آن بپردازد.

 شبکه بندی

نوبت آن است که قبل از پیاده سازی اجزای سایت را به صورت جزء جزء بررسی کنید.هر قسمت از سایت مانند هدر، سایدبار ها و قسمت های کناری، منوها و ... را شبکه بندی کنید و در کادرهای جداگانه قرار دهید و ببینید که آیا این قسمت ها جدا از طراحی کلی، خودشان در وضعیت خوبی هستند یا نیاز به ویرایش دارند.

 تایپوگرافی

در کل بخش محتوای متنی را شامل می شود.حال باید نوع فونت ، اندازه حروف و رنگ بندی کلمات را تعیین کرد.نکته مهم که کارفرمایان هم باید به آن توجه کنند اینست که دقت کنند متونشان در صفحات خوانا باشد و کاربران برای مطالعه با مشکل مواجه نشوند.

 انتخاب رنگ زمینه

بالاتر گفتیم که سایت نباید خیلی شلوغ به نظر بیاید؛ یکی از عامل هایی که سایت را شلوغ نشان می دهد استفاده از طیف رنگی زیاد است.اکثر طراحان حرفه ای از 2 الی 3 طیف رنگی استفاده می کنند، البته در برخی موارد خاص هم حداکثر از 4 رنگ استفاده می شود.پس طراحان در این مرحله باید براساس مخاطبان و حوزه فعالیت سایت، رنگ زمینه و سپس رنگ های دیگر برای قسمت های دیگر سایت را انتخاب کنند.

نو آوری کنید

تا این مرحله، کار همه سایت ها روتین است، اما یک طراح باید در هر سایت نوآوری هر چند کوچک داشته باشد.خلاقیت در سایت مهم است و طراحان باید با کارفرمایان مشورت کنند و در هر سایت برای  طراحی گرافیکی آن نوآوری داشته باشند و خود را کمی به چالش بکشند.

سایت را مجدد بررسی کنید

اجزای گرافیکی قالب را در پایان طراحی مجددا بررسی کنید و مطمئن شوید کاری که به مشتری تحویل می دهید به بهترین شکل ممکن انجام شده است.همچنین "همیشه خودتان را برای بدترین ها آماده کنید"، بدین معنی که هنگام طراحی سایت باید به تمامی قشرهای جامعه توجه کنیم، برخی کاربران در نمایشگرهای کوچک و نامناسب یا کم کیفیت سایت را بازدید می کنند.سایت باید طوری طراحی شود که برای آنها هم به خوبی نمایش داده شود و آنها را آزار ندهد؛ بهترین تصمیم برای این بخش هم استفاده از ویژگی ریسپانسیو بودن است.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز