طراحي سايت با PHP یا ASP.NET کدام بهتر است؟

رتبه بندی کاربر: 4 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE
طراحي سايت با PHP یا ASP.NET
طراحي سايت با PHP یا ASP.NET

مقدمه

در صورتی که قصد طراحي سايت داشته باشید ممکن است این سوال براس شما به وجود آید که بین زبان های برنامه نویسی تحت وب PHP و ASP.NET کدام یک را می بایست انتخاب نمایید. در این مقاله سعی خواهم نمود تا این مسئله را برای شما روشن نمایم. PHP و ASP.NET هر دو جزو رایج ترین زبان های برنامه نویسی تحت وب در ایران هستند که هر یک طرفداران و توسعه دهندگان مربوط به خود را دارد. با توجه از جنبه های مختلف مقایسه هر یک از جنبه ها را در یک بخش توضیح خواهم داد.  

مقایسه PHP و ASP.NET

زبان ASP.NET

زبان برنامه نویسی وب ASP یا ASP.net ASP مخفف کلمه Active Server Pages می باشد و یکی از محصولات فوق العاده از شرکت مایکروسافت می باشد. زبان ASP جای خود را به زبان اسکریپت نویسی ASP.NET داده است. در واقع ASP.NET یک تکنولوژی برنامه نویسی وب با استفاده از دات نت می باشد و یک زبان برنامه نویسی نمی باشد اما اما با توجه به اینکه اکثرا به عنوان یک زبان آن را می شناسند ما در اینجا از آن با عنوان یک زبان آن را نام می بریم. شرکت های زیادی از این زبان برنامه نویسی وب استفاده می کنند. نرم افزاری که بیشترین هماهنگی با این زبان را دارد Microsoft Visual Studio شناخته می شود که در واقع محیط برنامه نویسی مایکروسافت می باشد. ASP.NET زیر برند مایکروسافت می باشد و این یعنی اینکه خیلی از زبان ها یا پروفایل ها را پشتیبانی نخواهد کرد. اما امکانات ساده ای نیز برای شروع برنامه نویسی به شما خواهد داد و ماژول های آماده و محیطی ساده و رابط کاربری آسان را برای کاربران شیرین می کند. و البته یکی از مشکلات اساسی این زبان مبالغی است که برای استفاده از نرم افزار های آن باید پرداخت کنیم. اما به هر حال در ایران برای خرید نرم افزار های آن هزینه ای پرداخت نمی کنیم و این موضوع می تواند این زبان را در ایران تبدیل به گزینه مناسبی کند.  

زبان PHP

PHP مخفف کلمه Hypertext Pre-processor می باشد که یک نرم افزار با بستر برنامه نویسی اپن سورس و رایگان است. نکته قابل توجهی که درباره این زبان برنامه نویسی وجود دارد وابسته نبودن به هیچ پلتفرمی است و به راحتی می توان روی هر سیستم عاملی نصب و اجرا شود. دلیل استفاده بیشتر شرکت ها از این زبان هزینه پایین توسعه و هاستینگی است که در اینترنت دارد. ابزارهای رایگان بسیاری برای توسعه این زبان وجود دارد که به برنامه نویسان PHP این امکان را می دهد که بتوانند به راحتی به وسیله آن ها برنامه مورد نظر خودشون را بنویسند. وقتی صحبت از زمان برای تولید پیش می آید با توجه به اینکه اغلب در پروژه های پیچیده تعداد خط های کد PHP از ASP.NET کمتر می باشد زمان کمتری برای پیاده سازی آن لازم است. هر سروری که بتواند از HTML پشتیبانی کند PHP روی آن قابل اجرا و استفاده می باشد. اغلب پایگاه داده اپن سورس و رایگان MySQL برای نرم افزار های تحت PHP استفاده می شود. هزینه هاستینگ PHP با با توجه به این نکته که قابلیت استفاده از لینوکس به عنوان یک سرور رایگان را دارد ارزان تر از نمونه ویندوزی می باشد. توسعه و ارتقائ این زبان برنامه نویسی بر اساس بازخوردهایی است که در تالارهای گفتمان آنلاین و مجامعی است که برای این موضوع در نظر گرفته شده است.  

طراحی سایت با ASP.NET یا PHP

هیچ وقت نمیتوان گفت که کدام زبان بهتر است زیرا این کار نامعقول است. منتها باید ببینید ملاک های شما برای انتخاب یک زبان برنامه نویسی چه چیزهایی است. صرفا به این دلیل که شما برنامه نویس PHP هستید بگویید PHP بهتر است و یا شما برنامه نویس ASP.NET هستید بگویید ASP.NET بهتر است از روی تعصب و غیر فنی می باشد. بنابراین زمانی مقایسه و انتخاب درست است که بر اساس فاکتورها و ملاک های بدون تعصب باشد. سادگی کار و سهولت کاربری، تکنولوژی مورد استفاده، وابستگی به Platform، سرعت و کارایی در اجرا، امنیت، رابط های کاربری و ابزارها، سرعت توسعه، بازارکار، منابع آموزشی، پشتیبانی، هزینه و بحث بهینه سازی برای موتورهای جستجو می تواند از مهمترین ملاک ها برای تعیین و انتخاب یک زبان برنامه نویسی تحت وب باشد. در ادامه به بررسی و مقایسه PHP و ASP.NET خواهیم پرداخت. در این قسمت سه فاکتور اولیه برای زبان برنامه نویسی دات نت یا PHP که تکنولوژی مورد استفاده، سادگی یادگیری، کارکرد و همچنین وابستگی به سیستم عامل هستند را بررسی خواهیم کرد.  

فاکتور اول:

مقایسه تکنولوژی استفاده شده در PHP و ASP.NET در واقع زبان PHP برای نوشتن اسکریپت های وب ایجاد شد و هدف از آن کاهش پیچیدگی های برنامه نویسی های وب می باشد. دلیل ایجاد PHP برای این بود که افراد تازه وارد به دنیای برنامه نویسی وب هم بتوانند در این رسته فعالیت کنند و به همین دلیل است که بیشتر وب سایت های کوچک با این زبان برنامه نویسی وب شروع شد و در اوایل اکثر برنامه نویسان حرفه ای از این زبان استفاده نمی کردند. ولی با گذشت زمان با توجه به گسترش روز به روز نرم افزارهای اپن سورس و استفاده بیشتر از PHP که به صورت Open Source است شاهد پیشرفت چشمگیر این زبان برنامه نویسی شده است. یکی از ایراداتی از این زبان گرفته می شد نبودن توابع زیاد و دستورات کم آن بود که با استفاده زیاد از PHP با گذشت زمان برطرف شد و امروزه با PHP می توان توابع و کارهای پیچیده ای را برنامه نویسی کرد. PHP یک زبان مفسری است به این معنا که هر بار اجرا باید کد توسط وب سرور، خط به خط اجرا و نتیجه نمایش داده شود. یکی از مشکلاتی که به PHP وارد است این است که اگر فردی بتواند به سرور آپاچی یا لینوکسی شما دسترسی پیدا کند به دلیل اینکه کدهای شما کامپایل نشده و Open Source روی سرور قرار گرفته است می توانند به آن ها دسترسی پیدا کنند. که این مشکل در ASP.NET وجود ندارد زیرا قبل از اجرا برنامه به فایل های DLL کامپایل می شود و کدها به مهاجم نمایش داده نمی شوند. البته این مشکل را PHP با معرفی تکنولوژی رمزنگاری به نام Zend حل نمود تا کدهای PHP را Encode کند و درباره این مسئله نگرانی ها از بین برود.

ASP.NET یا دات نت یک Platform است تا یک زبان برنامه نویسی. دات نت محصول مایکروسافت است و نسل جدید ابزارهای برنامه نویسی و توسعه نرم افزار شرکت مایکروسافت می باشد. دات نت را می توان با Platform هایی مثل جاوا مقایسه نمود. سابقا زبان برنامه نویسی کلاسیکی با نام ASP وجود داشت که از آن استفاده می شد. ولی امروزه این زبان برنامه نویسی وب منسخوخ شده است و ارتباطی هم با زبان برنامه نویسی ASP.NET ندارد. یکی از قدرت های اصلی ASP.NET وجود کتابخانه های بسیار کامل، توابع و کلاس های زیادی است که دارد از آن بهره می برد. این امر امکان انجام هر کاری را در محیط وب به یک برنامه نویس می دهد. در اکثر مواقع برای برنامه نویسی با ASP.NET از Microsoft Visual Studio و برای پایگاه داده از Microsoft SQL Server و برای وب سرور از IIS که مخفف Internet Information Service مایکروسافت استفاده می شود. در زبان ASP.NET کدها در سمت سرور Encode می شوند و در صورتی که شخصی به سرور دسترسی پیدا کند از این کدها که در قالب فایل DLL هستند نمی تواند استفاده کند که اصطلاحا به آن Code-Behind می گویند.  

فاکتور دوم:

طراحی سایت با ASP.NET یا PHP از نظر سادگی اگر بخواهیم در مورد سادگی کار با زبان برنامه نویسی صحبت کنیم و در این زمینه به مقایسه PHP و ASP.NET بپردازیم باید بگوییم که بحث ساده بودن کار با یک محیط برنامه نویسی به موارد مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به اندازه پروژه ای که می خواهیم انجام دهیم اشاره کنیم. در مرحله اول باید بگوییم که یادگیری زبان PHP بسیار ساده تر است تا زبان ASP.NET. برای برنامه نویسی های اسکریپتی چند خطی یا وب سایت های کوچک و نه برای Web Application های بزرگ و یا اتوماسیون های پیچیده، اگر می خواهید یک وب سایت کوچک و یا یک Web Application ساده بنویسید برای شروع یادگیری PHP بهترین گزینه است. شما می توانید با هر ویرایشگر متنی کدهای PHP را بنویسید که این موضوع یکی از مزایای اصلی این زبان برنامه نویسی وب می باشد. متاسفانه PHP ابزار یا ویرایشگر کدنویسی مشخصی ندارد. ولی اگر می خواهید برنامه نویسی Web Application هایی در سطح Enterprise دارید بهتر است از ASP.NET استفاده نمایید. هدف اصلی و ماهیت واقعی زبان ASP.NET یک Platform است و نوشتن Web Application های بزرگ که دارای فرم ها و پیچیدگی های زیادی است و همچنین برای کسانی کهبه برنامه نویسی کردن در محیط های گرافیکی عادت دارند این زبان مناسب تر است.  

فاکتور سوم:

مقایسه PHP و ASP.NET در وابستگی به سیستم عامل ها در حال حاضر کد های PHP خیلی راحت با استفاده از نزم افزار های شبیه ساز از جمله WAMP و XAMP و غیره به راحتی می توان رو سیستم عامل ویندوز اجرا شوند و نیازی نیست که برای برنامه نویسی با PHP لینوکس یاد بگیرید. و همینطور مایکروسافت نیز با معرفی پروژه معروفی به نام Mono، بعث شده تا شما بتوانید به راحتی کدهای ASP.NET را روی Platform هایی مثل لینوکس و یونیکس اجرا و کد نویسی کنید.

از نظر قیمت

PHP بر پایه سیستم عامل لینوکسبوده و ASP.NET بر پایه سیستم عامل ویندوز و همانطور که می دانید لینوکس به صورت کاملا رایگان عرضه می گردد حال آنکه برای استفاده از ویندوز هزینه مربوط به فعال سازی می بایست پرداخت گردد. هاستینگ های لینوکس معمولا نسبت به هاست های ویندوز ارزان تر بوده و معمولا با قیمت پایین تری ارائه می گرددند. در کنار مسئله سیستم عامل، PHP به صورت کد باز عرضه می گردد و اسکریپت ها و کدهای رایگان بسیار بیشتری نسبت به ASP.NET برای آن وجود دارد و در صورتی که قصد طراحي سايت خاصی را داشته باشید معمولا اسکریپت های آماده و رایگان بیشتری برای استفاده نسبت به ASP.NET وجود دارند و همین مورد باعث قیمت پایین تر هزینه طراحي سايت PHP نسبت به ASP.NET می باشد.

سرعت

با توجه به وجو کدهای آماده و رایگان بیشتر برای PHP معمولا سیکل طراحي سايت با PHP به مراتب سریعتر از ASP.NET می باشد و همچنین کد زنی در PHP بسیار ساده تر می باشد و وجود سیستم های مدیریت محتوای رایگان و محبوبی نظیر جوملا و وردپرس کار طراحی وب سایت را بسیار ساده و سریع می سازد. البته .NET نیز سیستم های مدیریت محتوای رایگان خود نظیر DotNetNuke و Kentico را دارد.

پایداری

هر دوی این زبان های برنامه نویسی جزو سیستم های پایدار می باشند و توسط آن ها وب سایت های قدرتمند بسیاری طراحی گردیده است. به عنوان مثال فیسبوک که یکی از قدرتمدترین شبکه های اجتماعی می باشد توسط PHP پیاده سازی شده است و همچنین Myspace که یکی دیگر از شبکه های اجتماعی قدرتمند می باشد توسط ASP.net پیاده سازی گردیده است.

عملکرد

PHP معمولا تحت لینوکس، آپاچی و mysql می باشد که بهینه سازی بسیاری برای ارتباط سریعتر این سه انجام شده است که باعث سرعت بالای آن گردیده است و همچنین ASP.NET معمولا تحت ویندوز، IIS و MSSQL که ارتباط و هماهنگی مناسبی با یکدیگر دارند و تفاوت عملکرد PHP و ASP.NET نا محسوس می باشد. موردی که وجود دارد آن است که فایل های سیستمی لینوکس عملکرد بهتری نسبت به فایل های NTFS ویندوز دارند و همین مورد باعث برتری عملکرد PHP نسبت به ویندوز می باشد.

پشتیبانی

PHP به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی تحت وب می باشد که توسعه دهندگان و جوامع کاربری بسیاری دارد و همین مورد باعث گردیده در صورتی که برای توسعه دهنده مشکلی به وجود آمد بتواند نحوه رفع مشکل خود را به راحتی و با جستجو در اینترنت بیابد. پشتیبانی و کمک آموزشی های ASP.NET به مراتب کمتر از PHP می باشد.

ابزارهای توسعه و کد نویسی

برنامه نویسان برای توسعه PHP معمولا از ویرایش گرهای مختلفی استفاده می نمایند حال آنکه توسعه دهندگان ASP.net معمولا با Microsoft Visual Studio کد نویسی می نمایند. البته امروزه اکثر ویرایش گرهای برنامه نویسی از PHP و ASP.NET به طور همزمان پشتیبانی می نمایند که دو مورد از ویرایشگرهای مطرح Dreamweaver، Notepad++ می باشد.

آسانی در یادگیری

PHP بسیار ساده تر از ASP.NET در یادگیری می باشد زیرا کدهای آن و روتین برنامه نویسی بسیار ساده ای برای آن در نظر گرفته شده است حال آنکه برای کار با ASP.NET می بایست از زبان برنامه نویسی C# و یا VB.NET استفاده نمایید که زبان های پیچیره تری هستند.

محبوبیت

PHP به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی تحت وب می باشد که آن نیز به دلیل رایگان و متن باز بودن آن می باشد امروزه جامعه متن باز یا Open source هر روز در حال گسترش و توسعه می باشد و به سرعت بر تعداد استفاده کنندگان آن افزوده می گردد.

نتیجه گیری

به توجه به موارد ذکر شده در بالا مشخص است که سرعت طراحي سايت های PHP بالاتر نسبت به ASP.NET می باشد و همچنین هزینه تمام شده آن نیز پایین تر می باشد ولی در کنار این دو موردی به نام تجربه و کیفیت وجود دارد و آن هم این می باشد ممکن است شرکتی با توجه به تجربه و خط مشی خود وب سایت را توسط ASP.net با هزینه به نسبت پایین تر نسبت به PHP طراحی نماید و بلعکس. به نظر دارکوب مهم این نیست که سایت با چه زبان برنامه نویسی پیاده سازی گردد در نهایت ساخت وب سایت با بالاترین کیفیت و پایین ترین هزینه ممکن است تا کارفرما از نتیجه کار احساس رضایت داشته باشد. دارکوب برای این مهم زبان برنامه نویسی PHP را به عنوان زبان پایه خود انتخاب نموده است.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز