رساندن سرعت وب سایت به 100 از 100 گوگل

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=357

4.7/5 - (3 امتیاز)

وقتی یک وب سایت بازدید کننده و مخاطب زیادی داشته باشد ، به موفقیت رسیده است . لازمه این موفقیت هم جلب رضایت کاربران و موتور های جست و جو می باشد . روزانه صد ها وب سایت راه اندازی می شوند لیست کردن این وب سایت ها و نمایش آنها به کاربران در هر جست و جوی مربوطه کاری سخت می باشد . به همین دلیل موتور های جست و جو ، وب سایت ها را بر اساس کیفیت و بهینه بودن در لیست نتایج خود قرار می دهند . 

هر چه وب سایت بهینه تر باشد رتبه بهتری در موتور های جست و جو خواهد داشت . لیست نتایج موتور های جست و جو چندین صفحه می باشد . وب سایت های بهینه در صفحه اول قرار دارند . و اغلب کاربران هم فقط از وب سایت های صفحه اول دیدن می کنند . به همین دلیل رقابت بر سر قرار گیری در صفحه اول مربوط به هر کلمه کلیدی بین وب سایت های مختلف وجود دارد .

مدیران وب سایت ها تلاش می کنند تا با انجام کار های مختلف و پرداخت هزینه های گوناگون در صفحه اول مربوط به کلمه کلیدی خود قرار بگیرند . برای رسیدن به این جایگاه وب سایت مورد نظر باید بهینه سازی شود . اصطلاح سئو SEO : Search Engine Optimization تکنیک هایی را شامل می شود که با انجام آنها می توان وب سایت مربوطه را برای قرار گرفتن در صفحات نخست نتایج موتور های جست و جو بهینه نمود . سئو متشکل از قوانینی می باشد که گوگل اغلب آنها را به کاربران و وب مستران معرفی نموده است . این تکنیک ها بیش از 100 مورد می باشند که بسیاری از آنها با تجربه سئو کاران مشخص شده است :

  • تولید محتوا ؛ محتوا باید مناسب ، مفید ، کاربردی ، جذاب ، مرتبط با موضوع سایت ، منحصر به فرد و غیر کپی باشد . تولید محتوای کم و نا درست تاثیر منفی بر بهینه سازی وب سایت دارد .
  • به روز رسانی محتوای قدیمی و تصحیح محتوای منسوخ شده
  • به روز رسانی طراحی وب سایت بعد از مدتی به شرط آنکه ساختار وب سایت و منوی آن تغییری نکند .
  • بررسی سرعت وب سایت در جهت افزایش بار گذاری صفحات سایت
  • ریسپانسیو کردن Responsive قالب وب سایت برای سازگاری صفحات و محتوا با تلفن های همراه هوشمند و دیگر نمایشگرها
  • پیاده سازی تکنولوژی AMP در جهت افزایش سرعت بار گذاری صفحات سایت در تلفن های همراه
  • به کار بردن کلمات کلیدی در همه صفحات به درستی و رعایت چگالی کلمات کلیدی
  • استفاده درست از meta tag ها و meta discription
  • بهبود UX و UI (تجربه کاربری و رابط کاربری )
  • بک لینک گذاری در وب سایت های معتبر و پر بازدید
  • درج لینک داخلی در صفحات
  • استفاده از شبکه تحویل محتوا CDN
  • بهینه سازی کد های HTML , CSS
  • تبلیغات و استفاده از روش های مختلف بازاریابی اینترنتی مانند call to action
  • ثبت نقشه شرکت در google map
  • ثبت نقشه سایت در google web master tools
  • اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

موارد گفته شده تنها تعدادی از تکنیک های سئو می باشند . بسیاری دیگر از عوامل سئو در راستای رعایت قوانین بالا انجام می شوند . همچنین همه ساله گوگل و دیگر موتور های جست و جو و همچنین طراحان مطرح ، الگویی جهت طراحی وب سایت ارائه می دهند که این الگو ها مطابق با سئو می باشند .

به همین دلیل طراحان و کارشناسان سئو همیشه باید از اخبار مربوط به حوزه کاری خود با خبر باشند . بسیاری از تکنیک های سئو بعد از مدتی منسوخ می شوند و استفاده از آنها ممکن است تاثیر منفی بر رتبه بگذارد .

یکی از مهم ترین نکات بهینه سازی مربوط به سرعت وب سایت می باشد . سرعت سایت اولین چیزی است که کاربر در بازدید از سایتی با آن رو به رو می شود . به همین دلیل اگر سرعت بار گذاری وب سایت مورد رضایت کاربر نباشد بر ترافیک بازدید کنند گان وب سایت تاثیر منفی خواهد گذاشت . اگر سایتی در مدت معقول که معمولا کمتر از 7 ثانیه می باشد برای کاربران بارگذاری نشود ، آن سایت بازدید کننده خود را از دست خواهد داد .

سرعت وب سایت برای موتور های جست و نیز مورد اهمیت می باشد در همین راستا گوگل سرویس رایگانی برای بررسی و ارزیابی سرعت وب سایت ها قرار داده است که بر اساس آن مدیر سایت می تواند سرعت وب سایت خود را ارزیابی نمایند همچنین گوگل فایل های بهینه برای هر سایت را در اختیار وب مستران قرار می دهد .

علاوه بر این سایت ، نرم افزارها و وب سایت های دیگری همچون GTmetrix به وجود آمده اند . در google page speed insights وب سایت ها بر اساس سرعت از 0 تا 100 نمره داده می شوند . علاوه بر این سرعت وب سایت در تلفن های همراه نیز بررسی می شود .

کسب رتبه 100 سرعت در گوگل

رسیدن به رتبه 100 سرعت در وب سایت google page speed insights با راهنمایی هایی که در آن گفته شده به آسانی قابل انجام می باشد . عوامل بسیاری بر سرعت وب سایت تاثیر گذار هستند که با رعایت تعدادی از آنها می توان سرعت سایت را تا حد قابل توجهی بهبود بخشید . قبل از بررسی عوامل تاثیر گذار بر افزایش سرعت وب سایت بهتر است با اصطلاحاتی که در سایت google page speed insights گفته شده است ، آشنا شویم .

وب سایت google page speed insights گزارش عملکرد واقعی سرعت یک صفحه از سایت برای دستگاه های تلفن همراه و کامپیوتر های رومیزی را ارائه می دهد . همچنین پیشنهادات گوگل برای بهبود آن صفحه را در اختیار کاربر می گذارد .

گزارش PageSpeed شامل داده هایی از عملکرد تجربه کاربری مرورگر کروم CrUX می باشد . page speed insights : PSI دو معیار کلی را ارائه می دهد :

  • DCL : Dom Control Loaded
  • FCP : First Contentful Paint

گوگل تمامی موارد تاثیر گذار بر سرعت سایت در هر صفحه را بررسی می نماید و در صورت بهینه بودن امتیاز مثبت لحاظ می کند . همچنین گوگل به هر سایت یکی از سه عنوان Good , Medium , Low را می دهد . در صورتی که نمره سایت بیش از 80 باشد عملکرد آن وب سایت خوب good است و در صورتی که نمره آن بین 60 تا 79 باشد عملکرد آن متوسط medium می باشد و در آخر اگر وب سایت مورد نظر نمره 0 تا 59 را داشته باشد یعنی عملکرد ضعیفی Low دارد .

رساندن سرعت وب سایت به 100 از 100 گوگل

هر چه وب سایت بهینه تر باشد نمره بهتری خواهد گرفت . گاهی مواقع سرعت وب سایت خوب می باشد اما بهینه سازی نشده است در این حالت می توان فهمید تعداد زیادی از منابع مسدود کننده رندر را نسبت به کل منابع خود دارد .در قسمت Page Stats کل بایت صفحه سایت ارزیابی می شود هر چه این رقم کمتر باشد سرعت وب سایت افزایش می یابد . کل بایت هر صفحه با بررسی گرافیک آن ارزیابی می شود .

عوامل مختلفی سرعت بار گذاری وب سایت ها را تحت تاثیر قرار می دهند . که در زیر به بررسی آنها می پردازیم .

تصاویر و فایل های چند رسانه ای : یکی از عوامل مهم که سرعت سایت را به طور قابل توجه تحت تاثیر قرار می دهند تصاویر می باشند . اغلب وب سایت های فروشگاهی سرعت بارگذاری کمی دارند و دلیل آن هم ، تعداد بالای تصاویر استفاده شده می باشد . این مشکل به راحتی قابل حل است ، با بهینه سازی حجم تصاویر و ویدئو ها به راحتی می توان تا حدی سرعت وب سایت را افزایش داد . وب سایت ها و ابزار های مختلفی جهت کاهش حجم تصاویر وجود دارند که بدون آسیب به کیفیت ، حجم آنها را کاهش می دهند . یکی از معروف ترین نرم افزار ها در این زمینه ، Adobe Photoshop می باشد که حجم تصاویر را برای قرار گرفتن در سایت بهینه می کند .

همچنین در پیشنهاداتی که در سایت page speed insights قرار دارد می توان فایل بهینه شده تصاویر را دانلود نمود . علاوه بر این ، بسیاری از وب سایت ها از انیمیشن و کلیپ های مختلف تبلیغاتی در وب سایت خود استفاده می کنند . برای کاهش حجم ویدئو ها می توان از فرمت های GIF استفاده کرد . با کاهش حجم تصاویر و ویدئو ها می توان تغییر سرعت را به خوبی حس نمود .

انتخاب هاست مناسب : وب سایت ها برای نمایش به کاربران نیازمند میزبان می باشند . هاست ها در انواع مختلف به وب سایت ها میزبانی می دهند . هر هاست بسته به حجم و نوع اشتراکی بودن قیمت گذاری می شود . Host ها در داخل و خارج ایران می باشند که می توان از شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ ، هاست مورد نظر را تهیه نمود .

وب سایت های بین المللی که کاربران آنها در خارج ایران می باشند بهتر است از هاست های خارجی استفاده نمایند . بهتر است منطقه جغرافیای هاست نزدیک به کاربران باشد . زیرا اطلاعات از هاست به مرورگر کاربر ارسال می گردد و فاصله می تواند در سرعت ارسال تاثیر بگذارد . همچنین هاست ها چند نوع می باشند که نوع ابری و اختصاصی قیمت بیشتری نسبت به انواع دیگرد دارد . این نوع هاست ها فقط در اختیار یک وب سایت می باشند . در هاست های اشتراکی که قیمت کمتری دارند ، هاست مورد نظر بین چندین سایت مشترک می باشد وقتی درخواست های زیادی به هاست ارسال شود سرعت آن به طور قابل توجهی کاهش می یابد .

شبکه توزیع محتوا : یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر سرعت وب سایت ها ، استفاده از شبکه توزیع یا تحویل محتوا CDN : Content Delivery Network می باشد . این قابلیت بر روی هاست پیاده سازی می شود . در این صورت تمام اطلاعات وب سایت به چندین سرور ارسال می گردد . شبکه تحویل محتوا از چندین سرور تشکیل شده است . این سرور ها در اغلب کشور های جهان قرار دارند . و در صورتی که کاربری بخواهد از وب سایت مورد نظر بازدید کند تمامی اطلاعات از سرور نزدیک به منطقه جغرافیای به مرورگر وی ارسال می گردد در این صورت سایت با سرعت بیشتر بارگذاری می گردد .

AMP : Accelerated Mobile Pages : یکی از فریم ورک های جدید می باشد که در سال 2016 میلادی گوگل از آن رو نمایی کرد . بر اساس این فریم ورک برای وب سایت های موبایلی فقط می توان برخی از دستورات CSS , HTML را درج نمود و تمامی کد ها بهینه می شوند . این بهینه سازی در جهت افزایش سرعت بارگذاری وب سایت ها در تلفن های همراه است .

Redirect ریدایرکت : ریدایرکت ها تعداد درخواست های http را افزایش می دهند در نتیجه زمان بیشتری صرف پردازش درخواست ها می شود . این عامل سرعت وب سایت را تحت تاثیر قرار می دهد . هر چه ریدایرکت ها بیشتر باشد در خواست های ارسالی به http نیز بیشتر می شود و زمان بیشتری را برای پردازش لازم خواهد داشت در نتیجه سرعت لود صفحه ها کاهش می یابد .

Expires Header تاریخ انقضا : با گذاشتن تاریخ روی هر فایل می توان به افزایش سرعت کمک نمود . البته این راه برای کاربرانی می باشد که برای بار چندم از وب سایتی دیدن می کنند . وقتی هدر تاریخ انقضا داشته باشد فایل های ارسالی به مرورگر برای نمایش سایت به کاربران ، در کش مرورگر ذخیره می شوند . در نتیجه کاربری که برای بار دوم از وب سایتی دیدن می کند اطلاعات از کش به مرورگر ارسال می گردند . در نتیجه سرعت بار گذاری وب سایت افزایش می یابد .

بهینه سازی کد ها : یکی از عوامل ساختاری وب سایت های که بر سرعت آنها تاثیر گذار است کد های CSS , JS , HTML می باشد . معمولا در بین کد های طراحی ، فضای های خالی و خطوط اضافه که دستور خاصی ر اجرا نمی کنند به وفور دیده می شود . اطلاعات خط به خط به مرورگر کاربر ارسال می شود برای ارسال هر خط زمانی صرف می گردد اگر خطوط زیاد باشند یا فضای خالی بین آن ها باشد وقتی هم برای ارسال آنها تلف می شود همچنین بعد از ارسال اطلاعات ، مرورگر دستورات را خط به خط اجرا می کند . پس در این جا هم زمانی باید صرف شود . این زمان ها شاید کوتاه باشند اما در مجموع قابل درک هستند . برای حل این مشکل می توان فایل های CSS , JS , HTML را minify کرد . مینی فای کردن به معنای حذف کاراکتر های اضافی ، فضاهای خالی و خطوط اضافی است . در نتیجه زمان کمتری صرف ارسال و پردازش فایل ها می شود که در مجموع بر افزایش سرعت بار گذاری وب سایت تاثیر گذار خواهد بود . مینی فای کردن ، ساختار وب سایت را تحت شعاع قرار می دهد پس حتما باید توسط طراح انجام شود هر چند که در سیستم مدیریت محتوا جوملا و وردپرس پلاگین های مربوط به آن وجود دارد و همچنین سایت page speed insights فایل های بهینه را در اختیار مدیر سایت قرار می دهد . اما با این حال یک اشتباه کوچک می تواند ساختار سایت را به خطر بیاندازد .

Gzip : با Minify کردن تا حدودی تعداد خطوط فایل های کد نویسی کاهش می یابد راه دیگر برای کاهش حجم فایل ها ،  فشرده سازی آنها می باشد . می توان در Cpanel فشرده سازی Gzip را فعال نمود برای این کار لازم است در سی پنل به قسمت Software and Service -> Optimize Website مراجعه نموده و اقدامات لازم را انجام دهید .

جمع بندی

با کنترل و بهبود سرعت وب سایت می توان رتبه خوبی از گوگل دریافت نمود . وقتی رتبه سرعت وب سایت در ابزار تست سرعت گوگل 100 باشد بسیاری از هزینه های مربوط به سئو و بهینه سازی کاهش می یابد . برای افزایش سرعت وب سایت می توانید با کارشناسان شرکت طراحی وب سایت دارکوب در این زمینه مشورت نمایید .

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز