ابزار lighthouse شرکت گوگل چیست؟

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=6379

5/5 - (1 امتیاز)

Google lighthouse یک ابزار تجزیه و تحلیل قدرتمند و رایگان است که به صاحبین وب سایت ها کمک می کند تا کیفیت وب سایت خود را بهبود ببخشند. با استفاده از این ابزار می توان تمام صفحات وب سایت را ارزیابی کرد. استفاده از ابزار google lighthouse آسان است و اطلاعات دقیقی در مورد صفحات سایت در اختیار صاحبین وب سایت ها قرار می دهد.

Lighthouse یک ابزار منبع باز است که توسط گوگل ساخته شده است و url وب سایت را از برخی جهات مانند عملکرد، برنامه ی وب پیشرفته، قابلیت دستیابی، سئو بهترین روش ها بررسی و تجزیه و تحلیل می کند.

به عبارت دیگر lighthouse عواملی که بیشترین تأثیر بر تجربه ی کاربر دارند (مانند زمان بارگذاری صفحه و …) را ارزیابی می کند. در نهایت آنچه که به دست می آید گزارشی از اقدامات انجام شده برای رفع موارد شناسایی شده می باشد.

Google lighthouse چیست؟

Google lighthouse امکان سنجش عملکرد وب سایت ها را فراهم می کند. google lighthouse در ابتدا برای تجزیه و تحلیل برنامه های وب پیشرفته توسعه داد شد. از نسخه ی بعدی آن برای سنجش عملکرد و سئو وب سایت های عادی نیز استفاده می شد. نسخه ی شماره ی 3 آن که در اوایل سال 2018 انتشار یافت برای ادغام مستقیم در مرورگر کروم ارائه شد.

Google lighthouse یک چارچوب تحلیل منبع باز است که در سطح URL اجرا می شود.

Google lighthouse چه مواردی را مورد بررسی قرار می دهد؟

Google lighthouse در 5 زمینه مشکلات را شناسایی می کند تا وب سایت شما بتواند عملکرد بهتری داشته باشد و تجربه ی کاربری بهتری ارائه دهد. این پنج مورد عبارتند از: اجرا و عملکرد وب سایت، بهترین روش ها، قابلیت دسترسی، سئو و برنامه های وب پیشرفته.

کاربران بسته به اینکه در کدام موارد از وب سایت خود تجزیه و تحلیل می خواهند می توانند یک یا دو یا تمام موارد را انتخاب کنند.

انتخاب هر یک از این بخش ها به شما نمره ای از صفر تا صد برای بازبینی صفحات وب می دهد. بنابراین براحتی می توانید نقاط قوت و یا ضعف وب سایت خود در هر بخش را درک کنید. Google lighthouse به منظور تجزیه و تحلیل دقیقتر و بهتر این امکان را به صاحبین وب سایت ها می دهد تا با کلیک روی قسمت مورد نظر بتوانند اطلاعاتی با جزئیات بیشتر دریافت کنند. پس از تجزیه و تحلیل و رفع نقاط ضعف وب سایت می توانید مجدداً صفحه ی خود را با این ابزار بررسی کنید تا روند بهبود وب سایت خود را مشاهده کنید.

Google lighthouse چگونه کار می کند؟

شاید پیش خودتان فکر کنید که براحتی با وارد کردن آدرس URL وب سایت خود در نوار جستجوی مرورگرتان می توانید از سرعت بارگذاری آن مطلع شوید. اما بایستی در نظر داشته باشید که کاربران در مناطق مختلفی زندگی می کنند و به وب سایت های گوناگونی دسترسی دارند. حتی نوع جستجو و نحوه ی استفاده ی کاربران ممکن است متفاوت از یکدیگر باشد. اگرچه بیشتر ترافیک وب سایت ها از گوشی های همراه به دست می آید، اما اکثر کاربران به اینترنت نسل چهارم و پنجم (4G و 5G) دسترسی ندارد. به همین دلیل ابزار گوگل لایت هاوس یک شبیه سازی انجام می دهد و سرعت بارگذاری سایت را با اینترنت نسل سوم 3G انجام می دهد.

شاید از خودتان بپرسید که چرا گوگل با وجود اینترنت نسل چهارم و پنجم این اندازه گیری را با اینترنت نسل سوم انجام می دهد؟ اما همانطور که گفتیم اکثر کاربران به اینترنت 4G و 5G دسترسی ندارند و در عوض از اینترنت 3G استفاده می کنند. گوگل هم اکثریت را در نظر می گیرد و سرعت بارگذاری وب سایت ها را با اینترنت نسل سوم اندازه گیری می کند. از آنجایی که گوگل برای اسکن چنین وب سایت هایی الگوریتم مشابهی دارد، شما هم باید وب سایت خود را به همین روش بررسی کنید. ابزار google lighthouse برای انجام این کار می  تواند به شما کمک کند.

تفاوت PageSpeed Insights و google lighthouse چیست؟

ابزار PageSpeed Insights تنها بر عملکرد صفحات وب تمرکز دارد، در حالیکه همانطور که قبلاً گفتیم ابزار گوگل لایت هاوس عملکرد وب سایت، قابلیت دسترسی، بهترین روش ها، سئو و برنامه های وب پیشرفته را تجزیه و تحلیل می کند. اگر صرفاً می خواهید عملکرد وب سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید ابزار PageSpeed Insight گزینه ی بهتری است. زیرا با داده های دنیای واقعی، وب سایت ها را بررسی می کند.

ابزار google lighthouse و موارد استفاده ی آن

ابزار lighthouse شرکت گوگل چیست؟

Google lighthouse چه فاکتور هایی را بررسی می کند؟

اجرا

در این دسته، ابزار google lighthouse سرعت بارگذاری یک وب سایت و یا سرعت بارگذاری برنامه ها و همچنین سرعت دستیابی کاربران به محتوای وب سایت را مورد مشاهده و بررسی قرار می دهد. در این دسته ابزار گوگل لایت هاوس از 6 معیار برای تجزیه و تحلیل اجرا استفاده می کند:

First contentful paint: این فاکتور زمان را قبل از هر تصویر و یا متنی قابل مشاهده باشد به کاربر نمایش می دهد.

First meaningful paint:  این فاکتور زمان را هنگامی که محتوای اصلی صفحه برای کاربر قابل نمایش است، نشان می دهد.

Speed index: شاخص سرعت معیار یکنواختی را برای بیان سرعت بارگذاری محتوای یک صفحه فراهم می کند.

Time to interactive: این فاکتور زمان را پیش از اینکه کاربر قادر به تعامل با صفحه باشد، نمایش می دهد.

First CPI Idle: ارزش این دسته زمانی را برمی گرداند فعالیت های صفحه ی اصلی به اندازه ای کم است که اجازه می دهد ورودی ها پردازش شوند.

سئو

این فاکتور، اطلاعات متا، ساختار و سازگاری با تلفن های همراه را بررسی می کند. در این دسته، تست ها بسیار ساده هستند و نباید راه حل اصلی شما باشد.

سئو تاکتیک های فنی زیادی دارد. برای پیاده سازی بهترین روش های سئو در وب سایت خود می توانید از مشاوره های تخصصی سئو شرکت دارکوب استفاده نمایید.

بهترین روش ها

این معیار رایج ترین آسیب پذیری ها، بهینه سازی تصویر و استفاده از https را مورد بررسی قرار می دهد. اساساً امتحان می کند که وب سایت تست شده، استاندارد های لازم را دارد یا خیر!

قابلیت دسترسی

این معیار، زبان، عناصر صفحه، ویژگی های ARIA را بررسی می کند. این قسمت از آزمون تأکید می کند که آیا به معنای واقعی کلمه همه کاربران از جمله کاربران دستگاه های غیر از رایانه های شخصی مانند تلفن های هوشمند، تلویزیون های هوشمند و تبلت ها و افرادی که به نوعی از معلولیتی رنج می برند مانند افرادی که دچار کم بینایی هستند، می توانند به راحتی به وب سایت دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. ابزار لایت هاوس بررسی می کند که آیا همه ی عناصر دارای ویژگی alt هستند؟ آیا ویژگی lang در برچسب <html> صحیح است؟ آیا برچسب title وجود دارد؟ این فاکتور حتی بررسی می کند تا تضاد بین پس زمینه و پیش زمینه ی سایت خیلی کم نباشد تا محتوا براحتی قابل خواندن باشند و UX خوبی را ارائه دهند.

برنامه های وب پیشرفته

این فاکتور زمان بارگذاری و زمان پاسخ در شبکه های کندتر مانند شبکه های 3G را بررسی می کند. برنامه های وب پیشرفته روی هر مرورگر وبی کار می کنند، اما به صورت آفلاین هم می توانند اجرا شوند. برای اینکه وب سایت شما به عنوان یک برنامه وب پیشرفته در نظر گرفته شود، وب سایت شما بایستی یک سری شرایط خاص را برآورده کند و لایت هاوس می تواند به شما بگوید که آیا وب سایت شما این شرایط را دارد یا خیر.

به طور کلی، بیش از 75 معیار مختلف وجود دارد که ابزار google lighthouse برای رسیدن به نمره ی نهایی آزمایش می کند.

ابزار goolge lighthouse جیست؟

ابزار highthouse شرکت گوگل چیست؟

چرا باید از google lighthouse استفاده کنیم؟

  • استفاده از گوگل لایت هاوس آسان است.
  • کاملاً خودکار است.
  • توسط گوگل ساخته شده است.
  • متن باز است.
  • نحوه ی مشاهده و عملکرد صفحات وب اسکن شده در دستگاه های تلفن همراه را آزمایش می کند.

چگونه از google lighthouse استفاده کنم؟

اگرچه google lighthouse تجزیه و تحلیل نسبتاً فنی از وب سایت شما را می دهد اما برای استفاده از آن نیاز به دانش فنی ندارید. دو روش کلی برای استفاده از گوگل لایت هاوس وجود دارد:

با استفاده از ابزار های توسعه دهنده

با استفاده از یک افزونه ی کروم

Google lighthouse با استفاده از ابزار های توسعه دهنده

صفحه ی وب هدف خود را در گوگل کروم باز کنید.

در ویندوز کلید f12 و یا ترکیب کلید های ctrl+shift+j را بگیرید و در سیستم عامل های مک ترکیب کلید های cmnd+shift+I را بگیرید تا اکانت ابزار توسعه دهنده باز شود.

از زبانه های بالا، دوفلش را برای گسترش منو انتخاب کنید.

از منوی کشویی بر روی گزینه ی lighthouse کلیک کنید.

برای گرفتن گزارش برای تلفن های همراه و یا دسکتاپ بر روی گزینه ی “ایجاد گزارش” کلیک کنید.

افزونه ی کروم برای google lighthouse

Lighthouse را در فروشگاه وب کروم جستجو کنید.

افزودن به کروم را انتخاب کنید و بر روی “افزودن برنامه ی افزودنی” کلیک کنید.

روی آیکون پازل در گوشه ی سمت راست بالای مرورگر خود کلیک کنید.

نماد lighthouse را انتخاب کنید.

روی ایجاد گزارش کلیک کنید.

یک صفحه ی جدید باز خواهد شد که گزارش وب سایت هدف شما در آن ذکر شده است.

در برخی موارد که شما از ابزار های دیگر سئو استفاده می کنید، به احتمال زیاد این اطلاعات از لایت هاوس برای شما واکشی می شود.

یعنی در واقع وقتی یک URL را از طریق یک ابزار دیگر سئو اجرا می کنید، اطلاعات عملکرد را با همان اطلاعاتی که در گزارش لایت هاوس خود می بینید، روی داشبورد خود دریافت خواهید کرد.

آیا lighthouse تنها ابزار تست کیفیت یک وب سایت است؟

مطمئناً lighthouse تنها ابزار آزمایش کیفیت و بهینه سازی عملکرد یک وب سایت نیست و ابزار های پیشرفته تری نیز برای بهینه سازی سایت ها وجود دارد. اما برخی از این ابزار ها هزینه ی زیادی لازم دارند و شاید استفاده از آنها به سادگی گوگل لایت هاوس نباشد. اگرچه، استفاده از ابزار گوگل لایت هاوس در ابتدای کار یک راه حل خوب است. برای استفاده از گزینه های پیشرفته تر می توانید با متخصصین سئو در اینباره مشورت کنید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و دقیقتر در زمینه ی سئو و بهینه سازی سایت و استفاده از ابزار گوگل لایت هاوس و دیگر ابزار های بهینه سازی کیفیت سایت می توانید از مشاوره های تخصصی شرکت دارکوب استفاده نمایید.

شرکت دارکوب با بیش از 18 سال سابقه ی کار یکی از معتبرترین و پیشرو در ارائه ی خدمات طراحی سایت و سئو در تهران می باشد.

هدف از استفاده از ابزار گوگل لایت هاوس و دیگر ابزار های بهینه سازی و بهبود کیفیت وب سایت نهایتاً ارائه ی تجربه ی کاربری خوب می باشد. اگر وب سایت ها در ارائه ی تجربه ی کاربری موفق باشند، احتمال بازگشت کاربران و ماندگاری بیشتر آنها در صفحه افزایش خواهد یافت. این می تواند فرصتی برای فروش بیشتر و کسب درآمد و سود بیشتر باشد.

نتیجه

Google lighthouse می تواند اطلاعات جامع و کاملی از اینکه گوگل چگونه وب سایت شما را قضاوت و تفسیر می کند در اختیار شما قرار دهد. ابزار گوگل لایت هاوس به شما خواهد گفت که چگونه وب سایت شما رتبه بندی می شود و تجربه ی کاربری که وب سایت شما ارائه می دهد کیفیت لازم را دارد یا خیر!

تجربه ی کاربری یکی از فاکتور های مهم برای گوگل و کاربران وب سایت ها می باشد.

ابزار google lighthouse به شما می گوید که چه اصلاحاتی را باید در وب سایت خود پیاده سازی نمایید تا وب سایت موفقی داشته باشید و به اهداف تجاری خود دست یابید.

Lighthouse اطلاعات لازم برای بهبود کیفیت وب سایتتان را به شما می دهد و هیچ زمان خاصی از شما نمی گیرد. بنابراین بهتر است از آن استفاده نمایید.

اگر به دنبال بهینه سازی وب سایت خود می باشید، می توانید از خدمات سئو و مشاوره های رایگان شرکت دارکوب استفاده نمایید.

شرکت دارکوب با برخورداری از کادری حرفه ای و استفاده از آخرین استاندارد های طراحی و سئو بهترین کیفیت در پیاده سازی وب سایت را ارائه می دهد. با سفارش طراحی و سئو سایت خود به شرکت دارکوب بیشترین میزان ترافیک ارگانیک را به دست آورید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز