معایب استفاده از سایت ساز های Drag and Drop

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=69

5/5 - (3 امتیاز)

در زمان طراحی وب سایت شما گزینه های مختلفی در پیش دارید. بطور کلی می توانید از یک شرکت رسمی متخصص در این حوزه کمک بگیرید یا اینکه می توانید خود دست به کار شده از انواع وب ساز ها استفاده کنید. هر یک از این دو راه نیز دارای جزئیات مهم فنی است که لازم است در زمان ساخت و یا سفارش سایت شما به عنوان سفارش دهنده از آن آگاهی داشته تا بدانید پول خود را برای چه چیزی هزینه یا سرمایه گذاری می کنید.

یکی از راه های ساخت وب سایت استفاده از به اصطلاح وب ساز های Drag & Drop است. این ابزار مانند سایر راه حل های وب مزایا و معایب خود را دارد و در مقابل طرفداران خاص خود را به دست آورده است. ساخت یک وب سایت مسلما کار آسانی نیست. نیاز به تجربه و دانش در زمینه طراحی، بهینه سازی، میزبانی و هزاران نکته کوچک و بزرگ در این میان دارد. اما وب ساز ها می توانند به شما یک وب سایت با امکانات شناخته شده ایی را بدهند که برای افراد عادی و غیر حرفه ایی ظاهری رضایت بخش دارد. اما از دید یک فرد حرفه ایی یک وب سایت تنها به ظاهر نیست بلکه کیفیت طراحی و کدهای پشت صحنه و چگونگی رعایت کردن استاندارد ها برای رضایت کاربران و سئو یعنی سازگاری با موتورهای جستجو نیز فوق العاده مهم است.

وب ساز ها به افراد اجازه می دهند با پرداخت مبلغی دست به طراحی سایت در یک محیط وب بزنند. کامپوننت ها و قالب ها و اجزای وب سایت به صورت آماده در اختیار کاربر قرار می گیرد و کاربر تنها نیاز دارد که هر یک را انتخاب و به وب سایت خود اضافه کند. بنابراین شما در استفاده از وب ساز ها نیازی به دانش فنی و برنامه نویسی ندارید.

شما می توانید در وب ساز ها به راحتی متن ها، تصاویر و ویدئو را به سایت خود اضافه نمایید و در آخر به شما فضایی به عنوان هاست در اختیار شما قرار می دهند که می تواند وب سایت را به اشتراک گذاشته و در اختیار بازدید عموم قرار دهید.

همانطور که در عنوان این مقاله از دارکوب آمده است من می خواهم به معایب و مزایای این روش ساخت وب بپردازم و تا در زمان تصمیم گیری و انتخاب اطلاعات لازم را در این ارتباط داشته باشید.

پیش از اینکه وارد موضوع شوم لازم است به یک نکته اشاره کنم. وب سایت شما بسته به نوع فعالیت و حجم ترافیکی و تعداد کاربری که در آینده به دست خواهد آورد لازم است در زمان ساخت با تکنولوژی مناسب ها فعالیت و بزرگی آن توسعه داده شود. پس چیزی به نام بهترین تکنولوژی وب وجود ندارد. بلکه تمام انواع تکنولوژی ها برای پاسخ گویی به یک نیاز خاص توسعه داده شده است. نکته دیگر در این است که همانطور که شما با خرید دوربین عکاسی عکاس نمی شوید، با استفاده از یک تکنولوژی خاص نیز حرفه ایی نخواهید شد. بلکه بعد از انتخاب مناسب ترین تکنولوژی به عنوان راه حل، تجربه و دانش است که می تواند در استفاده از آن موفقیت در یک پروژه را به ارمغان آورد.

خوب حال می پردازم به مزایا و معایب وب ساز ها:

 

مزایای وب ساز های Drag & Drop

وب سایت ساز ها به کاربران خود امکانات جالب توجهی را ارائه می دهند. از مهمترین آن ها شاید بتوان به سرعت بالای راه اندازی، سادگی و عدم نیاز به دانش فنی بالا و در برخی موارد نسبت به امکانات مورد نیاز وب سایت هزینه پایین اشاره کرد که در ادامه به توضیح بیشتر درباره هر یک می پردازم.

 

راه اندازی سریع

توسعه وب سایت با روش برنامه نویسی نیاز به زمان دارد. صاحبان کسب و کار تصمیم به داشتن وب سایت می گیرند و می خواهند که بلافاصله ایده خود را عملی کنند و از حاصل آن بهره ببرند.

شاید شما هم آشپزی دوست داشته باشید. برای پختن کیک دو راه دارید. یکی آنکه مواد لازم را خود تهیه کنید و با تجربه به بهترین روش پخت با توجه به استعداد و امکانات خود دست یابید. دیگر آنکه مواد لازم و دستور آن را همه را یک جا خریداری کنید و تنها مواد را باهم مخلوط کرده و در فر قرار دهید. وب ساز ها شبیه به روش دوم هستند. تمام قسمت ها آماده است تنها شما باید آن ها را با هم مخلوط کنید و به انتخاب خود آن ها در صفحات وب قرار دهید. در نتیجه با استفاده از وب ساز ها شما سریع تر به ساخت وب سایت خود پایان خواهید داد.

 

ویرایش آسان

هدف اصلی وب ساز ها راحتی کار برای کاربران است یکی از این قسمت ها ویرایش آسان وب سایت می باشد. مثلا شما وب سایتی را طراحی کرده اید و می خواهید پوسته ظاهری آن را تغییر دهید. از آنجایی که وب ساز از قالب های استاندارد شده خاص خود استفاده می کند اغلب شما به راحتی می توانید یک غالب را با دیگری عوض کنید تا سایت شما ظاهر متفاوت پیدا کند.

 

نیازی به کد نویسی نیست

اگر شما از وب ساز ها استفاده می کنید از آنجایی که این ابزارها از قسمت های آماده شده استفاده می کنند نیازی به کد نویسی ندارید. وب ساز ها مدعی هستند هر آنچه شما نیاز دارید فراهم کرده اند و شما باید از میان کامپوننت ها انتخاب خود را انجام دهید و حتی نیاز به تجربه در توسعه وب سایت ندارید. من در اینباره در قسمت های بعدی بیشتر صحبت خواهم کرد تا ببینم آیا این نکته ربطی به محدودیت های وب ساز دارد یا خیر.

 

هزینه کمتر

از آنجایی که بسیاری از وب ساز های با کیفیت و حرفه ایی خارجی هستند و بخاطر گرانی ارز خارجی شاید این نکته زیاد هم در ایران صادق نباشد. وب ساز ها مدعی هستند که شما با هزینه 20 دلار در ماه می توانید وب سایت خود را راه اندازی کنید. یعنی بر خلاف توسعه وب سایت با روش برنامه نویسی که شما یک هزینه اولیه اصلی در ابتدا پرداخت می کنید شما در وب ساز ها اغلب هر ماه لازم است اعتبار خود را شارژ کنید که شاید در دراز مدت هم چندان معقول به نظر نیاید.

 

معایب استفاده از وب ساز ها

سرعت و آسانی در توسعه وب ساز با خود هزینه هایی فنی در پی دارد. از آنجایی که هدف این وب ساز ها فراهم کردن امکان  توسعه وب توسط افراد غیر حرفه ایی و کم تجربه است در نهایت جنبه های فنی توسعه وب نیز در آن بعضا قربانی شده است. در ادامه به معایب وب ساز های Drag & Drop می پردازم.

 

محدودیت در اختصاصی سازی

از آنجایی که در وب ساز ها قرار نیست شما درست به کد نویسی بزنید و از قسمت ها پیش آماده شده استفاده می کنید، در صورت داشتن ایده های خاص برای سایت خود در محدودیت قرار خواهید گرفت. چون بدون کد نویسی باید از طراح های آماده استفاده کنید که تعداد آنها نیز محدود می باشد.

بنابراین برای آزادی در طراحی و اضافه کرده خلاقیت و ایده های خود در نهایت شما به کمک یک برنامه نویس یا توسعه دهنده وب نیاز پیدا خواهید کرد. و شاید استفاده از وب ساز و سپس مراجعه به یک توسعه دهنده وب کار منطقی و به صرفه ایی نباشد.

 

هزینه های جانبی

وب ساز ها معمولا با یک هزینه اولیه به شما امکاناتی را ارئه می دهند. اما پس از مدتی کوتاهی در خواهید یافت که شما برای وب سایت خود به امکانات بیشتری نیاز دارید. در این زمان است که وب ساز ها برای ارائه امکانات بیشتر از شما درخواست پرداخت سرویس های بالاتر را می کنند.

در ارتباط با نکته قبلی که مطرح کردم در جای دیگری که هزینه ها بالا خواهد رفت زمانی است که شما به یک توسعه دهنده وب برای ویرایش های حرفه ایی نیاز پیدا می کنید. یعنی هر آنچه که شما در قدم اول صرفه جویی کرده و هزینه کمتری پرداخت کردید در ادامه راه هزینه های شما افزایش پیدا خواهد کرد.

این مسئله در توسعه وب با استفاده از قالب آماده نیز به وجود می آید. زمانی که تولید کننده قالب قسمتی از آن را رمزنگاری می کند و شما برای دستکاری کد های آن نیاز به اجازه و یا پرداخت هزینه بیشتر از سوی توسعه دهنده قالب خواهید داشت.

 

طراحی های غیر منعطف

به این نکته در جنبه های مختلفی می توان پرداخت. اول آنکه در آینده وب سایت شما نیاز به قسمت های جدید پیدا خواهد کرد. که ممکن است شما با محدودیت های وب ساز ها حتی با کمک یک برنامه نویس نتوانید به آن دست پیدا کنید. چون عملا وب ساز محدودیت هایی دارد و برای وب سایت هایی ساده و محدود طراحی شده اند. یک وب سایت داینامیک در طول زمان به امکانات و تکنولوژی های جدید نیاز پیدا خواهد کرد که عملا در وب ساز قابل ارائه نیست.

نکته دیگر طراحی واکنش گرا یا Responsive است. این نوع طراحی به وب سایت این امکان را می دهد که در انواع دستگاه های موبایل با سایز های متفاوت صفحه نمایشگر به خوبی دیده شود. بنابراین شما بدون طراحی واکنش گرا وب سایتی خواهید داشت که در دستگاه های موبایل تجربه بازدید خوبی را ندارند و باعث فرار شدن کاربر از وب سایت شما می شود. این یعنی از دست دادن بیش از 50 درصد کاربران که از دستگاه های موبایل استفاده می کنند.

 

محدودیت برای سئو

سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو، شاید مهم ترین جنبه ساخت یک وب سایت است. زیرا با سئو است که شما می توانید فرصت دیده شدن در صفحه نتایج جستجوی موتور های جستجو را پیدا کنید. و بدون به دست آوردن یک رتبه مطلوب در گوگل، وب سایت شما بازدید کننده زیادی نخواهد داشت. اما این موضوع چطور به وب ساز ها مرتبط است؟ سئو دارای دو بخش درونی و بیرونی سایت است. شما برای انجام سئوی درون وب سایت نیاز به دستکارهای زیادی در کدهای وب سایت برای ساختار دادن و تعریف متا دیتا های مختلف دارید. عملا بدون این امکان شما وب سایتی ظاهرا زیبا اما نا کار آمد در رابطه با موتورهای جستجو خواهید داشت.

توسعه دهندگان حرفه ایی وب سایت که از برنامه نویس و CMS ها برای توسعه سایت استفاده می کنند از همان ابتدا به سئو توجه دارند. چون طراحی سایت و سئو با اینکه دو حوزه متفاوت هستند اما غیر قابل جدا سازی نیز می باشند. و طراحی سایت بدون توجه سئو حرفه ایی نبوده و ارزش چندانی نخواهد داشت.

 

وابسته بودن وب سایت به وب ساز

وب ساز ها معمولا سایت شما را در فضای هاست خود راه اندازی می کنند. یعنی عملا شما باید از سیاست های آن ها پیروی کرده و با محدودیت های آنها بسازید. در صورت نیاز به امکانات بیشتر نیز مجبور خواهید شده که هاست وب ساز و سایت خود را رها کرده و به سراغ روش های دیگر توسعه وب بروید. این مسئله در هاست می تواند با افزایش حجم ترافیک نیز برای سایت شما مشکل ساز شود. یعنی با افزایش حجم ترافیک سایت شما به هاست قوی نیاز پیدا خواهید کرد که در صورت عدم ارائه آن توسط وب ساز (البته هزینه آن هم مهم است) شما باید این محدودیت را نیز برای وب سایت خود بپذیرید.

 

کلام آخر

وب ساز ها توسعه سریع وب را به کاربران ارائه می کنند. در مقابل این سرعت نیز محدودیت هایی به صاحبان وب سایت چه در زمینه طراحی و چه در زمینه نگهداری و انعطاف پذیری در آینده تحمیل خواهد شد. شاید بتوان گفت شما با وب ساز ها برای خود شریکی می تراشید یا اینکه بنای خود را در زمین شخص دیگری می سازید که همیشه وابسته به موافقت و انعطاف پذیری وی هستید. برای همین است که ما در دارکوب طراحی صفر تا صد بدون استفاده از قالب و قسمت های آماده را پیشنهاد می کنیم که در آینده در صورت نیاز به توسعه و تغییرات دیگر درگیر محدودیت های تکنولوژی استفاده شده نباشیم و عملا صاحب وب سایت و طراح با دست باز بتوانند بدون هیچ نگرانی به توسعه بخش های جدید وب سایت بپردازند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز