طراحی سایت واکنش گرا و استراتژی های سئو برای موبایل

رتبه بندی کاربر: 3 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE
طراحی سایت واکنش گرا و استراتژی های سئو برای موبایل

آمار نشون می ده که در سال 2014 کاربران برای سر زدن به اینترنت بیشتر از موبایل هاشون استفاده کردن تا از کامپیوترهاشون و قطعا در آینده ی نزدیک بیشتر جستجوها (Search) نیز توسط موبایل ها انجام خواهد شد.
با توجه به اینکه تعداد کاربرانی که با موبایل هاشون از اینترنت استفاده می کنند روز به روز در حال افزایش هست پس کاملا ضروریه که وب سایتی که ما طراحی می کنیم با موبایل ها سازگاری داشته باشد.
و همچنین برای اینکه بتونیم نتیجه ی مطلوبی بگیریم باید استراتژی های سئو که قسمت اصلی بازاریابی دیجتال ما هستند رو هم عوض کنیم.
حالا سوال اینجاست که آیا بهتره که یک وب سایت واکنشی (Responsive Website)طراحی کنیم یا برای موبایل نسخه ای جداگانه ای منتشر کنیم؟
حقیقت اینه که هر کدوم از این دو روش معایب و مزایای خودش رو داره.
در هر صورت، ما قصد داریم که تو این مقاله راجع به تاثیر طراحی های واکنشی روی سئو (SEO) صحبت کنیم.
اگر ما سئو را به عنوان یک فاکتور مهم در سایت های تجاری در نظر بگیریم اون وقت شرکت دارکوب به 3 دلیل طراحی واکنشی رو به عنوان یک استراتژی ایده آل برای سئو در موبایل رو پیشنهاد می کنه.

  • روش پیشنهاد شده ی گوگل می باشد

گوگل بزرگترین موتور جستجوی دنیا است ، پس قطعا وقتی گوگل این روش رو پیشنهاد می کنه متخصصین سئو هم باید به حرف گوگل گوش کنند.
گوگل طراحی واکنشی وب سایت رو برای موبایل ها پیشنهاد داده.
البته این گرایش گوگل به سمت طراحی های واکنشی قطعا بی دلیل نیست.
سایت های واکنشی دارای URL  و HTML یکسان هستند و این قابلیت رو دارند که روی تمامی دستگاه ها(که دارای صفحه نمایش با سایز های متفاوتی هستند) به درستی نمایش داده بشند و کار کنند.
این مسئله باعث می شه که گوگل بتونه راحت تر و بهینه تر محتویات سایت رو نشانه گذاری و سازمان دهی کنه.
ولی وقتی که برای موبایل سایتی جداگانه طراحی و منتشر کنیم اون وقت URL  و HTML سایت مخصوص موبایل با  سایت طراحی شده برای کامپبوتر با هم متفاوته برای همین گوگل مجبور می شه که برای ورژن های مختلف یک وب سایت چندین بار سازمان دهی و نشانه گذاری اطلاعات رو انجام بده.

یکی از دلایل دیگه ای که گوگل طراحی واکنشی وب سایت رو ترجیح می ده اینه که تمامی محتویات روی یک وب سایت و یک URL قرار داره و این باعث می شه که کابران راحت تر بتونن با سایت ارتباط برقرار کنند و اون رو به اشتراک بذارن.
به طور مثال حالتی رو در نظر بگیرید که شما یک مطلبی رو از روی یک سایت طراحی شده برای موبایل در فیس بوک با دوست تون به اشتراک می ذارید.
حالا اگه دوستتون با کامپیوتر فیس بوکش رو چک کنه، مطلب به اشتراک گذاشته شده با همان فرمت طراحی شده برای موبایل براش بارگذاری می شه که این مسئله اصلا کابر پسند نیست.
امروزه تجربه ی کاربر  (User Experience) یک فاکتور خیلی مهم در رتبه بندی سایت شما در گوگل
می باشد و به همین دلیله که طراحی واکنشی وب سایت روی سئو تاثیر مثبت دارد.

  • یک وب سایت برای تمامی دستگاه ها

یکی از مهمترین مزایای طراحی واکنشی، سازگاری وب سایت شما با رنج وسیعی از دستگاه هاست.
با استفاده از طراحی واکنشی (Responsive) دیگه فرقی نمی کنه که کاربر با کامپیوتر به وب سایت تون سر بزنه یا تبلت و یا حتی گوشی هوشمند، چراکه سایت شما روی تمامی این دستگاه ها یکسان و به درستی نمایش داده می شه و این مسئله باعث بالا رفتن فاکتور تجربه ی کاربر(User Experience)  در سایت شما می شه.
سایت ما ممکن است با هر دستگاهی (که دارای صفحه نمایش با سایز های متفاوتی هستند) باز بشه و پیش بینی کردن سایز دقیق صفحه نمایش تمامی این دستگاه ها تقریبا غیر ممکنه.
به همین دلیله که سایت های واکنشی (که خودشون رو با صفحه نمایش ها با سایز های مختلف تطبیق می دن) دارای فاکتور تجربه ی کاربر بهتری هستن نسبت به سایت های طراحی شده ی مخصوص موبایل ها(که برای یک دستگاه با صفحه نمایشی با سایز مشخص طراحی شدن).

می تونیم راجع به این مسئله یه مثال ساده بزنیم.
فکر کنید که توی یه کافی شاپ نشستید و با موبایل هوشمند تون دارید کالایی رو جستجو می کنید.
چند تا کالا رو انتخاب و ذخیره (Save) می کنید تا بعدا تو خونه بیشتر روشون تحقیق کنید.
ولی وقتی رسیدید خونه می خواید بقیه ی بررسی هاتون رو با کامپبوتر انجام بدید.
حالا اگهوب سایت واکنشی طراحی شده باشد ما یک User Experience  عالی رو برای کاربرمون فراهم کردیم. چراکه دقیقا همون سایتی روی کامپیوتر به کاربر نمایش داده می شود که قبلا روی گوشی هوشمندش بررسی کرده بود.
ولی اگه سایت مخصوص موبایل طراحی شده باشد اون وقت بهتره که ورژن طراحی شده برای کامپیوتر همون سایت رو پیدا کنید و بعد دوباره از اول کالاها رو جستجو کنید. چون استفاده از وب سایت های طراحی شده ی مخصوص موبایل روی کامپیوترها حسابی گیج کننده است.

  • مدیریت آسان تر

اگه وب سایت شما دارای دو ورژن جداگانه ی کامپیوتر و موبایل باشه اون وقت متعاقبا به دو استراتژی سئوی جداگانه هم احتیاج دارید.
یکی از دلایل کلیدی که باعث می شه طراحی واکنشی وب سایت ها نسبت به طراحی سایت های مخصوص موبایل ارجحیت پیدا کنه این هست که در طراحی های واکنشی شما کافیه که فقط یک استراتژی سئو رو برای سایت تون مدیریت کنید.

از طرفی هم نمی تونم مزایای داشتن استرتژی سئوی جداگانه برای موبایل ها رو انکار کنیم.
در این حالت ما می تونیم بهینه سازی انجام بدیم و تمرکزمون رو بذاریم روی کلمه های کلیدی که احتمال جستجو شدنش توسط کاربرانی که با گوشی های هوشمندشون بیرون می رن بیشتره.
به طور مثال، وقتی شما بیرون تو خیابون هستید و می خواید یه رستوران اون اطراف پیدا کنید به احتمال زیاد در عبارت جستجوتون از کلمه ی (nearby) استفاده می کنید.
ولی خوشبختانه، برای اینکه استراتژی سئوی جداگانه برای موبایل داشته باشید لازم نیست که حتما سایت جداگانه ی مخصوص موبایل طراحی کنید. بلکه شما کاملا می تونید کلمه های کلیدی مخصوص موبایل رو در سایت واکنشی تون هم پیاده سازی کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز