تاثیر گرافیک وب سایت بر سرعت آن

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=7158

5/5 - (4 امتیاز)

یکی از مسائل مهم در طراحی وب و بهینه سازی و سئو سایت، سرعت وب سایت می باشد. منظور از سرعت وب سایت، سرعت Load و بارگیری صفحات یک سایت است. وقتی کاربر بر روی لینک و یا آدرس یک سایت کلیک می کند، توقع دارد تمام المان ها و عناصر موجود در صفحه در کوتاه ترین زمان ممکن نمایان شود.

این بدان معنی است که داشتن یک سایت با سرعت بالا بسیار ضروری می باشد. این امر نه تنها برای رتبه بندی خوب در Google و دیگر موتور های جستجو مهم است، بلکه برای حفظ کاربر در سایت و افزایش تعداد بازدید ها مهم می باشد.

به یقین می توان گفت، چند ثانیه سرعت بیشتر می تواند تاثیر بسزایی در جذب بازدید کننده بیشتر و متقابلا فروش بیشتر سایت داشته باشد و این تاثیر بر سئو و رتبه بندی سایت در گوگل بسیار شایان ذکر و قابل توجه است.

بر اساس نتایج به دست آمده، 47 درصد از مخاطبان و کاربران انتظار دارند صفحات یک وب سایت در دو ثانیه یا کمتر بارگیری شوند. همچنین 40 درصد از بازدیدکنندگان یک وب سایت صفحه ای را که مدت زمان بارگذاری آن، سه ثانیه یا بیشتر طول بکشد کنار می گذارند.
به این ترتیب می توان گفت اگر بارگیری صفحات سایت شما بیش از سه ثانیه بطول بی انجامد، تقریباً نیمی از بازدیدکنندگان خود را حتی قبل از ورود به سایت خود از دست می دهید. این نکته نه تنها ضربه ای بزرگ به رتبه بندی وب سایت در موتور های جستجو می زند، بلکه باعث افت فروش و کاهش مشتریان نیز می شود.

همچنین برخی از کاربران فقط تصمیم دارند از صفحات یک سایت نگاه کلی کنند، اگر سرعت Load صفحات وب کم باشد، می تواند آنها را از بازگشت در آینده باز دارد. در یک نظرسنجی دیگر ، 79٪ از کاربران عنوان کرده اند که به وب سایتی که سرعت آن کم باشد، باز نخواهند گشت. از دید کاربران سرعت کند بارگیری صفحات یک سایت نشان دهنده عملکرد ضعیف آن کسب و کار است.

در یک نظرسنجی دیگر 52 درصد از بازدیدکنندگان یک وب سایت گفته اند که بارگیری سریع صفحه برای وفا داری آنها به سایت مهم است و 44 درصد دیگر گفته اند که، تجربه خوب یا بد از بازدید یک وب سایت را به دوستان خود اطلاع می دهند. بر اساس این آمار ها، یک ثانیه تاخیر در بارگذاری صفحه سایت می تواند رضایت مشتری و بازدیدکننده را حدود 16 درصد کاهش دهد. این نکته نشان دهد که هرچه سرعت Load یک صفحه سریعتر باشد، احتمال خرید بازدید کننده بیشتر می شود.

آمار زیر در یک نظرسنجی به دست آمده است:

  • به ازاء هر یک ثانیه بهبود سرعت سایت، تا 2٪ نرخ تبدیل در سایت افزایش یافته است.
  • همچنین به ازاء هر 100 میلی ثانیه افزایش سرعت، درآمد فزاینده یک وب سایت تا 1٪ رشد کرده است.
  • بر اساس این نظر سنجی بین نرخ تبدیل زمان Load صفحه رابطه ای وجود دارد. حدودا هر یک ثانیه تاخیر در زمان بارگیری صفحه، با 25 درصد کاهش در نرخ تبدیل برابر است.

(نرخ تبدیل: منظور از نرخ تبدیل اقدامات معنا دار بازدیدکنندگان وب سایت است که هدف از آن رونق تجارت آن سایت می باشد. این اقدامات می تواند پر کردن فرم، فشردن هر کلیدی در صفحه، خرید و … باشد.)

تاثیر سرعت وب سایت بر رتبه بندی موتور های جستجو

اگر با سئو و بهینه سازی وب سایت آشنا باشید، می دانید که سرعت وب سایت تاثیر بسزایی بر رتبه بندی موتور های جستجو و سئو سایت دارد. البته همانطور که در بالا گفته شد هر چه سرعت بارگیری صفحات یک سایت سریع تر باشد، باعث رضایت کاربران و در نتیجه رضایت موتور های جستجو می شود.

از مدت ها قبل تجربه کاربر به عامل مهمی در رتبه بندی تبدیل شده است. هر چه کاربران از یک وب سایت رضایت کافی داشته باشند، متقابلا صفحات آن وب سایت رتبه بهتری در موتور های جستجو بدست خواهد آورد.

تلاش برای افزایش سرعت بالا آمدن صفحات وب سایت حتی برای یک ثانیه، تاثیر عمده ای در تبدیل ها خواهد داشت. گوگل مدت زمان سرعت وب سایت ها را در زمان رتبه بندی در نظر می گیرد.

در سال های اخیر، نحوه رتبه بندی وب سایت ها بر اساس سرعت سایت تغییر چشم گیری داشته است. مدت ها قبل فقط سرعت سایت در نسخه دسک تاپ برای گوگل مهم بود. اما با گسترش تعداد کاربران نسخه موبایلی، امروزه در وهله اول سرعت سایت در نسخه موبایلی برای موتور های جستجو مهم می باشد.

از دسامبر سال 2017 میلادی ، اغلب موتور های جستجو رتبه بندی تمام نتایج جستجو را بر اساس نسخه های موبایل صفحات سایت آغاز کرده اند. گوگل و دیگر موتور های جستجو این کار را با هدف هدایت کاربران به صفحات با کیفیت و با عملکرد بالا انجام می دهند. آنها می خواهند کاربران تجربه کاربری خوبی از بازدید سایت ها بدست بیاورند.

در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که اکنون تجربه کاربر نسخه تلفن همراه نقش مهمی در رتبه بندی جستجو( حتی در نتایج جستجوی دسک تاپ) خواهد داشت. به معنای دیگر صفحات براساس تجربه ای که در اختیار کاربران موبایل قرار می دهند، فهرست بندی و رتبه بندی می شوند.

بنابراین و بر اساس گفته های بالا اگر تمایل دارید رتبه بندی خوبی در موتور های جستجو داشته باشید و بازدیدکنندگان بیشتری بدست بیاورید، لازم است که زمان بارگذاری وب سایت را کاهش دهید. در نهایت باید وب سایتی داشته باشید که تجربه کاربری آسان و سریع در هر مرورگر یا اندازه صفحه ای را فراهم کند.

عوامل موثر بر سرعت وب سایت

عوامل مختلفی می توانند بر کاهش یا افزایش سرعت وب سایت تاثیر بگذارند. اگر یک طراح یا یک سئو کار هستید، باید با تمامی فاکتور هایی که بر سرعت سایت تاثیر می گذارند آشنا باشید.

در ابتدا باید بدانید سرعت وب سایت مورد نظر چگونه است؟ برای این کار خوشبختانه ابزار های مختلفی وجود دارد که بر اساس آنها می توانید از سرعت سایت خود مطلع شوید. PageSpeed Insights یکی از این ابزار های کاربردی می باشد. تست سرعت وب سایت توسط گوگل با استفاده از این ابزار امکانپذیر است. برای شروع کافیست آدرس صفحه مورد نظر را در این وب سایت وارد کنید. در ادامه خواهید دید که چه عواملی بر سرعت سایت شما تاثیر دارند. آنالیز سرعت سایت به صورت دوره ای باید انجام شود.

چرا که عوامل زیادی وجود دارند که باعث می شود زمان بارگذاری سایت شما کم باشد. این عوامل از زمان بارگذاری سرور تا اندازه تصویر و تعداد لینک ها متغییر هستند. از این عوامل می توان به گرافیک وب سایت اشاره نمود. تاثیر گرافیک وب سایت بر سرعت آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

گرافیک وب سایت

در قدم نخست باید بدانید گرافیک وب سایت شامل چه مواردی در صفحه است. گرافیک سایت شامل تمامی المان های داخل صفحه مانند تصاویر، انیمیشن ها، لوگو، اسلایدر، ترکیب استفاده از رنگ ها، نوع و سایز قلم ها و … می باشد.

طراحی گرافیک وب سایت اگر به درستی و بهینه انجام شود می تواند در به حداقل رساندن سرعت لود صفحات وب کمک کند. از مهمترین عناصر گرافیکی وب سایت می توان به تصاویر اشاره نمود. از آنجایی که بخش کلی بسیاری از وب سایت ها از تصاویر مختلف تشکیل شده است، می تواند تاثیر بسزایی در سرعت بالا آمدن صفحات وب داشته باشد.

بهینه سازی تصاویر وب سایت

واضح است که هرچه حجم تصاویر و دیگر فایل ها بیشتر باشد، زمان بیشتری برای بارگیری آنها نیاز است. Page Load Time یا زمان بارگیری صفحه وب بستگی به حجم و اندازه تمامی محتوای موجود در صفحه دارد که از سرورهای میزبان به مرورگر درخواست کننده بارگیری می شود. تصاویری که حجم آنها زیاد است و از کیفیت بالایی برخوردار هستند، سرعت صفحه را پایین می آورند. اگر این تصاویر به کندی باز شوند درصد زیادی از بازدیدکنندگان صفحه را ترک خواهند کرد.

به طور میانگین 66 درصد از حجم کل صفحات وب متعلق به تصاویر مختلف است. اما با این حال نمی توان محتوای خود را از تصاویر بی کیفیت تولید نمود. این کار نیز بر تجربه کاربر تاثیر منفی خواهد گذاشت. در این جا باید گفت ابزار های مختلفی برای کاهش حجم تصاویر وجود دارند که در عین کاهش حجم عکس کیفیت آن محفوظ می ماند. چند راه ساده برای کاهش حجم عکس ها در صفحات وب وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

  • انتخاب قالب و Format مناسب: همانطور که می دانید تصاویر از فرمت های مختلف تشکیل شده اند، مانند؛ JPG, PNG,TIFF, Gif, BMP و … . انتخاب هر کدام از این فرمت ها می تواند در حجم عکس ها تاثیر بگذارد. اگر تصویر مورد نظر شما از کیفیت بالایی برخوردار است می توانید قالب آن را با برنامه های مختلف به JPG تغییر دهید. در این صورت کیفیت آن حفظ شده و کمی از حجم آن کاسته می شود.
    همچنین برای لوگو ها، علائم و این قبیل تصاویر می توانید از فرمت PNG استفاده نمایید. از فرمت GIF نیز برای تصاویر کوچک و یا کم اهمیت تر در صفحه استفاده کنید. استفاده از فرمت های BMP یا TIFF توصیه نمی شود.
  • اندازه و سایز تصویر: سایز عکس ها هم در حجم آنها تاثیر بسزایی دارند. با کاهش اندازه ها می توان تا حدی حجم تصویر را کاهش داد. همچنین می توانید از قابلیت تغییر اندازه مرورگر برای پاسخگویی به تصاویر با تنظیم دستورالعمل های عرض ثابت و ارتفاع خودکار استفاده کنید.
  • فشرده سازی: برای کاهش حجم تصویر می توان از تکنیک فشرده سازی نیز استفاده نمود. در این راستا ابزار ها و وب سایت های مختلفی برای فشرده سازی عکس ها وجود دارند. برخی از این ابزار ها تصاویر را با حفظ کیفیت و اندازه فشرده و حجم آنها را کاهش می دهند.
  • استفاده از تصاویر کمتر در صفحه: راه حل بعدی برای افزایش سرعت لود صفحه، کاهش محتوای تصویری است. شما می توانید تصاویر موجود در سایت خود را به حداقل برسانید. گرچه می توان با راه های بالا از این کار اجتناب نمود.
  • راه حل برای وب سایت های وردپرسی: اگر وب سایت شما بر اساس سیستم مدیریت محتوا CMS ایجاد شده است، می توانید از افزونه ها و پلاگین های مختلف برای کاهش حجم بار صفحه استفاده کنید. اغلب وب سایت ها با استفاده از سیستم مدیریت محتوا وردپرس طراحی شده اند. افزونه های بهینه سازی تصویر در این CMS عبارتند از: ShortPixel Image Optimizer ، Optimus WordPress Image Optimizer ، WP Smush ، TinyPNG و … . البته به یاد داشته باشید استفاده از پلاگین های زیاد و مختلف در وب سایت بر سرعت وب سایت تاثیر منفی بگذارد.

 

از دیگر کار هایی که می توان برای کاهش زمان لود صفحه انجام داد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فعال کردن حافظه پنهان
  • از سیستم عامل های میزبانی خارجی استفاده کنید
  • تعداد افزونه هایی را که در سایت خود استفاده می کنید را کاهش دهید
  • کاهش redirects
  • بهینه سازی CSS Code and Delivery: ( عبارت است از: کدگذاری کوتاه، Axe Browser Specific CSS Hacks، Minify CSS و …)
  • محدود یا غیر فعال کردن WordPress Revisions
  • بهینه سازی پایگاه های داده
  • زمان پاسخ سرور را کاهش دهید
  • گزینه میزبانی مناسب را برای نیازهای خود انتخاب کنید
  • استفاده از شبکه های تحویل محتوا Content Delivery Networks (CDN)
  • درخواست های HTTP را به حداقل برسانید
  • کوچک کردن و ترکیب کردن HTML, CSS, and JavaScript files
  • از بارگذاری همزمان برای پرونده های CSS و JavaScript استفاده کنید
  • compression audit را اجرا کنید
  • اسکریپت های خارجی را کاهش دهید
  • سرعت صفحات سایت خود را به مرور کنترل کنید
  • سرعت صفحه در نسخه های موبایلی را بررسی کرده و حدالمکان از تکنولوژی APM برای افزایش سرعت در تلفن های همراه استفاده نمایید.

امید است با اتخاذ موارد ذکر شده در بالا، بتوانید سرعت وب سایت خود را در حد مطلوب بهینه نمایید. همچنین شما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا بهینه سازی وب سایت خود با کارشناسان ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب تماس حاصل نمایید. همکاران ما به صورت آنلاین و 24 ساعته در تمامی روز های هفته آماده پاسخ به سوالات و مشکلات شما عزیزان هستند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز