مواردی که قبل از طراحی وب سایت لازم است انجام گردد

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=8419

5/5 - (1 امتیاز)

تصمیم گیری برای راه اندازی و طراحی وب سایت یک کار مهم در کسب و کار است. قطعا بدون برنامه ریزی و استراتژی نمی توان اقدام به طراحی سایت کرد. از طراحی قابلیت های سایت و طراحی قالب و ظاهر وب سایت گرفته تا یکپارچه سازی منو ناوبری و کدنویسی، تماما باید از قبل برنامه ریزی شوند تا در نهایت بتوان یک سایت جذاب و کاربر پسند طراحی کرد.

طراحی سایت چیست؟

منظور از طراحی وب سایت یا web design ساخت و طراحی یک پایگاه اطلاع رسانی برای نمایش در اینترنتی می باشد. طراحی سایت به جنبه های تجربه کاربری و توسعه وب سایت در مقابل توسعه نرم افزار اشاره دارد. هدف از ایجاد یک سایت، اطلاع رسانی و نمایش کسب و کار و اطلاعات مربوط به آن به مردم و کاربران اینترنت می باشد. طراحی یک سایت از بخش های مختلفی چون لایه سازی و طراحی صفحات وب، تولید و درج محتوا، طراحی گرافیکی سایت و همچنین رعایت تکنیک های سئو تشکیل شده است. به همین دلیل برای طراحی یک سایت به افرادی با تخصص های ذکر شده نیاز است.

تیم طراحی سایت از قبیل توسعه دهنده و طراح وب و حتی سئو کار باید همگی قبل از اقدام به طراحی سایت یک برنامه کامل برای آن داشته باشند. تا در نهایت بتوان یک سایت مناسب برای قرار گرفتن در لیست نتایج گوگل راه اندازی کرد. توجه به مواردی که از قبل طراحی وب سایت لازم است انجام گردد، بسیار مهم است و در جذب مخاطب تاثیر بسزایی دارد. انتقال حس دلپذیر و تجربه خوب به کاربر از بازدید وب سایت باید قبل از طراحی سایت پی ریزی شود.

چه سایت شما یک پایگاه کوچک باشد چه یک سایت برای مشاغل بزرگ و گسترده، باید به موارد مهمی قبل از طراحی وب سایت توجه نمود. اگر طراح یا توسعه دهنده هستید، اگر تجربه کمی در طراحی سایت دارید یا اگر یک فرد حرفه ای در این حوزه هستید، نیاز به برنامه ریزی لازم و ضروری است. با برنامه ریزی روند توسعه و مراحل طراحی سایت ساده تر از آنچه فکر می کنید، می شود.

شما عزیزان می توانید با خیالی آسوده، طراحی وب سایت خود را به شرکت طراحی سایت دارکوب بسپارید. شرکت دارکوب با بیش از 18 سال سابقه درخشان در حوزه طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت آماده ارائه خدمات خود به شما همراهان عزیز می باشد. طراحان ما روند انجام تمامی مراحل طراحی وب سایت را قبل از شروع به اطلاع شما می رسانند تا به این صورت شما نیز بر روند طراحی وب سایت خود نظارت داشته باشید.

در ادامه به معرفی و توضیح مواردی خواهیم پرداخت که لازم است قبل از طراحی وب سایت به آنها توجه شود.

تهیه RFP طراحی سایت

Request for Proposal یا طرح پیشنهادی، درخواستی است که شما اهداف و امکاناتی که در وب سایت خود می خواهید را در آن ثبت می کنید. با تهیه RFP شما می توانید تمامی خواسته های خود از سایت و شرکت طراحی وب سایت را ثبت نموده و به اطلاع آنها برسانید.

مواردی که در فرم RFP باید ذکر شوند عبارتند از؛ اهداف پروژه، ذکر موارد مهم و ضروری در انجام پروژه، مدت زمان مورد نیاز برای انجام پروژه طراحی وب سایت، تخمین هزینه تقریبی و بودجه اختصاصی شرکت، قابلیت ها و امکانات ضروری وب سایت.

ذکر و تشریح این موارد در RFP لازم و ضروری است و به شرکت طراحی سایت در انجام بهتر پروژه کمک شایانی می کند.
تهیه RFP بسیار مهم می باشد و می تواند از بروز بسیاری از مشکلات در روند پروژه طراحی وب سایت جلوگیری نماید. بدون شک می توان گفت تهیه طرح پیشنهادی اولین اقدام برای طراحی سایت می باشد.

مخاطبان وب سایت

در ابتدا باید بدانید مخاطبان هدف شما چه افرادی هستند. برای این کار لازم است اطلاعات جمعیتی خاصی را بدست بیاورید. درک و شناخت مخاطبان در روند طراحی وب سایت بسیار مهم است. چرا که سایت را باید بر اساس سلیقه آنها طراحی کنید. به عنوان مثال اگر مخاطبان سایت دانش آموزان هستند باید قالب سایت مطابق با رده سنی آنها طراحی شود، از رنگ و فونت گرفته تا طراحی المان ها، کاملا باید با روحیه و سلیقه دانش آموزان منطبق باشد.

انتخاب هاست و نام دامنه

اگر کسب و کار شما نام بخصوصی دارد، بهتر است که نام دامنه همان نام تجارت تان باشد. در انتخاب نام دامنه دقت لازم را داشته باشید، نام دامنه وب سایت باید به راحتی در یاد مخاطب بماند. املای ساده، تلفظ آسان و مرتبط بودن آن با نوع تجارت باعث می شود موقعیت بهتری در لیست نتایج موتور های جستجو بدست بیاورید. برای ثبت نام وب سایت خود باید یک دامنه تهیه کنید. این دامنه بست به نوع سایت و کمپانی شما می تواند .ir, .com, .gov و … باشد.

قدم بعدی انتخاب یک میزبان مناسب برای وب سایت است. وب سایت ها برای نمایش اطلاعات به کاربران به یک میزبان نیاز دارند. اطلاعات وب سایت در هاست ذخیره می شود و زمانی که کاربر از سایت بازدید می کند این اطلاعات برای وی ارسال می گردد. در انتخاب هاست در وهله اول باید به نوع سایت و ماهیت آن توجه نمود. اینکه چه نوع سایتی دارید برای انتخاب هاست مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. وبس ایت هایی که رسانه های انبوهی در آنها برای نمایش به کاربران بارگذاری شده است، یا سایت های فروشگاهی و یا سایت هایی که در آینده نزدیک ترافیک بالایی از بازدیدکنندگان را دارند باید هاست با ظرفیت بالا تهیه کنند. برای انتخاب هاست مناسب می توانید با کارشناسان ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب مشاوره رایگان داشته باشید. در خرید هاست شرکتی را انتخاب کنید که پشتیبانی قوی و سریع و البته آنلاین داشته باشد. چرا که در برخی از موارد مشکلات احتمالی سایت مربوط به هاست و میزبان آن می باشد.

انتخاب سیستم مدیریت محتوا CMS

CMS: Content Management system به معنای سیستم مدیریت محتوا می باشد. همانطور که می دانید وب سایت ها به روش های مختلف طراحی می شوند. اما بطور کلی سایت ها یا داینامیک هستند یا استاتیک می باشند. انتخاب هر کدام از اینها بسته به نوع وب سایت شما دارد. به دلیل معایبی که سایت های استاتیک دارند اغلب افراد سعی می کنند روش داینامیک را انتخاب کنند.

در این روش وب سایت تحت یک نرم افزار یا همان سیستم مدیریت محتوا طراحی می شود. که در این صورت مدیریت محتوای آن ساده خواهد بود. سیستم های مدیریت محتوا در انواع گوناگون طراحی شده اند. که پر طرفدار ترین آنها سیستم مدیریت محتوا وردپرس می باشد. درصد بیشتری از سایت های طراحی شده موجود بر اساس وردپرس طراحی شده اند. قبل از طراحی وب سایت باید سیستم مدیریت محتوا مورد نظر خود را انتخاب نمایید. که پیشنهاد ما به شما انتخاب CMS وردپرس می باشد.

انتخاب تم رنگ و قالب برای سایت

یکی دیگر از کار های مهمی که قبل از اقدام به طراحی وب سایت باید در ارتباط با آن تصمیم گیری نمود انتخاب رنگ و همچنین قالب سایت است. اگر وب سایت شما بر اساس سیستم مدیریت محتوا طراحی می شود باید برای سایت خود یک قالب انتخاب نمایید تا طراح سایت شما را بر اساس آن طراحی نماید.

میلیون ها قالب رایگان برای وردپرس وجود دارد که بدون نیاز به زمان زیاد و هزینه بالا می توانید وب سایت خود را بر اساس آنها طراحی نمایید. اما استفاده از این قبیل قالب ها معایب بسیاری به همراه خواهد داشت که در مقاله های گذشته در ارتباط با آنها مفصلا صحبت کرده ایم. انتخاب قالب های آماده به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

اما اگر وقت کافی و بودجه لازم برای طراحی سایت را ندارید می توانید از قالب آماده وردپرس تولید شده توسط شرکت دارکوب استفاده نمایید. تمامی این قالب ها از پایه بر اساس سئو توسط طراحان شرکت طراحی سایت دارکوب طراحی شده اند. این قالب ها قابلیت توسعه و تغییر را دارند و توسط شرکت دارکوب پشتیبانی می شوند.

در غیر این صورت اگر بودجه و زمان کافی برای طراحی یک سایت بزرگ را دارید، باید قالب آن را برای طراح شرح دهید. قالب مورد نظر شما توسط گرافیست طراحی می شود. یا می توانید از میان قالب های موجود در فروشگاه قالب دارکوب یک قالب را انتخاب کرده تا طراح سایت شما را بر اساس آن طراحی نماید.

در انتخاب قالب انتخاب تم رنگی سایت نیز بسیار مهم است. در انتخاب رنگ دقت لازم را داشته باشید که با سلیقه مخاطب و نوع کسب و کار شما همخوانی داشته باشد. رنگبندی سایت از جمله موارد مهم برای مخاطبان شما است. تم رنگ وب سایت بهتر است با آرم و علامت تجاری برند شما مطابقت داشته باشد.

انتخاب فونت مناسب

محتوا یکی از مهمترین موارد در یک وب سایت است. مخاطب برای بازدید و مطالعه محتوا به وب سایت شما مراجعه می کند. اینکه محتوای مناسب تولید کنید یک طرف و انتخاب فونت و قلم مناسب در سوی دیگر قرار دارد. فونتی که انتخاب می کنید باید با موضوع سایت سازگاری داشته باشد و باعث خستگی چشم مخاطب نگردد.

فونت ها را از نظر اندازه و فاصله ثابت نگه دارید و مطمئن شوید که جملات و پاراگراف های شما به گونه ای هستند که مطالب به راحتی قابل خواندن می باشند. اگر متن را روی یک رنگ زمینه متضاد قرار می دهید، برای مخاطبان آزار دهنده خواهد بود و تجربه کاربری خوبی به همراه نخواهد داشت.

در طراحی قالب روی برند تجاری خود تمرکز کنید

وقتی بازدیدکننده ای به سایت شما مراجعه می کند در همان نگاه اول باید از حوزه کاری شما و محصولات و خدماتی که ارائه می دهید مطلع شود. باید طراحی صفحات وب سایت به نحوی باشد که آنها به محض دیدن صفحه اصلی سایت از اینکه شما چه شرکتی هستید و چه کاری انجام می دهید، مطلع شوند. برند تجاری تاثیر گذار به تقویت تجربه کاربر و افزایش حضور آنلاین شما کمک می کند. این مهم میسر نمی شود مگر با اولین تعاملی که بین شما و بازدید کنندگان وب سایت بر قرار می گردد.

آماده سازی محتوای وب سایت

همانطور که در بالا گفته شد محتوا برای هر سایت مهمترین بخش آن است. به همین دلیل قبل از اقدام به طراحی سایت باید به آماده سازی و تولید آن پرداخت تا در زمان طراحی سایت آن را در قسمت های مختلف سایت درج نمود. محتوای سایت می تواند شامل مقالات، راه های ارتباطی و تماس با ما، فرم های همکاری، تصاویر مورد نظر برای قرار دادن در صفحات مختلف سایت، تصاویر محصولات و کالا ها، فیلم ها و کلیپ های و … باشد. تولید محتوا و آماده سازی موارد گفته شده زمان زیادی می خواهد به همین دلیل برای جلوگیری از وقفه در روند پروژه بهتر است از قبل محتوا را تولید نمود.

موارد گفته شده از جمله فعالیت هایی هستند که قبل از اقدام به طراحی وب سایت باید به آنها پرداخته شود.به یاد داشته باشید بدون برنامه ریزی و استراتژی نمی توان یک وب سایت قدرتمند و مناسب برای بازدید کنندگان طراحی نمود.

اغلب کارهایی که قبل از طراحی سایت باید به آنها پرداخته شود توجه به طراحی قالب سایت است. موارد فراوانی وجود دارند که در طراحی قالب باید به آنها توجه نمود که برخی از آنها در بالا عنوان شد. اما به طور کلی قبل از طراحی قالب سایت باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  • انتخاب رنگبندی مناسب
  • انتخاب فونت و نوع قلم
  • طراحی منو در جهت پیمایش Navigation آسان در سایت
  • طراحی قالب در جهت قابلیت استفاده آسان برای همه افراد
  • طراحی Call to Action برای ثبت اطلاعات مشتری و مخاطبان
  • تمرکز بر برند تجاری در طراحی تمامی المان های داخل صفحه
  • افزودن لینک شبکه های اجتماعی ( قبل از این کار باید در شبکه های اجتماعی برای برند خود حساب کاربری ایجاد کنیم.)
  • افزودن تاریخ Copyright برای سئو ( البته در سیستم مدیریت محتوا جوملا و وردپرس این کار به صورت خودکار انجام می شود و نیاز به تنظیم دستی نیست.)
  • بهینه سازی تصاویر و دیگر فایل های چند رسانه ای قبل از بارگذاری در سایت
  • برنامه ریزی برای طراحی قالب ریسپانسیو یا سازگار با موبایل

طراحی وب سایت کار سخت و کمی یپیچیده می باشد که با آموزش ساده و استفاده از فیلم های آموزشی موجود در سایت های مختلف امکانپذیر نیست. به همین دلیل اگر برای طراحی و راه اندازی سایت خود به دنبال آموزش طراحی وب سایت هستید، می توانید به آموزشگاه طراحی سایت دارکوب مراجعه نمایید. آموزشگاه دارکوب دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای می باشد و کلاس های آموزشی به صورت آنلاین و حضوری توسط اساتید برتر صورت می گیرد.

همچنین می توانید برای طراحی وب سایت خود به شرکت طراحی وب سایت دارکوب مراجعه نمایید. قبل از سفارش طراحی سایت، کارشناسان ما با مشاوره رایگان شما را در تصمیم گیری به ایجاد یک سایت کامل و قدرتمند یاری خواهند کرد. بعد از این مرحله قرارداد طراحی وب سایت بین شما و شرکت دارکوب منعقد می گردد که بر اساس آن پروژه طراحی سایت در زمان مشخص آغاز می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به صورت حضوری یا آنلاین با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز