وردپرس و یا جوملا؟ کدام برای کسب و کار شما مناسب است؟

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=9235

4.5/5 - (2 امتیاز)

انتخاب یک پلتفرم مناسب برای طراحی سایت بسیار مهم است. پلتفرم های زیادی در بازار وجود دارد که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. اما دو تا از پر طرفدارترین پلتفرم های طراحی سایت وردپرس و جوملا هستند. هر دو پلتفرم به دلیل سهولت استفاده، جامعه گسترده و گزینه های سفارشی سازی زیاد، محبوبیت زیادی بین کاربران دارند. هر دو پلتفرم برای ایجاد و راه اندازی طراحی وب سایت های مدرن و حرفه ای بسیار مناسب هستند. به همین دلیل برای خیلی از کاربران ممکن است سؤال شود که کدام یک از این دو پلتفرم برای کسب و کارشان مناسب تر است! انتخاب یک پلتفرم مناسب برای طراحی وب سایت می  تواند به شدت بر کسب و کار شما تأثیر داشته باشد. وردپرس و جوملا هر دو منبع باز، رایگان و دائماً در حال پیشرفت هستند. برای اینکه در انتخاب مناسب بین سیستم مدیریت محتوای جوملا و وردپرس بهتر تصمیم گیری کنید، باید برتری ها و معایب هر یک از این دو وب سایت ساز را بدانید.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS یک پلتفرم برای طراحی سایت و مدیریت محتوا می باشد. سیستم مدیریت محتوا نیاز به کدنویسی را مرتفع می کند. طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوا بسیار سریعتر پیش می ورد. زیرا بسیاری از کد ها از قبل نوشته و تهیه شده است. بنابراین طراحان لازم نیست مجدداً کد بنویسند. با یک سیستم مدیریت محتوا می توان انواع طراحی ها مانند طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شخصی و …. را انجام داد. سیستم مدیریت محتوای وردپرس، دورپال و جوملا جز معروفترین CMS ها هستند.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک پلتفرم و وب سایت ساز است که بر اساس زبان برنامه نویسی PHP و پایگاه داده MySQL می باشد. بر اساس گزارشات، بیش از 35% از وب سایت های کل دنیا بر اساس سیستم مدیریت محتوای وردپرس هستند. وردپرس برای اولین بار در سال 2003 راه اندازی شد. در آن زمان وردپرس یک بستر مناسب برای ایجاد وبلاگ بود. اما وردپرس روز بروز پیشرفت کرد. امروزه از وردپرس برای ایجاد و راه اندازی هر نوع وب سایتی از طراحی سایت شرکتی گرفته تا طراحی سایت فروشگاهی می توان استفاده کرد. طراحی سایت با وردپرس آسان است.

وجود پلاگین های زیاد و قالب های متنوع در این وب سایت ساز ساخت و سفارشی سازی هر نوع وب سایتی را امکان پذیر کرده است. نصب وردپرس چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای نصب وردپرس بایستی به سایت رسمی وردپرس مراجعه کنید. سیستم مدیریت محتوای وردپرس UX بسیار خوبی ارائه می دهد. ارسال پست در صفحه و ایجاد صفحات جدید در وب سایت ساز وردپرس بسیار ساده است. ویرایشگر وردپرس بسیار قدرتمند است. با وردپرس شما براحتی می توانید محتوای طراحی سایت خود را قالب بندی کنید.

جوملا چیست؟

سیستم مدیریت محتوای جوملا برای اولین بار در سال 2005 راه اندازی شد. جوملا نیز مانند وردپرس بر اساس زبان برنامه نویسی PHP می باشد و از پایگاه داده MySQL  استفاده می کند. جوملا یک وب سایت ساز منبع باز و رایگان است. بر اساس گزارشات، 5% از کل وب سایت های دنیا بر اساس سیستم مدیریت محتوای جوملا می باشند و این میزان در حال افزایش است. جوملا سومین پلتفرم محبوب برای طراحی سایت است. طراحی سایت با جوملا نیاز به دانش برنامه نویسی ندارد.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس یا جوملا؟

وردپرس و یا جوملا؟ کدام برای کسب و کار شما مناسب است؟

شباهت های وردپرس و جوملا چیست؟

وردپرس و جوملا شباهت های زیادی دارند. مانند:

ارائه ی UX خوب

هر دو پلتفرم وردپرس و جوملا ایمن هستند، جامعه ی پشتیبان کننده ی بزرگی دارند و گزینه های سفارشی سازی زیادی ارائه می دهند. از جوملا و وردپرس برای راه اندازی وب سایت های مدرن که ویژگی های زیادی دارند براحتی می توان استفاده نمود.

بهینه سازی برای موتور های جستجو

هر دو وب سایت ساز قابلیت بهینه سازی برای موتور های جستجو را دارند. جوملا به کاربران اجازه می دهد تا توضیحات متا و کلمات کلیدی را وارد کنند. وردپرس نیز برای بهینه سازی برای موتور های جستجو افزونه هایی را ارائه می دهد. مهمترین افزونه ی سئو در وردپرس Yoast است.

پلاگین ها

هر دو سایت ساز وردپرس و جوملا افزونه های زیادی دارند. اما تنوع پلاگین ها در وردپرس بیشتر است.

مراحل شروع طراحی سایت

مراحل شروع طراحی سایت در هر دو پلتفرم مشابه است. برای شروع طراحی سایت با هر دو پلتفرم ابتدا باید وردپرس و یا جوملا را نصب کنید. سپس یک قالب انتخاب و نصب کنید. بعد از آن اقدام به بارگذاری محتوای خود کنید.

امنیت

امنیت هر دو سایت ساز خوب است. هر دو برای تأمین بیشتر امنیت طراحی سایت افزونه هایی را ارائه می دهند. هر دو سایت ساز برای بروزرسانی پلتفرم گزینه هایی را نیز ارائه می دهند.

تفاوت های طراحی سایت با جوملا و وردپرس چیست؟

طراحی سایت با جوملا گزینه های پیشرفته تری برای کنترل های دسترسی و مدیریت کاربر در اختیار طراحان قرار می  دهد. کاربران در طراحی سایت با جوملا می توانند هر نوع محتوایی را ارسال کنند. اما از سوی دیگر طراحی سایت با جوملا نسبت به وردپرس زمانبرتر است. در طراحی سایت با جوملا، محتوا URL های کمتری دارند. این یک نقطه ضعف سئو در جوملا می باشد. با استفاده از افزونه ی ووکامرس در وردپرس می توان طراحی سایت فروشگاهی انجام داد. طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس بسیار راحتتر، منعطف تر و قابل تنظیم تر از جوملا می باشد.

جوملا از تکنیک های برنامه نویسی شیء گرا و الگوهای طراحی نرم افزار استفاده می کند. وردپرس فقط از پایگاه های داده ی MySQL و MariaDB پشتیبانی می کند. در حالیکه جوملا از پایگاه داده های دیگری مانند MS SQL و Postgre SQL نیز پشتیبانی می کند. وردپرس امکان نصب افزونه های زیادی چه رایگان و چه غیر رایگان را به کاربران می دهد. در حالیکه جوملا اینطور نیست.

چرا طراحی سایت با وردپرس؟

طراحی سایت با وردپرس طرفداران زیادی دارد. بسیاری از کاربران طراحی سایت با وردپرس را ترجیح می دهند. زیرا:

استفاده از وردپرس رایگان است

طراحی سایت با وردپرس رایگان است. با وردپرس می توان طراحی سایت شرکتی که تقریباً یک طراحی ساده است و یا طراحی سایت فروشگاهی و تجارت الکترونیک که جزء طراحی های پیچیده محسوب می شود را به طور رایگان انجام داد. بعلاوه، کد های وردپرس در اختیار عموم است. بنابراین براحتی می توانید کد منبع آن را به میل خود تغییر دهید و سفارشی سازی کنید.

وب سایت ساز وردپرس و یا جوملا؟

وردپرس و یا جوملا؟ کدام برای کسب و کار شما مناسب است؟

وردپرس محبوب ترین CMS است

بر اساس گزارشات، بیش از 59% از سهم بازار به وردپرس تعلق دارد. بعد از وردپرس، جوملا و دروپال با 5.9 و 4.9 بیشترین سهم بازار را دارند.

طراحی سایت با وردپرس آسان است

بعد از نصب وردپرس براحتی می توانید اقدام به طراحی سایت کنید. فقط کافی است قالب مورد نظر و افزونه هایی که می خواهید را بارگذاری کنید. اگر به دنبال طراحی سایت ارزان هستید، وردپرس بهترین گزینه است. افرادی که به تازگی کسب و کاری راه انداخته اند و نمی خواهند برای طراحی سایت خود زیاد هزینه کنند و به دنبال طراحی سایت ارزان هستند، با وردپرس براحتی می توانند به این هدف خود برسند. البته بایستی در نظر داشته باشید که این ارزان بودن به معنای کیفیت پایین طراحی سایت وردپرس نیست. بلکه به این دلیل است که وردپرس حاوی قالب های رایگان بیشماری است. کاربران برای طراحی سایت با وردپرس می توانند هر نوع قالبی با هر ظاهری که می خواهند را به صورت رایگان بیابند. تنوع قالب در وردپرس به قدری زیاد است که پاسخگوی هر نوع سلیقه ای می باشد.

ریسپانسیو است

ریسپانسیو بودن سایت ها امروزه به یک الزام طراحی سایت تبدیل شده است. زیرا گوگل برای رتبه بندی، وب سایت هایی را در اولویت قرار می دهد که ریسپانسیو هستند. از سوی دیگر اگر وب سایتی ریسپانسیو نباشد مورد جریمه ی گوگل قرار می گیرد. زیرا امروزه بسیاری از کاربران وب سایت ها را با استفاده از گوشی های همراه خود مشاهده می کنند. بر اساس گزارشات، بیش از 50% ترافیک وب سایت ها از طریق کاربران گوشی های همراه حاصل می شود. منظور از ریسپانسیو بودن این است که طراحی وبسایت شما بدون هیچ مشکلی از هر دستگاهی با هر اندازه مانیتوری قابل مشاهده و مرور باشد. اکثر قالب های وردپرس ریسپانسیو هستند. وردپرس امکانی را در اختیار کاربران قرار می دهد که با استفاده از آن می توانند از ریسپانسیو بودن قالب مورد نظر خود اطمینان حاصل کنند.

برند های بزرگی از وردپرس استفاده کرده اند

بسیاری از برند های بزرگ دنیا طراحی سایت خود را بر اساس وردپرس انجام داده اند. این بدان معناست که وردپرس بسیار قدرتمند است و برای هر نوع طراحی سایتی کارآمد است.

وردپرس سئو بیس است

وردپرس برای موتور های جستجو بهینه است. با این حال افزونه هایی برای بهینه سازی بیشتر سایت نیز ارائه می دهد. بهینه سازی سایت مهم است. زیرا باعث می شود تا طراحی سایت شما در صفحه نتایج موتور های جستجو رتبه ی بالاتری به دست آورد و کاربران ساده تر به آن دسترسی پیدا کنند. سئو تاکتیک های زیادی دارد. سئو دائماً در حال تغییر است. زیرا گوگل و سایر موتور های جستجو می خواهند که کاربران بهترین UX را به دست آورند. از این رو الگوریتم های جستجوی خود مرتباً و چندین بار در سال بروزرسانی می کنند و تغییر می دهند. برای اینکه بتوانید طراحی وبسایت خود را مطابق آخرین استاندارد های سئو بهینه سازی کنید، بهترین راه حل استخدام یک شرکت طراحی سایت و سئو سایت معتبر است. شرکت دارکوب با برخورداری از کادری حرفه ای، ارائه دهنده ی خدمات طراحی سایت و سئو سایت با بالاترین میزان کیفیت می باشد.

کاربر پسند است

هر کسی قادر با طراحی سایت با وردپرس است. وردپرس چه برای افراد حرفه ای و چه برای افراد مبتدی یک گزینه ی مناسب است. وردپرس بسیار تعاملی و کاربر پسند است. وردپرس به کاربران خود این امکان را می دهد تا براحتی بتوانند منو ها، پست ها، صفحات وب، فرم ها و …. ایجاد کنند و محتوای خود را براحتی مدیریت کنند.

طراحی سایت با وردپرس چگونه است؟

اگر تا بحال طراحی سایت با وردپرس انجام نداده اید، اصلاً نگران نباشید. طراحی سایت با وردپرس بسیار ساده است. فقط کافی است مراحل ذیل را به ترتیب انجام دهید:

انتخاب نام دامنه

انتخاب نام دامنه اولین مرحله هر طراحی وب سایتی است. بهتر است نامی برای دامنه ی خود انتخاب کنید که مرتبط به تجارت شما باشد. اگر بتوانید از کلمات کلیدی مد نظر خود در نام دامنه استفاده نمایید، بهتر است. برای نام دامنه ی خود یک پسوند مناسب انتخاب کنید. به طور مثال اگر طراحی سایت تجاری انجام می دهید .com بهتر است.

انتخاب میزبان وب

در مرحله بعد بایستی برای دامنه ی خود یک میزبان وب معتبر انتخاب کنید. میزبان وب خدمات میزبان وب سایت شما را ارائه می دهد. در واقع با استفاده از میزبانی وب می توانید طراحی سایت خود را در اینترنت با دیگران به اشتراک بگذارید. میزبان وب یک فضا از سرور خود را برای میزبانی محتوای وب سایت شما در اختیارتان قرار می دهد.

شرکت معتبر دارکوب با بیش از 19 سال سابقه کار ارائه دهنده ی خدمات میزبانی وب برای انواع طراحی سایت ها می باشد.

نصب وردپرس

در مرحله بعد بایستی وردپرس را نصب کنید. برای اینکار به سایت رسمی وردپرس بروید و یک اکانت وردپرس برای خود بسازید. بعد از نصب وردپرس با اکانتی که برای خود در وردپرس ساخته اید می توانید وارد داشبورد وردپرس شوید.

نصب قالب

پس از نصب وردپرس می توانید قالب مورد نظر خود را از طریق مسیر Appearance-theme نصب کنید. پس از نصب، دکمه ی فعال سازی را بزنید تا قالب آماده بارگذاری محتوا شود.

برای انتخاب و خرید قالب در صورت تمایل می توانید از فروشگاه قالب دارکوب دیدن نمایید. فروشگاه قالب دارکوب حاوی انواع و اقسام قالب با ویژگی های مختلف می باشد. تمامی قالب های فروشگاه قالب دارکوب به سفارش این شرکت طراحی شده اند، ریسپانسیو هستند و دارای خدمات پشتیبانی نیز می باشند.

نصب پلاگین

در مرحله ی بعد از نصب قالب، می توانید پلاگین های مورد نیاز خود برای طراحی وب سایتتان را نصب کنید. بعد از نصب پلاگین با دکمه ی فعال سازی می توانید از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که بیش از اندازه پلاگین نصب نکنید. زیرا نصب بیش از اندازه پلاگین باعث سنگین شدن طراحی سایت و کاهش سرعت بارگذاری آن می شود. برای اینکه بتوانید برای نصب افزونه، بهتر تصمیم گیری ابتدا اهداف تجاری و عملکرد هایی که در طراحی سایتتان می خواهید را مشخص کنید.

سفارشی سازی طراحی سایت

پس از نصب قالب و پلاگین ها می توانید محتوای خود را در سایت بارگذاری کنید و آن را مطابق میل خود سفارشی سازی نمایید.

نتیجه

هر دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا عالی هستند. به همین دلیل تصمیم گیری در انتخاب بین این دو پلتفرم برای خیلی از کاربران سخت است. برای اینکه بهتر بتوانید در انتخاب بین جوملا و وردپرس تصمیم گیری کنید، ابتدا اهداف و نیازهای تجاری خود را مشخص کنید. طراحی سایت با جوملا از جهاتی منعطف تر از وردپرس است. زیرا جوملا سیستم بسیار قابل تنظیمی دارد. جوملا گزینه های سفارشی سازی بسیار پیشرفته ای در اختیار کاربران قرار می دهد که آنها را از برنامه های افزودنی در سفارشی سازی های کوچک رهایی می دهد. جوملا برای مدیریت کاربران و تنظیم سطوح دسترسی انعطاف بالایی دارد.

اما  از سوی دیگر وردپرس محبوبیت و طرفداران زیادی دارد. طراحی سایت با وردپرس ساده تر است. وردپرس سئو بیس است و برای بهینه سازی بیشتر سایت افزونه های سئو بیشتری نیز در اختیار کاربران قرار می دهد. با وردپرس می توان به سادگی هر نوع طراحی سایتی مانند طراحی سایت شرکتی و یا طراحی سایت فروشگاهی را انجام داد. اگر در طراحی سایت تازه کاری هستید و یا می خواهید طراحی سایت ارزانی داشته باشید، وردپرس گزینه ی بهتری است. اما اگر فردی فنی هستید و به دنبال یک سیستم مدیریت محتوا هستید که به شما اجازه خلاقیت بیشتری دهد، جوملا مناسب تر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا برای کسب و کار خود در صورت تمایل می توانید از خدمات مشاوره رایگان و تخصصی شرکت دارکوب استفاده نمایید. شرکت دارکوب با برخورداری از کادری حرفه ای ارائه دهنده ی خدمات طراحی سایت و سئو سایت برای مشاغل گوناگون می باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز