چرا نسخه موبایلی (ریسپانسیو) وب سایت مهم است؟

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=9455

5/5 - (1 امتیاز)

از زمانی که استفاده از اینترنت در میان مردم گسترش یافته است، فناوری ها جدید و متنوعی ابداع شده اند. از زمان گسترش دامنه اینترنت در تمامی کشور های جهان تا به امروز مدت زمان زیادی نمی گذرد، در همین سال ها تلفن های همراه هوشمند نیز در بازار های جهانی عرضه شد، این عرضه تغییرات زیادی را در زندگی انسان ها به وجود آورده است.
امروزه استفاده از تلفن همراه هوشمند در کنار وسیله ارتباطی، کاربرد های متنوع دیگری نیز دارد. بطوری که می توان از بسیاری از تلفن های همراه پیشرفته به عنوان کامپیوتر نیز استفاده نمود. تایپ کردن، بازدید از وب سایت های مختلف، خرید های آنلاین، عکاسی و فیلم برداری، اتصال به ویدئو پروژکتور و پرینتر، ارسال ایمیل و … از قابلیت هایی هستند که می توان با استفاده از یک موبایل هوشمند انجام داد.

بدون شک شما نیز در طول روز ممکن است بار ها با مرورگر تلفن همراه خود برای بازدید از وب سایت های مختلف و یا جستجو استفاده نمایید. در سال های اخیر تعداد افرادی که با تلفن های همراه خود از وب سایت های مختلف بازدید می کنند بسیار بیشتر از افرادی است که از رایانه خود برای این کار استفاده می کنند.

حال با توجه به اینکه تعداد افرادی که از تلفن های همراه خود برای بازدید از سایت ها استفاده می کنند بسیار زیاد است، موتور های جستجو نظیر گوگل برای وب سایت هایی که تمایل به رتبه گیری بهتر در نتایج را دارند، شرایطی را وضع نموده اند. گوگل در سال های اخیر به وب مستران توصیه کرده است که برای بهینه سازی بهتر سایت باید صفحات سایت خود را ریسپانسیو یا سازگار با موبایل کنند. به همین دلیل در این مقاله سعی داریم به اهمیت نسخه موبایلی یا ریسپانسیو وب سایت بپردازیم.

نسخه موبایلی (ریسپانسیو) وب سایت

در حال حاضر یکی از موارد مهمی که در طراحی و توسعه وب سایت باید به آن توجه شود، طراحی واکنش گرا یا طراحی ریسپانسیو وب سایت است. بسیاری از وب مستران با این اصطلاح آشنا نیستند و به همین دلیل از اهمیت آن آگاهی ندارند.

نسخه موبایلی وب سایت می تواند به حل بسیاری از مشکلات وب سایت شما کمک کند. طراحی ریسپانسیو، وب سایت شما را mobile-friendly می کند و باعث می شود نمایش ظاهر سایت در دستگاه های دارای صفحه نمایش بزرگ و کوچک بهبود یابد. این کار همچنین باعث می شود، مدت زمانی را که بازدیدکنندگان در سایت شما صرف می کنند افزایش یابد. در نتیجه به شما کمک می کند رتبه خود را در نتایج موتور های جستجو بخصوص گوگل ارتقا دهید.

طراحی ریسپانسیو وب سایت چیست؟

در واقع طراحی واکنش گرا روشی برای نمایش صفحات یک وب سایت است، به گونه ای که محتوا و عناصر قالب سایت به طور خودکار متناسب با اندازه صفحه نمایش، نشان داده شود. این کار باعث می شود کاربران برای مشاهده محتوای سایت نیازی به زوم کردن، کوچک و بزرگ کردن صفحه نمایش و … نداشته باشند. درست مانند زمانی که از یک وب سایت با استفاده از کامپیوتر خود بازدید می کنند.

هدف از طراحی ریسپانسیو اجتناب از تغییر اندازه، پیمایش، بزرگنمایی یا حرکت در سایت هایی است که برای دستگاه های مختلف بهینه نشده اند. بازدید از این سایت ها اغلب بسیار دشوار است و حتی ممکن است باعث ترک کاربر از سایت شود.

در گذشته طراحان مجبور بودند برای دستگاه های تلفن همراه وب سایت اختصاصی دیگری طراحی کنند. به این صورت که برای یک شرکت ممکن بود چند سایت برای نمایش بهتر در دستگاه های مختلف طراحی شود. اما امروزه در طراحی یک وب سایت می توان قالب آن سایت را به صورت رسپانسیو طراحی نمود به این ترتیب هر کاربر با هر اندازه نمایشگری که دستگاهش دارد به راحتی می تواند از سایت ها بازدید نمایند. صفحات سایت ریسپانسیو نیز به صورت خودکار متناسب با اندازه نمایشگر تغییر می کنند. در نتیجه یک سایت در همه دستگاه ها با هر اندازه صفحه نمایشگر به راحتی قابل رویت هستند.

چرا نسخه موبایلی (ریسپانسیو) وب سایت اهمیت دارد؟

این روز ها تنوع دستگاه های دیجیتالی متصل به اینترنت بسیار زیاد شده است به همین دیلیل مهم می باشد که وب سایت شما نمایش سازگار با تمامی نمایشگر های موجود در بازار را داشته باشد. چرا که ما نمی دانیم کاربران سایت با چه نوع دستگاهی از سایت ما بازدید می کنند.

همانطور که در بالا اشاره شد، بر اساس آمار های بدست آمده، کاربران نسخه موبایلی از کاربران دسکتاپ بیشتر هستند، به این معنا که تعداد افرادی که با استفاده از تلفن همراه خود از سایت ها بازدید می کنند از تعداد افرادی که از کامپیوتر برای این کار استفاده می کنند بیشتر هستند. دلیل این افزایش نیز سهولت استفاده از موبایل می باشد. کاربر در هر شرایط و زمانی که باشد به راحتی می تواند با استفاده از موبایل متصل به اینترنت خود از یک سایت بازدید نماید. در صورتی که اگر بخواهد با کامپیوتر خود این کار را انجام دهد باید شرایط استفاده از رایانه را (برق، مکان مناسب و …) داشته باشد.

با توجه به تعداد بالای جمعیت استفاده کننده از تلفن های همراه هوشمند، گوگل در سال 2015 میلادی اعلام کرد، mobile-friendly یک وب سایت یکی از عوامل مهم برای رتبه بندی سایت ها در الگوریتم هایش است. این نکته به این معناست که علاوه بر ریسپانسیو بودن قالب سایت، سرعت بارگذاری سایت در تلفن های همراه نیز مهم می باشد.

به این ترتیب سایت های ریسپانسیو به راحتی می توانند رتبه های خوبی در نتایج موتور های جستجو بدست بیاورند. از مزایای مهم طراحی ریسپانسیو وب سایت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انعطاف پذیری: وقتی سایت شما نسخه ریسپانسیو دارد، تغییرات آن به سرعت و آسانی قابل انجام است. شما به راحتی می توانید با یک تغییر نتیجه آن را هم در نسخه دسکتاپ و هم در نسخه موبایلی سایت ملاحظه نمایید.
  • مقرون به صرفه بودن: همانطور که در بالا گفته شد قبل از طراحی روش ریسپانسیو بسیاری از افراد برای کاربران موبایلی سایت خود یک نسخه جداگانه از سایت طراحی می کردند که این کار هزینه زیادی را در بر داشت. اما با ریسپانسیو کردن سایت به راحتی می توان سایت فعلی را با تلفن های همراه سازگار نمود.
  • بهبود تجربه کاربر: از آنجایی که بسیاری از افراد با تلفن های همراه خود از وب سایت ها بازدید می کنند، جلب رضایت آنها بسیار مهم است، همچنین بازدید دوباره و بازگشت مجدد کاربران به وب سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. برای رسیدن به این امر مهم بهبود تجربه کاربر حائز اهمیت است. وقتی صفحات وب سایت شما در موبایل کاربران به خوبی و با سرعت قابل توجهی دیده شود، کاربر تجربه خوبی از بازدید وب سایت شما بدست خواهد آورد که این امر بر رتبه بندی صفحات سایت در موتور های جستجو نیز تاثیر گذار خواهد بود.
  • سهولت مدیریت وب سایت: وقتی قالب یک سایت واکنش گرا است، مدیریت آن نیز آسان می شود. بجای آنکه بخواهید چند سایت را برای نسخه دسکتاپ و نسخه موبایلی مدیریت نمایید، تنها یک سایت را مدیریت می کنید.
  • رتبه بندی بهتر در نتایج موتور های جستجو: همانطور که در بالا گفته شد، ریسپانسیو بودن قالب وب سایت برای گوگل و دیگر موتور های جستجو اهمیت دارد. بر اساس آمار های بدست آمده و همچنین اعلام مقالات مختلف توسط گوگل، سایت هایی که ریسپانسیو هستند نسبت به دیگر وب سایت ها رتبه های خوبی در صفحه نتایج گوگل دارد. در سال های اخیر طراحی نسخه موبایلی سایت به یک الزام برای سئو وب سایت تبدیل شده است.

بر اساس تمامی موارد گفته شده در بالا، نسخه موبایلی یک سایت مهم است و از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. این نکته بخصوص برای سایت های فروشگاهی حائز اهمیت است. اگر فروشگاه اینترنتی دارید و به دنبال طراحی اپلیکیشن برای موبایل ها نیستید، سایت شما حتما باید ریسپانسیو باشد. قالب ریسپانسیو وب سایت برای سایت های فروشگاهی همانند اپلیکشن های موبایلی عمل می کند.

این روز ها که تعداد استفاده کنندگان تلفن های همراه هوشمند بسیار بیشتر از قبل شده است، برای بدست آوردن مشتری بیشتر و همچنین بهبود تجربه کاربر، هر وب سایت به نسخه موبایلی احتیاج دارد. همچنین اگر قالب وب سایت با تلفن های همراه سازگار باشد، رتبه بهتری در گوگل بدست خواهید آورد.

بسیاری از افراد به دلیل هزینه جدای طراحی نسخه موبایلی وب سایت از این کار اجتناب می کنند و آن را امری ضروری برای سایت خود نمی دانند. در این باره باید گفت، طراحی ریسپانسیو وب سایت نه تنها کار اضافی و بیهوده نیست بلکه ضروری است و پرداخت هزینه برای آن نوعی سرمایه گذاری است. بهتر است در همان ابتدای طراحی یک وب سایت، نسخه موبایلی قالب آن نیز طراحی شود چرا که بعد ها این کار سختی های خود را به همراه خواهد داشت.

در پایان باید گفت، شما می توانید برای طراحی نسخه موبایلی سایت خود به شرکت طراحی وب سایت دارکوب مراجعه نمایید. طراحان ما علاوه بر طراحی ریسپانسیو وب سایت، اصول فنی سئو را در آن رعایت می کنند. همچنین می توانید برای بارگذاری سریع وب سایت خود در تلفن های همراه از تکنولوژی جدید گوگل به نام AMP که باعث افزایش سرعت سایت در تلفن های همراه می شود استفاده نمایید.

برای این کار تنها کافیست، با مشاوران به صورت آنلاین یا حضوری در ارتباط باشید. آنها با مشاوره رایگان می توانند شما را در راه اندازی یک سایت کامل و با عملکرد بالا یاری نمایند. همانطور که می دانید شرکت طراحی وب سایت دارکوب در ارائه خدمات طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وب سایت، خدمات دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی، تولید محتوا، برند سازی و … دارای بیش از 18 سال سابقه قابل ارائه می باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز