استفاده از هوش مصنوعی در طراحی وب سایت

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=9702

4.9/5 - (32 امتیاز)

مدت زمان زیادی از طراحی اولین وب سایت ها و گسترش استفاده از آنها در میان مردم نمی گذرد. از آن زمان تا به امروز روش های مختلفی برای طراحی وب سایت های مختلف ابداع شده است. اولین روش ایجاد وب سایت ها، طراحی سایت های ایستا بود، که طراح و توسعه دهنده وب آنها را با کد های HTML و CSS از ابتدا کد گذاری می کردند.
این شیوه از طراحی سایت امروزه تا حدودی برای طراحی بسیاری از انواع سایت ها منسوخ شده است. علاوه بر اینکه طراحی سایت با این روش سختی و پیچیدگی های همراه به خود را دارد، مدیریت آن را نیز سخت و دشوار می کند. بعد ها طراحان سایت با ابداع روش های دیگر مدیرdت سایت را آسان کردند. یکی از این روش ها، طراحی سایت پویا است. در این روش از یک سیستم مدیریت محتوا CMS برای ایجاد سایت استفاده می شود.

گرچه این روش نیز امروزه مشکلات مختص به خود را دارد، اما با این حال تنها روش ساده و آسان برای طراحی یک سایت استفاده از سیستم های سایت ساز یا همان سیستم های مدیریت محتوا می باشد. با سیستم مدیریت محتوا، مدیریت وب سایت نیز ساده تر از قبل شده است و لازم نیست که وب مستر دانش کافی در ارتباط با طراحی وب سایت داشته باشد.

امروزه طراحان و توسعه دهندگان وب به دنبال راه ها و روش هایی برای ایجاد سایت هستند که بتوانند یک سایت را در مدت زمان بسیار کوتاه و بدون هیچ گونه پیچیدگی طراحی کنند. خوشبختانه شیوه های متعددی برای ایجاد وب سایت های سریع در حال ابداع هستند که طراح بتواند با استفاده از آنها در مدت زمان بسیار کم یک سایت حرفه ای را طراحی کند. این روش ها هر روز در حال به روز رسانی هستند تا در نهایت یک روش جامع و کامل ابداع شود.

با اتکا به هوش مصنوعی artificial intelligence (AI) می توان تا حدودی به روش های کاملی برای طراحی سایت آسان دست یافت. هوش مصنوعی طراحی artificial design intelligence (ADI) یکی از فناوری های جدیدی است که با استفاده از آن می توان به طراحی وب سایت پرداخت. در ادامه به بررسی بیشتر استفاده از هوش مصنوعی در طراحی وب سایت خواهیم پرداخت.

این روز ها استفاده از هوش مصنوعی در هر حرفه و صنعتی متداول شده است. انسان ها با استفاده ماشین ها و کامپیوتر ها به سادگی می توانند بسیاری از کار های خود را بدون دخالت انسان انجام دهند.

استفاده از هوش مصنوعی در طراحی وب سایت برای بسیاری از افراد نگران کننده است و در مقابل برخی دیگر به دنبال سرعت بخشیدن به این امر هستند. در این باره باید گفت استفاده از هوش مصنوعی باید در کنار طراحی سایت باشد. یعنی توسعه دهنده و برنامه نویس تنها برای حل برخی از مشکلات و ساده تر شدن طراحی سایت از هوش مصنوعی استفاده کند.

شما با استفاده از هوش مصنوعی می توانید بسیاری از کار ها را انجام دهید. مانند طراحی آرم و لوگو، طراحی فرایند های خلاقانه در هنر، ایجاد فیلم برای شبکه های اجتماعی، عکاسی، آهنگ سازی و … . همچنین راه های مختلفی وجود دارد که با بهرهگیری آنها بتوان در طراحی وب سایت از هوش مصنوعی استفاده نمود که عبارتند از:

  • استفاده از هوش مصنوعی در طراحی اولیه سایت
  • ایجاد تنوع برای طراحی قالب سایت
  • سفارشی کردن سایت
  • بهبود تجربه کاربر
  • بهینه سازی و سئو سایت با تست بخش های مختلف سایت

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی Artificial intelligence به برنامه هایی گفته می شود که مانند انسان بتوانند تصمیم بگیرند. این برنامه ها می توانند روی هر ماشین یا کامپیوتری وجود داشته باشند. همچنین می توانند یک برنامه مجزا باشند. به طور مثال موتور جستجو گوگل دارای هوش مصنوعی است. توانایی هایی مشترک میان انسان و هوش مصنوعی، عبارتند از:

  • استدلال
  • برنامه ریزی
  • یادگیری
  • ارتباط
  • ادراک
  • خلاقیت

تلفن های همراه هوشمند، برخی خودرو ها مانند خودرو های تسلا، جارو برقی های روباتیک، موتور های جستجو، سیستم راننده خودکار در انواع وسیله نقلیه، شبکه های اجتماعی و … همگی دارای هوش مصنوعی هستند. هوش مصنوعی با اینکه مانند انسان تصمیم گیری می کند اما همه توانایی های هوش انسان را ندارد. چرا که در نهایت این انسان است که باید باعث توسعه و شکل گیری هوش مصنوعی شود.

در حال حاضر محققان بر استفاده هوش مصنوعی در طراحی وب سایت تاکید دارند. آنها تصمیم دارند با یادگیری ماشین تشخیص تصویر، پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی پیشرفته را در وب سایت های خود ادغام کنند. سیستم های AI که قادر به طراحی وب سایت هستند را هوش مصنوعی طراحیartificial design intelligence (ADI) می گویند. در ادامه بررسی بیشتر این سیستم ها خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی و طراحی وب سایت

از زمانی که اولین وب سایت به نمایش کاربران در آمد تا به امروز، طراحان و توسعه دهندگان وب هر روز بر ابداع روش های جدید طراحی وب سایت فعالیت دارند.

هدف اصلی آنها از این کار طراحی وب سایت به دور از هر گونه پیچیدگی است. همچنین آنها به دنبال راه هایی هستند تا با استفاده از آنها بتوانند سایت هایی طراحی کنند که باعث بهبود تجربه کاربر شود. تا امروز تمام فعالیت آنها صرف حل مشکلات قبلی بوده است.

برای سادگی طراحی وب سایت می توان از هوش مصنوعی استفاده نمود. طراح می تواند با استفاده از هوش مصنوعی به کار طراحی خود سرعت ببخشد. انجام کار های معمول طراحی وب سایت را می توان بر عهده هوش مصنوعی گذاشت.

مانند تغییر سایز عکس ها، مقایسه فونت های مختلف، تغییر اندازه آیکون ها و … از معمول ترین کار های طراحی سایت است که می توان آنها را با هوش مصنوعی انجام داد. هدف واقعی هوش مصنوعی در طراحی وب، خودکار سازی کار های معمول است.

کاربرد هوش مصنوعی در طراحی وب سایت

همانطور که گفته شد در کنار ماشین ها و کامپیوتر ها که دارای هوش مصنوعی هستند، برنامه هایی نیز وجود دارند که دارای هوش مصنوعی می باشند. به عنوان مثال مجموعه نرم افزار های Adobe اغلب دارای هوش مصنوعی هستند. با توجه به این نکته می توان در طراحی سایت نیز به سادگی از هوش مصنوعی استفاده نمود. اما چگونه؟

بهینه سازی رابط کاربر user interfaces: به طور معمول یک طراح یا توسعه دهنده برای طراحی سایت یا اعمال تغییرات بر روی یک سایت قدیمی باید:

  • ایده پردازی کند.
  • با کمک گرافیست سلیقه کارفرما را پیاده سازی کند.
  • بهترین قالب برا سایت انتخاب نماید.
  • اگر سایت قابلیت های پیشرفته دارد، آن را به توسعه دهنده وب ارجاع دهد.
  • اگر طراحی مجدد است باید نسخه جدید و قدیم را با هم مقایسه کند.
  • و در نهایت پس از طراحی سایت آن را به کارفرمای خود تحویل دهد.

این مجموعه فرآیند ها در صورت عدم وجود مشکلات مختلف نیاز به تلاش و وقت زیادی دارد. اما با استفاده از هوش مصنوعی طراحی می توان به طراحی وب سایت سرعت بخشید چرا که می توان کل پروسه و فرایند ها را به طور مستقل انجام داد.

پلتفرم دارای هوش مصنوعی طراحی: این قبیل برنامه ها از یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل میلیون ها صفحه وب و درک اصول طراحی استفاده می کنند و با این درک و جمع آوری اطلاعات مختلف طراحی سایت، هوش مصنوعی می تواند طرح های اصلی را بدون ورود انسان تولید کند.

این برنامه ها انواع مختلفی دارند. برای طراحی وب سایت به این طریق تنها کافیست کاربر نوع وب سایتی که می خواهد و همچنین قابلیت های مورد نظر و در نهایت اطلاعات کسب و کار خود را به برنامه اعلام کند. برنامه نیز با یادگیری ماشین و هوش مصنوعی یک سایت کاملا سفارشی را به او تحویل می دهد.

البته استفاده از این نرم افزار ها هنوز متداول نیست چرا که طراحی آنها با نواقص مختلفی همراه است. اینگونه وب سایت ها چون توسط هوش مصنوعی و یک نرم افزار طراحی شده اند، قابلیت تغییر ندارند و این برای وب مستران خوشایند نیست. تا طراحی کامل این قبیل نرم افزار ها زمان زیادی مانده است.

هوش مصنوعی برای پیشنهاد طراحی وب سایت: در کنار پلتفرم های دارای هوش مصنوعی طراحی، برخی از نرم افزار ها با ارائه پیشنهادات طراحی قالب سایت به طراح برای طراحی بهتر قالب وب سایت کمک می کنند.

شما با استفاده از این نرم افزار ها می توانید به صورت آزمایشی طرح های مختلف خود را طراحی کرده و از تجربه کاربر از دید هوش مصنوعی با خبر شوید. این نوع نرم افزار ها بهترین پیشنهاد را برای بهبود تجربه کاربر در طراحی وب سایت ارائه می دهند.

این نرم افزار ها نیز به طور کامل طراحی نشده اند و دارای نواقص فراوانی هستند. اما امید است در آینده این گونه برنامه ها بتوانند به طراح در بهبود تجربه کاربر کمک کنند.

هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل: تجزیه و تحلیل وب سایتی که به صورت کامل طراحی شده است بسیار مهم می باشد. یک سایت هم باید از دید کاربران و هم موتور های جستجو کامل و بی نقص باشد. برنامه های دارای هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل در این باب طراحی شده اند. Google Analytics یکی از این برنامه ها است.

Google Analytics با یادگیری ماشین و هوش مصنوعی خود، صفحات سایت را از ابعاد مختلف تجزیه و تحلیل می کند و در برخی مواقع بهترین راهکار را به وب مستران ارائه می دهد. استفاده از این برنامه چون تحت نظارت گوگل است برای بهینه سازی سایت توصیه می شود.

بهبود تجربه کاربر با استفاده از هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در طراحی وب سایت هنوز به طور کامل قابل اطمینان و استفاده نیست. اما در برخی از مواقع می توان از یادگیری ماشین برای بهبود تجربه کاربر از بازدید وب سایت استفاده نمود. برنامه های جانبی بسیاری در این باره طراحی شده اند که با استفاده از آنها می توان به بهبود تجربه کاربر کمک کرد.

در مورد ارتقاء تجربه کاربری با هوش مصنوعی می توان گفت در واقع هوش مصنوعی با شما کمک می کند تا بتوانید داده های بی ربط را تحلیل نمایید و با به دست آوردن نتایج دقیق از مشکلات احتمالی پیش روی کاربران جلوگیری کنید.

با توجه به این که هدف شما ارائه ی اطلاعات و محتوای بهینه ی مورد نیاز کاربران است، یک تجربه ی کاربری قوی با استفاده از هوش مصنوعی می تواند به کاربران پورتال شما در جست و جو کمک نماید

چت بات ها در سایت: برنامه هایی جدید که اخیرا در بسیاری از وب سایت ها از آنها استفاده می شود. ربات های چت برنامه هایی هستند که با کمک پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی به حل مشکلات کاربران می پردازند. این فناوری هوش مصنوعی در سایت ها می تواند کار های زیر را از جانب وب مستر انجام دهد:

  • پاسخ گویی 24 ساعته
  • حل سریع مشکلات
  • جمع آوری نظرات مشتریان
  • ثبت اطلاعات مشتریان
  • و …

هم اکنون بسیاری از کاربران برای حل مشکلات خود از بازدید یک سایت یا رسیدن به پاسخ سوالات خود درباره یک کسب و کار از روبات های چت موجود در سایت ها استفاده می کنند.

جستجوی بصری در وب سایت: یکی از خدمات نوین هوش مصنوعی ابداع جستجوی بصری است. این قابلیت هم اکنون در برخی از موتور های جستجو مانند بینگ و گوگل کاربرد دارد. شما می توانید با بارگذاری تصویر خود در محل تعبیه شده در قسمت جستجو گوگل، جستجو تصویری داشته باشید. با ارائه عکس به گوگل، گوگل تمامی موارد مرتبط با عکس شما را دسته بندی کرده و در نتایج خود نشان می دهد.

فیلتر اطلاعات در وب سایت: شاید در بازدید از برخی سایت ها متوجه شده باشید، که وب سایت مورد نظر فقط اطلاعاتی که شما می خواهید را ارائه می دهد، بدون آنکه شما عملی را در سایت انجام داده باشید. وب سایت های دارای این قابلیت با جمع آوری اطلاعات کاربران و کلیک هایی که انجام داده اند، پیشنهاداتی را به آنها ارائه می دهند.

در نهایت باید گفت استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی وب سایت از مزایای زیادی برخوردار است. اما هنوز تا زمانی که صفر تا صد طراحی سایت را بر عهده هوش مصنوعی گذاشت زمان زیادی باقی مانده است.

اکنون فقط می توان برای انجام کار های معمول طراحی وب سایت از هوش مصنوعی بهره برد. بسیاری از نرم افزار های دارای هوش مصنوعی که برای ساخت سایت استفاده می شود، قوانین سئو و بهینه سازی سایت را رعایت نمی کنند و این یکی از مشکلات متداول آنها است.

یکی از مهم ترین بخش ها در سئو، به کارگیری هوش مصنوعی و سئو وب سایت با هم است. در واقع با استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT این کار را به سادگی می توان انجام داد. در ادامه برخی از مراحل تعیین استراتژی سئو که مربوط به تولید محتوا و هوش مصنوعی است و با استفاده از هوش مصنوعی CHATGPT قابل انجام است را بیان می کنیم:

تحقیق کلمات کلیدی: بخشی از تاثیر سئو در فروش به تحقیق کلمات کلیدی مربوط می شود. با استفاده از هوش مصنوعی می شود پیشنهاد های مناسب و مرتبط با کلمه ی کلیدی مورد نظر را یافت.

بهینه سازی محتوا: با استفاده از هوش مصنوعی می توانید محتوای سایتتان را بهتر کنید. با تحلیل نمودن داده ها می توانید موضوعات و کلید واژه هایی که دارای بیشترین تاثیر در جذب مشتری را دارند پیدا کنید. بعلاوه با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی می توانید محتوای بهتر با عناوین جذاب و محتوای مرتبط با جست و جوهای کاربران را ایجاد کنید.

یافتن عناوین جذاب برای محتوا: با استفاده از هوش مصنوعی می توانید برای محتواهای درون وب سایت خود عنوان های جذاب را قرار دهید.

هم اکنون بهتر است راه اندازی وب سایت از ابتدا توسط طراح و توسعه دهنده وب انجام شود. روش های مختلف استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی سایت هنوز به صورت کامل آزمایش نشده اند و نمی توان به تنهایی به آنها اکتفا کرد.

پیشنهاد ما به شما این است برای طراحی و ساخت وب سایت با مشاوران ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب، مشاوره آنلاین یا حضوری داشته باشید. شرکت طراحی وب سایت دارکوب در ارائه خدمات طراحی سایت، سئو و بهینه سازی سایت و همچنین ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ دارای 18 سال سابقه قابل ارائه است.

انواع روش های طراحی وب سایت کدام ها هستند؟

به طور کلی دو نوع طراحی وب سایت داریم:

  • طراحی وب سایت ایستا: در این نوع طراحی، بدون استفاده از هیچ گونه پلتفرمی، یک سایت از ابتدا با استفاده از HTML و CSS کد گذاری می شود. برای تغییر محتوای سایت نیز باید این کد ها را تغییر داد. در این گونه وب سایت ها مدیریت محتوای سایت حتما باید توسط توسعه دهنده وب یا طراح سایت انجام شود.
  • طراحی سایت پویا: در طراحی این گونه وب سایت ها از پلتفرم های سایت ساز یا همان سیستم مدیریت محتوا CMS استفاده می شود. طراحی این سایت ها تقریبا ساده است و مدیریت محتوا نیاز به دانش برنامه نویسی ندارد.

تعریفی دیگر از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به برنامه هایی گفته می شود که مانند هوش انسان عمل می کنند. هوش مصنوعی معمولا روی انواع ماشین ها و کامپیوتر ها وجود دارد، همچنین می توان به خودی خود یک برنامه یا اپلیکیشن باشد. هوش مصنوعی مانند انسان توانایی استدلال برنامه ریزی، یادگیری، ارتباط، ادراک و خلاقیت را دارد.

چگونه می توان از هوش مصنوعی در طراحی وب سایت استفاده کرد؟

  • اتوماتیک کردن برخی کار های معمول در طراحی وب سایت
  • طراحی قالب های مختلف
  • شخصی سازی وب سایت
  • بهبود تجربه کاربر
  • سئو و بهینه سازی وب سایت و تست بخش های مختلف سایت برای این امر مهم

آیا استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی وب سایت توصیه می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت این تکنولوژی برای طراحی وب سایت هنوز به صورت کامل تکمیل نشده است و کاستی های فراوانی دارد. اما می توان از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه کاربر بهره برد. استفاده از برنامه های هوش مصنوعی که به آنالیز و تجزیه و تحلیل سایت از نظر سئو می پردازند برای رتبه بندی بهتر و همچنین بهبود تجربه کاربر توصیه می شود. مانند Google Analytics

علاوه بر این در عمل بهینه سازی فرآیند فروش در سایت فروشگاهی با هوش مصنوعی انجام می شود.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد استفاده از هوش مصنوعی در طراحی وب سایت صحبت نمودیم. با توجه به مطالب بیان شده طراحی و ساخت وب سایت ها روز به روز در حال توسعه و بهتر شدن می باشند و از هوش مصنوعی نیز برای راحت تر شدن بهره گیری از سایت ها استفاده می شود.

شرکت طراحی سایت دارکوب آماده ی دریافت سفارشات شما در زمینه ی طراحی انواع وب سایت با به کارگیری هوش مصنوعی در آن ها می باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز