آیا "طراحی سایت" همچنان زنده است؟

رتبه بندی کاربر: 4 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE
آیا "طراحی سایت" همچنان زنده است؟
دلیل نوشته شدن این مقاله بحث بر سر این موضع است که با توجه به وجود شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام ، گوگل پلاس ، فیس بوک ، لینکدین و ... و فضایی که این شبکه های اجتماعی برای حضور کاربران در اینترنت ایجاد می نمایند دیگر نیازی به طراحی سایت برای معرفی کالا و خدمات نیست و کاربران در محیط اینترنتی می توانند به راحتی و بدون پرداخت هزینه از طریق شبکه های اجتماعی کالا و خدمات خود را معرفی نمایند. حال ابنکه این فرضه کاملا غلط می باشد و شبکه های اجتماعی در حقیقت مکمل وب سایت می باشند و در حقیقت امروزه در بازار کنونی شرکت ها در صدد طراحی قویترین وب سایت برای معرفی کالا و خدمات خود هستند و از شبکه های اجتماعی به عنوان مکمل استفاده می نمایند و در صورتی که شرکتی وب سایت نداشته باشد از قافله عقب خواهد ماند. در ادامه توضیحات بیشتری را در این زمینه برای شما بیان می نمایم.

انسان­ها به‌پیش بینی کردن آینده بسیار علاقه‌مند هستند. نمونه‌هایی از این پیش‌بینی‌ها در سخنان معروف زیرنمایان است. پیش‌بینی Arthur Ellsworth به این صورت که "پیش‌ازاین که انسان به کره­ ی ماه راه پیدا کند ارسال پست­ها از نیویورک به کالیفرنیا، به هند و انگلستان­ توسط  موشک­های هدایت‌ شونده در عرض چند ساعت انجام می­شود... ما در حد آستانه‌ی سرعت موشک­های راکتی قرارگرفته­ ایم ..." . نمونه­ی دیگر می­توان به سخنی از Steve Ballmer ، مدیرعامل مایکروسافت در سال 2007 اشاره کرد:" تصرف سهم قابل‌ توجه از بازار تجارت توسط iPhone غیرممکن است..غیرممکن ".امروزه شاهد نتایج این پیش بینی­ها هستیم. همواره اینگونه نقد و انتقاد و پیش‌بینی برای من بسیار جذاب بوده است و از مجله­ ی UX تشکر می­کنم که این فرصت را به من داد که پاسخی انتقادی به مقاله­ ی" آیا طراحی وب‌سایت همچنان زنده است؟" منتشر کنم.
من در اینجا به جای بازگویی نکات مثبتی که نویسنده دراین مقاله مطرح کرده است، تمرکز اصلی خود را بر روی موضوعاتی گذاشتم که نویسنده در مورد آن صحبتی نکرده است.
تمرکز اصلی طراحی سایت حضور نام تجاری موفق(Brand ) در بازار تجارت است. مولفه­ ی موثر در بروز نام تجاری موفق، طراحی به یادماندنی و ایجاد تاثیری برجسته و منحصر به فرد در ذهن مخاطبان است. نویسنده مقاله معتقد است که طراحی صفحات شبکه­ های اجتماعی مثل گوگل و فیس بوک به اندازه­ ی سایت­های از نوع DIY(Do-it-yourself) وردپرس موفق و ماهرانه است. تا حدی با نویسنده در این مورد موافق هستم. شما قادر هستید حتی بدون ثبت کردن دامین اختصاصی و استخدام یک طراح ماهر برای وب سایت خودتان یک سایت برای خود داشته باشید. اما این روش، صرفاً یک انتخاب است و لزوماً بهترین راه برای ثبت سایت نیست.
در ادامه یک مقایسه ارائه می­کنم که به درک بیشتر این موضوع کمک می­کند. امروزه اکثر تلفن­های همراه قادر به ضبط فیلم­های ویدئویی هستند. این قابلیت به این معنا نیست که شما از کالاهایی که قصد فروش آنها را دارید فیلم گرفته و برای تبلیغات، آن را منتشر کنید. این یک انتخاب است، نه لزوماً بهترین روش! این روش به جای کمک به پیشرفت ممکن است به مانعی بر سر راه شما تبدیل شود. به نظر من شمار زیادی از وب سایت­های DIY به این اشتباه دچار هستند.
نکته بعدی که می­توان به آن اشاره کرد این است که ظاهر طراحی اکثر وب­سایت­های DIY مشابه است. به نظر می­رسد که بیشتر این وب سایت­ها از قالب یکسانی برای طراحی استفاده کرده­اند. آیا واقعاً این روش در ظهور یک نام تجاری موفق، تاثیر مثبتی دارد؟ تاثیر این قالب­های پیش ساخته، با یک وب­گردی کوتاه کاملاً محسوس است. این موارد به این معنی است که با یک طراحی متفاوت برای وب سایت گام بسیار بزرگ و موثری در بازار رقابت خواهید داشت. این گام بزرگ منجر به رقبای کمتر می­شود و این همان نتیجه­ی مطلوب است. برای درک بهتر، تصورکنید اگر شما یک حسابدارمجرب استخدام کنید که در پس انداز و سرمایه­گذاری درست شما را راهنمایی کند، در مقایسه با رقیبانی که خودشان بدون تجربه­ی کافی حسابداری انجام می­دهند چه­قدر موفق­تر خواهید بود.

فرض کنید یک کاربر برای یافتن محصول موردنظرخود شروع به وب­گردی می­کند. در نتیجه­ ی وب گردی خود لیستی عظیم از وب سایت­ها با طراحی­های گوناگون مشاهده می­کند. در بین این لیست بزرگ، سایت­هایی هستند که از عنوان­ها و توضیحات متای بسیار جذاب و کاربردی استفاده کرده­ اند که توجه کاربر را به خود جلب می­کنند. در کنار تیترهای جذاب، طراحی­های منحصربفرد و زیبا می­تواند یک وب­سایت را به طور چشم­گیری در رقابت پیروز کند. پس این تصور رایج که " طراحی وب سایت دیگر زنده  نیست " کاملاً غلط است.

در زمان پیدایش وب سایت نیز به طوری مشابه این تصور غلط که " طراحی وب سایت دیگر زنده  نیست " روایج یافته بود. در آن زمان نیز کسانی که آگاه از تاثیر بسزای طراحی منحصر بفرد سایت بودند در میان رقیبان خود موفق بودند. نظر شما چیست ؟ آیا طراحی وب سایت واقعاً یک مفهوم مرده است ؟ مشتاقانه منتظر شنیدن انتقادات شما هستیم ...

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز