چگونه عالی ترین ترکیب های رنگی را در طراحی سایت ایجاد کنیم؟

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE
چگونه عالی ترین ترکیب های رنگی را در طراحی سایت ایجاد کنیم؟

انتخاب رنگ های مناسب در طراحی سایت می توانید تاثیر بسیاری در موفقیت وب سایت داشته باشد. معمولا انتخاب رنگ پایه بر اساس درخواست کارفرما و یا رنگ سازمانی موجود انجام می گردد و پس از آن سایر رنگ های وب سایت انتخاب می گردد. البته ممکن است رنگ بندی سازمانی کارفرما برای طراحی سایت مناسب نباشد که این مورد می بایست به کارفرما اطلاع داده شود.

انتخاب یک پالت رنگ که نشان دهنده ی نام تجاری و پیام شماست ، میتواند یکی از چالش برانگیزترین قسمت های طراحی فرآیند باشد، در صورتی که بخواهید یک زمینه ی حیرت انگیز برای طراحی ایجاد کنید.
ایجاد کردن ترکیبات رنگی بی نقص بسیار وسیع تر از چیدن تنها دو رنگ در کنار هم و اجرای آنها با هم است. در حقیقت پشت آن علم و تیوری طراحی نهفته است. امروز به بررسی 9 روش برای کمک به شما جهت ایجاد ایده آل ترین پالت رنگی خواهیم پرداخت. ( البته وب سایت هایی وجود دارند که شما با مراجعه به آنها میتوانید ترکیبات رنگی زیبایی را ببینید و از آنها ایده بگیرید)
با چرخه رنگ شروع میکنیم
آیا شما چرخه رنگ را از دوران کودکی در مدرسه به یاد دارید؟
چرخه رنگ هنوز یک ابزار کاربردی برای بزرگسالان است. میتواند به شما کمک کند که در رابطه با رنگ ها و نحوه ارتباطشان با یکدیگر فکر کنید. این یک روش کارآمد است که هارمونیه بین دو یا چند رنگ توسط آن تشخیص داده میشود. چرخه رنگ شامل دسته بندیه رنگ های اصلی، رنگ های ثانویه و سومین گروه رنگ ها میباشد. کههرکدام ازین ترکیبات در اینجا آورده شده اند :
رنگ های اصلی : قرمز ، زرد ، آبی
رنگ های ثانویه : سبز ۀ ارغوانی ، نارنجی ( ترکیبی از دو رنگ اصلی )
سومین گروه رنگی : لاجوردی، بنفش ، گلی ، پرتقالی-قرمز ، سبز فسفری ، سبز روشن ( ترکیبی از رنگ های اصلی و ثانویه )
چگونگی ترکیب رنگ ها در چرخ رنگ مهم است به بهتر کار کردن با رنگ ها کمک میکند.
مشابه : سه رنگ چیده شده در کنار هم در چرخ رنگ
مکمل : رنگ های روبروی هم در چرخ رنگ
شکاف مکمل : رنگی که در دو طرف رنگ های روبروی هم در چرخ رنگ قرار گرفته است.
مکمل دوم : سخت ترین قسمت برای ایجاد کردن پالت رنگی به این بخش اختصاص میابد که به این مفهوم است که شما با استفاده از یک رنگ اصلی و مکمل از دو رنگ روبرو در چرخه رنگ استفاده میکنید. ( این رنگ ها برای تناژ و ته رنگ مورد استفاده قرار میگیرد)
تک رنگ : یک رنگ و واریته ی آن رنگ
سه گانه : اتخاب سه رنگ با فاصله ی یکسان در چرخه ی رنگ
اغلب چیدمان رنگ ها، ابزاری شبیه سازی شده از چرخ رنگ هستند که به شما در انتخاب رنگ کمک میکنند. بنابراین در حقیقت هیچ راهی پیرامون این قسمت از طراحی وجود ندارد.
سیاه ، سفید و مواد بی رنگ و خنثی
به طور محض یک پالت رنگی یک پالت رنگی بیشتر از یک یا دو رنگ روشن است. قابل بحث است که مهمترین رنگ ها در یک جعبه رنگی ممکن است رنگ هایی باشند که در حقیقت دیده نمیشوند. سیاه، سفید و رنگ های خنثی.
این رنگ ها موارد کاربردی زیادی دارند. آنها اغلب قسمتی از یک تصویر زمینه هستند، برای ایجاد حس گرما یا سرما برای یک پروژه به کار میروند و به طور کلی به منطور هدایت کردن در تایپوگرافی ها و دیگر نشانه های هدایتی قابل استفاده میباشند.
تناژ و ته رنگ
تعدادی از طراحان تصمیم گرفتند که از چرخه رنگ تعدادی از رنگ ها را انتخاب کنند و از آنها به طور مستقیم استفاده کنند. این زمانی است که تناژ ، ته رنگ و سایه خلق شده است.
ته رنگ : رنگ به اضافه سفید
سایه : رنگ به اضافه سیاه
تناژ : رنگ به اضافه خاکستری یا سیاه و سفید
این موارد رنگ را تغییر میدهد و به شما واریانسی از رنگ در جعبه رنگی ارایه میدهد. وقتی قرار بر ایجاد یک ترکیب رنگی است ، ته رنگ ها ، تناژ ها و سایه ها به کمک شما می آیند تا با استفاده از آنها پالت رنگی شما بین دو یا سه رنگ گسترش پیدا کند بنابراین تمامی رنگ ها از یک خانواده رنگی خواهند بود. نمونه این کار زمانیست که شما در تایپوگرافی از برجسته کردن و مورب کردن کلمات استفاده میکنید.
از رنگ های تند با احتیاط استفاده کنید
تعداد زیادی از رنگ های تند وجود دارندو در حالی که استفاده کردن از آنها به مقدار کم میتواند خوب و جذاب باشد استفاده ی طولانی مدت از این رنگ ها باعث ایجاد مشکل میشود. اگر میخواهید از رنگ های تند استفاده کنید فقط یک رنگ را مد نظر قرار داده و آن را داخل پالت رنگی خود قرار دهید.
در حالت معمول، شما میخواهید یک جعبه رنگی ایجاد کنید که در برابر گذر زمان مقاومت کند و بتوان از آن بارها و بارها استفاده کرد. ( رنگ یک حامی و یاری دهنده مهم برای هویت یک برند است. ) کار کردن با یک جفت رنگ که برای شماست و اضافه کردن یک رنگ تند که شما آن را در نظر گرفته اید بیشترین تاثیر را در کار شما دارد. ( بدین ترتیب وقتی که زمان استفاده از یک رنگ تند به پایان رسید شما میتوانید یک قدم به عقب برگردید و از یک تم رنگیه دیگر استفاده کنید. )
از تعداد محدودی رنگ استفاده کنید
استفاده کردن از رنگ ها بسیار خوب است تا زمانی که در حد اعتدال و با هدف خاصی انجام شود. شما به 5، 10 یا 15 رنگ در جعبه رنگی خود نیاز ندارید. بهترین ترکیبات رنگی اغلب شامل گروهی از دو یا سه رنگ همراه با یک بک گراند خنثی هستند.
چرا؟ در یک طراحی هر رنگی با هدف خاصی مورد استفاده قرار میگیرد و کار خاصی در طراحی انجام میدهد. تعداد رنگ ها زیاد است و هرنگ هدف مشخصی دارد. در بهترین طراحی های وبسایت و ترکیبات رنگی هر رنگی نقش مشخص خورد را دارد و کاربر میتواند با رنگ ها که طراحیه آنها باعث استفاده راحت تر از وب سایت شده است ارتباط برقرار کرده و همراه شود. ( به عنوان مثال اکثر طراحان از رنگ های یکسانی برای هر دکمه در یک وبسایت استفاده میکنند ).
رنگهای مشمول برای عناصر متنی
وقتى شما يك تركيب رنگ ميسازيد،لازم است به اين فكر كنيد كه قرار است براى متن از چه رنگى استفاده كنيد.جدا از اينكه متن ها تنها به رنگ سياه،سفيد يا خاكسترى هستند،در بعضى موارد براى ايجاد يك المان واحد از رنگ يا رنگ هاى ديگر هم استفاده ميشود .
اين رنگ ميتواند شامل هر رنگى كه قابل خواندن و كاربرپسند باشد مورد استفاده قرار گيرد.مهمترين موضوع در انتخاب رنگ اين است كه رنگ انتخابى به خواناتر شدن متن كمك كند.متون نيازمند اين هستند در بعضى موارد به كمك كنتراست(سايه روشن و تيره) با رنگ زمينه ارتباط برقرار كند تا متن راحت تر ديده و خوانده شود .
رنگ استفاده شده براى متن هاى نوشته شده به منظور نامه نگارى ميتواند الهام گرفته شده از رنگ هاى استفاده شده در صفحه و يا تصاوير ان صفحه باشد و شما اين رنگ خاص را مخصوص نامه نگارى در نظر بگيريد .
رنگهايى با الهامات متنى و محتوا
(رنگهايى كه توسط متن و محتواى نوشته شده انتخاب ميشوند)
بهترين تركيب رنگها اين چنين نيست كه تمامى انها هارمونى و يك حس باشند،اما دليل انتخاب ان رنگها تطابقى است كه با محتواى متنى دارند .
در نظر داشته باشيد كه ايا با توجه به محتواى متنى رنگها را درست مخلوط كرده ايد؟
در برخى موارد اين موضوع ميتواند يك مشكل آشكار و يك راه حل مشخص باشد.وب سايت هايى كه زمينه كارى آنها با طبيعت و يا محيط زيست باشد احتمالا از رنگهاى سبز يا قهوه اى استفاده ميكنند؛وب سايت هاى بانك ها اغلب به رنگ آبى هستند چرا كه رنگ آبى در بيننده حس اعتماد را ايجاد ميكند .
اين موضوع در بعضى موارد راه ساده اى نخواهد بود.وقتى شما در شك و ترديد قرار گرفتيد،به تصوراتى كه براى طراحى سايت وجود دارد،مراجعه كنيد.در اين موارد بهترين پيشنهاد ميتواند كمك گرفتن از ساختار ابتدايى و رنگ هاى استفاده شده در جاهايى كه با شما هم موضوع هستند،باشد.به انجا مراجعه كنيد و ساختار اوليه رنگ ها را شروع كنيد .
با يك پالت رنگى جلو برويد .
در ابتدا وقتى در حال ايجاد يك تركيب رنگى عالى هستيد،پالت رنگى را انتخاب كنيد كه شامل رنگهاى استفاده شده در پروژه طراحى باشد.براى خودتان قانونى را در نظر بگيريد و در آن مشخص كنيد هر رنگ در كجا و چگونه بايد استفاده شود .
براى شروع ابتدا به سوالات زير پاسخ دهيد :
● چه تعداد رنگ براى اين طراحى نيازمنديد؟
● آيا در اين طراحى از سايه ها،تناژ و يا ته رنگ ها استفاده ميكنيد؟
● متن ها ميتوانند رنگى باشند؟
● آيا رنگ انتخابى ميتواند يك واحد خاص باشند؟
● آيا يك مد رنگى بيرونى متواند به حالت ميكس به پالت رنگى اضافه شود؟
نتيجه گيرى
وقتى صحبت از رنگ به ميان مى آيد،انتخاب هاى زيادى از پالت هاى رنگى فوق العاده پيش روى شما قرار ميگيرد.رنگ انتخابى به نظر جذاب ميرسد و حس درستى را انتقال ميدهد؟شايد به نظر مثل يك امتحان ساده باشد اما بسيار مهم است.اگر نسبت به رنگ انتخابى مطمئن نيستيد، مجددا به هدف مورد نظر فكر كنيد و يا به عقب برگرديد و تئورى موجود را بررسى و تغيير لازم را در انتخاب رنگ به وجود اوريد .
به ياد داشته باشيد براى پالت رنگى خود تضاد (كنتراست) و يا اختلاف ( واريانس) در نظر بگيريد.با انتخاب رنگ خود يك حس در بيننده ايجاد كنيد.و به خاطر بسپاريد براى هماهنگى رنگ انتخابى با محتواى متنى از تجربه و نظرات كاربران نيز كمك بگيريد .

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز