از چه رنگ های در طراحی سایت می بایست اجتناب کنید

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

رنگ ها در طراحی سایت

در دنیای سایت ها رنگین کمونی از انتخاب های مختلف پیش روتون هست که می تونید باهاش توجه کاربرهارو جلب کنید، تأثیر و جذابیت بصری ایجاد کنید و با تضاد بین رنگ ها خوانایی صفحه رو افزایش بدید. رنگ بخش اصلی خیلی از مدهای طراحیه.
به نظرتون امکانش هسست که یه رنگ اشتباه برای سایتتون انتخاب کنید؟ رنگ هایی هستن که نباید استفاده بشن؟ در یک کلام، بله. امروز قراره راجع به رنگ ها و ترکیب های رنگی صحبت کنیم که باید در زمان طراحی سایت و برنامه ازشون دوری کنید. اگر هم از این رنگ های ممنوعه توی سایتتون بکار بردید، بهتون میگم چطوری بهترش کنید.

 

نئون ها

رنگ های نئون خیلی بامزن و ظاهر سایتو جذاب می کنن. اما چشمو اذیت می کنن. اگه کاربرا پشت مانیتور زمانی که سایت شمارو نگاه می کنن اشکشون سرازیر بشه، به نظرشون میاد که همه مطالب سایت شما ناراحت کننده هستن.
مشکل نئون ها اینه که زیادی درخشانن و راحت خونده نمیشن، علاوه بر این با بک گراند روشن یا تیره هم خوب هماهنگ نمی شن. اگه برای متن بخواهید از رنگ های نئون استفاده کنید زیاد خوانا نیست و اگه بک گراندو این رنگی بزنید زیادی چشم گیره و حواس کاربرهارو پرت می کنه و توجهشون به قسمت های اصلی کم میشه.
برای حل این مشکل، روشنایی رنگ های نئونتونو کم کنید تا یکم تیره تر و نامحسوس تر بشه.
یه سایت انگلیسی زبون هست به اسم Orange you glad که خیلی زیبا به روش های مختلف رنگ های نئون رو توی طراحیش بکار برده. در قالب کلی برای اشکال کوچیک از رنگ های نئون استفاده کرده و با رنگ های خاصی ترکیبشون کرده که اون همه صورتی و زرد و سبز برای چشم اذیت کننده نباشه.

رنگ های ارتعاشی

وقتی رنگ هایی با غلظت بالا در کنار هم قرار می گیرن رنگ های ارتعاشی رو بوجود میارن. چونکه به نظر میرسه یه حرکت ماتی و درخشانی دارن بهشون میگم رنگ های ارتعاشی. از این رنگ ها استفاده نکنید.
طبق نظریه جوزف البرت این ارتعاش برای کاربرها اذیت کنندس چون هرچند اولش شاید اثرگذار باشه ولی روی اعصابه و چشم رو خسته می کنه. معمولا هم کسی ازشون استفاده نمی کنه مگر برای تبلیغات، که همون هم نامطبوع و نفرت انگیزه.
می تونید پیش بینی کنید که کدوم رنگ ها می تونن کنار هم دیگه رنگ های ارتعاشی بوجود بیارن. مثلا

  • غلظت بالا از هر رنگی
  • رنگ های مکمل
  • رنگ هایی که توی چرخه رنگ ها 180 درجه با هم اختلاف دارن
  • تبدیل رنگ ها به سیاه و سفید که باعث تضاد خیلی کمی میشن

قدیم ها که رنگ سبز و قرمز درخشان رو با هم ست می کردن یکی از همین رنگ ها ارتعاشی بوده. اینجور ترکیب ها معمولا تشخیصشون هم برای افرادی که کوررنگی دارن خیلی سخته.
برای حل این مشکل، اگر مجبورید از این جور رنگ ها استفاده کنید، یه رنگ دیگه ای (ترجیحا طبیعی) بینشون قرار بدید که از هم جدا بشن.

روشن روی روشن

این هم یکی از اون اشتباهاتیه که همیشه اتفاق میفته. شاید علتش اینه که هزینه پرینت رو کاهش بدن، یا شاید هم برای افزایش کارایی یه سری صفحه نمایش های خاص باشه. اما گذاشتن یه رنگ روشن روی بک گراند روشن به هر حال کار اشتباهیه
یکی از استفاده های خیلی رایج مدل روشن روی روشن که به خصوص برای هدرها خیلی دیدم اینه که یه متن سفید روی یه عکس میذارن ولی متن میفته روی قسمت روشن عکس و باعث میشه نوشته های اون قسمت قابل خوندن نباشن. اگر می بینید حتی یکی از حروف خوانا نیست باید یه فکری براش بکنید.
خوشبختانه راههای خیلی متنوعی برای حل این مشکل وجود داره:

  • از یه عکس دیگه استفاده کنید که پس زمینه یکنواختی داشته باشه
  • پشت نوشته یک مربع رنگی روی عکس قرار بدید که رنگ متفاوتی داشته باشه
  • یه پوشش تمام رنگی روی عکس قرار بدید تا تضاد بین عکس پس زمینه و متن بیشتر بشه

هر چیزی خیلی رنگارنگ

دیگه نیازی به گفتن نداره که سایت های خیلی رنگ و وارنگ جذاب نیستن. طبیعتا وقتی کلی رنگ های مختلف رو کنار هم بخواهید قرار بدید مجبوید خیلی از قانون های کاربرد رنگ رو بشکنید.
ترکیب های رنگارنگ معمولا اغراق شده و زیادی تو چشم هستن. شاید بتونن در لحظه اول توجه کاربر رو جذب کنن، اما صد در صد وقتی کاربر ببینه که نمی تونه متن رو راحت تشخیص بده از کوره درمیره.
اگه می خواهید از رنگ های متنوعی استفاده کنید می تونید با قرار دادن رنگ ها به صورت مربع های کوچک کنار همدیگه مشکل رو حل کنید تا رنگ ها از هم جدا بشن. طرح های چهارخونه ای حس سازمان یافته بودن و جریان داشتن القا می کنن و برای همین برای رنگ های مختلف قابل استفادن.

درخشان روی درخشان/ تیره روی تیره

اینم همون مشکل روشن روی روشن رو داره. ترکیب رنگ هایی که غلظت مشابه دارن دردسر سازه. دیگه نیازی به گفتن نداره، ولی لطفا از ترکیب این رنگ ها خودداری کنید.
اگه فکر می کنید که هیچ وقت از این کارا نمی کنید پس موقع استفاده از تم های تک رنگ مواظب باشید چون معمولا طراح ها این جور مواقع اشتباه می کنن.
اگر می خواهید رنگ های مختلف تیره یا درخشان رو روی هم بذارید، در قسمت هایی از سایت بذارید که با حرکت اسکرول بار دیده میشن. اینطوری با فاصله انداختن به این رنگ ها، هم می تونید رنگ های دلخواهتونو استفاده کنید و هم این رنگ ها همزمان با هم تو یک صفحه نمایش داده نمیشن و مشکل حل میشه.

مشکی خالص

به خصوص اگر دائما بین پروژه های پرینت گرفتنی و طراحی وب جابجا میشید (مسئله ای که خیلی از طراح ها باهاش درگیرن)، حواستون باشه که استفاده از مشکی خالص برای طراحی وب کار اشتباهیه. منظورم از مشکلی خالص، کد #000000 هست نه الزاما هر رنگ مشکی.
در واقعیت، همه مشکی ها یکم به یه رنگ دیگه میزنن. حتی مثلا پرهای کلاغ رو اگر توی نور دیده باشید، یکم به آبی یا بنفش می زنه. میتونید به جاش از ترکیبی از رنگ مشکی و یه رنگ دیگه استفاده کنید و اون هارو کنار هم قرار بدید تا هم تیرگی که دوست دارید رو داشته باشید و هم مشکی خالص رو برای پرینت حفظ کنید.
برای حل مشکل می تونید رنگ مشکی رو با طیفی از رنگ هایی که ست برندتون هستن به کار ببرید، یا می تونید مشکی رو در کنار یه رنگ دیگه که به نظرتون ترکیب خوبی میشه استفاده کنید. هرچی مشکی رو روشن تر کنید و به طرف طوسی ببرید، دیدن رنگ های آرایش یافته راحتتر میشه. فکر کنید که مشکی با رنگ های دیگه احاطه شده باشه، ببینید ترکیب مشکی با هرکدوم از این رنگ ها چطور میشه و ربطشون به هم چیه. مثلا از یه مشکی استفاده کنید که یکمی به آبی می زنه و روش با رنگ های نارنجی یا زرد بنویسید. کد #0a0a0b رو امتحان کنید.

نتیجه گیری

مهمترین دلیل برای دوری کردن از این رنگ ها و ترکیب ها ناخوانا بودن و کانترست یا تضاد بینشون هست وگرنه در حقیقت با انتخاب رنگ درست و یکمی تغییر کانترست (تضاد) هر رنگی تو دنیای مدرن قابل استفادست.
اما شاید مجبور باشید رنگ هارو به یکمی تیره تر یا روشن تر از اون رنگی که مد نظر داشتید تغییر بدید تا مشکلی پیش نیاد. یادتون باشه که رنگ ها از محیط اطرافشون تأثیر می پذیرن (مثلا از رنگ های پس زمینه) و باید با هم همانگ بشن.
نکته آخر اینکه، اگر مجبور بودید برای دیدن وب صفحه نمایش رو جابجا کنید یا چشم هاتونو کج و کوله کنید پس بدونید که از رنگ های خوبی استفاده نکردید و باید تغییرشون بدید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز