طراحی سایت در سبک محتوا اول

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

چالش های طراحی سایت با اولویت محتوا

وقتی در بازطراحی سایت از "اولویت محتوا" حرف می زنیم، منظورمون این نیست که اول همه مطالبی که میخوایم تو سایت داشته باشیم رو بذاریم و بعد سایتو راه بندازیم. تصور کنید! خب کار سختیه. اگه این کارو بکنید که دیگه جام مقدس سایت رو گرفتید.
قرار دادن محتوا در اولویت کار یعنی اینکه در هر مرحله از پروژه به محتوایی که قراره تو سایت قرار بدیم فکر کنیم و مطالب رو تو ذهنمون در نظر داشته باشیم. اینطوری می تونیم بهتر برای سایتمون تصمیم گیری کنیم و نتیجتا سایت بهتری داشته باشیم.
وقتی می خوایم اول طراحی کنیم و بعد تازه به مطالب فکر کنیم، توانایی هامونو فقط به طراحی محدود می کنیم و شاید نتونیم به اهدافی که برای سایت در نظر داریم برسیم. ما خیلی وقته داریم سعی میکنیم محتوا رو بیاریم تو مرکز طراحی سایت و تجربه کاربری.


اگه از ابتدای کار، با تیمتون درباره محتوایی که میخواید تو سایت قرار بدید همفکری نکنید، به سه تا مشکل برمیخورید:

  • طراحی باید بعدا تغییر کنه تا با محتوای سایت هماهنگ بشه.
  • مجبوریم برای اینکه مطالب رو با طراحی منطبق کنیم، ازش بزنیم یا بعضی هاشو حذف کنیم.
  • وقتی طراحی انجام شد و منتظر مطالب هستید، کل پروژه تو یه برزخ قرار می گیره.

هیچ کدوم اینا برای روحیه گروه، رابطتون با مشتری و در جریان نگهداشتن پروژه خوب نیست و شاید از نظر مالی هم به ضررتون تموم شه.
تو این مقاله میخوام مشکلاتی که تو برنامه ریزی، تولید و انتشار مطالب پیش بیاد رو عنوان کنم و براشون راه حل پیشنهاد بدم تا بتونید ان شاالله برای کار بعدیتون اول محتوا رو در نظر بگیرید.  

مشکل اول: هیچ کس اهمیت نمی دهد

حقیقت تلخه! نظریه "اول مطلب" فقط وقتی جواب میده که همه چیزهایی که لازم داریم فراهم باشه. مثلا یه دید کلی از کارهایی که باید انجام بشه و یکسری برنامه ریزی های قبلی باید داشته باشیم و صد در صد هم مداومت و پشتکار.
شاید بقیه به اندازه شما درگیر تولید مطلب نشن یا حداقل به اندازه ای که شما میخواهید به این کار اهمیت ندن. اگه میخواهید تولید مطالب از اول کار برای افراد گروهتون مهم بشه باید براشون توضیح بدید که چرا باید اینکارو انجام بدن و این کار چه تغییراتی تو نقشی که افراد ایفا می کنن یا تو کل پروژه پیش میاد. این دلایل رو می تونید عنوان کنید:

  • صرفه جویی در وقت و هزینه؛ چون اینطوری مطالب از پیش تصویب شده و بعدا کمتر به اصلاحات و تغییرات نیاز داره و زودتر به تصویب گروه میرسه.
  • زمانبندی کار سرجاش باقی می مونه و سایت می تونه سر موعد مقرر راه بیفته.
  • تمام تصمیم گیری ها برای طراحی و توسعه سایت با محتوای واقعی انجام میشه. متن و مطالب فوق العاده برای سایت با ارزشند.

شاید فکر کنید اینا دیگه ایده آلیستی فکر کردنه، ولی اگه اول مطالب رو تولید کنید می بینید که واقعا به همین نتایج میرسید. تازه اینا فقط مزایای مربوط به گروهتونه. از اون طرف هم شما با مشتری هاتون کار میکنید و اون ها هم از این روش بهره میبرند، چون وقتی از این روش استفاده کنید تجربه کاربری سایتتون هم بهتر میشه.

مشکل دوم: کمبود منابع

حتی اگه تمام اعضای گروهتون هم پشت این نظریه بایستند باز هم حتما اینارو میشنوید:

  • وقت نداریم پروسه رو تغییر بدیم و چند تا مرحله به کارمون اضافه کنیم.
  • پول نداریم که چیزهایی که لازم داریم بخریم.
  • نیروی انسانی کافی نداریم که رو این چیزها کار کنن.

اگه همه اینا هم درست باشه، بهترین کار اینه که کار رو تو ابعاد کوچک شروع کنید. حتما بعضی از این مشکلات رو از دهن سهامدارانی میشنوید که هنوز قانع نشدن این روش بهتره.
شاید همون دلایلی که تو مشکل اول آوردیم برای این گروه هم جواب بده، اما باید کاری کنید که واقعا نتایجش رو ببینن و این کار هم وقتی منابع کافی ندارید سخت میشه. اگه به این شرایط برخوردید فقط "اقدام کنید". یه قسمت کوچیک سایت رو روبراه کنید و نتیجه رو گزارش کنید. من مطمئنم بینشی که بدست میارید براتون مشخص می کنه که در حال حاضر بعضی مطالب سایت واقعا کاربردی ندارند. این مطالبی که الآن به سایتتون نمیاد رو می تونید نگهدارید تا بعدا ازشون در شرایط بهتری استفاده کنید.
وقتی شما از نظریه "اول مطلب" نتیجه گرفتید و درموردش اطلاعات دارید و شواهد نشون میده باید رو منابع سرمایه گذاری بشه، دیگه نمیشه این همه فایده رو ندید گرفت.

مشکل سوم: گروه ما از هم دور هستند

همه دوست دارن مطالبشون اون توجهی که درخورش باشه رو دریافت کنه و شما هم افراد و منابع مناسبش رو دارید که بتونید به همچین هدفی برسید. این موقعیت خوبیه و ضمانت می کنه که هیچ مشکلی براتون پیش نمیاد و هیچ بحثی هم نمیشه.
هربار که من تو یه کنفرانس سخنرانی می کنم مردم میان و مشکلاتشونو بهم میگن و می بینم چقد برای تولید محتوا مشکل جلب همکاری افرادشونو دارن و همش هم بخاطر فاصله هاست. یا فاصله هارو بشکنید یا از یه طریقی با هم در ارتباط باشید تا همه با هم روی یه هدف مشترک کار کنید و محتوا رو بیارید تو قلب کار.
این کار به نظر ایده آل میاد ولی در عمل سخته چون هرکس برای خودش یه روشی داره و علاوه بر این شاید اعضای گروهتون تو یه مکان فیزیکی جمع نباشن و از هم دور باشن.
همونطور که تو مشکل اول، منافع با هم کار کردن رو توضیح دادم، می تونید ابزار و وظایف کارتون هم به افراد گروه توضیح بدید تا به همه اعضا یک هدف مشترک داده باشید و همکاریشونو برای تولید محتوا جلب کنید.
تو بیشتر پروژه های طراحی سایت، اعضای گروه تو یه مرحله ای دور هم جمع میشن. این موقع بهترین زمانه که با اعضای کلیدی کارتون یه جلسه بذارید. امیدوارم بتونید همتون تو یه اتاق دور هم بشینید ولی خب حداقل یه جلسه تو اتاق مجازی اینترنت داشته باشید.
تو این جلسه از افرادتون بپرسید چه ایده هایی برای مطالب سایت در نظر دارن. مثلا:

  • میدونید چقدر مطلب تو سایت نوشتید؟
  • مطلبی هم دارید که مخاطب خاص داشته باشه (مطالبی که کلمات تخصصی داره و مخاطبش افرادی با اون تخصص هستند)؟
  • برای مطالبی که می نویسید از راهنمای سبک خاصی تبعیت می کنید؟

فعالیت های گروهی دیگه ای که می تونید داشته باشید میتونه شامل: تولید محتوا، تجزیه و تحلیل رقابتی محتوا و ساخت شخصیت برای سایت باشه. وقتی از همه اعضای گروهتون مطلب جمع کنید و خودتون مسئولیت سازماندهیشو به عهده بگیرید به یه بینش درباره محتوای سایتتون میرسید و بر اساس اون می تونید تصمیم بگیرید چی کار کنید. و بدون این کار تیمی، این اطلاعات از نظرتون پنهان می مونن.

مشکل چهارم: نمی تونیم از مشتری ها یا نویسنده ها مطلب بگیریم

تا اینجا پایه های کارتونو محکم کردید، منابعی که لازم داشتید رو بدست آوردید و همه افراد رو هماهنگ با هم پای کار آوردید. باید بهتون یه خسته نباشید بگم. اما هنوز یه مشکل دیگه هم هست که امکان داره براتون پیش بیاد: به دست آوردن مطلب
افراد یا گروه موظفند مطالب رو جمع آوری کنند. و نویسنده ها می تونن این افراد باشن:

  • همکارهای خودتون
  • مشتری ها
  • شخص سوم

هر کس که قراره مطالبو بنویسه باید درباره هدف محتوا و این که مخاطب نوشته هاش باید کی باشه توجیه شده باشه.
حتی اگه همه چیزهایی که برای نوشتن مطالب لازم دارن هم بهشون بدید بازم معلوم نیست سر وقت متن ها به دستتون برسه و مثل بقیه پروژه ها تأخیر نداشته باشه و پیگیری نخواد. خوشبختانه اگه خوب جریان کارهارو توضیح بدید استرس این مشکلات کم میشه.
اما اگر برای تولید محتوا تو تنگنا قرار گرفتید و مطالب به دستتون نرسید، می تونید با یکسری مطالب جایگزین کارتونو رو روال خودش نگهدارید.
یادتون باشه اولویت قرار دادن محتوا به این معنی نیست که همه مطالب باید قبل از طراحی و شروع کار تحویل داده بشن. بلکه فقط قراره برای مطالبی که تو هر مرحله نیاز دارید برنامه ریزی بشه. پس توقع نرسیدن مطالب رو داشته باشید.
به جای اینکه تو برزخ منتظر مطالب بمونید می تونید از مطالب پیش نویس شده استفاده کنید. چون لازم نیست حتما مطالب عالی و درجه یک داشته باشیم تا بتونیم اعتبار جذب کنیم، فقط کافیه مطالب بی معنی و مفهوم ننویسیم.
مطالب پیش نویس شده می تونه شامل اینها باشه:

  • محتوای فعلی سایت
  • محتوای رقابتی
  • مطالب دور ریخته
  • مطالب پیش نویس
  • نمونه مطالب در نظر گرفته شده

همه این مطالب حداقل از اینکه مطالب آزمایشی بی ربط تو سایتتون بذارید بهترن چون حداقل متن هستند و وقتی مطالبتون نهایی و تثبیت شدند می تونید باز هم با طراح های سایتتون برای تصمیم های بعدی همکاری داشته باشید.

همه این هارو در عمل به کار ببرید

حتی با همه این راه حل هایی که اینجا برای این چهار مشکل براتون پیشنهاد دادم باز هم غیر ممکنه بتونید یک شبه کارهارو راست و ریست کنید. اگه بخواهید مطالبتون اولویت داشته باشین باید تو همه مراحل انجام کار نظم و صبر داشته باشید و شاید یکمی هم تغییر عادت ها لازم باشه.
با جمع کردن اطلاعات از نظریه تون دفاع کنید تا بقیه رو بتونید با خودتون همراه کنید.

در زمان مناسب، سوال مناسب بپرسید و همه اعضای گروه رو تو این کار سهیم کنید تا مطمئن بشید که محتوا تو قلب کار و تجربه کاربری جا گرفته.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز