چرا روح در طراحی سایت از بین رفته

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

چرا روح طراحی وب رو به افول است؟
با روی کار آمدن طراحی های واکنشی، طراح ها برای کارهاشون دیگه به شبکه ها و قوانین تکیه می کنند.
حدود یک سال و نیم پیش، مد شده بود تو صفحات مردم یه لینک توئیت می کردن که وقتی واردش میشدی یه سایت جدید خارق العاده واکنش گرا باز میشد. اتفاقا برای منم فرستاده بودند. وقتی بازش کردم با خودم گفتم "وای عجب سایتیه، عاشقش شدم" و یه مدتی توش گشتم. به نظرم اومد طراحی سایت یه طراحی مشکل داره. انگار همه جای سایت شبکه و جعبه است. این همون سایت "خارق العاده"ی جدیده؟ به نظر من که فقط یکی در میون #RWD بود.


برای همین منم همون کاریو کردم که همه آدما می کردن، توئیت کردم: "من از طراحی واکنشی بدم میاد". حتی فکر کردم شاید یه بار کافی نباشه و منظورمو خوب نرسونده باشم. برای همین دوباره توئیت کردم: "من واقعا از طراحی واکنشی بدم میاد"
پس اون جادو کجا رفته؟
به نظر من، اینکه بگی آینده طراحی سایت در طراحی واکنش گراست، مثل توهین میمونه. به نظر من که وب داشت جادوشو از از دست میداد و مقصرش هم طراحی واکنش گرا بود. اگه میخواید براتون دلیل این طرز فکرمو بگم باید یکم برگردیم به عقب، سال های 79-80.
اون روزها سایت های K10K، CSS Zen Garden، Stylegala و 2advanced جزء بزرگترین سایت های طراحی سایت تو جهان بودن که طراحیاشون به خیلی ها ایده میداد. به خصوص Stylegala که هر ماه یه مدل معرفی میکرد که برای من همون حسی رو داشت که وقتی بچه بودیم برای روز عید و عیدی گرفتن داشتیم.
حتی میشد چند ساعت تو این سایت ها می چرخیدم و همه جزئیات جالبی طراح برای مدلش نوشته بود رو می خوندم.
زیبایی نادیدنی
دوباره برمیگردم به توئیت خودم. اون موقع انقدر میفهمیدم که بتونم همین احساسمو یکمی سیاستمدارانه تر بازنویسی کنم. " من حس می کنم طراحی واکنش گرا داره روح طراحی سایتو خشک می کنه. تو این طراحی همه چیز شبکه ایه. پس خلاقیت کجا رفته؟"
این توئیتم 15000 تا بازدید داشت. خیلی ها ازم می پرسیدن منظورم از "روح" چیه.
این برمیگرده به سایت هایی که اول براتون گفتم، K10K و Stylegala و بقیه. طراحی های اون سایت ها خیلی خاص بود و یه جورایی پشت هر قسمتش کلی فکر خوابیده بود. وقتی وارد سایت هاشون میشدی پر از روح بود. برای همینم در جوابشون می گفتم: روح یک طراحی همون جزئیات طراحیه که دیده نمیشه.
سایت های برجسته
شما هم همچین سایت هایی دیدید و میدونید چی میگم. سایت هایی که نسبت به بقیه برجسته ترند. به نظرتون چی این سایت هارو از بقیه جدا می کنه؟ از نظر یه فرد آموزش ندیده، هیچ فرقی با بقیه سایت ها ندارن. اما از نظر ماهایی که عاشق طراحی هستیم این سایت ها روح دارن. من که دلم برای این جور سایت ها خیلی تنگ شده. چرا دیگه زیاد از این سایت ها نمی بینیم؟ من فکر کنم دلیلشو بدونم.
پارسال یکی از همکارهام یه مقاله ای نوشت که تو یه قسمتیش گفته بود:
"رو یه لینکی کلیک می کنید و سایت شروع به لود شدن می کنه. صفحه ای باز میشه با یه عکس بزرگ که کل فضای دیدتونو پر کرده. تو عکس یه گروه از مردمو می بینید ... هدف فقط اینه که نشون بدن سایت تو یکی از محصولات آیفون قابل روئیته. بالای عکس هم یک جمله تزئینی کوتاهی نوشته که این محصول رو به طرز  مصنوعی و خاصی، با فونت sans-serif معرفی کرده...
شما آروم میرید پایین صفحه و همچنان عکس بزرگ دوست داشتنی سرجاشه، تا اینکه متن زیر عکس کم کم نمایان میشه و عکس رو محو می کنه.... شما یکم صفحه رو پایین می کشید و نمودارهای کوچیک همین که وارد دیدتون میشن شروع به خودنمایی می کنن.
بعد... یهو یه فهرست تقریبا بی رنگ به چشمتون میخوره و خودشو به بالای صفحه می چسبونه. و وقتی اسکرول بار رو به سمت توصیحات محصول می کشونید بازم فهرست سرجاش می مونه. رنگ های فلت و عکس های روشن گروه پشتیبانی یه ظاهر جذاب به سایت میده."
شما هم قبلا همچین سایتی دیدید؟ اینجور خلاقیت هاست که کار می کنه و یه چیز دوست داشتنی میشه. من خیلی از این حرفی که یکی از دوستانم میگفت خوشم اومد: فقط به این دلیل که این طراحی رو در اختیار داریم و جمع و جور و رام هم هست دلیل نمیشه که دیگه از خلاقیت خودمون استفاده نکنیم و کارهای آنلاین زیبا نسازیم.
آچار فرانسه طراحی واکنش گرا
شکی نیست که طراحی واکنش گرا بیشتر از سایت های عرض ثابت قدیمی زمان لازم داره تا رشد کنه.
طراحی واکنش گرا یکسری الگوهای از پیش تعیین شده داره، برای همین همشون یه جورایی شبیه همن و بعد از یه مدتی که روشون کار میکنیم چشممون بهش عادت می کنه و ذهنمون بر اساس تجربیات قبلیش از طراحی های مشابه تجزیه و تحلیلش می کنه. و معمولا هم وقتی به یه سایتی برمیخوریم که با الگوهایی که میشناسیم مطابقت نمی کنه، گیر میفتیم و طراحی چالشی میشه.
خودتونو مجبور کنید که خارج از این قاعده ها فکر کنید. اگه اساس موقعیت ها رو در CSS یاد بگیرید، اونوقت می تونید هرکاری که دوست دارید بکنید. و اگر هم هنوز اساس CSS رو متوجه نشدید، من به زودی مقاله ای براتون تو سایت قرار میدم.
بدون شک طراحی واکنش گرا همونطوری که قبلا هم تو مقاله های قبلیم گفتم نیاز جامعه امروزه و شاید هم خیلی از شما همین الآن تو ساییتون از این قالبا استفاده کردید. من هم خیلی مشتاقم که طراحی های مختلف واکنش گرای حرفه ای هارو ببینم. و ببینم چطوری روح رو به کارشون میارن و جادو رو به وب برمیگردونن.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز