استراتژی درست برای طراحی سایت جدید

رتبه بندی کاربر: 4 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

انتخاب یک راهکار مشخص برای بازطراحی سایت
تا حالا فکر کردید سایتتون در مقایسه با رقباتون چطوره؟ حتما اگه بخواهید جوابشو بدونید میرید تو گوگل و جایگاه سایتتون رو نسبت بقیه رقیب ها مقایسه می کنید. بعد ظاهر سایتتون رو مقایسه میکنید. با دقت تصاویر و قیافه سایت، تأثیرگذاری برند و چیزهایی که بازدیدکننده رو هیجان زده می کنن رو بررسی می کنید. آخر کار هم یه گزارش می نویسید و کارهایی که تصمیم گرفتید انجام بدید رو فهرست می کنید. راحته نه؟


خب این ها استانداردهای واضح و مشخص بود، اما در اصل تحلیل اثرگذاری سایت فراتر از زیبایی شناسیه. باید عملکرد سایت بررسی بشه. ضمنا مقایسه سایت بین هم ردیف های خودش خیلی هم ساده و آسون نیست.
ما، توی گروه دارکوب یه استراتژی مخصوصی برای این کار داریم که بخصوص برای تحقیقات علمی و هنری که برای بازطراحی سایت ها لازمه ازش استفاده می کنیم. طبق تجربیاتی که آقای احمد بالوی پور توی این 14 سال تجربه بدست آوردن، موقع شروع بازطراحی یه سایت باید افق دیدمونو فراتر از زیبایی شناسی ببریم. باید اعماق، نقاط قوت و ضعف محتوا، طبقه بندی ها، درخواست هایی که برای اقدام کاربر میدید، راه و کارهای شبکه های اجتماعی و جذب مخاطب فعال رو ببینید.
ما معمولا قبل از بازطراحی سایت، ابزاری که میخواهیم استفاده کنیم و تئوری تحقیق رو مرور می کنیم تا میزان اثر و موفقیت سایت رو تخمین بزنیم.
نکته: تو این مقاله قرار نیست به طراحی بصری سایت بپردازیم و تمام نکاتی که گفته میشه مربوط به داده هاست.

  • بازرسی داخلی

اولین قدم برای اینکه بازطراحی سایت موفقیت آمیز باشه، اینه که درونی نگاه کنیم. هدف بازطراحی سایت بهبود اثرگذاری کلی سایته. یعنی نرخ تبدیل، کمک های مردمی، عضویت، ثبت نام در سایت، خرید و معیارهای قابل اندازه گیری دیگه.
استفاده از رنگ، تصویر یا ویدئو و برندسازی فقط ظاهر بازطراحیه. اگه بخواهید بازیکن های واقعی طراحی سایت رو اصلاح کنید، باید عناصری مثل طبقه بندی ها، قالب بندی، برچسب ها، ساختار، فهرست، جهتیابی، عملکرد، سرعت، کاربرد واژه ها، درخواست برای اقدام و محتوا رو در نظر بگیرید.
برای بازطراحی سایت، گروه ما – دارکوب – علاوه بر بازرسی عناصر ذکر شده، دارایی های آنلاین سازمان رو درمیاره. یعنی به جز سایت یا سایت های یک سازمان، شبکه های اجتماعی، میکروسایت ها و پرتال های دیگه ای که سازمان توشون فعاله هم جزء دارایی های آنلاین محسوب میشن. نحوه ارتباط هرکدوم از این دارایی ها با همدیگه در شبکه بررسی میشن. اینطوری طراحی یه نقشه مدیریتی کلی و معرفی عناصر جهانی مثل جهتیابی شبکه هم راحتتر انجام میشه.
باید ببینیم کدوم مطالب مهمتر شناخته شدند و بعد فرم اون مطالب رو دربیاریم. باید ببینیم اطلاعات مهم تو مقاله های طولانی، اینفوگرافی یا ویدئو سازماندهی شدند؟ کلمات بکار رفته تو اونها چیا بوده و چطوری برچسب گذاری شدند؟
ضمنا جستجوی درون سایت یادتون نره. ما جستجوی درون سایت رو هم رتبه بندی می کنیم. یعنی تاریخچه جستجو و رفتارهای کاربر رو قبل و بعد از اینکه نتایج جستجو برگشت داده بشن مرور می کنیم. بعد هم به کمک سهامداران داخلی بررسی می کنیم ببینیم نتایجی که بدست آوردیم مرتبط هستند یا احتمالا عوامل دیگه ای روی نتیجه اثر گذاشتند.
سئو و جستجوپذیری سایت هم عوامل کیفی مهمی هستن. ما سایت مشتری هامون و رقباشونو با Moz Pro و الکسا بررسی می کنیم. این شاخص ها ثبت میشن و مرجع های داده محوری رو برامون فراهم می کنن که اعتبار و رتبه سایت رو میشه باهاشون سنجید. ما با اهداف قابل اندازه گیری کار می کنیم و این ها میشن اهداف و استانداردهای ما که تحققشون یعنی موفقیت.
ضمنا استراتژیست های گروهمون تجزیه و تحلیل های داخلی برای سازگاری با تلفن همراه هم انجام میدن. هنوز هم یه سری صنایع و سازمان ها هستن که با سهامدارهای داخلیشون سر طراحی های واکنش گرا مشکل دارن و نتونستن قانعشون کنن که سازگاری سایت با تلفن همراه چقدر می ارزه. ما با انالتیک ها، آمارها و بررسی های مقایسه ای / رقابتی ارزش سایت های واکنش گرا رو ثابت می کنیم.

  • رقابت

بعد از بازرسی داخلی سایت، یکی از اولین قدم های تحقیق و تفحص بررسی سایت رقباست. مشاهده سایت بازیکنان صنعت خودتون جایگاه و استانداردها رو نشون میده. طی این کار، متخصص های ما سعی می کنن نقاط ضعف و قوت رقبای اصلی رو درمیارن تا برای بازطراحی ازشون دوری کنیم یا بکار ببندیم.
تو این مرحله عناصری مثل طبقه بندی، نام گذاری و برچسب گذاری، شبکه های اجتماعی، درخواست برای اقدام ها و منابع رو بررسی می کنیم و سعی می کنیم جواب این سوال ها رو پیدا کنیم که: برای نامگذاری ها قاعده و قانون خاصی هست؟ شبکه ی اجتماعی محبوبی هست که مشتری ما عضوش نباشه اما شرکت رقیب عضو باشه؟ توی اون حوزه کاری رسم هست که شرکت ها وبلاگ داشته باشن یا مثلا گزارش یا پروپوزال کارشونو ارائه بدن؟

  • مقایسه ای در برابر رقابتی

همونقدر که نگاه درونی اهمیت داره، ما برای تجزیه و تحلیل های مقایسه ای هم وقت میذاریم و اهمیت قائلیم. معمولا سایت های دیگه ای رو که ممکنه یه مخاطب هدفِ مشتریمون بارها بهشون سر بزنه، بررسی می کنیم.
انتقال از تحقیقات رقابتی به مقایسه ای کمک می کنه که محققان علاوه بر دیدی که نسبت به اون حوزه کاری بدست میارن، نسبت به جایگاه اون صنعت بین بقیع صنایع هم آگاه بشن. مثلا یه مغازه اغذیه فروشی محلی احتمالش کمه که رقیب یه فروشگاه خوار و بار فروشی بزرگ باشه، پس اساسا مقایسه این دو تا برای کار تجزیه و تحلیل رقابتی کار اشتباهیه.
هرچند، هر دو تا مغازه دارن ساندویچ سرد ارائه میدن و یه نفر که میخواد یه چیزی بخوره، هم میتونه از مغازه محلشون ساندویچ بگیره، هم از فروشگاه زنجیره ای. این دو تا رقیب مستقیم نیستن، اما هر دوتاشون یه نوع محصول به یه گروه از مشتری ها ارائه میدن. اگه مغازه محلی بخواد سایتش بازطراحی بشه، فقط یه بررسی مقایسه ای کافیه که نشون بده یه فروشگاه بزرگ چطوری روی فروششون اثر میذاره. وقتی از بیرون به رقبای مستقیم و مشخص نگاه کنیم بهتر میتونیم درخواست برای اقدام ها، محتوای مهم، زبان و غیره رو تعیین کنیم.

  • از بیرون قضیه نگاه کردن

هنوز باید صبر کنید. باز هم هست. اگه میخواهید با بهترین دید یه سایت موفق بسازید، از بیرون قضیه نگاه کنید. دنبال اطلاعات غیرمنتظره بگردید. از حوزه های کاری دیگه به جز حوزه خودتون تحقیق کنید، حتی اونایی که اصلا ربطی به کار شما ندارن.
ما، تو گروه دارکوب، تو حوزه های مختلف و از صنایع متفاوتی کار کردیم و براشون سایت طراحی کردیم. از استارتاپ های کوچیک بگیرید تا شرکت های صادراتی غیرانتفاعی. این دید و بصیرتی که الآن داریم حاصل کار با شرکت ها و سازمان های مختلف از حوزه های کاری مختلفه.
بمثلا روی یه سری سایت هایی کار کردیم که مال یه شرکت غیرانتفاعی بود. حتما فکر میکنید، برای ساخت این سایت ها، فقط درمورد شرکت های غیرانتفاعی دیگه تحقیق کردیم. هرچند تجربه کار با شرکت های B2B (شرکت های واسطه، توزیع کننده و پخش) و B2C (فروشنده به مردم عادی) و تمرکز روی میزان فروش پایه و اساس طراحی سایت و افزایش درآمد رو برامون فراهم کرد.
همینطور، وقتی بازرسی های خارجی هم انجام میدیم، روی رقبای داخلی صنعت و حتی رقبای غیرمستقیم و کارهایی که برای جذب مخاطب فعال انجام میدن کار می کنیم. مثلا روی نمودار دانلود گزارش های یه سایت گسترده B2B یا مطالبش و درخواست برای اقدام هاش تحقیق می کنیم.
شبکه های اجتماعی هم البته خیلی توی تحقیقات به درد میخورن. ما به نحوه ترکیب شبکه های اجتماعی رقبا با سایتشون نگاه می کنیم و اینکه چطوری، کی و هر چند وقت یکبار مطلب ارسال می کنن. و گرچه عناصر طراحی هیچوقت عمقی بررسی نشدند، اما ما کاربرد تصاویر و ویدئوها رو هم بررسی می کنیم. مثلا بررسی می کنیم که تصاویر سایت به نظر اصلی میاد و مال خودشونه یا از سایت های دیگه برداشتن و اینکه این چه تأثیری روی تجربه کاربری و درک مخاطب از سایت میتونه داشته باشه.

  • اجرای فرایند

بعد از تحلیل های داخلی، رقابتی و مقایسه ای، یه تحلیل شکاف انجام میدیم. طی این فرایند نتایج کلی ای که بدست آوردیم ارائه میشه. توصیه هایی که از این نتایج بدست اومده با وضعیت فعلی مشتری مقایسه میشه. تک تک تفاوت ها در قالب تحلیل شکاف ارائه میشه تا بتونیم قسمت هایی که ایراد داره رو اصلاح کنیم. این فرایندی که تا اینجا گفتیم، فقط شروع کار اجرای بازطراحی بود.
اگر میخواهید مطمئن بشید که بازطراحی شما همه اهداف و تبدیل های مد نظرتونو تأمین می کنه، و یا اگه برای بازطراحی سایتتون به کمک احتیاج دارید، ما برای کمک به شما آماده ایم. چه بخواهید برای شروع کار فقط مشاوره بگیرید، چه بخواهید کل بررسی سایتتون رو به ما بسپرید، یا حتی تازه بخواهید یه سایت راه بندازید، متخصصان ما آمادند تا به شما کمک کنند. اطلاعات تماس ما رو میتونید از صفحه اول سایت بردارید. همین امروز تماس بگیرید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز