چطور طراحی سایت میتواند بر رتبه گوگل اثر داشته باشد

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

«با شروع اول آوریل – معادل اول اردیبهشت ماه 1395 – ما سازگاری سایت ها با موبایل را به عنوان معیار رتبه دهی در نظر خواهیم گرفت. این تغییر بر جستجوهای موبایلی همه زبانهای سراسر دنیا اثر خواهد گذاشت و در نتایج جستجوی ما اثر چشم گیری خواهد داشت.» گوگل
اواخر سال 1393 گوگل الگوریتمشو بروز کرد تا سازگاری با موبایل– معروف به طراحی سایت واکنشگرا -  رو به عنوان یه معیار تو فهرست بندی نتایج در نظر بگیره. اینها مال یه سال و نیم پیش بود.


اگه از اونموقع دارید با سایتی که سازگار با موبایل نیست کار می کنید، به این فکر کنید که چقدر کاربر تو این مدت از دست دادید.
سخته به این چیزها آدم فکر کنه، مگه نه؟ اما نگران نباشید. بذارید یه نگاهی به معنی طراحی سایت واکنشگرا بندازیم، و اینکه چرا برای مشتری ها شما مهمه، چطوری باید بهشون بگید که سایتتون مقررات گوگل رو رعایت می کنه و اگه رعایت نمی کنه چی کار باید بکنید.

  • طراحی سایت واکنشگرا یعنی چی؟

طراحی سایت واکنشگرا یعنی ایجاد بهترین تجربه بازدید سایت روز همه دستگاه ها، از کامپیوتر گرفته تا تبلت و گوشی های تلفن همراه. سایت سازگار با موبایل نه تنها روی دستگاه های کوچیکتر کار می کنه، بلکه سایتیه که به کاربرهای دستگاه های کوچیک همون کیفیتی رو ارائه میده که کاربرها توقع دارن روی دستگاه های بزرگ مثل کامپیوتر داشته باشن.
کاربرهای یه سایت واکنشگرا باید بتونن با هر صفحه نمایشی با حداقل نیاز به اسکرول کردن و یا تغییر اندازه سایت، سایت رو جهتیابی کنن. به عبارت دیگه هیچکدوم از اون زوم کردن های قدیمی و جابه جایی های خسته کننده سایت دیگه نیاز نباشه.
طراح هایی که سایت های واکنشگرا میسازن باید بتونن تضمین بدن که همه عناصر رابط کاربری (جهتیابی، متن، تصاویر و غیره) به طور خودکار با صفحه نمایش کاربر هماهنگ میشه. بنابراین نیازی به راه اندازی دو تا سایت – یکی برای کامپیوتر و یکی برای موبایل - نباشه. یه سایت خوش ساخت و واکنشگرا باید بتونه  بارگذاری همه جور عملیاتی رو روی همه دستگاه ها کنترل کنه.

  • آیا طراحی سایت واکنشگرا واقعا برای مشتری ها اهمیت داره؟

فرض کنید سایت شما روی صفحه نمایش های کوچیک و بزرگ خوب کار می کنه. خب که چی؟ اصلا برای کسی هم مهمه که با تلفن همراهش همون چیزی رو ببینه که از کامپیوتر خونگیش میتونه ببینه؟
قبل از اینکه به این سوال جواب بدیم، اجازه بدید نگاهی به یه سری آمار و ارقام بندازیم:

  • 60% از دسترسی های اینترنت از دستگاه های تلفن همراه اتفاق میفته.
  • در سال 1393 تعداد کاربرهای اینترنت که از تلفن همراه کانکت میشدند، از کاربرهایی که با کامپیوترهاشون از اینترنت استفاده می کردند بیشتر شد.
  • 34% از کاربرهای گوشی های هوشمند اغلب اوقات از گوشی هاشون کانکت میشن نه از لپتاپ، یا کامپیوتر خونگی یا وسایل دیگه.
  • 70% سرچ هایی که از موبایل انجام میشه، ظرف 1 ساعت منجر به اقدام کاربر در سایت میشن.
  • مردمی که با استفاده از گوشی های هوشمندشون آنلاین سرچ می کنن از 800 میلیون نفر به 9/1 میلیارد نفر در سال 1394 رسید.
  • 4 نفر از هر 5 نفری که گوشی هوشمند دارن، از طریق گوشیشون خرید می کنن.
  • 91% از کسب و کارهای کوچیک برای کاربرهای تلفن همراه بهینه نشدند.

اینها یه سری آمارهای مهمی بودن که لازم بود بگم، اما در واقع هیچکدومشون جواب سوالمون نبودن. میدونیم که الآن همه کل روزشونو دارن با گوشیشون ور میرن. دور و بر همه ما این داره اتفاق میفته. اما آیا واقعا مردم به کیفیت چیزی که توش میبینن اهمیت میدن؟

  • 40% از مردم اگه سایت سازگار با موبایل نباشه خارج میشن و میرن سراغ یه سایت دیگه.

پس بله، واضحه که اهمیت میدن. و این آمار آخری که ارائه دادم از داده های یک سال پیش بود، حتما میدونید که تا الآن چقدر این آمار به تبع افزایش استفاده افراد از گوشی های هوشمند رفته بالا.
پس بله، مهمه که طراحی سایت واکنشگرا باشه. تجربه کاربری برای مشتری ها خیلی اهمیت داره، بنابراین برای سایت شما هم باید مهم باشه.
ما انسان ها، دنبال راحتی و عادتیم. دوست داریم همه چیز برامون آشنا باشن و ساده. دوست داریم روی کاناپه دراز بکشیم و بدونیم از همونجا میتونیم هر چی که میخواهیم پیدا کنیم، بدون اینکه لازم باشه از جامون بلند شیم و بریم پشت کامپیوتر بشینیم.
و اگه نتونیم این کارو بکنیم چی؟ دوباره سرچ می کنیم تا یه سایتی پیدا بشه که ما رو به هدفمون برسونه.

  • هزینه طراحی سایت واکنشگرا در برابر طراحی غیر واکنشگرا

اجازه بدید این یکی رو همینجا کلکشو بکنیم. یه سایت واکنشگرا میتونه گرونتر از یه سایت غیر واکنشگرا تموم بشه. اما به همون مقدار هم براتون بیشتر کار می کنه. وقتی برای یه سایت واکنشگرا هزینه کنید، همه دستگاه ها رو پوشش میدید.
وقتی کمتر هزینه کنید و سایتتون غیر واکنشگرا باشه، احتمال داره مجبور بشید پول دو تا سایت رو بپردازید: یکی برای کامپیوتر و یکی برای موبایل. به علاوه دارید هم برای کارایی هر دو سایت پول میدید و هم برای طراحی، چون برای هر دو سایت باید هر دو این کارها اعمال بشه.
بنابراین در یه مدت طولانی، سرمایه گذاری روی سایت واکنشگرا هوشمندانه تر و به صرفه تر خواهد بود.

  • کدوم سیستم های اجرایی به طراحی سایت واکنشگرا جواب میدن؟

باید سایتتون روی همه وسایل و سیستم های اجرایی کار کنه. با طراحی سایت واکنشگرا، کاربرهاتون از یه تجربه بهینه ای که روی همه دستگاه ها یکسانه لذت میبرن. از هر سیستم عاملی، چه ویندوز، چه اندروید، چه آیفون، آیپد و غیره. بنابراین نیازی نیست نسخه های مختلفی از سایتتونو بسازید که با دستگاه های مختلف سازگار باشن، که این هم تو پول و زمانتون صرفه جویی میشه.

  • برگردیم سراغ گوگل و نتایج جستجوش

حالا که میدونیم طراحی سایت واکنشگرا چقدر برای تجربه کاربری اهمیت داره، میتونیم اهمیتشو بهتر درک کنیم و برامون واضحه که چرا گوگل به سایت های سازگار با موبایل رتبه بیشتری میده.
گوگل چه جور سایتهایی رو به عنوان سایت سازگار با موبایل در نظر میگیره؟ من براتون معیارهاشو اینجا آوردم:
1- برای خوندن متون نیازی به اسکرول کردن یا زوم کردن نباشه.
2- نیازی به فلش یا نرم افزارهای غیر رایج در گوشی های همراه نباشه.
3- لینک ها اونقدر به هم نزدیک نباشن که نشه روی صفحات کوچیک لمسشون کرد.
سایت هایی که این 3 ویژگی رو داشته باشن، از گوگل برچسب "mobile friendly" دریافت می کنن. یعنی کاربرهایی که از گوشی هاشون چیزی رو گوگل می کنن، کنار سایت های سازگار با موبایل این تگ رو میبینن و میفهمن که قالب این سایت ها واکنشگراست. اگه شما بخواهید با موبایلتون چیزی رو سرچ کنید، کدوم سایت رو انتخاب می کنید؟ سایتی که برچسب  "mobile friendly" داشته باشه، یا اونی که نداره؟
دقیقا
برای همینه که میگم باید سایتتون قوانین گوگل رو رعایت کنه تا بتونه این برچسب رو بگیره.

  • سایت شما از تست سازگاری با موبایل گوگل قبول شد؟

وقتش شده که ببینید سایت شما از تست سازگاری با موبایل گوگل سربلند بیرون میاد یا نه. با ابزار تست سازگاری سایتتونو چک کنید و ببینید تو صفحه نتایج این برچسب رو میگیره یا نه.
موفق شدید؟ تبریک میگم!
اگه موفق نشدید، گوگل تو همون صفحه بهتون پیشنهادهایی ارائه میده که برای بهبود سایتتون رعایت کنید. میتونید از اکانت گوگل خودتون وارد Google Webmaster Tools بشید و با استفاده از گزارش کارایی موبایل، یه فهرست کامل از مشکلات کاربردی سایتتون بگیرید.
یا اگه حوصله این دنگ و فنگ ها رو ندارید فقط کافیه با یه طراحی با تجربه تماس بگیرید و ازش کمک بخواهید. درسته این کار هم دردسر داره، اما غیرممکن نیست. همین امروز با گروه طراحی و سئو و توسعه سایت دارکوب تماس بگیرید تا بهتون نشون بدیم چطوری میتونیم روی سایتتون اثر بذاریم و با نمایش سایتتون روی گوگل براتون مشتری جذب کنیم.
طراحی سایت واکنشگرا هم یه مد یه دفعه ای و موقتی نیست. یه روش کسب و کار هوشمندانه است تا بتونید دردسترس مشتری هاتون باشید و چون فقط 9% از کسب و کارهای کوچیک سازگار با موبایل هستن، شانس شما برای اینکه بتونید از این طریق مشتری کسب کنید و از رقیب هاتون جلو بزنید خیلی زیاده.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز