اهمیت متن نوشته در طراحی و ساخت سایت

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

قطعا هر کسی دوست داره سایتش عالی به نظر برسه.
یکی از دلایلی که شما از یه آژانس طراحی سایت کمک میگیرید هم همینه، چون میخواهید سایتتون زیبا و مبتکرانه نمایش داده بشه.


با این حال جا برای بهتر شدن سایت بیشتر شرکتها هست. اگه کاربرها بتونن رو سایتی با طراحی زیبا بمونن احساس خوشایندی خواهند داشت، اما باید دقت داشت که اگه این طراحی زیبا منجر به فروش بیشتر نشه ارزشی نداره.
یک عنصر اساسی که طراح های حرفه ای رو از طراح های متوسط جدا میکنه اینه که طراح های حرفه ای سایت رو با هدف افزایش نرخ تبدیل میسازن. شما هم هدفتون از ایجاد سایت همینه دیگه. میخواهید کاربرها باهاتون تماس بگیرند، عضو بشن و ایمیلشونو در اختیارتون بذارن و در نهایت ازتون خرید کنن. طراح های باکیفیت برای این هدف برنامه ریزی میکنن.
با یه متن جذاب میتونید کاربرها رو با یه تجربه فرینده و عالی جذب کنید و با این روش فروشتونو بالا ببرید. این یکی از اون عناصریه که تو جهان طراحی خیلی بهش کم لطفی شده.
با این مقاله با ما همراه باشید تا ببینید چطور تمرکز روی نوشتن یه متن جذاب میتونه موفقیت طراحی سایتتونو تضمین کنه:

  • خیلی از طراح ها متن رو فدای ظاهر سایت میکنن

طراح ها باید به ویژگی های ظاهری سایت رو بسازند. بنابراین طبعا بیشتر به ظاهر سایتتون توجه میکنند. اما متاسفانه بیشترشون راحتی مشتری ها رو ندید میگیرند.
خیلی از طراح ها بیش از اندازه به قالب و عناصر ظاهری سایت توجه میکنن. شاید فونتهای ساده رو هم بدون در نظر گرفتن هدف اصلی مشتری کنار بذارن.
در این صورت یه مشکل بزرگی پیش میاد و اون اینه که: سایتی که نمیتونه پلتفرم مؤثری برای انتقال پیام به مشتری باشه و صرفا زیباست، به چه دردی میخوره؟
اکثریت سایتهای فروشگاهی علاوه بر اینکه سعی میکنن با یه طراحی زیبا مشتری هارو مغلوب کنن، میخوان اونها رو به سمت اقدام هم بکشونن و رابطه عمیقی بین کاربر و برند ایجاد کنند.
خیلی از طراح ها با تمرکز روی عناصر ظاهری سایت کارشونو انجام میدن. زیبایی، قالب و سایر عناصر بصری سایت باید همه در نهایت محتوا یا پیام سایت رو حمایت کنن. نباید این قضیه برعکس بشه.

  • چرا طراح ها باید بیشتر به متن توجه کنند؟

طراح ها معمولا تأثیر متن رو ندید میگیرند، ساده نمی نویسند یا فرایند نوشتن متن رو به شخص دیگه ای میسپرند.
این اتفاق میتونه به این دلایل رخ بده:
1- نمایش پیام سایت به روشی جذاب
امروزه تعداد ویدئوهای آنلاین خیلی بیشتر از قبل شده، اما با این وجود هنوز هم برای 99 درصد از مخاطبان سایتها وبگردی به معنی خوندن متن سایتهاست.
هیچ راه ساده تری هم برای انتقال اطلاعات یا برای اینکه بشه فهمید سایتی ارزش خوندن داره یا نه وجود نداره. شما هر چقدر هم مقاله ها و پستهای جدید بذارید، باز هم ما همیشه عناوین و فهرست های موردی رو میخونیم، حتی شده به صورت ناخودآگاه موقع گذشتن از سایت این قسمتها تو چشم میان.
عناصر بصری جذاب هستن و نمود بیشتری به پیام اصلی سایت میدن، اما در هر نمیتونن جایگزین متن اصلی بشن. متن همچنان مستقیم ترین راه انتقال اطلاعات و پیام اصلی سایته. برای همین هم حتما باید در طول فرایند طراحی هماهنگ بشه.
2- از طریق بهینه سازی موتور جستجو، خریدارها بتونن کسب و کار رو راحتتر پیدا کنن
یه متن خوب به طراح ها کمک میکنه که کسب و کار مشتریشونو رونق بدن. نویسنده های با تجربه میدونن چطوری کلیدواژه ها رو تو طراحی بکار ببرن تا رتبه سایت رو روی موتورهای جستجویی مثل گوگل بالا ببرن.
وقتی کاربری که قصد خرید داره، یه عبارتی رو تو نوار جستجوی گوگل یا هر موتور جستجوی دیگه ای تایپ می کنه، سایتهایی که اون عبارت رو به طرز جذابی تو عنوان صفحه، تیترها و متن محتواشون بکار برده باشن با احتمال بیشتری روی صفحه نتایج ظاهر میشن. بیشتر کاربرها هم فقط روی چند تا سایت اول صفحه نتایج کلیک می کنن، بنابراین اگه بتونید جزء همین چند سایت بالای صفحه باشید، میتونید ترافیک رایگان زیادی رو به خودتون اختصاص بدید. این هم از قدرت باورنکردنی بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئوست.
3- استفاده از یک فرایند طراحی بهتر
طراحی که میخواد به متن نوشته ها توجه داشته باشه، در سطوح اولیه فرایند طراحی کار خاصی نداره.
وقتی طراح اهداف تبدیل مشتری شما رو درک کرد (اینکه دوست دارید کاربرهای سایتتون بعد از خوندن متن چه اقدامی انجام بدن) برای هر صفحه از سایتتون عناصر بصری مناسبی رو طراحی می کنن که این اهداف رو پشتیبانی کنه.
با این روش به جای یه سایت زیبا و بی معنی، یه پلتفرم مشخص خواهید داشت که کاربرها رو به سمت خرید سوق میده – هر بار فقط باید مشتری رو یک پله به جلو بفرستید.
اگه از همون ابتدا متن ها با دقت نوشته بشن، طراح میتونه ظاهر طراحی نهایی رو به درستی تخمین بزنه. با یه متن نمونه نمیشه فهمید چقدر باید برای متن جا گذاشته بشه، اما اگه طراحتون بدونه قراره تو هر صفحه چه متنی نوشته بشه میتونه فضا رو طوری در نظر بگیره که بیشترین تأثیر رو روی کاربر بذاره.
شناخت متن میتونه روی بهتر شدن عناصر بصری طراحی هم اثر بذاره. چون محتوای متنی با هدف جذب مخاطب خاصی نوشته میشه (و لحن و مدل خاصی از گفتار رو بکار میبره)، طراح راحتتر میتونه عناصر بصری پشتیبان رو اجرا کنه.
4- ایجاد یک تجربه کاربری با کیفیت
توجه به متن نوشته ها در نهایت منجر به یک تجربه کاربری بهتر میشه. هر چی کاربرها بهتر بتونن پیامتونو درک کنن و سایتتونو جهتیابی کنن، احتمال اینکه بهتون اعتماد کنن و ازتون خرید کنن بیشتره.
حتی اگه سایتی از نظر ظاهری بسیار جذاب هم باشه، اگه متن نوشته ها چرت و پرت یا گیج کننده باشه کاربرها بهش اعتماد نمی کنن.
اگه میخواهید تجربه کاربری سایتتونو از طریق متن نوشته ها افزایش بدید، نکات زیر رو رعایت کنید:
اول اینکه اعتبارتونو افزایش بدید. اگه به متن هایی که مینویسید توجه داشته باشید میتونید از این طریق خودتونو به عنوان یه فرد معتبر و قابل اعتماد مطرح کنید. هممون میتونیم سایت معتبر رو تشخیص بدیم. ذهن ناخودآگاه خودش یه سری حساب کتابهای پیچیده ای انجام میده و ظرف چند ثانیه اعتبار سایت رو بهمون میگه. با متن سایتتون میتونید کسب و کارتونو معرفی کنید، نشون بدید به چه افرادی خدمات ارائه میدید و چه کمکی بهشون میکنید. دکمه های درخواست برای اقدام رو خاص و فریبنده طراحی کنید. متن ها هم گاها درخواست برای اقدام دارند (یک درخواست در هر صفحه) و سعی می کنن کاربرها رو به سمت قدم بعدی سوق بدند و رابطه رو با کاربر حفظ کنن. شخصیت خودتونو تو سایت تزریق کنید. طراح هایی که توجهی به متن ندارند، صفحات سایت مشتری رو با نوشته های حوصله سر بر یا تکرار واضحات پر میکنن. با نوشتن متن های خوب و مناسب میتونید پیامتونو واضح و مشخص به کاربر منتقل کنید و به این روش کاربر رو همراه خودتون نگهدارید. ضمنا میتونید یه لحن مناسب برای مخاطبتون در نظر بگیرید و خودتونو از سایتهای رقیب متمایز کنید.
کاری کنید که خوندن سایتتون راحتتر باشه. قوانین محتوای متنی بیشتر روی سهولت خوندن متون تأکید دارن و اغلب میخوان متن تا جایی که امکانش هست براحتی خونده بشه. یعنی باید پاراگراف ها و جملات کوتاه باشند و فضای سفید زیادی اطراف نوشته و بین خطوط وجود داشته باشه. کاربر رو با بلوک های قطور نوشته سردرگم نکنید. توجه به این نکات میتونه تأثیر خوبی روی کاربرها داشته باشه.
جهتیابی ساده هم مسئله خیلی مهمیه. ساختار سایت شما یکی از مهمترین عناصر طراحی موفق به حساب میاد. طراح هایی که به متن سایت اهمیت میدن، ارتباط بین صفحات رو خوب درک میکنن و وقتی بیشتر با شرکتتون آشنا بشن، متوجه میشن که چطوری کاربرها رو طی یه فرایند منطقی تو قیف مشتری به سمت خرید حرکت بدن.

  • نوبت شماست

اولین قدم برای طراحی مؤثر اینه که دیگه برای بین ارتباط گیری بصری و ارتباط گیری متنی با مشتری برای خودتون محدودیت ذهنی درست نکنید. از نظر کاربر سایت هر دوی اینها تجربه واحدی به حساب میان.
به همین دلیل هم باید تو انتخاب طراح سایتتون دقت کنید و آژانسی رو انتخاب کنید که از همون ابتدا بیشتر به متن سایتتون توجه کنه. درک پیامی که میخواهید به گوش مشتری برسونید و چگونگی انتقال این پیام برای یه طراحی مؤثرتر خیلی اهمیت داره.
سایت شما میتونه در عین اینکه پیامتونو منتقل میکنه، زیبا هم باشه. حتما این مسئله رو با طراح هایی که میخواهید انتخاب کنید مطرح کنید تا مطمئن بشید بهتون خدمات منصفانه ای ارائه میدن.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز