کدام سیستم مدیریت محتوا (CMS) مناسب شماست؟

رتبه بندی کاربر: 4 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

محتوا یکی از مهمترین جنبه های هر سایتیه.


حتی با یه طراحی زیبا هم کاربرها تمایلی به موندن در یه سایت بدون محتوا ندارند. پس تعجبی نداره که بیشتر شرکتها بیشتر روی تولید محتوا سرمایه گذاری میکنن تا بتونن:
ترافیک سایتشونو افزایش بدن،
پیش مخاطبانشون اعتبار کسب کنن،
بیشتر فروش کنن،
دسترسی آنلاینشونو افزایش بدن.
محتوا یکی از مؤثرترین ابزار برای برقراری ارتباط با مخاطب مورد نظره، اما اینکه چقدر محتواتون اثرگذار باشه تا حد زیادی به پلتفرمی که برای انتشارش انتخاب میکنید بستگی داره.
اینجاست که سیستم مدیریت محتوا (CMS) وارد عمل میشه.
CMS اپلیکیشن نرم افزاریه که مدیریت محتوا رو تسهیل میکنه. این سیستمها از رابط کاربری بک-اند تشکیل شدند که به کاربرها امکان ویرایش، افزودن و حذف محتوا رو میده. انتخاب CMS مناسب برای ایجاد استراتژی محتوای موثر خیلی حیاتیه.
اما انتخاب یه سیستم مناسب شاید یکم سخت باشه.
CMSهای منبع باز و تجاری زیدی وجود دارن که هر کدوم امکانات و قابلیتهای خودشونو دارن. دارکوب تو این مقاله شما رو با برترین پلتفرم های جهان آشنا میکنه تا از بین برترین ها یکی رو انتخاب کنید:
وردپرس با اختلاف زیادی از رقباش، محبوبترین پلتفرمه، اما دروپال و جوملا هم در سطح گسترده ای استفاده میشن. هر کدوم از این سه پلتفرم قابلیتها و تفاوتهای خاص خودشونو دارن. فکر میکنید کدوم یکی از این ها برای سایت شما مناسبتره؟
اینجا یه نگاهی به مزایا و معایب هر کدوم از این سه سیستم مدیریت محتوا میندازیم.

  • وردپرس

وردپرس سال 1382 به عنوان پلتفرم وبلاگ نویسی ساخته و کم کم به یکی از محبوبترین CMSهای جهان تبدیل شد به طوری که نزدیک میلیونها سایت برتر جهان از وردپرس قدرت میگیرن. احتمالش زیاده که سایتهای محبوب شما هم از وردپرس قدرت گرفته باشن.
به نظرتون چرا خیلی از کسب و کارها به این پلتفرم تکیه میکنن؟
نصب آسان: شروع کار با وردپرس بی نهایت آسونه و میتونید ظرف مدت کمی یه سایت کامل راه بندازید. الآن خیلی از شرکتهای میزبانی، امکان نصب وردپرس رو با یک کلیک فراهم میکنن.
رابط کاربری شمی: وردپرس داشبورد بی نظیری داره که همه (حتی اونهایی که هیچ تخصص فنی ندارند) میتونن جهتیابیش کنن. این برای خیلی از صاحبان صنایع مزیت بزرگی محسوب میشه چون میتونن به سرعت محتوای مورد نظرشونو منتشر کنن.
افزونه ها و تم ها: میخواهید قابلیت های اجتماعی بیشتری به سایتتون اضافه کنید؟ میخواهید قابلیتهای یه سایت فروشگاهی رو روی سایتتون داشته باشید؟ وردپرس کتابخانه ای از افزونه های مختلف (رایگان و پولی) داره که میتونید با نصبشون روی سایت به سایتتون امکانات بیشتری اضافه کنید. تم های زیادی هم وجود دارن که خیلی هاشون امکان سفارشی سازی کامل به کاربر میدن.
سازگار با موتورهای جستجو: ویژگی مثبت دیگر وردپرس سازگاریش با موتورهای جستجوست. حتی بعضی از تم های وردپرس سازگار با تلفن های همراه هستن و در نتیجه رتبه سایت رو برای جستجوهایی که از دستگاه های تلفن همراه انجام میشه هم افزایش میدن.
پشتیبانی عمومی: وردپرس پشتیبانی عمومی گسترده ای هم داره. امکانات جدید و بروزرسانی های امنیتی به طور مرتب و مداوم در نسخه های جدید منتشر میشن. انجمن پشتیبانی وردپرس هم منبع مفیدیه که میتونید مشکلاتتونو توش مطرح کنید. انجمن پشتیبانی فارسی برای فارسی زبانان هم وجود داره.
وردپرس برای اونهایی که تو طراحی سایت تازه کارن خیلی مناسبه. درسته که اولش یه پلتفرم وبلاگ نویسی بوده اما براحتی میتونه برای انواع کسب و کارها (اعم از رستوران، ارائه خدمات، کافی شاپ و غیره) سفارشی بشه. برای یه تازه کار مناسبترین انتخاب محسوب میشه.
اما محدودیت هایی هم داره که باید قبل از انتخاب این پلتفرم بهشون توجه کنید:
اگه محصولات فیزیکی به صورت آنلاین میفروشید، احتمالا بهتره که از یه سیستم مدیریت محتوای مخصوص سایتهای فروشگاهی استفاده کنید. همچنین، اگه میخواهید یه انجمن بسازید یا محتوای زیادی رو منتشر کنید شاید بهتر باشه از یه CMS جامع تر بهره ببرید. خوبیش اینه که وردپرس کاملا رایگانه، بنابراین میتونید هر وقت دوست داشتید یه امتحانی بکنید و خودتون یه ارزیابی داشته باشید.

  • دروپال

دروپال هم یکی دیگه از پلتفرمهای منبع بازه که به بعضی از سایتهای محبوب قدرت میده. قابلیتهای پیشرفتش اونو نسبت به سایر پلتفرم ها بسیار تواناتر کرده.
میتونیم این سه ویژگی مثبت رو برای دروپال در نظر بگیریم:
امکانات پیشرفته تر: دروپال قابلیتهای پیشرفته تری رو نسبت به سایر CMSها ارائه میده. این قابلیتها دروپال رو انعطاف پذیر میکنن به طوری که میتونید همراه با رشد کسب و کارتون به سایتتون هم امکانات جدیدی اضافه کنید. ایجاد یه اجتماع آنلاین مستلزم اینه که کاربرها بتونن برای خودشون پروفایل داشته باشن، که دروپال این امکان رو فراهم میکنه.
عملکرد بهتر: زمان بارگذاری مسئله خیلی مهمیه چون کاربرها وقتی ببینن سایتی دیر داره بارگذاری میشه بی درنگ صفحه رو ترک میکنن. دروپال از اونجایی که کمتر وابسته به منبع هست، صفحات سریعتر بارگذاری میشن. اما دقت کنید که افزودن زیاد افزونه ها میتونه سرعت عملکرد رو پایین بیاره.
افزونه ها و تم ها: درست مثل وردپرس، دروپال هم به راحتی با افزونه ها و تم های رایگان و پولی که وجود داره سفارشی میشه و میتونید سایتتونو هر طور که دوست دارید تغییر بدید. این پلتفرم انجمن پشتیبانی گسترده ای هم داره و در نتیجه بروزرسانی ها به طور مرتب انجام میشن و در دسترس مردم قرار میگیرن.
اگه کسب و کار شما جوریه که به یه سایت کامل با امکانات پیشرفته نیاز داره و وردپرس نمیتونه اون قابلیتها رو بهتون ارائه بده، میتونید دروپال رو انتخاب کنید.
اما باید به نقاط ضعفش هم توجه داشته باشید:
چون دروپال پیشرفته تره، ممکنه جهتیابیش برای تازه کارها گیج کننده باشه. برای هر تغییری هم نیاز به درک اولیه HTML و PHP دارید. البته اگه تجربه کدنویسی ندارید میتونید یه طراح سایت حرفه ای استخدام کنید. دروپال هم مثل وردپرس منبع بازه و میتونید به رایگان نصبش کنید.

  • جوملا

جوملا CMS محبوب دیگریه که ساخت و مدیریت سایتها رو سهولت بخشیده. این پلتفرم به بعضی از بزرگترین برندهای جهان مثل eBay و GE قدرت بخشیده. جوملا هم درست مثل دروپال و وردپرس منبع باز و رایگانه.
دلایلی که جوملا میتونه برای کسب و کار شما مناسبترین گزینه باشه:
پلتفرم انجمن: جوملا امکانات بسته بندی شده ای ارائه میده که میتونه اونو برای ساخت یه انجمن آنلاین با قابلیت یه شبکه اجتماعی قوی مناسب کنه. کتابخونه وسیعی از ماژول ها هم که میتونید برای افزایش قابلیتهای سایتتونو نصب کنید.
فروشگاه: فروشگاه آنلاین صنعت گسترده ایه و بزرگتر هم میشه. با جوملا میتونید براحتی یه فروشگاه آنلاین تنظیم کنید و با شراکت یه درگاه پرداخت، سفارش بگیرید.
پشتیبانی مناسب: شاید جوملا به اندازه وردپرس محبوب نباشه اما هنوز هم با گروه هایی از توسعه دهنده های سراسر جهان به خوبی ازش پشتیبانی میشه. اگه میخواهید یه کار حرفه ای انجام بدید، Joomla Resources Directory میتونه بهتون کمک کنه.
منحنی یادگیری قابل مدیریت: جوملا از نظر سختی بین وردپرس و دروپال قرار میگیره. یعنی شما با یه دانش تخصصی کم هم میتونید راه خودتونو پیدا کنید و یه سایت عالی بسازید. اما احتمالا برای شناخت بهتر این پلتفرم نیاز داشته باشید که راهنماها رو بخونید و از متخصصها مشورت بگیرید.
جوملا برای ساخت سایتهای فوق العاده CMS خیلی خوبیه اما بیشتر مناسبِ سایتهای شرکتی با شبکه های داخلی و قابلیتهای اجتماعیه. این CMS در عین کاربرپسند بودن، عملکرد قدرتمندی هم داره.

  • حالا فکر میکنید باید از کدوم CMS استفاده کنید؟

این به شدت بستگی به نیازهای تجاری خودتون داره.
اگه میخواهید یه سایت ساده برای یه کسب و کار ساده بسازید، بدون شک وردپرس بهتره. اگه میخواهید یه CMS با امکانات پیشرفته تر داشته باشید که بتونید کاملا مطابق میل خودتون سفارشیش کنید، دروپال رو انتخاب کنید. و اگه میخواهید به صورت آنلاین چیزی بفروشید یا میخواهید یه شبکه اجتماعی بسازید، جوملا مناسبتره.
شاید وسوسه بشید که پلتفرمی رو انتخاب کنید که امکانات بیشتری ارائه میده، اما به خاطر داشته باشید که همیشه امکانات بیشتر بهتر نیست. پلتفرمی که انتخاب میکنید باید حداقل امکانات زیر رو داشته باشه:
رابط کاربری ساده و گویایی داشته باشه،
بتونید براحتی مطلب اضافه یا حذف کنید،
از سیستمهای دیگری هم به عنوان شریک پشتیبانی کنه،
به طور مرتب بروزرسانی بشه،
با افزونه ها قابل سفارشی سازی باشه،
برای موتورهای جستجو بهینه باشه.
خبر خوب این که وردپرس، دروپال و جوملا هر سه رایگان هستن. پس اگه هنوز هم نمیدونید کدوم رو انتخاب کنید میتونید هر کدومو روی یه دامین امتحانی یا روی یه زیردامنه تست کنید و بسنجید. رابط کاربری هاشونو بشناسید و از میزان راحتی و سختی ایجاد تغییر روی هرکدوم یادداشت برداری کنید. باید CMSی رو انتخاب کنید که بهتون امکان رشد و توسعه سایت رو در آینده بده.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز