اثرات حذف تبلیغات سمت راست گوگل ادوردز Google Adwords

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

گوگل یه تغییر بزرگ روی صفحه نتایج جستجوش اعمال کرد؛ تبلیغات کلیکی سمت راست دیگه روی صفحه نتایج نمایش داده نخواهند شد و از این به بعد بیشتر تبلیغات بالا و پایین فهرست نتایج طبیعی جای میگیرند.


درحالی که خیلی ها دارن بخاطر عواقب و نتایج این کار پایکوبی میکنن، اما من فکر میکنم هنوز برای نتیجه گیری در مورد نتایج بلندمدت این طراح خیلی زوده.

  • مرور این بروزرسانی

سالها بود که وقتی عبارتی روی گوگل سرچ میکردیم، سمت راست صفحه یه ستون باریک تبلیغات ظاهر میشد و سمت چپ هم نتایج طبیعی بود. اما گوگل اخیرا تصمیم گرفته که تبلیغات سمت راست رو حذف کنه و فقط بالا و پایین فهرست نتایج طبیعی، چند تا هم تبلیغ کلیکی پولی نمایش بده. به همین دلیل از این به بعد صفحه نتایج گوگل تک ستونه دیده میشه.

  • این قانون دو استثنا داره

گوگل عنوان کرده که همچنان دو نوع از تبلیغات رو سمت راست نشون میده:
1- تبلیغات محصولات که هم سمت راست صفحه نتایج نمایش داده خواهند شد و هم بالای فهرست نتایج طبیعی.
2- تبلیغات پنل دانش

  • دلیل این کار

گوگل این قالب جدید رو از سال 1379 داره تست میکنه، پس برای کسایی که اخبار این حوزه رو دنبال میکنند نباید چیز تازه و ناگهانی بوده باشه.
مهمترین عواملی که به این تغییر دامن زدند:
1- خیلی جالبه که داده ها نشون میدن بیشتر کاربرها سهوا روی تبلیغات کلیک میکنن. بیشتر کاربرهای اینترنت زیاد تو فناوری خبره نیستند و نمیتونن فرق بین تبلیغات و نتایج طبیعی رو تشخیص بدن.
2- تحقیقات ثابت کردند که واحدهای سمت راست صفحه خیلی کم کلیک میگیرند. هدف گوگل اینه که تا جایی که امکانش هست هم به کاربرها ارج بده و هم به تبلیغ کننده ها، بنابراین این تغییر به حذف صفحاتی با محتوای غیرمؤثر کمک میکنه.
3- تبلیغات محصولات و تبلیغاتی که با محوریت دانش هستن خیلی تو نتایج جستجو اهمیت پیدا کردند. برای همین با این جداسازی میشه اینها رو تو مسیر درستشون انداخت.

  • اثرات مهم این کار

از همه مهمتر اینکه با این کار دیگه تبلیغات کلیکی جایگاه های زیادی برای تای بالایی صفحه ندارند. دومین اثر اینه که افزودن فهرست تبلیغات کلیکی به بالای فهرست نتایج باعث میشه صفحه طولانی تر بشه و در نتیجه نتایج طبیعی بیشتر میرن زیرِ تا و کاربر مجبوره صفحه رو اسکرول کنه.
علاوه بر این، ممکنه افرادی باشن که برای جایگاه های ارزون تر با هم رقابت کنن و همین باعث میشه متوسط قیمت بالا بره. اما باز هم میگم هنوز خیلی زوده که بخواهیم اثرشو بسنجیم.

  • شما نباید نگران بشید

متخصص های حرفه ای بازاریابی نگران حذف تبلیغات سمت راست نیستند.
شاید حتی تعجب کنید اگه بگم یکیشون گفته بود از خوندن بعضی از این پیش بینی هایی که در مورد حذف تبلیغات سمت راست شده خندم میگیره.
ما هم این مسئله رو تحلیل کردیم و میتونم بگم تبلیغات سمت راست و تبلیغات پایین صفحه 14/6 درصد از کل کلیک ها رو به خودشون اختصاص میدن که با توجه به اینکه تبلیغات پایین صفحه قرار نیست حذف بشن، بنابراین برای تازه کارها باید بگیم کمتر از 14/6 درصد از کلیکها تحت تأثیر تغییر قرار گرفتند.

  • اثرش بر جستجوی طبیعی

بعد از کمی تست و بررسی به یه سری تغییرات ارزشمند برای نتایج جستجوی طبیعی در صفحه نتایج گوگل دست پیدا کردیم. اول اینکه تعداد نتایج طبیعی در صفحه دسکتاب بسته به عبارتی که سرچ شده بین 8-11 تا نوسان داره.
مثال: وقتی برای عبارت "طراحی سایت" سرج کنید این نتایج بدست میاد:
تبلیغ کلیکی در بالای صفحه نداره؛
تبلیغات محلی بعد از جایگاه هشتم صفحه؛
10 نتیجه طبیعی؛
بعد از نتایج طبیعی، جستجوهای مرتبط نمایش داده شدند، اما صفحه تصاویر و اخبار جزء فهرست نیست؛
3 تبلیغ پولی در پایین فهرست دیده میشه.
تو این مثال اگه بالای فهرست نتایج هم تبلیغ قرار میگرفت، میدیدید که نتایج طبیعی پایین تر میومد و ب) اگه قرار بود علاوه بر تبلیغات کلیکی و نقشه جستجوی محلی، تصاویر هم نشون داده بشن دیگه نتایج طبیعی به تعداد کمتری نمایش داده میشد، چرا که وقتی معادل انگلیسی طراحی سایت یعنی web design رو سرچ میکنیم همین اتفاق میفته و فقط 8 سایت بطور طبیعی نمایش داده میشن.
روی موبایل وضع از این هم بدتره. وقتی عبارت watch free movies رو سرچ میکنید فقط 6 نتیجه طبیعی نمایش داده میشه، چون بیشتر صفحه رو تبلیغات گرفتند.
باید دقت داشته باشید که با وجود اینکه مشاهده تعداد بالای یک صفحه تا حدی روی سئوی سایتها اثر منفی میذاره، اما حذف تبلغات سمت راست نقش زیادی در ایجاد تعادل نداره.
همونطور که میبینید گوگل به دلایل مختلفی این راهکار حرفه ای رو اجرا کرده و این بسته غیرقابل پیش بینی به چیزی که سرچ میکنید بستگی داره.
نتیجه این که این قسمت کوچیک گوگل همچنان به نتایج جستجو اعمال خواهد شد و همه باید سعی کنیم اونقدر زرنگ باشیم که بتونیم در مواقع نیاز ازش استفاده کنیم و بهش جواب بدیم.

  • حالا باید چی کار کرد

اگه شما هم برای سایتتون تبلیغات کلیکی دادید از خودتون بخاطر این سناریوی احتمالی که شما رو مجبور کرده بخاطر رقابت بر سر جایگاه های کم صفحه اول بیشتر خرج کنید خوشحال باشید.
اونایی هم که فقط به فهرست طبیعی اکتفا کردند بهتره یکم از روشهای لینک سازی وانیلیشون فاصله بگیرن و برای تنوع و پیدا کردن فرصتهای بیشتر برای جایگاه های صفحه اول هر کاری که میتونن بکنن.
نکاتی برای ایجاد تنوع در نتایج طبیعی:
از تم، ریزداده ها و اسنیپت های غنی استفاده کنید تا نتایجتون جذاب تر و معتبرتر باشه.
ویدئوهای یوتویب درست کنید و براشون بهینه سازی انجام بدید. یوتیوب مال گوگله و ویدئوهاشو تو نتایج نشون میده، پس از این فرصتی که برای ساخت محتوای پویا دارید استفاده کنید.
توصیفات متا و تگ های عنوانتونو بهتر کنید تا تا جایی که میشه مؤثر باشن.
فهرست تجاری گوگل سایتتونو بهینه کنید تا برای ظاهر شدن در نتایج نقشه های محلی شانسی داشته باشید.
با انتخاب اسم فایل و آلت تگ های مناسب تصاویرتونو بهینه کنید. جستجوی تصاویر خیلی محبوبه و معمولا گوگل تصاویر خاص و عالی رو تو نتایج طبیعی نمایش میده.

  • نتیجه

پیشنهاد من اینه که هر بار گوگل بروزرسانی انجام میده تغییرات مربوط به برند و روش بازارایابیتونو تحلیل کنید و سعی کنید با روشهای مناسب بدون از دست دادن رتبه خودتونو با شرایط جدید سازگار کنید.
تا حالا چه کارهایی انجام دادید و نسبت به تغییرات گوگل چه تغییراتی در روشهای بازاریابیتون اعمال کردید؟

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز