نکاتی برای طراحی وب سایت های خبری و مجلات

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

هرچی بیشتر میگذره روزنامه ها و مجلات به سمت آنلاین شدن حرکت میکنند و سایتهاشون یه مقدار بیشتر از سایتهای دیگه به تفکر و مواظبت نیاز داره. ویرستارها تا الآن قرنهاست که توجه زیادی به طراحی انتشاراتشون داشتند، بنابراین طبیعیه که بخوان همون سطح از کیفیت رو برای طراحی سایت مجلات هم داشته باشن.


هرچند این ناشران علاوه بر مدل سایت، دغدغه های دیگری هم دارند.
ناشران معمولا عملکرد و تجربه کاربری سایتشون هم در نظر میگیرن. بنابراین این دیگه بستگی به شما داره که به عنوان طراح سایت یا مدیر سایت روزنامه ای، از راحتی کار با سایتتون اطمینان حاصل کنید.
اگه به شما هم مسئولیت ساخت یه سایت برای یکی از انتشارات یا بروزرسانی اخبار غنی یا سایت مجله ای محول شده، این مقاله رو از دست ندید. اینجا 10 نکته برای ارتقای طراحی سایت مجله و روزنامه ارائه خواهیم کرد:

  • از یک تم مناسب مجله استفاده کنید

وقتی میخواهیم برای مجله سایت طراحی کنیم، یکی از بهترین روشهای بهبود طراحی مجله آنلاین اینه که از تمی استفاده کنیم که مخصوص همین هدف طراحی شده باشه. به خصوص اگه میخواهید از وردپرس استفاده کنید.
این تم های مجله ای و روزنامه ای معمولا صفحه اصلی خوش ساختی دارند که قابلیت نمایش مقاله های متنوع و زیادی رو در یکجا فراهم میکنه، اون هم بدون اینکه خواننده احساس شلوغی و شلختگی کنه. یکی دیگه از ویژگی های خاص سایتهای مجلات، روشهای متنوع نمایش آخرین پستها و گروهبندی ساده محتوا با فهرستهای طبقه بندی است. البته این ویژگی ها به همینجا ختم نمیشه.
اگه از سایت وردپرسی استفاده میکنید باید فرصت رو غنیمت بشمرید و از تم های خاصی که برای اهداف متنوع به صورت آماده وجود دارند بهره ببرید. به خصوص بعضی از انواع این قالبها برای سایتهایی با محتوای زیاد در انواع و اشکال متنوع تولید شده اند.
معمولا این قالبها قابلیت شخصی سازی، افزودن طبقه بندی و صفحات داخلی، قالبهای پیش ساخته برای صفحه اصلی دارند تا بتونید مقاله هاتونو طوری روی سایت بذارید که مناسب پرینت گرفتن برای مجله و روزنامه باشند.
انتخاب تم درست و مناسب، چه در مرحله بازسازی سایت و چه در شروع ساخت سایت یکی از مهمترین گامهاست. اطمینان حاصلی کنید که قالب امکان نمایش محتوا به روشهای مختلف رو به شما میده و خوندن مطالب روی سایت آسان صورت بگیره و ظاهری تمیز به سایت بده.

  • مخاطب هاتونو بشناسید و برای اونها طراحی کنید

خیلی مهمه که تو طراحی سایت حتما با مد پیش برید، اما در عین حال میتونید از قالبهای متنوع و به شکلهای مختلفی استفاده کنید. بنابراین مخاطبتونو بشناسید، هر پروژه طراحی سایتی از این نقطه شروع میشه، به خصوص طراحی سایت برای مجله.
صفحه اول یکی از سایتهای خبری از ردیفهای پیشت سرهم مقاله پر شده بود که هر مقاله با عنوان و عکس تکمیل میشد. اما از طرف دیگه یکی از مجلات آنلاین در مورد هنر و طراحی، سایت خیلی شیکی طراحی کرده بود با یک عکس پس زمینه بزرگ در تای بالای صفحه که زیرش محتوای کمی نوشته شده بود.
اینطور نیست که بگیم این طراحی برای سایت مجله و روزنامه بده یا فلان طراحی خوبه، هر دو میتونن برای محتوایی که منتشر میشه و برای مخاطب هدف کارشونو انجام بدن.
این ناشران با ویژگی های شخصیتی مخاطبانشون آشنا هستند و همین مسئله باعث میشه راحتتر بتونیم صفحه اول سایت رو متناسب با سلیقه و انتظارات خواننده ها طراحی کنیم.

  • از تصاویر بزرگتر استفاده کنید

ناشران از تصاویر بزرگ روی مجلاتشون استفاده میکنند، اما وب معمولا از تصاویر کوچیک استفاده میکنه. در گذشته این کار دلایل منطقی زیادی پشتش بود، مثلا اندازه صفحات نمایشگر و سرعت دانلود.
اما دیگه دوره و زمونه عوض شده و با افزایش سرعت اینترنت دیگه نباید قدرت استفاده از تصاویر مناسب در زمان مناسب رو نادیده بگیرید. از استفاده از تصاویر بهینه شده باکیفیت نترسید و این تصاویر بهینه شده رو نقطه کانونی طراحی سایت خبری یا مجله تون قرار بدید.
اگه نمیتونید از عکسهای خودتون استفاده کنید، عکسها رو آنلاین بخرید، اما تو استفاده از این جور عکسها دقت کنید. برای خرید عکس حتما به سایتهای باکیفیت مراجعه کنید تا تصاویر چشم نواز خوش ساختی داشته باشید که به انتقال پیام مقاله به خواننده ها کمک کنه.
میتونید حتی از سایتهایی که به رایگان عکس میذارن هم بهره ببرید. خیلی جاها هست که میتونید ازشون عکسهای رایگان باکیفیت دانلود کنید.
اما اگه تصمیم گرفتید که عکسها رو بخرید، سعی کنید تم یا سبک مقاله رو رعایت کنید. مثلا شاید ترجیح بدید به جای عکس یا تصاویر واقعی از عکسهای ترسیمی استفاده کنید.
میتونید این تصاویر رو برای مقالات خاصی به عنوان یه هدر بزرگ هم بکار ببرید. خلاق باشید تا شما یا مشتری بتونید با بکارگیری افکتهای بصری داستانهای بهتری نقل کنید. هر زمان که یه پست جدید مینویسید به این فکر کنید که آیا این عکس ارزش اینو داره که روی جلد مجله قرار بگیره؟
برگردیم سراغ انتخاب تم مجله ای مناسب وردپرسی، بهترین تم اونیه که براتون امکان ساخت قالب برای صفحات رو فراهم میکنه. این کار از طریق قسمت ویرایش پست خود وردپرس شدنیه. با این کار میتونید قالبی برای مقالاتتون داشته باشید که هم متن داره و هم تصویر و به این ترتیب اثرگذاری بهتری داشته باشید.

  • از چند مدل تایپ استفاده کنید

استفاده از فونتهای سازگار با وب اهمیت زیادی داره. مردم زیادی اخبار رو از طریق تلفن های همراهشون دنبال میکنند، یعنی باید فونتتون روی نمایشگرهای مختلف قابل خوندن باشه. اما به جز فونت مسائل دیگه ای هم هستن.
استفاده از تصاویر یکی از روشهای تشویق کاربرها به کلیک کردن روی مقاله است. هرچند نباید قدرت انتخاب فونت مناسب رو هم دست کم گرفت. یه فونت خوب و مناسب میتونه بازی رو به نفع شما تغییر بده و نقش مهمی ایفا کنه.
باید از روی هر صفحه از چند فونت مختلف استفاده کنید. یک فونت برای عنوان مقاله، یکی برای تیترها و یکی هم برای متن پاراگرافها. سعی کنید انواع فونتها رو در کنار هم امتحان کنید و بهترین ترکیب رو انتخاب کنید.
چون دستگاه های مختلفی این روزها استفاده میشن، مدلهای نوشتاری جدیدی هم اومده که بد نیست روی سایتتون امتحان کنید و بببینید کدوم برای محتوای شما مناسب تره.

  • تصاویر بزرگ رو با فونتهای مناسب ترکیب کنید

وقتی تصاویر بزرگ رو با فونتهای مناسب ترکیب کنید، میتونید جلوه های بصری زیبایی خلق کنید و به محتوای سایتتون زندگی بدید.
البته همیشه هم لازم نیست فونتها بزرگ و ضخیم باشند. باید باهاش بازی کنید و سبک های مختلف رو امتحان کنید تا ببینید کدوم یکی برای سایت شما مناسبتره. مثلا یه شاید یه فونت باریک دراز برای مجله مد لباس مناسب تر باشه.

  • از یک سیستم شبکه ای استفاده کنید

مجلات و گاهنامه ها مدتهاست که روی برگه های چاپیشون از سیستم شبکه بندی شده استفاده میکنند و همه مطالب رو به صورت کادر بندی شده و منظم روی صفحاتشون جا میدن. یه سیستم شبکه ای در واقع یه نوع ساختار صفحه است که معمولا هم برای صفحه اصلی سایت بکار میره و از خطوط عمودی و افقی برای نمایش محتوا استفاده میکنه تا محتوا جذابتر به نظر بیاد و خوندنش برای کاربر راحتتر باشه.
میتونید از سایت سازهای دارای Divi Builder  برای طراحی سیستم شبکه ای استفاده کنید.
اگه بیشتر از متن، از تصاویر استفاده کنید ظاهر بهتر و جذابتری به سایتتون میبخشید، بنابراین حتما از عکسهای بند انگشتی استفاده کنید تا مخاطب ازتون تشکر کنه و مشتاق بشه ببینه داستان پشت این عکس چیه.

  • فضای سفید رو فراموش نکنید

قبلا تو دنیای طراحی سایت خبری و کلا تو دنیای طراحی آنلاین، همه مخالف فضای سفید بودن. طراح ها و بالاخص طراح های گرافیکی خیلی سفید و سخت به قانون منع استفاده از فضای سفید پایبند بودند، چون اعتقاد داشتند که فضای سفید در واقع فضای تلف شده است. همین مسئله باعث مشکلات عدیده ای میشد – هرج و مرج و شلوغی.
بدون وجود فضای سفید، تمام وقتی که برای ساخت تیترهای عالی و طراحی های چشم نواز با تصاویر زیبا کرده بودند بخاطر شلوغی صفحه به هدر میره و به چشم نمیاد. پس حتما روی صفحتون فضای سفید داشته باشید و ازش برای جلب توجه خواننده به نقطه ای خاص بهره ببرید.
مثلا یکی از سایتهای زیبا برای خلوت شدن صفحه از ستونهای دو طرف صفحه استفاده نکرده و عناصر خیلی کمی روی صفحه نمایش داده. به جای پرت کردن حواس خواننده با تبلیغات و فرمهای وارد کردن ایمیل و عناصر اینچنینی، توجه خواننده رو فقط و فقط به یک چیز معطوف کرده – محتوا.

  • از طراحی متریال (موادگرا) گوگل استفاده کنید

اگه مقاله قبلی ما رو درباره تکنیکهای طراحی سایت در سال 95 خونده باشید، میدونید که طراحی متریال هم یکی از روشهای محبوب این سال بوده و طبق پیش بینی طراحان وب در سال بعد هم خواهد بود، بنابراین طراح ها باید به این مسئله توجه داشته باشند.
طراحی موادگرا رو گوگل در پاییز سال 1392 برای استفاده روی دستگاه های اندروید معرفی کرد که رویکرد تازه ای بعد از طراحی فلت بود. این طراحی اساسا به عناصر فلت یکی دو لایه اضافی میده تا کاملا هم فلت (مسطح) نباشند و به این ترتیب به این مد طراحی محبوب روح تازه ای بخشید.
عناصر رو به این ترتیب از هم تمیز میده. یکی از مثالهای عالی این روش برای طراحی سایت خبری و مجلات برای عناصر صفحه اصلی سایته، مثلا برای فهرست مقالات. همونطور که ممکنه دیده باشید، میشه با این روش طراحی، مقالات مختلف رو روی صفحه نخست با کادر و منظم از هم جدا کرد. میشه بالای هر کدوم یه انیمیشن lift هم گذاشت.
بهتره طراح ها بین یکی دو عنصر روی صفحه بذارن و آگاه باشند که بین داشتن یکی دو عنصر روی صفحه و پر کردن صفحه از عناصر تفاوت زیادی هست، یعنی وقتی شما عناصر کمی دارید جذابیت بصری سایت به شدت افزایش پیدا میکنه و صفحه به استانداردهای طراحی فلت نزدیکتر میشه.

  • از ریزتعاملات شیک بهره ببرید

دو مدل ریزتعامل هست که روی سایتهای خبری و مجلات خیلی خوب جواب میده.
ریزتعاملات در واقع تعاملات خیلی ریزی هستند که به کاربر در جهتیابی سایت کمک میکنند. این ریزتعامل میتونه به صورت یه دکمه کوچیک در گوشه سمت راست پایین صفحه باشه که وقتی کاربر روش کلیک میکنه به سمت بالای صفحه هدایت بشه.
یکی از مثالهای دیگه استفاده از نوار پیشرفته که کاربر میتونه از روی اون نوار متوجه بشه که چقدر تا آخر مقاله باقی مونده. با افزودن این ویژگی به مقالات میتونید کاربر رو مدت زمان طولانی تری با محتوا درگیر کنید.

  • اطلاعات مهم رو در کادر ارائه بدید

ناشران با تجربه احتمالا خیلی از کادربندی تو کارهاشون استفاده میکنند و  از این طریق اطلاعات مهم رو در گوشه مقاله طوری نمایش میدن که خواننده براحتی متوجه بشه. این کار بالاخص برای سایتهای آشپزی خیلی استفاده میشه و فهرست مواد لازم رو به طرز مؤثری روی ستونهای کناری یا گوشه مقاله نمایش میده.
ضمنا میتونید با خلاقیت خودتون ازش برای تهیه فهرستی که خواننده برای اجرای یک پروژه باید انجام بده استفاده کنید. ناشران هم میتونن از همین روش برای مقالات آموزشی بهره ببرن. البته روشهای دیگه ای هم برای کاربرد این کادرها هست.
مثلا ناشرانی که از روش هرم برعکس برای نوشتن استفاده میکنن میتونن نکات اصلی و حقایق مقاله رو در یکی از همین کادرها نمایش بدن و در متن مقاله اون نکات و حقایق رو شرح و بسط بدن.
با افزودن محتوای اضافی میتونید به خواننده اطلاعات بیشتر ارائه بدید و به این ترتیب شرح بیشتری برای مقالتون بنویسید تا توجه کسی که داره سرسری صفحات رو میگرده جلب بشه.

  • ایده های نهایی برای طراحی سایت خبری و مجلات

سبک از مهمترین عناصریه که باید در این نوع سایتها حتما در نظر گرفته بشه. باید تمام مطالب منتشر شده، هر قطعه نوشته و تک تک تصاویر، همه حول سبک انتخاب شده بگردند. به همین دلیل شما به عنوان طراح باید عملکرد سایت رو حفظ کنید و تجربه کاربری رو موقع اجرای سبک در نظر داشته باشید.
هر زمان که یه طراحی جدید روی سایت خبریتون اعمال میکنید، در نظر داشته باشید که این تغییر چه اثری روی تجربه کاربر خواهد داشت. مثلا ویدئوهای پس زمینه ظاهرا خیلی عالی هستن اما همه این مزایا میتونه با سرعت پایین اینترنت کاربر و لود نشدن محتوای سایت از بین بره.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز