روشهای جذب مشتری به کمک محتوا

رتبه بندی کاربر: 4 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

یکی از روشهای بازاریابی، بازاریابی محتواست. در این تکنیک، بازاریاب باید با ایجاد و پخش محتوای مفید بازدیدکننده جذب کنه و این بازدیدکننده ها رو به کمک همون محتوا حفظ و به مشتری تبدیل کنه. تا الآن هم نشون داده که روش خیلی مژقریه، حداثل میدونید دارید چی کار میکنید.


مزایای بازاریابی محتوا از این قبیله:
1- برای سئو خوبه، به خصوص برای هدف گیری کلیدواژه های طولانی.
2- به جذب لینک کمک میکنه و اعتبار سایتتونو روی نتایج جستجو افزایش میده.
3- محتوای ایجاد شده میتونه بعنوان سوخت رسانه های اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک و غیره)، خبرنامه ها، مجلات و سایر رسانه ها استفاده بشه.
سه نوع بازاریابی محتوا داریم:
1- وبلاگ های ابتدایی
2- فرمتهای خلاقانه
3- محصولات جانبی
این سه نوع بر اساس مقدار زحمتی که دارن و مقدار نتیجه ای که میتونن به بار بیارن تقسیم بندی شدن. مثلا ساخت وبلاگ های ابتدایی آسونه اما محصولات جانبی سختتر و پرهزینه تره (بعدا بیشتر در موردش صحبت میکنیم). اما عوضش محصولات جانبی میتونه تا حد زیادی موفقیت آمیز باشه، در حالی که اگه بخواهید با وبلاگ نویسی به اون حد موفقیت برسید باید خیلی بیشتر تلاش کنید.

  • وبلاگ های ابتدایی

وبلاگ های ساده، ساده ترین نوع بازاریابی محتوا هستند. شرکتها معمولا درباره محصولاتشون، ترفندها و مدهای صنعت خودشون روی سایتشون مقاله مینویسن. اشتراک گذاری این اطلاعات در جهت جذب بازدیدکننده و معروف شدنشون صورت میگیره.
تولید این نوع بازاریابی محتوا ساده است. فقط کافیه یه نویسنده محتوا استخدام کنید که براتون مقاله بنویسه یا یکی که ویرایش کنه و چند تا عکس بهش اضافه کنه و تمام. هزینه این مقاله ها هم پایینه اما موفقیتشون شانسیه.

  • فرمت های خلاقانه

دومین نوع بازاریابی محتوا بر اساس اولی انجام میشه. کلمات ساده ترین شکل انتقال اطلاعات هستند. چرا یکم خلاق تر نباشیم؟ راههای دیگه ای هم برای اشتراک گذاری اطلاعات هست که اتفاقا میتونن شما رو از رقباتون متمایز کنند. مثلا:
1- اینفوگرافی: هرچند اینفوگرافی خیلی قدیمیه اما اگه درست اجرا بشه میتونه خیلی قدرتمند باشه.
2- اینفوگرافی های انیمیشنی: اگه میخواهید یه چیز جدیدتر داشته باشید از اینفوگرافی های انیمیشنی استفاده کنید. میتونید از animagraffs.com برای کارهاتون الهام بگیرید.
3- فیلم: اگه ارزش عکس 1000 تا باشه، فیلم اندازه هزار تا عکس ارزش داره. با نمایش مهارتتون تو ساخت ویدئو مشتریهای جدید جذب کنید.
4- آزمون: چند تا آزمون روی سایتتون بذارید و کاربرها رو وادار کنید باهاتون وارد تعامل بشن. ابزارهای زیادی برای ساخت آزمون هست که میتونید ازشون استفاده کنید.
5- مصاحبه: مصاحبه با یه فرد محبوب یا مشهور تو حوزه کاری خودتون میتونه کمک کنه که بهتر دیده بشید.
نکته مهم این روش بازاریابی محتوا، بکارگیری خلاقیت در توزیع محتواست. یکم بیشتر از روش اول کار میبره اما خیلی بهتر نتیجه میده.

  • محصولات جانبی

پیشرفته ترین نوع بازاریابی محتوا، محصولات جانبیه. همونطور که از اسمش پیداست، محصولات جانبی به خدمات یا محصولات جدیدی میگن که به محصولات و خدمات اصلی شرکت وابسته اند (البته میتونن وابسته هم نباشن).
مثلا فرض کنید یه سایتی میخواد مشتریهایی رو جذب کنه که پروژه هاشون نیاز به خلاقیت و کیفیت بالا داشته باشه، تا اونها رو به طراح ها و توسعه دهنده هایی که آزاد کار میکنن معرفی کنه. این سایت تو پیدا کردن مشتری مشکل داره، برای بازاریابی هم بودجه نداره. باید چی کار کنه؟
این مسئله برای یه شرکت واقعی پیش اومده بود، به علاوه اینکه سه ماه هم قسطهای وام بانکیشون عقب افتاده بود. برای حل این مشکل، همه عکسهای اضافه ای که برای بازسازی سایتشون درست کرده بودند رو بخشیدند....مجانی! این کارو روی دامنه unsplash.com انجام دادند. الآن این سایت یکی از بزرگترین سایتهای عکس رایگانه. این پروژه جانبی تونست براشون بیشتر از 40% از برگشت سرمایه شرکت اصلیشون سود داشته باشه.
تکنیک این نوع بازاریابی محتوا ساده است: یه چیز با ارزشی به رایگان بده تا بتونی فروش کنی. کار اون شرکت طوری بود که مخاطب هدفش دنبال عکس میگشت. اونها در واقع با این کار برندشونو بین اذهان عمومی معروف کردند و تونستند مشتریهای جدید جذب کنند.
خیلی روشهای متنوعی برای این نوع بازاریابی هست. یه مثال دیگه یه فروشگاه آنلاین لوستر و روشناییه که برای جذب مشتری یه برنامه سه بعدی ساخت تا کاربرهاش بتونن خونه رویاییشونو باهاش طراحی کنند و تو اون برنامه برای روشنایی خونه از لوسترهای خودشون استفاده میشد.
بازاریابی با محصولات جانبی حول تولید ارزش میگرده. مؤسس unsplash میگه:
احتمال اینکه چند بار از یه محصول خوب استفاده کنید بیشتر از اینه که چند بار یه پست خوب وبلاگ رو بخونید. همین تکرار بیفایده باعث میشه محصولات جانبی باارزش تر باشن.
در اکثر مواقع تولید محصولات جانبی وقت و هزینه بیشتری میطلبه. اما در عین حال میتونید ازشون نتایج شگفت انگیری بگیرید و تبدیل به یه برند شناخته شده بشید.

  • نتیجه

بازاریابی محتوا فراتر از انتشار مقاله است.
از ترکیبی از انواع مختلف بازاریابی محتوا در کنار هم استفاده کنید.
برای محصولات جانبی سعی کنید بین محصول اصلی و سایر نیازهای مخاطب هدفتون یه ارتباطی پیدا کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز