چگونه یک وب سایت احساس برانگیز طراحی کنید

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

ما انسانها سعی می کنیم خودمون را قانع کنیم که ما انسانهایی هستیم که بر اساس منطق تصمیم می گیریم. در حقیقت، ما بسیار هم احساساتی هستیم. هرچه بیشتر تلاش می کنیم که خودمون را به منطقی بودن قانع کنیم، تاثیر بیشتر احساسات را در انتخابهایمان می بینیم. 


طراحان وب سایت نیاز دارند که بدانند، چه احساساتی از سایتشان برداشت می شود. تنها این برای درک احساسات منعکس شده از سایت کافی نیست. سایت هایی که هیچ احساساتی را برانگیخته نمی کنند، به زودی فراموش می شوند.هنگامی که می خواهید یک سایت را طراحی کنید، احساسات انسانی را هم در نظر بگیرید.

هیجان و احساسات و طراحی وب
دونالد نورمن در کتاب خود " طراحی احساسات" بیان می کند که کاربران موضوعی را که زیبا باشد، درک می کنند در نتیجه زیبایی، تاثیر زیادی بر روی موضوع دارد. این مفهوم تقریبا بر روی همه چیز از جمله وب سایت تاثیر دارد.
احساسات می توانند منفی یا مثبت باشند. کاربران با واکنش نسبت به عناصر طراحی شده، این احساسات را رها و آزاد می کنند. واکنش نسبت به این عناصر در مردان و زنان و همچنین فرهنگ های مختلف، متفاوت است. تحقیقات نشان داده است که اگر زنان لحن و قالب سایتی را دوست نداشته باشند، کمترین استفاده از آن سایت را دارند. این مساله می تواند یک نکته ی حائز اهمیت در وی سایت های بازرگانی باشد. و خب احساسات و عواطف در سایت های خرید آنلاین تاثیر مستقیم دارد.

با یک ایده شروع کنید
قبل از آنکه به دنبال مشتری باشید، شما نیاز به یک ایده برای طراحی وب سایت دارید. شما نیاز دارید که بدانید چه چیزی مشتریان شما را جلب می کند و اینکه شما قصد دارید چه پیغامی برسانید. شما نمی خواهید که بدون نقشه از یک قاره عبور کنید، البته ممکن است که شما به مقصد مورد نظر خود برسید اما رسیدن به هدف با برنامه ای درست، دستیابی به مقصد را راحتتر می کند.
برای طراحی محتوای وب سایت، شما باید فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:
پیغامی را که می خواهید به اشتراک بگذارید
تصویر اختصاصی شرکت خود
انواع طرح که کمک می کند پیغام شما درست و کامل توسط مشتریان درک شود
و اینکه، چه نوع طرح هایی به پیغام و محتوای شما لطمه می زند

پیغام شما چیست؟
یک پیغام واضح، فرآیند را بی نهایت آسان می کند. محتوایی که بر احساسات پیغام تاکید می کند در موفقیت وب سایت تاثیر بسیاری دارد. هر محتوا و مفهومی که با پیغام شما در تضاد ست را در نظر بگیرید.
بعلاوه به لحن متن و محتوا نیز باید توجه ویژه ای داشت. روشن است که تمامی انسانها از شوخ طبعی لذت می برند. بنابراین اضافه کردن مقداری شوخ طبعی در محتوا، یک استراتژی عالی برای شکستن یخ کاربران و ایجاد فضایی راحت برای آنهاست. البته در نظر بگیرید که الزاما آنچه در نظر شما شوخی و جالب ست، ممکن است در نظر خوانندگان جالب نباشد. همچنین استفاده ی بیش اندازه از شوخ طبعی می تواند نتیجه ی عکس دهد، زیرا ممکن است کاربران وب سایت( و شرکت شما) را غیر حرفه ای تلقی کنند.
بنابراین پیغام چیزی بیشتر از لغات ساده است. زیرا باعث برانگیختگی احساسات می شود. تمامی اجزای وب سایت، از متن محتوا تا اجزای طراحی، برای ایجاد حس باید معنی دار باشند. مطمئن شوید که تمامی اجزا دارای هارمونی هستند، در غیر اینصورت شما تعداد زیادی کاربر سردرگم خواهید داشت.
پیغام و احساسات باید با عکس شرکت نیز هماهنگی داشته باشد. کاربران هماهنگی و ثبات را دوست دارند. شرکت های ثبت شده باید پیغام خود را با عکس شرکت هماهنگ کنند، در غیر اینصورت کاربران سردرگم می شوند.
شما نباید هیچ گاه کاربران را سردرگم و آشفته کنید زیرا شانس بیرون آمدن از سایت را بالا می برد. این امر به ویژه در صفحه ی اصلی، که به عنوان مقدمه و معرفی نامه ی سایت شماست، بسیار اهمیت دارد. پیغام و پاسخ عاطفی خود را ساده و واضح نگه دارید، و فقط وقتی قوانین طراحی را بشکنید که می خواهید روی نکته ای تاکید کنید.

پیغام را کامل و جامع برسانید
همه چیز باید در یک وب سایت، هدفمند باشد. انتخاب های بی معنی در طرح، کاربران را خسته می کند. اگر بعضی از اجزا معنی روشنی نداشته باشند، ممکن است درک کاربران را مختل کند، چون کاربران نمی توانند معنای آن را درک کنند، یا حتی ممکن است نظر شخصی خود را اعمال کنند. اگرچه نظر و درک شخصی بد نیست، اما ممکن است با پیغام شما در تضاد قرار گیرد.
کاربران هر احساسی که از طرح ها می گیرند را ثبت می کنند. با مشخص کردن دقیق معنا و مفهوم، زندگی را برای خود و آنها ساده کنید.
ثبات یک بخش بزرگی از انتقال پیام است. در طراحی وب، ثبات چیزی بیشتر از یک متن یکپارچه و منسجم است. ثبات یعنی تمامی اجزای یک صفحه به صورت هماهنگ بایکدیگر کار کرده و با عکس اختصاصی شرکت هارمونی داشته باشند. تلاش کنید تا معنا با عواطف در طراحی شما همراستا باشند.
ثبات و یکپارچگی باید در تمامی رسانه ها رعایت شود. همیشه از لگوی خود در وب سایت، ایمیل، و رسانه های اجتماعی استفاده کنید. این انسجام فوق العاده گرانبهاست، مخصوصا اگر می خواهید یک جایگاه محکم در اجتماع داشته باشید. در نهایت لگوی مورد استفاده ی شما، می تواند به تنهایی معنادار باشد.

عناصر طرح را با دقت انتخاب کنید.
وقتی می خواهید وب سایتی طراحی کنید که حس را کاملا انتقال دهد، باید تمامی جنبه های صفحه را در نظر بگیرید. از انتخاب رنگ و صفحه گرفته تا طرز نوشتن. هر قسمت از صفحه باید با کل آن هماهنگی داشته باشد.
متن در رابطه با موضوع نوشته است، اما به یاد داشته باشید که رنگ همیشه اهمیت ویژه ای در طراحی صفحه دارد. رنگ زرد برای شادی، آبی برای آرامش و قرمز برای هیجان. رنگ ها حس را به خوبی انتقال می دهند. سلیقه ی شخصی ممکن است که بر یک کاربر تاثیر بگذارد، اما هر رنگی یک حس عاطفی خاص دارد که برای عموم مردم قابل درک است.
نزدیک بودن درک و استنباط کاربر با عکس ها، باعث به وجودآمدن احساسات در کاربر می شود. هر چه قدر عکس در میدان دید بزرگتر و نزدیکتر باشد، ارتباط صمیمی تر خواهد بود. بیش اندازه بزرگ کردن عکس نیز ممکن است احمقانه به نظر رسد.
عکس ها با آنچه که به نمایش می گذارند،  احساسات و عواطف را انتقال می دهند. برای مثال عکس دختر بچه ای که لبخند میزند، می تواند احساسات مثبتی انتقال دهد.
هرمعنا و مفهومی که عکس دارد، باید از متن نیز درک شود. کاربران را به حدس زدن درباره ی معنای عکس موجود، مجبور نکنید.
شما باید از عناصر رابط کاربری به صورت استاندارد استفاده کنید. تنها زمانی اجازه دارید که برخلاف این عناصر عمل کنید که می خواهید پیغام خود را برسانید. این کار شما را خاص می کند. هنگامی که تصمیم گرفتید که برخلاف این عناصر رابط، رفتار کنید، باید هدفمند باشید. فقط وقتی این قواعد را بشکنید که تغییرات مهم هستند.
اگر شما درعناصر استاندارد رابط کاربری، تغییراتی را اعمال کرده اید، مطمئن شوید که تغییرات واضح بوده و محل قرار گیری آنها مشخص است. هیچ کاربری دوست ندارد که با منو قایم موشک بازی کند. عناصر بدیع و نو، ممکن است برای صفحه ی وب، یکتایی و خاص بودن را ایجاد کند. اما بررسی کنید که این عناصر جدید با عملکرد صفحه در تضاد نباشد. برای مثال، منوهایی که کاربر مجبور است به پایین صفحه رجوع کرده و آن را در ابعاد بزرگ نگاه کند، از کارایی وب سایت شما می کاهد. در استفاده از این گونه عناصر طراحی، احتیاط کنید.
حتی انتخاب یک فونت ساده می تواند صفحه وب را از مسیر درست خارج کند. فونت هایی نظیر Arial و Times New Roman به عنوان فونت های استاندارد و حرفه ای تر شناخته شده اند. استفاده از فونت های دیگر ممکن از سایت شما را بهتر جلوه دهد. اما همچنین ممکن است که ظاهری غیر حرفه ای پیدا کند.

ایجاد حس هدفمند
هدف عاطفی و فایده تمامی عناصر طرح را درک کنید، در غیر اینصورت عواقب یک انتخاب بد را بپذیرید. فونتی را انتخاب کنید که با حس عکس اختصاصی شرکت شما، در تضاد نباشد.
باید تمامی قسمت های منحصر به فرد در وب سایت، همانند متن و پیغام با هم، هماهنگ باشند. فاصله ی بین سادگی و خستگی، به اندازه ی مو باریک است. همین تفاوت نیز در میان هیجان انگیز بودن و آشفته کردن، وجود دارد.
مطمئن شوید که شما در مسیر درست این تفاوت ها قرار دارید، (یعنی سمت ساده، نه خسته کننده و سمت هیجان انگیز، نه گیج کننده). اگر برای طراحی یک صفحه ی وب زیبا، نیاز به کمک دارید. یک تیم طراحی مجرب استخدام کنید. طراحان به شما کمک می کنند که پیام خود را سریع و موثر اننتقال دهید. زیرا آنها تمامی عناصر مهم در یک صفحه ی وب  را می دانند. هرگز به یک تیم آماتور اعتماد نکنید، اگر نیاز است با یک گروه حرفه ای و متخصص تماس بگیرید.
گروه طراحی سایت دارکوب یک انتخاب عالی برای هدف شماست.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز