الآن چند سالی هست که واقعیت مجازی تو فیلمهای علمی-تخیلی مطرح شده.
واقعیت مجازی و شریکش، واقعیت افزوده، حالا دارن وارد جریان میشن، به نفع عاشقای بازی و برنامه های علمی تخیلی. غولهای فناوری (مثل فیسبوک و گوگل) دارن با پشتیبانی بزرگی که از هدستهای واقعیت مجازی میکنند، سعی میکنند قیمتهای این محصول رو بیارن پایین تا برای عموم مردم قابل دسترس باشه. ما داریم کم کم تو هر چیزی از واقعیت مجازی استفاده میکنیم؛ از آموزش تا سرگرمی و حالا هم برای طراحی وب.
طراح ها دارن روی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده سرمایه گذاری میکنند تا یه تجربه کاربری غیرموازی بوجود بیارن. اگه میخواهید بدونید چطوری، این پست رو بخونید.
همین الآن هم مرورگرهای واقعیت مجازی وجود دارند
شاید باورتون نشه اما همین الآنش هم مرورگرهایی هستند که برای دستگاه های واقعیت مجازی سازگار شدند. گفته میشه یه روش کاملا جدید برای وبگردیه. یه هال مجازی داره که برای دیدن URLها باید از درگاه ها رد بشید. بعد این URLها شبیه یه موزه روبروتون ظاهر میشن و متن صفحه روی دیوارها نوشته شده. فیلمها تو قسمت تئاتر هستند و میتونید تصاویر سه بعدی، نورها و صداهارو هم داشته باشید.
این مرورگر یه جامعه هم داره. میتونید در حالی که دارید بین درختها راه میرید، یه دقیقه آهنگ گوش بدید، بعد یه مقاله روی پلاژ بغلی بخونید. تو اتاقهای پلاژ کاربرهای دیگه رو ببینید و باهاشون درباره علایقتون صحبت کنید. بهش میگن بازی کردن وبگردی. برای تجربه واقعیت مجازی آنلاین منتظر یه مرورگر کاملا جدید و متفاوت نباشید؛ فایرفاکس هم داره یه نسخه آزمایشی از مرورگرشو منتشر میکنه که از واقعیت مجازی پشتیبانی میکنه.
این مدل تجربه قطعا بین مردم محبوبیت زیادی بدست میاره، پس باید برای کسب و کارتون هم واقعیت مجازی رو مد نظر داشته باشید. واقعیتهای مجازی و افزوده تو وبسایتهای تجاری بیشتر از اونچیزی که فکرشو میکردید به مشتریها کمک میکنند و براشون مفید خواهند بود.
واقعیت مجازی در ارتباطات
یکی از بزرگترین فواید وبسایتهای دارای واقعیت مجازی اینه که دسترسی مشتریها رو به کارتون بیشتر میکنند. مثلا اگه شما لوله کش باشید، میتونید با مشتری از طریق واقعیت مجازی تماس بگیرید و مشاوره های اولیه رو از همون محل کارتون بهشون بدید. وبسایتتونو به مدلهای سه بعدی تجهیز کنید و برای تعمیر و رفع مشکلات لوله ها برنامه های آموزشی بذارید.
واقعیت مجازی در بهترین شرایط میتونه وب رو ملموس بکنه. دیگه بجای اینکه مدلهای لباستونو تو اینستاگرام بذارید، مشتریها رو به درون فروشگاه مجازیتون دعوت میکنید، مشتریها تو مغازه مجازیتون راه میرن و لباسهاتونو پرو میکنند. کارهایی فراوونی میشه کرد. این واقعیت مجازی برای هر صنعتی میتونه مفید باشه.
دیگه علمی تخیلی نیست
منتقدها میگن واقعیت مجازی هیچ وقت اینقدرها واقعی نمیشه و به همین خاطر سرمایه گذاری کردن روی طراحی وبی بر این پایه اشتباه محضه. اما ملاحظه کنید:
بازاریابهای سرچ از Streetview، دوربین کاردبورد و دید واقعیت مجازی گوگل برای بهینه سازی فیلمهای سه بعدی و بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو استفاده میکنند.
سرچ های واقعیت مجازی طی یکسال گذشته تا 300 درصد افزایش داشته و در مهر سال 95 به حداکثر خودش رسیده (آمارها از گوگل استخراج شده). فناوری واقعیت مجازی میتونه کاربر رو بیشتر سرگرم کنه، دید 360 درجه به کاربرها بده، مدت زمانی رو که کاربرها روی وب سپری میکنند، تعداد دفعاتی که یک فیلم نمایش داده میشه و عضویت ها رو افزایش بدن.
طراحان وبسایتها شروع به استفاده از افزونه های سازگار کردند، مثلا با دید واقعیت مجازی وردپرس کاربرها میتونن فیلمهای 360 درجه رو سایت وردپرسی آپلود کنند. وقتی گوگل مپس، Streetview و گوگل ارث دید واقعیت مجازی ارائه بدن، حتی از الآن هم پرطرفدارتر میشن.
هر کسی میتونه با استفاده از Streetviewی گوگل روی وبسایت خودش رسانه واقعیت مجازی رو تبلیغ کنه. اینطور که گوگل میگه، این رسانه در نتایج جستجوی طبیعی هم نشون داده میشه. یعنی هر کسی میتونه با سرچ پیداش کنه و باهاش از طریق موبایل یا کامپیوتر ارتباط برقرار کنه. وقتی برای موبایل بهینه سازی انجام میدید، محتوای 360 درجه سریع لود میشن و تجربه بی نظیری بوجود میاره – بدون نیاز به هدست واقعیت مجازی.
همونطور که میبینید، احتمالش زیاده که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تو طراحی وب بدست بیان. برای بکار بردن این فناوری در وبسایتتون حتی نیازی به هدست هم نیست – فقط یه ذهن باز میخواد.
ظهور کامپیوترهای موقعیتی
کامپیوترهای موقعیتی (CONTEXTUAL COMPUTING) اسمیه که به این مفهوم دادند که کامپیوترها و سایر فناوریها میتونند سازندگان خودشون و سایر فناوریهای اطرافشونو بشناسند. به نظر تخیلی میاد اما وقتی ببینید تا الآن تو زمینه ماشین های یادگیری و loT به کجاها رسیدیم میتونید باور کنید. صفحات نتایج موتور جستجو و Netflix queue مثالهایی از فناوری هایی هستند که دارن سعی میکنند کاربر (که شما باشید) رو بشناسند. کامپیوترهای موقعیتی میتونن واقعیت جدید ما– شبکه های اجتماعی، موبایل، سنسورهای اطلاعات و سنسورهای موقعیت یاب - رو متحول کنند. گوگل گلس – یه دستگاه واقعیت مجازی – هم مثالی از کامپیوترهای زمینه ای هستند. وقتی محبوبیت این دستگاه ها افزایش پیدا کنه، صنایع باید برای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بهینه سازی کنند.
کیفیت، نه کمیت
در محتوای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، قانون طلایی همچنان پابرجا میمونه: کیفیت محتوای واقعیت مجازی شماست که اثرگذاری اونو تعیین میکنه و نرخ تبدیل بوجود میاره و کاربرها رو روی وبسایتتون حفظ میکنه. دید واقعیت مجازی گوگل از تک پانوراماهای 360 درجه و پانوراماهای همه جانبه پشتیبانی میکنه. در دید واقعیت مجازی محتوا باید بهینه بشه که در دستگاه های موبایل سریع لود بشه.
بیخودی از محتوای واقعیت مجازی استفاده نکنید – فکر کنید ببینید چه نفعی برای کاربر و در نهایت برای برندتون داره. یه آموزش مجازی میتونه شما رو به یه رهبر در زمینه آموزش تبدیل کنه و کاری کنه کاربرهاتون زمان بیشتری روی سایتتون بمونند، در حالی که سایر انواع تجربه واقعیت مجازی شاید فقط بعنوان یه وسیله سرگرمی و برای پر کردن جیبهای مدیر سایت استفاده بشن و نفع خاصی برای کاربر نداشته باشن. با دقت واقعیت مجازیتونو انتخاب کنید و بعد محتوایی تولید کنید که برای شما و مشتریهاتون مفید باشه. اگه این کارو درست انجام بدید، واقعیت مجازی این احساس رو در کاربرهاتون بوجود میاره که یه جای دیگه هستند و در نتیجه شرکتتون بیشتر تو ذهنتشون میمونه و اثر مثبتی خواهد گذاشت.
شیرجه زدن در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
درست همین الآن دنیای واقعیت مجازی دو بازیکن بزرگ داره، یکی گوگل با Google View و یکی سامسونگ با مرورگرش که برای واقعیت مجازی بهینه شده و با Samsung Internet for Gear VRکه به کاربرهاش (کسایی که هدستشو دارن) امکان سرچ وب روی یه نمایشگر مجازی رو میده طوری که انگار در یک سینما نشستند. ترکیب و اتصال بی نظیر گوشی های گلکسی با اندروید امکان همگام سازی داده ها رو به کاربر میده تا وقتی کاربرهای هدستهای گییر با گوشیهاشون به اینترنت متصل شدند بتونن از همونجایی که خارج شدند کارشونو ادامه بدن.
حالا گوگل و سامسونگ دارن این همه روی فیلمهای 360 درجه و سایر انواع تجربه واقعیت مجازی سرمایه گذاری میکنند، میتونیم راحتتر بگیم سونی و Steam هم این کارو دنبال خواهند کرد.
اثرات اقتصادی واقعیت مجازی خیلی عظیم خواهند بود. Tech-Digi Capital ادعا کرده، تا سال 2020 (1399 هـ.ش) حداقل 30 میلیارد دلار خرج واقعیت مجازی میشه. میتونیم تا پنج سال آینده انتظار یه اوج در تولید تجربه واقعیت مجازی شخصی سازی شده رو داشته باشیم. تا 10 سال دیگه واقعیت مجازی در روشهای بازاریابی اکثریت صنایع به بخشی ضروری تبدیل میشه.
واقعیت مجازی تمام صنایع را تحت تأثیر قرار خواهد داد
محتوای واقعیت مجازی همه صنایع رو تحت تأثیر قرار میده، حالا بعضی ها رو بهتر میکنه بعضی ها رو بدتر. مثلا:
بازاریابهای رویدادها میتونن بلیط های مجازی بفروشن و میتونید تو جشنواره ها به طور مجازی کنار بازیگران محبوبتون راه برید.
برای مسابقات ورزشی، بلیط مجازی میفروشند و شما میتونید موقع مسابقات هادی ساعی کنار داور مسابقه بایستید و بازی رو تماشا کنید.
خریدارها میتونن از پاساژهای مجازی خرید کنند.
مشتریها میتونن به طور مجازی از اتاقهای هتلها دیدن کنند و هتل مد نظرشونو انتخاب کنند.
برای اینکه بتونید محتوای وبسایتتونو برای واقعیت مجازی بهینه نید لازم نیست حتما برند بزرگ و مهمی داشته باشید. حتی کسب و کارهای کوچیک و مغازه های مستقل هم میتونن به خریدارها دسترسی پیدا کنند و از وبسایتشون خدمات مشتری بینظیری ارائه بدن. هر کسی میتونه از واقعیت مجازی سود ببره و زمانش هم الآنه. فقط باید برید رو زمین واقعیت مجازی و افزوده، چون این واقعیتها در آینده با فروشگاههای آنلاین و کامپیوترهای موقعیتی ترکیب میشن تا بتونن تجربه بی نظیری برای مشتریها بوجود بیارن.