دروپال چیست، چطور کار میکند و به درد چه کسی میخورد

رتبه بندی کاربر: 4 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

اگه میخواهید یه وب سایت جدید راه بندازید، شاید براتون تحقیق کردن خیلی سخت و خسته کننده باشه. پلتفرمهای عالی هیچ کدومشون کمبودی ندارند و هر کدومشون با یه فناوری پیچیده از عملکردهای مختلف همراهند. اگه تا حالا تو کار طراحی وب کار نکردید، شاید براتون سخت باشه از بین حجم اطلاعاتی که هست یه تصمیم درست برای کسب و کارتون بگیرید.
امروز میخواهیم به طور اختصاصی به پلتفرم دروپال بپردازیم. شاید قبلا اسمشو شنیده باشید اما ندونید دقیقا چی هست یا شایدم یکم راجع بهش بدونید اما هنوز برای تصمیم گیری کافی نباشه. اطلاعاتتون هر چقدر که هست نگران نباشید، با خوندن این مقاله دیگه کامل میشه.
تو این مقاله میخواهیم یه شرح مختصری از دروپال بدیم و یکم درباره نحوه عملکردش صحبت کنیم و ببینیم چه کسب و کارهایی بیشتر از دروپال سود میبرند.

دروپال چیست؟

دروپال یک پلتفرم مدیریت محتوای منبع باز مبتنی بر PHP است. این یک جمله ای که برای تعریف دروپال گفته شد، پر از اصطلاحات فنی بود، برای همین اینجا تمامشو براتون توضیح میدم:

پلتفرم مدیریت محتوا

یه پلتفرم مدیریت محتوا شبیه موادیه که برای ساخت خونه بکار میره. خونه­ای که از آجر ساخته شده با خونه­ای که از فلز ساخته شده متفاوته. هر دو یک هدف دارند اما کدوم بهترند؟ جواب این سوال بستگی به کسی داره که سوال میکنه. اینجا باید تعادل بین ویژگیهای سازگار و مطلوب در نظر گرفته بشه.
پلتفرم های مدیریت محتوا همشون از نظر این تعادل مشابه هم هستند. چه سایتتونو با وردپرس بسازید، چه جوملا، چه Squarespace، مین استک یا دروپال، در هر حال یک هدف رو دنبال میکنید. خیلی وقتها با نگاه کردن به ظاهر سایت نمیشه سریع پلتفرمی رو که سایت روش ساخته شده تشخیص داد. پشت صحنه سایت که دست توسعه دهنده است خیلی متفاوته و از نظر کارهایی که میتونه انجام بده و نحوه انجامشون تفاوتهای زیادی بین پلتفرم ها هست که باید بهشون دقت بشه.

منبع باز

این اصطلاح به یک خط مقسم اشاره داره که محصولاتی رو که در حوزه فناوری منتشر شده­اند جدا میکنه. این خط مقسم مربوط میشه به محرمانه بودن. مثل کوکاکولا که سعی میکنه فرمول تهیه محصولاتشو محرمانه نگه داره، بعضی از غولهای فناوری مثل مایکروسافت هم ترجیح میدن عملکرد داخلی اکثر محصولاتشونو برای خودشون حفظ کنند. ما به این نوع محصولات میگیم "منبع بسته" یا کد اختصاصی. این اولین رویکردیه که بوجود اومد.
دومین طرز تفکر مربوط میشه به جوامع منبع باز. اگه محصول یا پلتفرمی منبع باز باشه یعنی هر کسی میتونه به کدهاش دسترسی داشته باشه و ببینه دقیقا چطوری ساخته شده. اینطوری شرکتهایی مثل ما میتونن هر جای کار رو که مشتری میخواست تغییر بدن. ذات فناوری طوریه که دائما در حال تغییره، بنابراین به با باز نگهداشتن درهای برنامه های منبع باز به روی آدمای با استعداد، پلتفرمها میتونن همیشه در حال بهتر شدن باشند. در سراسر جهان، افراد عاشق فناوری ای هستند که دنبال حل مشکلات و پیشبرد علم به سمت جلو­اند. تو جهان منبع باز، پیروی یک نفر، پیروزی همه است.
دروپال یه پلتفرم منبع بازه و از منبع باز بودنش خیلی سود برده. این روزها، اکثر فناوری ها توسط جامعه منبع باز توسعه پیدا کرده­اند.

مبتنی بر PHP

PHP اسم زبان برنامه نویسی­ای هست که دروپال به اون زبون نوشته شده. بعبارت دیگه اگه بگیم پلتفرم مصالحیه که ساختمون ازش ساخته شده، زبون کدنویسی یه پلتفرم میشن مولکولهایی که اون مصالح رو بوجود آوردن. به جز PHP زبونهای دیگه ای هم وجود دارند و هر کدوم تو شرایط مختلف، متفاوت عمل میکنند. خیلی از مهندسان نرم افزار عاشق PHPاند چون استفاده ازش راحت­تر از زبانهای دیگه است، اما نسبت به زبانهای دیگه مثل روبی، C++ و پایتون کارهای کمتری میتونه انجام بده.
دروپال هم تنها پلتفرمی نیست که از زبون PHP استفاده کرده. خیلی از پلتفرمها و نرم افزارهای دیگه هم هستند که با PHP عملکردهاشونو اجرا میکنند، مثل وردپرس. دروپال و وردپرس رقیب همند اما زبون برنامه نویسیشون یکیه. تا اینجا دیگه باید متوجه شده باشید که دروپال چیه. حالا اجازه بدید بریم سر این که ببینیم دروپال چه کارکردی برای شما و کسب و کارتون میتونه داشته باشه.

مزایای دروپال

کنترل پرمیشن­ها

دروپال به ادمین­هاش امکان کنترل میده که بسته به کسب و کار شما خیلی مسئله مهمی میتونه باشه. برای سرمایه گذارهای بزرگ با ساختارهای سازمانی پیچیده، مدیریت اجازه ها (پرمیشن­ها) و امنیت گاهی خیلی سخت میشه. دروپال تو این کار از همه پلتفرمهای مدیریت محتوای دیگه بهتر عمل کرده و امکان مدیریت این رو به ادمین میده که بفهمه کی، چی رو تو سازمانشون مدیریت میکنه.
مدیریت اجازه برای چرخه امنیتی هر سازمانی خیلی مهمه. به خصوص برای سازمانهایی که با اطلاعات حساس سر و کار دارن. به جز این برای بهره وری سازمان هم خیلی خوبه، چون مدیریت و ادمینها میتونن وظایف و مسئولیت های مختلف رو تقسیم کنند و هر کدوم رو به کسی بسپارند.

جهانی، عملکردهای پیش ساخته

حالا که میدونید پلتفرم منبع باز یعنی چی و منبع باز بودن چه مزایایی به همراه میاره، بدونید این هم یکی از همون مزایاست. چون دروپال منبع بازه، به سختی ممکنه عملکردی پیدا کنید که قبلا یکی نساخته باشدش. بعنوان یه توسعه دهنده، این مسئله شغل ما رو خیلی آسون­تر میکنه و تو زمان و هزینه ها صرفه جویی میشه.
درست مثل افزونه های وردپرس، دروپال هم ماژول داره. یه عده ای هستند که ماژولهای رو توسعه میدن و تست میکنن تا بروشور عملکردهای گسترده و روز بروز در حال گسترش دروپال رو تکمیلتر کنند. در حقیقت جامعه منبع بازه دروپال یکی از خلاق ترین و مجهزترین های جهانه. به همین دلیل بین سیستمهای مدیریت محتوایی که تا حالا ساخته شده، از نظر تطبیق پذیری، مقیاس پذیری و عملکرد داده محور، به بقیه رهبری میکنه.

شخصی سازی آسان

ما تو دارکوب اعتقاد داریم هیچ دو شرکتی مثل هم نیستند. دروپال به شرکتهایی مثل ما کمک میکنه که براحتی عملکردهایی که میخواهیم رو پیدا کنیم و به همون اندازه که هر شرکتی خاص و متفاوت هست، اونها رو خاص و مخصوص شرکتها بسازیم. رابط کاربری دروپال امکان این شخصی سازی رو بالاخص به لطف ابزاری به اسم hooks بوجود میاره. دروپال از این ابزار به عنوان نقاط تزریق عملکردهای شخصی سازی شده استفاده میکنه. این قطعات عملکردی بیشتر بخاطر اینکه امکان تعامل با سایر تنظیمات داده­های مبتنی بر دروپال رو بوجود میارن معروف شدند.
اینجا هم دوباره این پلتفرم به داد توسعه دهنده ها میرسه و تو وقت و هزینه هاشون صرفه جویی میکنه. دیگه مجبور نیستیم خودمون برای هر عملکردی که میخواهیم از ابتدا کدنویسی کنیم، با دروپال کارمون جلو میفته و مشتریهامون هم میتونن به اون هویت دیجیتالی که همیشه آرزوشو داشتن برسن.

میتونید کار باهاش رو یاد بگیرید

درسته که میگن، باید توسعه دهنده باشید تا بتونید از همه این امکانات بهره ببرید. اما به احتمال زیاد خواننده های این مقاله توسعه دهنده نیستند چون به امید افزایش اطلاعاتشون از دروپال وارد شدند تا ببینن دروپال چه کمکی میتونه به کسب و کارشون بکنه.
هر کسی میتونه از دروپال به عنوان یه سیستم مدیریت محتوا استفاده کنه. رابط کاربری پیش فرض دروپال نسبت به سایر پلتفرم­ها ممکنه برای چشمهای آموزش ندیده یکم ترسناک به نظر بیاد، اما دارکوب میتونه این مشکل رو براتون حل کنه. تو دارکوب با داشبوردهایی برای مشتریهامون طراحی میکنیم که ظاهری ساده دارند و همه میتونن براحتی ازشون استفاده کنند. خوشحال میشیم شما رو آموزش بدیم تا خودتون و تیم­تون کارهای وب سایتتونو انجام بدید.

چه نوع شرکتهایی بهتره از دروپال استفاده کنند؟

دروپال هم مثل پلتفرمهای مدیریت محتوای دیگه یه سری مزایا و معایبی داره. این شغل شماست که باید مزایا و معایبش رو نسبت به شغل خودتون بسنجید تا تصمیم درستی بگیرید. امروز ما هم کمکتون میکنیم تا تصمیم بهتری بگیرید.
دروپال برای هر شرکتی کارهای بزرگی میتونه انجام بده اما برای بعضی از انواع شرکتها بهتر از بقیه است. اینجا چهار نوع از سازمانها و شرکتها رو که طبق تجربه چهارده ساله ما، دروپال براشون بهتره فهرست کردیم:

سازمانهای آموزشی

مدارس و آموزشگاه ها میتونن از استفاده از دروپال خیلی چیزها بدست بیارن. چون ساختار سازمانی موسسات آموزشی پیچیده است و رنج متنوعی از دپارتمانهای بزرگ و کاملا جدا از هم رو شامل میشه حفظ امنیت و پرمیشنها. برای مدیران مدارس مسئله دشواریه که با دروپال مشکل حل میشه.
ادمین باید بتونه هر روز، بین دپارتمانها و بخش های مختلف هر سازمان، به صورت فعالانه کنترل داشته باشه که با دروپال این امر میسر میشه. اگه میخواهید سیستم مدیریت محتواتونو به دروپال تغییر بدید، دارکوب میتونه کمکتون کنه. کافیه با دارکوب تماس بگیرید تا متخصصان ما بهتون کمک کنند.

سازمانهای بهداشتی-درمانی

دروپال به دو صورت میتونه به سازمانهای درمانی کمک کنه. اولیش از نظر امنیتیه. سازمانهایی که تو بخش بهداشت و درمان کار میکنند باید اطلاعات شخصی بیمارهاشونو حفظ کنند. دروپال هم یکی از امن ترین پلتفرمهای موجوده، حتی از رقبای دیگری که اونها هم مبتنی بر PHP هستند (مثل وردپرس) امن­تره. اولین دلیلش هم در نحوه کدنویسی دروپاله که نسبت به سایر پلتفرمها مدرن تره. دوم هم چون دروپال سهم کمتری از بازار رو به خودش اختصاص داده و برای هکرها نمی ارزه که وقت و منابعشون رو صرف یاد گرفتن روش هک کردن دروپال بکنند.
دومین دلیلی که میگم دروپال برای شرکتهای بهداشتی و درمانی مناسبه، روش تعامل این پلتفرم با داده های بزرگه. دروپال بخاطر عملکرد داده محورش به عنوان یکی از بهترین پلتفرمها شناخته شده و ابزار داده محوری داره که برای شرکتهای بهداشتی فوق العاده مناسبه. اما اگر هم میخواهید ابزار شخصی سازی شده ای برای داده هاتون توسعه داده بشه، متخصصان دارکوب میتونن براتون این کارو انجام بدن. ما همین الآن هم مشتریهایی از شرکتهای بهداشتی و درمانی داریم که میتونید از قسمت مشتریهای سایتمون مشاهده کنید.

سازمانهای دولتی

سازمانهای دولتی اگه از دروپال بعنوان سیستم مدیریت محتوا استفاده کنند، خیلی چیزها بدست میارن. چون سازمانهای دولتی برای کارهاشون امنیت فوق العاده ای لازم دارند و باید بتونن کنترل سازمانی دانه­ای داشته باشند. خیلی از سازمانهای دولتی در حال حاضر از دروپال استفاده میکنند. حتی سایت کاخ سفید هم روی دروپال ساخته شده. دیگه این خودش بیانگر امنیت مناسب دروپال برای دولتهای دیگر جهانه.
همون شیوه کدنویسی خاص دروپال که گفتیم اونو برای سازمانهای آموزشی و بهداشتی-درمانی مناسب کرده، باعث شده برای سازمانهای دولتی هم امنیت مناسبی داشته باشه. علاوه بر این، بخاطر اینکه نسبت سایتهایی که روی دروپال ساخته شدند نسبت به سایر پلتفرمها کمتره، هکرهای کمتری به نفوذ به این سایتها تمایل نشون میدن. این دو تا دلیل، به علاوه توانایی مدیریت امنیت، پرمیشن­ها و کنترل سریع و مؤثر همه گویای این مسئله است که دروپال برای سازمانهای دولتی میتونه مناسب باشه.

صاحب امتیازهای بزرگ

دروپال ویژگی­ها و مزایای خیلی خوبی داره که برای مدیریت این نوع از سرمایه گذاری مناسبه، که کمترینش از نظر امنیت و کنترل سازمانی است. اما به جز اینها، دروپال برای این مدل شرکتها یه چیز ویژه هم داره که خیلی ارزشمندش میکنه و اون اینه که یه جورایی فروشگاه آنلاینه.
درپال عملکرد فروشگاهی خیلی خاصی داره که خیلی از صاحب امتیازها بهش احتیاج دارند. ابزار مالی این پلتفرم به شرکتها کمک میکنه تا محصولاتشونو به سراسر جهان عرضه کنند. در واقع برای چنین شرکتهایی استفاده از دروپال مناسبه و این شرکتها هر چی بزرگتر باشند، دروپال بیشتر به دردشون میخوره! شما چرا از این همه مزیت بهره نبرید؟ اگه سوالی دارید با دارکوب تماس بگیرید و بپرسید.  

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز