تصورات غلط درباره طراحی و توسعه سایت

رتبه بندی کاربر: 0 / 5

PLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

این روزها دیگه وب سایتها فقط وب سایت نیستند. الآن وبسایتها بیشتر از قبل برای بازاریابی شرکتها و میزان فروششون مهم شدند. همه شرکتها در هر اندازه ای به موفقیتشون در دنیای آنلاین و در نتیجه به متخصصان وب وابسته اند.
اما با وجود همه این اهمیتها و وابستگی­ها، همچنان تصورات غلطی درباره طراحی و توسعه سایت وجود داره که حالا به هر دلیلی – که دلایلش زیادم هست – خیلی از مالکان سایتها رو به اشتباه میندازه و از همه مهمتر اینکه درباره طراح­ها، شرکتها و پروسه طراحی وب تصورات غلطی براشون بوجود میاره.
این مقاله تصمیم داره از بعضی از این تصورات غلط پرده برداره و واقعیت رو بهمون نشون بده.

1- کار ساده­ایه – هر کسی میتونه وب­سایت بسازه

اینطور نیست. طراحی و توسعه وب کار آسونی نیست. سایتهای زیادی ساخته شده­اند که ظاهری ساده و ابتدایی دارند یا به نظر میاد بدون زحمت و دردسر به اینجا رسیدند، اما واقعیت اینه که 99 درصدشون بدون تلاش و سپری کردن یه پروسه مناسب نمیتونستنند به چیزی که الآن هستند تبدیل بشن.
هر امکان و ویژگی­ای که روی سایت میذارید باید کاملا درست اجرا بشه تا بتونه اهداف سایت رو تأمین کنه و نه تنها سایت بلکه اهداف شرکت رو هم. بعد اون باید به طراحی اون عنصر بپردازیم و اطمینان حاصل کنیم که کار باهاش راحته، خواناست و دسترس پذیره و بعد هم مسائل مربوط به توسعه­اش هست، یعنی ببینیم سرعت سایت رو پایین نیاره، از تکنیک­های کدنویسی بدرستی استفاده کرده باشه و روی نمایشگرها و دستگاه­های مختلف درست کار کنه. همه اینها برابره با دهها (حتی شاید صدها) ساعت کار و تلاش.

2- طراح­های من باید کاری رو انجام بدن که من بهشون میگم

درک میکنم که شما میگید من طراح رو استخدام کردم و بهش پول میدم، پس باید هر کاری میگم بکنه. اما با اینکه دوست ندارم باهاتون مخالفت کنم، مجبورم بگم این خواسته خیلی هم درست نیست.
شما نباید طراح استخدام کنید که بهش بگید چی کار کنه، بلکه طراح رو بخاطر تخصصش در طراحی وب و بازاریابی دیجیتال استخدام میکنید. کار طراح اینه که تشخصیص بده از چه طریق میتونه به اهداف بهتری برسه و کمک کنه کسب و کارتون موفق بشه و پول بیشتری دربیارید.
البته منظورم این نیست که نمیتونید پیشنهاد هم بدید یا نسبت به کارهای انجام شده بازخورد بدید، اتفاقا اینها برای پیشرفت پروژه ضروری­اند. اما مدیریت انحصاری یا پذیرا نبودن نسبت به ایده­ها و تخصص متخصصینی که استخدام کردید در نهایت به ضرر خودتون تموم میشه. بهشون اعتماد کنید، اونها کارشونو بلدند، دانش این کارو دارند و میدونید چطوری ترافیک رو به سایتتون بکشونن و بازدیدکننده­ها رو به کاربر دائم و مشتری تبدیل کنند. اگر هم دیدید بلد نیستند، شرکت طراح­تونو عوض کنید.

3- شرکت/طراح/توسعه دهنده من باید فورا به خواسته های من جواب بدن

همونطور که شما دوست دارید به وقتتون احترام بذارن، گروه طراحی شما هم دوست دارن به وقتشون احترام گذاشته بشه. هرکس سبک و شیوه خودشو تو کار کردن داره، دلیل نمیشه چون شما از 5 صبح تا 7 شب سر کارید و بهشون پیام میفرستید، اونها هم مجبور باشن جواب بدن.
ضمنا احتمال این هم وجود داره که تیم طراحیتون علاوه بر پروژه شما، پروژه­های دیگه­ای هم گرفته باشند. فقط تعداد کمی از شرکتها هستند که هر بار فقط یه پروژه بزرگ برمیدارن، حتی اونها هم ممکنه کارهای دیگه­ای به جز کار شما داشته باشند. واقع­بینانه نیست که توقع داشته باشید بلافاصله بهتون جواب بدن.
به جاش شرکتتونو بشناسید و ببنید چه ساعتهایی میتونید توقع پاسخگویی داشته باشید، مثلا ما تو دارکوب سعی میکنیم تو ساعات اداری که از 8 صبح تا 5 عصره پاسخگو باشیم و به ندرت پیش میاد که نتونیم جواب بدیم. حالا شرکتهای دیگه هم ساعتهای خودشونو دارن که ممکنه بیشتر یا کمتر باشه. فقط در صورتی که پاسخگویی طراح بیشتر از چند روز طول کشید میتونید نگران بشید.

4- وب سایت من کامل شده، پس دیگه کار تموم شده

یه وب سایت هیچ وقت تکمیل نمیشه. وب همیشه در حال تغییر و دگرگونیه. وب سایتها باید دائما بروزرسانی بشن- حتی شده برای مقاصد امنیتی – تا بتونن با بهترین و مدرن ترین روشها، مدها و فناوری­های روز پیش برن.
بروز نگهداشتن سایت هم مسائل مربوط به خودشو داره. ممکنه بعضی چیزهاش در لحظه زیاد مهم نباشه اما یه چیزای دیگه­ای مشکلات اجتناب ناپذیری بوجود بیاره. منظورم اینه که اینطور نیست که بگید اگر سایتتون به این مشکل برخورد، این کاری انجام بدید. اصلا مشخص نیست.

5- سایتم کامل شده، بازدیدکننده­ها دسته دسته میان!

بعضی ها فکر میکنند همین که سایتو بسازن دیگه بازدیدکننده ها خودشون میان.
متاسفانه اینطور نیست، تصور قشنگیه ولی واقعیت چیز دیگه­ایه.
مردم از کجا باید بدونن شما سایتتونو راه انداختید؟ از اون مهمتر، صرف راه اندازه یه سایت، شما رو از تلاشهای بازاریابی بی نیاز نمیکنه یا حداقلش اینه که نباید اینطور باشه. سایت شما مرکز بازاریابی­تونه.
وب سایتتون – و کسب و کارتون – رو باید تبلیغ کنید. بعضی از شرکتهای طراحی وب مثل شرکت دارکوب کار بازاریابی هم انجام میدن ولی بعضی ها نه. در هر حال باید برای رشد کسب و کارتون یه گروه تلاش کنند و بازاریابی خوب رو با بهینه سازی وب سایت ترکیب کنند تا نتیجه خوبی از آب دربیاد. فکر نکنید قراره سایتتون بلافاصله بعد از راه اندازی براتون برگشت سرمایه داشته باشه – باید بیشتر روش کار کنید.

6- من میتونم از هر سایتی که خوشم میاد کپی کنم

اگه فکر میکنید فلان سایت خیلی خوبه، بذار منم همین کارو بکنم، سخت در اشتباهید. این کار غیرقانونیه و از اون مهمتر روش خوبی نیست و به نتیجه نمیرسه.
شما فقط میتونید از سایتهای دیگه – از جمله سایت رقیبتون – الهام بگیرید (حتی میتونید از کارهایی که خوب انجام ندادند هم ایده بگیرید که برای خودتون درست انجامش بدید). کپی کردن کار دیگران، نشون میده شرکتتتون شخصیت مشخصی برای خودش نداره. به این ترتیب شرکت یا برند شما هم مثل بقیه میشه و خودش نمیتونه متمایز و مشخص جلوه کنه و در نتیجه شما هیچ برتری­ای نسبت به سایر شرکتها نخواهید داشت و مشتریها دلیلی نمیبینن که بخوان شما رو به سایت رقیب ارجحیت بدن.

7- طراحی وب نباید انقدر گرون باشه

معلوم نیست این تصور از کجا بوجود اومده اما در هر حال برای همه توسعه دهنده ها و طراح­ها خیلی ناراحت کننده­است. ممکنه وقتی یه سایت خاص، ساده و زیبا رو میبینید فکر کنید خیلی آسونه و ساختنش هزینه­ای نداره.
اما با این تصور در واقع اون استعداد و مهارتی رو که تونسته این ظاهر زیبا، خاص و پول­ساز رو بوجود بیاره نادیده گرفتید. طراح­های خوب علاوه بر اینکه به زیبایی ظاهری سایت فکر میکنند، برندتونو هم توسعه میدن و براتون بازاریابی میکنند و تحت این بازاریابی پول بیشتری به جیبهاتون سرازیر میکنند (حتی اگه مستقیما روی سایتتون فروش نداشته باشید هم این امر محقق میشه).
به جای اینکه به قیمت بالای طراحی سایت نگاه کنید به سرمایه ای که دارید ذخیره میکنید فکر کنید. در طول زمان این سرمایه بهتون برمیگرده، مگر اینکه سایتتون فقط بخواد حکم بروشور داشته باشه یا یه اشکال دیگه ای باشه.

8- سایت من باید فقط درباره من و شرکتم باشه

اینطور نیست! سایتتون باید درباره بازدیدکننده­هاتون باشه – درباره مردمی که میتونن تبدیل به مشتری­هاتون بشن.
البته قطعا شعار و تصاویر سایتتون همه باید شخصیت برند و شرکتتون رو انعکاس بدن اما نباید طوری این کارو انجام بدید که به مخاطب القا کنید چقدر مهم و بزرگید. اینو بذارید برای صفحه "درباره ما".
به جای اینکارها یه متن بنویسید با این نیت که بتونید بازدیدکننده رو سرگرم کنید و توجهشو جلب کنید و در نهایت هم به مشتری تبدیلش کنید و در عین حال نباید زیادی مثل فروشنده ای به نظر بیایید که میخواد هر طور شده یه چیزی بفروشه، بلکه طوری تبلیغ کنید که مخاطب قبول کنه این کالا یا خدمات براش مفیده و به نفعشه.

9- هر تغییری که میخوام روی وبسایتم اعمال کنم باید رایگان انجام بشه

تصور کنید یه ماشین بخرید. یه گارانتی هم بهتون میدن که یه زمان محدودی داره. حالا فرض کنید بعد از اینکه مدت گارانتی تموم شد، بخواهید روغن ماشینتونو عوض کنید، باد تایرهاشو تنظیم کنید و یه سری خدمات دیگه همه هم رایگان بگیرید.
خب اگه اینو بخواهید بهتون میخندند. پس چرا از یه شرکت طراحی وب همچین توقعی داشته باشیم؟
خیلی از شرکتهای طراحی وب یه مدت گارانتی پشتیبانی میدن که زمانش از بعد از راه اندازی سایت شروع میشه. طی این مدت اگه هر مشکلی پیش بیاد، بدون هیچ هزینه­ای مشکل رو حل میکنند اما باید مشکلاتی که شامل گارانتی این مدت میشه توی قرار داد قید بشن.

10- سایت من تکمیل شده، میخوام صرفه جویی کنم و نیازی به نگهداری ندارم

باز هم همون مثال ماشین رو میزنم، اگه به طور منظم مواظب ماشینتون نباشید (روغنشو عوض نکنید، باد لاستیک­هاشو تنظیم نکنید و غیره)، بالاخره یه زمانی مشکلاتش سرتون میاد و مطمئن باشید هزینه­اش از هزینه های نگهداری هم بیشتر میشه. سایت هم هیچ فرقی نمیکنه.
فناوری داره با سرعت بالایی تغییر میکنه، به خصوص به لحاظ مسائل امنیتی (در مورد شماره چهار توضیح دادم). اگه بروزرسانی­هارو عقب بندازید بالاخره براتون دردسر درست میشه. سایتتون دیگه با مرورگرهای جدید کار نمیکنه یا شاید بعضی از عملکردهای مهمش خراب بشن (این مسائل رو دیدم که اتفاق افتاده).
به جای اینکه به زمان وقوع این مشکلات فکر کنید، بهتره دست به کار بشید. اگه شرکتی که سایتتونو طراحی کرده خدمات نگهداری ارائه نمیده از یه شرکت دیگه بخواهید براتون این کارو انجام بده. اگر دوست داشته باشید میتونید با شرکت ما (دارکوب) هم تماس بگیرید.

11- سایت من باید در تمام مرورگرها یکسان دیده بشه

یه زمانی یادمه فقط دو تا مرورگر بیشتر نداشتیم و گوشی هوشمند هم هنوز نیومده بود.
حتی اون موقع هم تقریبا همه آدما فکر میکردند سایتها باید روی همه مرورگرها یکسان دیده بشن. صادقانه بگم، اون موقع میشد هر دو رو با هم داشت، هم فناوری مرورگر و هم حالت HTML.
اما این روزها حداقل چهارتا مرورگر معروف داریم که هر کدوم موتور رندرهای متفاوتی دارند. اگه بخواهیم دقیقتر هم بررسی کنیم، همه از بروزترین نسخه مرورگر استفاده نمیکنند و ضمنا گوشی های هوشمند رو هم یادمون نره. اینجا هم به مرورگرهای سه تا از گوشیهای معروفتر نگاه میکنیم که هر کدوم با روشهای مختلفی از کدها رندر میگیرن.
اینم یادآوری کنم که بعضی از مرورگرها فونتها رو هم متفاوت رندر میگیرن.
وقتی از نزدیک به قضیه نگاه میکنیم، غیر ممکنه که وب سایتی روی همه مرورگرها یکسان دیده بشه. اصلا همچین چیزی نداریم.
سازگاری های لازم باید صورت بگیره، اما من فکر میکنم باید راجع بهش یه جور دیگه فکر کنیم. مشکل این طرز فکر اینه که ما روی شکل ظاهری وبسایت تمرکز میکنیم در حالی که محتوای سایت از طراحیش مهمتره. محتواست که مخاطب رو روی سایت نگه میداره و قانعش میکنه که اقدامی انجام بده. بنابراین اگه محتواتون روی همه مرورگرها و پلتفرم­ها یکسانه نگران نباشید.

12- من برای سایتم نویسنده لازم ندارم

اکثر مردم میتونن بنویسن. بعضی­هاشونم خوب مینویسن، اما هر کسی هم نمیتونه نویسنده خوبی باشه.
مثلا من میدونم چطوری از چکش و ابزارهای الکتریکی استفاده کنم، میتونم دستورالعملهاشونم بخونم اما این به این معنی نیست که میتونم خودم کابینت­های آشپزخونمو نصب کنم. البته میتونستم ولی قطعا اون نتیجه مطلوبی رو که یه متخصص میتونه به دست بیاره هیج وقت بدست نمی­آوردم.
در مورد وب سایت هم همینطوره. خیلی از مدیران صنایع فکر میکنن استخدام نویسنده خرج اضافیه و منطقشونم اینه که وقتی خودم میتونم بنویسم، دیگه چرا نویسنده استخدام کنم.
اما نویسنده های وب سایت، نویسنده معمولی نیستند. این افراد آموزش دیدند تا متن رو متقاعدکننده بنویسند و مخاطب رو به خرید یا انجام کاری ترغیب کنند. علاوه بر این، متن نوشته شده باید بتونه شعار برندتونو به گوش همه برسونه و بهش شخصیت بده. هر کسی نمیتونه همچین متنی بنویسه.

13- میتونم برای تصاویر وب سایتم از گوگل استفاده کنم

لطف از این تنبلی بازی­ها درنیارید. ضمنا این کار غیرقانونی هم هست.
یه حق کپی رایتی هم هست که باید رعایت کنید و اگه رعایت نکنید در بهترین حالتش یه نامه هشدار دریافت خواهید کرد. اما همینشم خجالت آوره. از اون بدتر اینه که بخاطر استفاده از تصاویر تحت حق کپی رایت مجبور بشید جریمه بدید. به جای این کارها یکم پول خرج کنید و از سایتهایی که فروش عکس دارند، عکس بخرید یا میتونید یه عکاس استخدام کنید.

14- کاربر اسکرول نمیکنه و به همین دلیل باید همه چیز بالای سایت قرار بگیره

این تصور غلط حداقل یک دهه­ای هست که وجود داره. اما در واقع همه اسکرول میکنند، اصلا اسکرول کردن صفحه بخشی از وبگردیه.
کاربرها حتما برای خوندن مطالبتون اسکرول میکنند، به شرط اینکه سایتتون به اندازه کافی جذابیت داشته باشه براشون. به خصوص روی موبایل که همه چیز روی اون نمایشگرهای کوچیک قابل نمایش نیست، توجه به این مسئله مهمتر میشه.
نباید زیادی نگران اسکرول نشدن صفحه باشید و به جاش روی تولید محتوای خوب و سرگرم کننده تمرکز کنید.

15- سایتم باید برای 5 سال یا حتی بیشتر دووم بیاره

وب و فناوری­های مربوط به اون به طرز دیوانه کننده ای سریع تغییر میکنه. مدهای طراحی و بازاریابی هم تغییر میکنند. بعضی ها نابود میشن و بعضی ها تبدیل به تاکتیک و روش کار میشن و دیگه از حالت مد بودن درمیان.
چون این تغییرات مداومند، اینکه توقع داشته باشید سایتتون بیش از 5 سال دوام بیاره یکم غیرواقع بینانه است. مثل این میمونه که شلوارهای دمپاتونو نگهدارید به این امید که دوباره یه زمانی مد بشه.
وب هم دائم در حال تغییره، کسب و کار شما هم همینطور و وب سایتتون هم بخشی از همین مجموعه است. سایت که بروشور نیست – هر چی باشه وب راحتتر از کاغذ پرینت گرفته شده میتونه تغییر کنه. به جای اینکه فکر کنید همینکه سایت رو راه انداختید دیگه کارها تموم شده، بطور دائم تحلیلش کنید و وقتی به نظرتون مناسب اومد تغییرات رو اعمال کنید تا نرخ تبدیل مشتریتون بالا بره.
بد نیست هر دو یا سه سال سایتتونو بازسازی کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز