چگونه پروپزال طراحی سایت بنویسیم؟

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

این که شما نوشتن طرح پیشنهادی طراحی وب رو دوست دارید یا نه مهم نیست! بالاخره یکی از مواردی است که باید انجام بدید. البته مطمئین بشید که درست انجامش دادید. تو این مقاله میخوایم شما رو با ضرورت نوشتن RFP آشنا کنیم و مواردی که بتونه شما رو در نوشتن یه طرح پیشنهادی بهتر کمک کنه ذکر میشه

 

چرا نوشتن یهRFP خوب لازمه؟

ممکنه از خودتون بپرسید که آیا من باید پیشنهاد طراحی وب یا برآورد طراحی وب رو بفرستم؟

وقتی که پروژه ها نسبتا کوچک هستند، اکثر طراحان وب راه آسون رو انتخاب می کنن. اونها به جای نوشتن یک طرح کلی طراحی وب سایت، سعی میکنن طرح وب سریعی از برآورد کارشون داشته باشن.

فکر و ذکرتون پولی که میخواید پرداخت کنید نباشه، نه اینکه واستون مهم نباشه ها ولی قطعا نتیجه ای که از کار میگیرید باید واستون مهمتر باشه.

البته ما دارکوبیا هم به جای اینکه شما را با هزینه های زیاد بترسونیم، سعی می کنیم شما رو با مشکل واقعیتون روبرو کنیم تا بتونیم راه حل ارزشمندی در اختیارتون بذاریم.

خب واسه ی نوشتن پروپزال سعی کنید بی حوصله نباشید و همه ی مواردی رو که تو این مقاله توضیح دادیم بخونید.

 

1-مشکلی که مشتری هاتون با اون مواجه هستن رو بیان کنید

این مورد چالش برانگیزترین بخش پیشنهاد وب سایت است. شما باید مشکل واقعی مشتری رو درک کنید.

مشتری بیشتر مواقع حوصله ی بحث کردن در مورد مشکلش رو نداره و با بیان مسئله ش مشکل داره.برخی از صاحبان کسب و کار، به ویژه افرادی که درکی از بازایابی و مسائل فنی ندارن احتمالا نمیدونن مشکل چیه.

مشکل واقعی اونها رو پیدا کنید. این کاملا چالش برانگیزه اما ضروری است. کل پیشنهادات شما حول مشکلاتی میگرده که شما درصدد رفع اونها هستید.

  

2-مساله ی خودتون رو پیشنهاد بدید

وقتی که شما مشکلتون رو تعریف کنید، ما می تونیم راه حلهای آن رو از طریق طراحی وب شروع کنیم.

این مهم است که همیشه هر پیشنهاد طراحی سایت به تعریف مشکل برگردد.

اگه شما نیازهاتون رو بیان کنید به این ترتیب ارزش پولی که در طراحی وب سایت صرف شده است به شما برمیگردد.

این بخش از پیشنهاد وب سایت شما بسیار مهم است. به این ترتیب ما میتونیم یک راه حل قابل دستیابی ارائه بدیم که نیازهای شما رو بهبود ببخشد. ما سعی میکنیم این کار رو عالی انجام بدیم تا هزینه هایی که صرف می کنید بعدا واستون سوددهی داشته باشه و به یه سرمایه تبدیل بشه.

 

3-اطلاعات تماس شرکتتون رو در اختیار شرکت مورد نظر طراحی وب بذارید

این به همان اندازه که به شرکت شما مربوط است به ما یا هرکس دیگه ای که میخواد سایتتون رو طراحی کنه هم مربوطه. اطلاعات تماس خود رو کامل وارد کنید. مطمئن باشید که پیشنهاد شما برای یک فرد خاص با نوشتن اسم اون ساخته شده است.

 

4-دید کلی خودتون رو به پروژه بیان کنید

امید و آرزوهای خودتون رو بیان کنید. بگید که چه اهدافی دارید. این کار رو حتی با نوشتن یه پاراگراف کوتاه هم میتونید انجام بدید.

اگه وب سایت دارید خیلی ساده وضعیت سایت فعلی خود رو بنویسید و به ما یک دید کلی از آنچه که پروژه در پی دارد، ارائه بدید. سعی نکنید خیلی رسمی و سیاسی صحبت کنید. دقیقا همونطور که می خواید پروژه رو برای یه دوست توصیف کنید، بنویسید.

 

5- خودتون رو معرفی کنید

این بخش شما رو به ما معرفی می کنه. به همین دلیل، بهتره در مقدمه گفته بشه. به طور خلاصه به ما بگید که چه کسی هستید، چه کاری انجام می دید، اندازه شرکت و آدرس فعلی خودتون رو بنویسید و بگید چشم انداز و ماموریت کلی شرکت شما چیه.

 

6- اهداف پروژه

این بخش محلی برای فهرست کردن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما برای پروژه و نیز انگیزه شما برای سرمایه گذاری در وب سایت است. هدف این است که به این سوالات پاسخ دهید: "چرا شما اینجا هستید؟" آیا وب سایت شما قدیمی شده است؟ آیا خط خدمات و یا خط تولید خود رو گسترش دادید؟ آیا شما به بازار هدف خاصی بازاریابی می کنید؟ آیا شما در حال تلاش برای گرفتن کار هستید؟ آیا فکر میکنید سایت الانتون به فروش کافی منجر نمیشه؟ به ما بگید چی میخواید به دست بیارید.

 

7- پارامترهای فنی

اگه شما نیازمندیهای فنی پروژه رو میشناسید،باید به ما بگید. این پارامترها از چیزای ساده مثل تعداد صفحات و پوسته های منحصر به فرد مورد نیاز شما؛ نیاز شما به هاست یا به یک دامنه و یا به پارامترهای پیشرفته تری مثل نیاز به برنامه نویسی در یک زبان خاص است؛ سایت فعلی شما در php، .net، asp، fusion etc است؛ آیا به پایگاه داده نیاز دارید؛ آیا برای داشتن یک پلت فرم تجارت الکترونیکی اختصاصی مجوز دارید. اگر براتون مهم نیست، با ما هم در میان بذارید. این کار دست طراح شما رو باز میذاره و بهش اجازه میده تا موارد مناسب کار شما رو انتخاب کنه که با این کار میتونید در پول و زمان خود صرفه جویی کنید.

 

8- نیازمندی های قابلیت استفاده از سایت

تست قابلیت اکثر مواقع در طراحی و توسعه وب سایت نادیده گرفته میشه. درست همانطور که شرکت ها محصولات جدیدشون رو از طریق گروه های متمرکز که به عنوان بخشی از فرایند تحقیق و توسعه است تست میکنن، یه وب سایت هم باید حداقل از یک مرحله پایه آزمایش قابلیت بشه تا ببینید که در عمل طراحی و ساخت اون چجوری کار می کنه.

 

9- پارامترهای فانکشنال

در شرایط عمومی، این بخش این سؤال رو مطرح می کنه که «از وب سایتمون چی میخوایم ؟» بهتره که ویژگی ها و قابلیت هایی رو که می خواید در سایت خود ببینید رو مشخص کنید؛ این می تونه چیزهایی مانند منطقه امن کاربران، فرم های تماس، کارکرد آپلود فایل، توسعه پایگاه داده برای ذخیره اطلاعات، سیستم مدیریت محتوا برای ویرایش محتوای خود، امکان تغییر در بخش ادمین ، فرم ثبت نام خبرنامه، وبلاگ ها، بخش های خبری، انجمن های گفتگو، سوالات متدوال یا پایگاه دانش یا تجارت الکترونیک برای فروش محصولات باشه.

 

10- راهنمای طرح پیشنهادی

این جایی است که شما از ما سوالاتی میپرسید و به ما میگید که چجوری  پیشنهاد خودتون رو باید ارائه بدید. به عنوان مثال، بسیاری از RFPها از طراحان میخوان که تجربیات خودشون رو شرح بدن، نمونه کارشون رو نشون بدن، یک طرح فرآیندی برای پروژه یا لیستی از منابع رو ارائه بدن. بسیاری از اینها چیزهای اساسی هستن که باید در وبسایت طراح شما موجود باشه، و احتمالا هم اکنون بخشی از طرح پیشنهادی شماست.

 

11- بودجه

این یه مورد دیگه است که تعداد زیادیتون نادیدش میگیرید. ما می دونیم که احتمالا میخواید بودجه ی کمتری برای این پروژه در نظر بگیرید. اما ممکنه کارساز نباشه. شاید خیلی از شرکتها هزینه های نجومی ای از شما انتظار داشته باشن اما ما دارکوبیا واقع بین هستیم و تلاش می کنیم تا شما رو راضی نگه داریم. پس با خودتون صادق باشید، بودجه ای که واسه این کار در نظر گرفتید رو صادقانه بگید حتی اگه کم باشه. اما اگه هیچ بودجه ای در اختیار ندارید پس برای این کار آماده نیستید و باید طرح کسب و کار شما بودجه ای برای بازاریابی و توسعه ی هویت شرکت داشته باشه. 

 

12-چارچوب زمانی

اگر شما یک تاریخ مشخص برای اتمام این پروژه در نظر دارید، به ما اطلاع بدید. به همین ترتیب، اگه سررسید دارید، ما هم باید از اون باخبر بشیم. البته باید منطقی باشید و بدونید که شما تنها نفری نیستید که درخواست طراحی دادید. پس شتاب زده عمل نکنید و زمان غیرمعقولی هم برای اتمام پروژه درخواست ندید.

 

13- نقشه ی سایت

یکی از دلایل اصلی که افراد دارکوب رو برای طراحی مجدد انتخاب میکنن، فراتر از زیبایی شناسی بصری، این است که محتوا به اندازه کافی سازمان یافته نیست یا به راحتی دیده نمیشه. همانطور که طرحهای بصری توی پذیرش بازدیدکنندگان از شرکت شما تاثیر داره، طراحی اطلاعاتی هم به نوبه خودش تاثیرگذاره.  

Sitemap به شما کمک خواهد کرد تا مشخص کنید کدام یک از مطالب باید جدید نوشته بشه و چه چیزی از سایت موجود میتونه منتقل بشه. چون ممکنه بسیاری از اون مطالب قدیمی یا بی ربط باشد، بنابراین باید یه کپی جدید نوشته بشه. این رو مطرح کنید که آیا تیم خودتون قراره این کار رو انجام بده یا از تیم طراحیتون این درخواست رو دارید.

 

14-دامنه ی کاری

در اینجا باید جزئیات بیشتری در مورد پروژه ارائه بدید. تا آنجا که می تونید، تمام خدماتی رو که می شناسید توصیف کنید. برای مثال، با یک پروژه طراحی مجدد وب، شما ممکن است به موارد زیر دقت داشته باشید:

·        مدیریت پروژه

·        استراتژی محتوا

·        کپی رایتینگ

·        تصویر

·        طراحی اطلاعات

·        طراحی بصری

·        بهینه سازی موتور جستجو

·        برنامه نویسی فرانت اند  /HTML) انیمیشنCSS/)

·        برنامه نویسی بک اند(CMS،API های شخص ثالث)

·        نرم افزار سفارشی یا توسعه برنامه

·        بهینه سازی موبایل

·        تست و تضمین کیفیت

·        آموزش نرم افزار

 

15- پشتیبانی مدارم

وقتی پروژه وب انجام و راه اندازی می شه، چه اتفاقی می افته؟ این خیلی عادیه که بخواین توی قرارداد از سایت شما پشتیبانی بشه، بهتون آموزش داده باشه، سایتتون توسعه داده بشه یا حتی هر سه مورد انجام بشه. در واقع، راه اندازی یک وب سایت تنها آغاز یک فرآینده. توی این قسمت هم میتونید به دارکوب اعتماد کنید. ما میتونیم خدمات کاملی به شما ارائه بدیم که نه تنها سایت رو طراحی می کنیم بلکه پا به پای شما میایم تا بتونید ارزشهای مورد نظرتون رو به حداکثر برسونید.

 

16- تجزیه و تحلیل

چه برنامه ای برای دنبال کردن بازدیدکنندگان سایتتون و بهبود محتوای اون دارید؟ باید از طراح مورد نظر بخواید بعد از اجرای پروژه برای رسیدن به این اهداف راهنماییتون کنه. گوگل آنالیتیکس به خاطر مجانی بودن و کارکرد خوبش یکی از بهترین راه حلهاست.

 

17- میزبانی وب

آیا در حال حاضر هاست خاصی مد نظر دارید؟ اگر چیزی تو ذهنتون نیست، گزینه های موجود رو از طراح بپرسید. اون قطعا دید خوبی راجب اونا داره. به عنوان مثال، برای پروژه های وردپرس ما از WP Engine استفاده می کنیم که به طور خاص برای عملکرد وردپرس تنظیم شده است. چه کسی بک آپ سایت رو مدیریت می کنه؟ آیا یک فرایند خودکار برای فایل ها و پایگاه داده وجود داره؟ آیا این شامل طرح میشه، یا باید هزینه ی بیشتری پرداخت کرد؟

 

18- نمونه سایت

از خودتون بپرسید چه وبسایتی رو دوست دارید و چرا؟ این می تونه یه تجربه کلی یا خاص از قسمتی از سایت یا حتی تصاویر اون باشه. اگه سایت خاصی مد نظرتون بود حتما اون رو با طراح مطرح کنید.

 

19-معیار انتخاب

هر شرکتی ممکنه نقات قوت و توانایی های متفاوتی داشته باشه. بعضی شرکتها افتخارشون هزینه های پایینشونه و بعضیا هم کیفیت بالاشون. واسه خودتون مشخص کنید که دنبال چی هستین، کیفیت واستون مهمتره یا پول...

 

نوشتن یه طرح پیشنهادی خوب خیلی هم سخت نیست البته اگه بدونید چی باید توش بنویسید. سعی کنید قبل از نوشتن از چند نفر که از شما واردترن راهنمایی بگیرین. بی گدار به آب نزنید و تمام جنبه ها رو در نظر بگیرید. به این فکر کنید که اگه طرح خوبی پیشنهاد ندین آینده ی کاریتون ممکنه به خطر بیفته. اون طراح بیچاره توانایی خوندن ذهنتون رو که نداره! ممکنه موارد دیگه ای هم وجود داشته باشه که اینجا ذکر نشده. پس می تونید سایر مقالات سایت دارکوب رو راجع به این موضوع بخونید.

 

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز