چطور یک CTA بهتر طراحی کنیم

رتبه بندی کاربر: 0 / 5

PLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

یک CTA که به خوبی طراحی شده، توجه بصری بازدید کنندگان را جلب می کند. زمانی که با یک پیشنهاد تحریک کننده همراه می شود مردم را به عمل (خرید) مشتاق می کند. طرز طراحی دکمه CTA، همچنین متنی که در آن استفاده شده، تاثیر بالایی بر کیلک شدن آن توسط کاربر دارد.

 

CTA

چه رنگی؟ چه اندازه ایی؟ کجا قرارش بدیم؟ چه چیزی می گوید؟ آیا مشتری ساز است؟ بله سوالات زیادی وجود دارد. CTA ها همه جا وجود دارند، در صفحات ورودی و Home Page، وبلاگ ها و حتی ایمیل ها. و کوچک ترین تغییر می تواند تاثیر زیادی بر موثر بودن CTA بگذارد.

 

CTA چیست؟

CTA (Call to Action) معمولا یک تصویر، متن، دکمه یا ویدئو است که دارای یک لینک به صفحه ایی با یک پیشنهادی قانع کننده می باشد. کار ابتدایی آن جلب توجه کاربر و راهنمایی آن برای کلیک کردن و ارائه اطلاعات بیشتر است. ممکن است شما به دو نوع CTA بر خورد کنید:

  • یکی که بازدید کننده را به یک صفحه اطلاعات یا محصول می فرستاد، جایی که آنجا می توانند درباره یک محصول یا خدمات اطلاعات بیشتری را بدست آورند و یا آن را بخرند.
  • دیگری قسمتی از روش بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing) است. بازدید کننده گان شما به یک صفحه با فرم فرستاده می شوند تا برای یک نوع پیشنهاد رایگان از قبیل راهنما، کتاب الکترونیکی یا کد تخفیف ثبت نام کنند.

 

فهمیدن CTA ها

CTA نقطه عطفی است که در آن کاربر تبدیل به مشتری شده یا به سادگی می گذرد. وقتی نیاز دارید کسی کاری را به صورت آنلاین انجام دهد، CTA چیزی است که اگر کاربران تمایل به انجام دارند باید از آن استفاده کنند. حال می تواند کلیک کردن و رفتن به صفحه دیگر باشد یا خرید چیزی.

نشانه های بصری نیز اهمیت دارند، اما آن ها تنها محدود به شکل و رنگ نیستند. آن ها توجه کاربر را به محل قرار گیری دکمه جلب می کنند. هرچند، وقتی مشتری بالقوه به محلی می رسد که باید تصمیم خود را بگیرد، آن ها با متن (Copy) CTA ارتباط برقرار می کنند.

پس کوچک ترین تغییر در صفحه می تواند تاثیر زیادی به نسبت تبدیل بازدید کننده به مشتری (Conversion Rate) داشته باشد.

یک تغییر کوچک بر روی متن دکمه در واقع یک تغییر بسیار کوچک در قالب کلی یک صفحه است. اما این خود به تنهایی تاثیر فوق العاده ایی بر روی فرآیند تصمیم گیری و انجام یک خرید در وب سایت را دارد.

صرف نظر از این که شما چه چیزی می فروشید، این بسیار مهم است که شما متغییر های مختلفی را برای دکمه CTA آزمایش کنید. آن ها عنصر های تعیین کننده هم در صفحات ورودی و هم در فرآیند تبدیل کاربر به مشتری هستند. برای همین توجه به جزئیات بسیار اهمیت دارد.

 

طراحی CTA ها

اگر می خواهید راهی موثر برای راهنمایی کاربر به دکمه CTA ایجاد کنید از نشانه ها استفاده کنید.

این نشان هر چیزی می تواند باشد: یک نشانه واضح مانند یک فلش یا چیزی متفاوت تر مانند چشم هایی که در حال نگاه کردن به دکمه هستند.

وقتی شما در حال طراحی CTA هستید باید کاری کنید که دکمه ها حتما مانند دکمه به نظر بیایند. یعنی شما می توانید از سایه ها، جلوه های سه بعدی و شیب های پنهان برای ساختن چیزی که می توان روی آن کلیک کرد استفاده کنید.

  • اندازه: اساسا می گوید که یک چیز چه قدر مهم و قابل توجه است و احتمال این که بر روی آن دکمه کلیک شود بالاتر است. با این حال شما نباید آن را به اصطلاح جیغ کنید مثلا با رنگ های خیره کننده و انیمیشن. بلکه دکمه باید به راحتی قابل دیدن باشد به جای این که در میان سایر عنصر ها غرق شود.
  • رنگ دکمه: باید با رنگ پس زمینه متفاوت باشد. باید رنگی زنده باشد به شکلی که در نگاه اول توجه بازدید کننده را جلب کند و این رنگ در صورت امکان در هیچ عنصر دیگری به کار نرود.
  • متن دکمه: به شما می گوید که مردم با احساس شان خرید می کنند، اما منطق نیز آن را دنبال خواهد کرد. اگر می خواهید خریداران تکانشی (Impulsive Shoppers) را تشویق کنید دکمه ایی قرار دهید که حالت اضطرار را القا می کند. متن باید بگوید که در صورت کلیک کردن چه اتفاقی خواهد افتاد و محلی مناسب برای زرنگ بودن یا گیج کردن نیست.

جلوه های ویژه

از آن جایی که تمام دکمه ها یکسان ساخته نشده اند، شما باید بدانید که دکمه های CTA با مقداری جلوه های گرافیکی می تواند حس تعامل بیشتری را ایجاد کند. این شامل موارد زیر می شود:

  • لبه های دندانه ایی
  • گوشه های گرد
  • سایه های افتاده
  • شیب یا گرادیان ها
  • فلِش ها یا سایر آیکون های کوچک
  • آرم کارت اعتباری (برای ایجاد امنیت و اعتبار)
  • استفاده از شناور (Hover) با حرکت ماوس

 

محل CTA

شاید شنیده باشید که CTA باید در ردیف بالا باشد، درسته؟ نه، غلط است. دوباره به CTA ها فکر کنید.

معمولا با انتقال CTA از بالا، موفقیت بیشتری به دست می آید. برای برخی از پیشنهادات پیچیده مردم دوست دارند پیش از انجام کاری (کلیک) کمی بیشتر بدانند.

در چنین شرایطی، اگر شما CTA را در ردیف بالا قرار دهید، ممکن است تعداد زیادی از مردم اصلا نخواهند بر روی آن کلیک کنند. استفاده از فضای سفید در این وضعیت ها می تواند به عنوان ابزاری مفید برای جلب توجه به CTA به کار رود. اما خیلی هم دور نشوید، CTA باید با متن اصلی مرتبط باشد.

 

رونوشت یا CTA  MICROCOPY

برای یک لحظه محل و رنگ CTA را فراموش کنید. به متن CTA تمرکز کنید. قوانین کمی برای نام گذاری دکمه CTA وجود دارد. مثلا:

  • لطفا خیلی باهوش نباشید، لازم نیست چرخ را دوباره اختراع کنید.
  • هیچکس دکمه Submit را دوست ندارد. مردم ممکن است بخواهند پیغام یا پست ارسال کنند یا حتی برای اشتراک رایگان خبرنامه ثبت نام کنند.
  • خیلی پر حرف نباشید، از اصطلاحاتی استفاده کنید که بیشتر مردم با آن آشنا هستند.

 

سیاست حفظ حریم خصوصی جلوی دید بازدید کننده قرار دهید

اگر می خواهید اعتبار پیشنهاد خود را بالا ببرید راهش اینه. بسیاری از صاحبان وب سایت این را روش خوبی برای نشان دادن اعتبار می دانند. اگر فکر می کنید که قرار دادن Privacy Policy در کنار CTA باعث پرت شدن حواس کاربر می شود، نگران نباشید. از آنجایی که کاربران خواندن این صفحه را خسته کننده می دانند مطمئن باشید که کسی روی Privacy Policy کلیک نمی کند، و تنها حس اطمینان را در کاربر افزایش می دهد.

 

چطور CTA ها را موثر تر کنیم

راه ها و نکات کمی در این باره وجود دارد که در اینجا چند تا از آن ها را ذکر کرده ام:

  • CTRیا تعداد کلیک تنها هدف نیست. CTR به اندازه نرخ تبدیل کاربر به مشتری (Conversion Rate) در زمان آنالیز CTA اهمیت دارد.
  • CTA حتما باید تست شوند و کارایی نسبی هر یک می بایست بررسی گردد.
  • CTA می تواند بر روی موفقیت کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی شما تاثیر بگذارد. و این تاثیر نسبت به یک CTA خوب به بد می تواند تا 100 برابر باشد.

 

خلوت کردن و مرتب سازی

از شلوغی بی جهت در اطراف CTA جدا بپرهیزید. ویدئو های غیر مرتبط، محتوا، دکمه های شبکه های اجتماعی همه این ها را تا جایی که ممکن است از CTA دور نگه دارید. تنها چیزی های به دور CTA مجاز است که کاربر را جذب و مجاب به کلیک می کند.

 

اهمیت ارزش و مرتبط بودن

چرا یک دکمه به این کوچکی این قدر اهمیت دارد؟ در حقیقت پاسخ در "پیام" نهفته است. "سفارش" در حقیقت توضیح دهنده ی چیزی است که شما نیاز به انجام آن دارید، نه چیزی که قرار است شما "دریافت" کنید. به هر حال، شما چیزی را دریافت خواهید کرد نه آن چیزی را به باید دریافت کنید. منظورم این است که متن CTA "ارزشی" را به شما القا می کند، اما کار در اینجا تمام نمی شود. متن CTA می بایست با یکی از سناریوهای تبدیل کاربر به مشتری نیز مرتبط باشد.

 

کلام آخر

دکمه CTA مدت هاست که به شکل های مختلف در طراحی وب سایت وجود داشته است. CTA بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال را تشکیل می دهد و همیشه نقش اساسی در تبدیل بازدیدکنندگان را به مشتری بر عهده دارد.

در تمام این مقاله سعی کردم، به شما ایده هایی برای طراحی یک CTA موفق پیشنهاد بدهم، امیدوارم که این راه کار ها مفید بوده باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز