سئو و تجربه کاربری یعنی موفقیت

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

در روزهای خوب گذشته که ما در دارکوب سئو کار می کردیم، جستجوگرها ساده بودند. شما یک صفحه را از کلمات کلیدی پر می کردید و شماره یک رتبه بندی را به دست می آوردید. آه، اگر امروز هم به این سادگی بود! در حال حاضر، گوگل (و موتورهای جستجوی دیگر) به معنای واقعی کلمه، صدها عوامل را در هنگام تعیین رتبه صفحات در صفحه نتایج جستجوی موتورهای جستجو (SERPs) مورد توجه قرار می دهد.

این واقعیت جدید بدین معنی است که عناصر تجربه کاربر (UX) به بهترین شیوه ها به SEO رانده شده اند. سایت شما برای مرور چگونه است؟ آیا محتوایی با کیفیت دارید که باعث می شود بازدیدکنندگان در آن بمانند و در آن مشارکت داشته باشند؟ آیا سایت شما امن، سریع و مناسب برای موبایل است؟

یک لحظه به همکاری سئو و UX در این زمینه فکر کنید: SEO موتورهای جستجو را و UX بازدیدکنندگان وب سایت شما را هدف قرار می دهد. هر دو هدف مشترکی دارند که بهترین تجربه را برای کاربران به ارمغان می آورند.

برخی از عناصر رایج وب سایت که هر دو به SEO و تجربه کاربر تاثیر می گذارد:

 

عنوان ها

همانطور که عنوان های یک کار چاپ شده درک اطلاعات آن را آسان تر می سازد، عنوان های یک صفحه وب برای هر دو بازدید کننده و خزنده موتور جستجوگر (Crawlers) درک و تجزیه مطالب شما را آسان تر می کند.

عنوان ها (<h1>، <h2>، <h3>، <h4>، <h5> و <h6>) باید خوانندگان و موتورهای جستجو را در مورد پاراگراف ها، بخش ها و سلسله مراتب منطقی محتوا راهنمایی کنند. عنوان ها همچنین به کاربران گمشده در صفحه کمک می کنند که بدانند که کجا هستند.

فقط یک تگ h1 را بر روی یک صفحه استفاده کنید - به این ترتیب موتورهای جستجو و کاربران می توانند نقطه تمرکز اصلی صفحه را بدانند. H1 ها به طور معمول اولین قطعه محتوا در یک صفحه هستند، و در نزدیکی بالای صفحه قرار می گیرد (به عنوان فصل یک کتاب فکر کنید). اضافه کردن کلمات کلیدی در مقابل عنوان نیز می تواند به رتبه بندی کمک کند.

هدرهای دیگر (از H2 تا H6) باید h1 را دنبال کنند تا بقیه صفحه را به طور مناسب سازماندهی و ساختار دهند. عنوان های دیگر را می توان چند بار در صفحه استفاده کرد، تا زمانی که معنا بدهند. شما لازم نیست که از همه آنها استفاده کنید - گاهی اوقات محتوای شما فقط ممکن است به h1 و h2 نیاز داشته باشد.

 

ناوبری آسان و ساختار سایت

ممکن است به نظر دیوانه گی به نظر برسد، که ما هنوز در مورد ناوبری آسان سایت صحبت می کنیم. چون هنوز سایت های زیادی وجود دارند که این نکته را دریافت نکرده اند. ساختار سایت شما نه تنها برای کاربران شما مهم است، بلکه نقشه راه سایت شما برای موتورهای جستجو نیز می باشد.

به یاد داشته باشید که بسیاری از بازدید کنندگان، به سایت شما از طریق صفحه اصلی وارد نمی شوند. این به این معنی است که سایت شما باید به راحتی قابل پیمایش باشد - بدون توجه به صفحه ای که یک کاربر (یا خزنده موتور جستجوگر) در آن قرار دارد.

ناوبری سایت شما جایی برای پنجره های فانتزی، لیست طولانی از گزینه ها، بازی قایم باشک و یا مکانی بن بست، جایی که کاربر نمی داند چگونه به بخش دیگری از سایت شما بازگردد، نیست.

با استفاده از منو که به معنای واقعی کلمه تمام صفحه را پر کند، کاربر نمی تواند محتوای زیر ناوبری را بخواند. این یک تجربه کاربری بسیار ضعیف را ایجاد می کند. هنگامی که افراد در دستگاه های تلفن همراه هستند، احتمال این است که آنها صبر نکنند تا با منوهایی مانند این کار کنند.

علاوه بر این، ناوبری و ساختار تمیز سایت می تواند منجر به نمایش لینک ها در موتورهای جستجو شود. لینک های سایت می توانند به شما در گرفتن جایگاهی بهتر در صفحات نتایج موتور جستجو کمک کنند - که این بدان معنی است که فضای های کمتری برای رقبای شما (و امیدوارم، کلیک های بیشتری برای شما) باقی می ماند.

الگوریتم های گوگل تصمیم می گیرند که کدام سایت ها لینک ها را از نتایج جستجو می گیرند (و کدامیک از آنها نه). آنها این تصمیم را عمدتا بر مبنای ساختار سایت می گیرند. گوگل می گوید:

"ما فقط پیوندهای سایت را زمانی در نتایج نشان می دهیم که فکر کنیم آنها برای کاربر مفید هستند. اگر ساختار سایت شما اجازه نمی دهد که الگوریتم های ما لینک هارا به خوبی پیدا کنند، یا فکر نمی کنیم لینک های سایت شما به درخواست جستجوی کاربر مربوط باشد، درنتیجه ما آنها را نشان نمی دهیم."

 

سیگنال های کاربر

من معتقدم که سیگنال های کاربر به طور فزاینده ای در رتبه بندی موتورهای جستجو نقش مهمی ایفا خواهند کرد. آیا شما در Google My Business پست می کنید که بازدیدکنندگان روی آن کلیک می کنند؟ آیا بازدیدکنندگان دستگاه های تلفن همراه با استفاده از ویژگی «کلیک به تماس یا CTA» برای شماره گیری کسب و کار شما استفاده می کنند؟ آیا مشتریان خوشحال هستند و امتیاز پنج ستاره به شما می دهند - و آیا شما به نظرات پاسخ می دهید؟

گرچه گوگل انكار كرد كه سيگنال هاي كاربر مانند زمان بر روي سایت يا ميزان بازده بودن (Bounce Rate) عواملی مستقيم در رتبه بندی نیستند اما مطالعات نشان داده اند كه اين سيگنال ها در رتبه های بالا تاثیر دارند. بگذارید این طور بگویم: گوگل همه چیز را می بیند و می داند. هر نقطه لمسی و تعامل که بازدید کنندگان با شما (و شما با آنها) به گوگل نشان می دهد که کاربران به شما علاقه مند هستند و جذب محتوای شما می شوند.

 

سرعت سایت

سرعت سایت به مدت طولانی عامل رتبه بندی برای جستجوی گوگل بوده است، و حتی گوگل اعلام کرد که سرعت صفحه در تلفن همراه (به جای دسکتاپ) به زودی برای تعیین رتبه بندی استفاده می شود. بنابراین مهم نیست که یک وب سایت داشته باشید که سریعا بارگیری می شود، بلکه تجربه کاربری در تلفن همراه شما نیز باید سریع باشد.

ابزار PageSpeed Insights به شما اجازه می دهد تا URL خود را وارد کنید تا مسائل مربوط به واکنش گرا بودن یا Responsive بودن سایت برای تلفن همراه را مشاهده کنید. PageSpeed Insights بررسی می کند که چگونه صفحه می تواند عملکرد خود را در زمان بهبود بخشد و پیشنهادات مفیدی برای کاهش زمان بارگذاری صفحه ارائه می دهد.

جالب اینکه، حتی سایت های بزرگ با توسعه قابل توجه و بودجه فناوری اطلاعات بالا با این مشکلات روبرو هستند. سایت های محتوا- سنگین و خبری باید در مورد مسائل مربوط به سرعت سایت توجه ویژه ایی کنند؛ زیرا این سایت ها به دلیل راحتی بیشتر در دستگاه های تلفن همراه قابل مشاهده هستند.

 

تجربه تلفن همراه

هنگامی که شما در مورد "تجربه های موبایل" فکر می کنید، سرعت قطعا یک عامل است، اما وب سایت تلفن همراه شما به طور کلی شامل ظاهر، احساس، ناوبری، متن، تصاویر و غیره است.

از زمانی که Google به روزرسانی تلفن همراه خود را در سال 2015 منتشر کرد، مدیران وب و متخصصان سئو مجبور بودند به عنوان فاکتور رتبه بندی "سازگاری با موبایل" را نیز در نظر بگیرند. حالا، با فهرست موبایل- اول در سال 2018، سایت تلفن همراه شما هنگامی که الگوریتم Google رتبه بندی را محاسبه می کند، به عنوان وب سایت "اصلی" شما در نظر گرفته می شود، بنابراین یک تجربه خوب تلفن همراه مهم تر از قبل است.

ناوبری یکی از مهمترین اجزای تجربه تلفن همراه است - کاربران و گوگل باید بتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند سریع پیدا کنند. حتی اندازه و طراحی دکمه ها می تواند بر تعامل کاربر را در وب سایت تلفن همراه شما تاثیر بگذارد. هر عنصر در وب سایت تلفن همراه شما یک تجربه کاربر را تحت تاثیر قرار می دهد و به طور مستقیم (یا غیرمستقیم) روی جستجوگرها تاثیر می گذارد.

در جستجوی یک نمونه از یک وب سایت تلفن همراه کسب و کار محلی، من متوجه شدم برای سایت تلفن همراه این شرکت، بیش از نیمی از فضای بالا برای اطلاعات بی معنی مانند آرم های بزرگ و دکمه های رسانه های اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است. به علاوه، منو آنها کوچک است و حتی نمی گوید "منو" - بلکه می گوید: "برو به ..." و لینک های منو در انتهای سمت راست قرار گرفته اند. این طراحی یک تجربه بسیار کاربر پسند را ایجاد نمی کند!

برای سایت این شرکت بهتر خواهد بود که از شلوغی بالای صفحه بکاهد و منوها، محصولات و خدمات خود را برای کاربران تلفن همراه خود برجسته تر کند.

تصمیمات ساده و هوشمندانه طراحی مانند این، راهی خوب برای جذاب کردن بازدیدکنندگان شما خواهد بود، اما برای گوگل هم همینطور!

 

SEO و UX: یک ترکیب برنده

امیدوارم بتوانید ببینید که چگونه SEO و UX در دستیابی به یک تجربه وب سایت موفق برای بازدیدکنندگان انسانی و موتورهای جستجو دست به دست می شوند.

اما شما چه فکر می کنید؟ آیا شما در هنگام ایجاد محتوا به کاربران سایت خود فکر می کنید؟ چگونه با تیم طراحی خود کار می کنید تا اطمینان حاصل کنید که سایت شما یک تجربه عالی برای کاربران را ایجاد می کند؟ تعادل شما بین عوامل SEO و عوامل UX چگونه است؟ ما در دارکوب دوست داریم بدانیم!

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز